Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy!

Pełna wersja: Prototypowy silnik Charta "310"
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Stron: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Skrzynia z Hondy CD50/70.
Minarelli 3 biegowe miały 4 pary trybów.
Od początku obserwuje temat i mega sprawa, że ktoś kto ma taki silnik tak chętnie dzieli się wiedzą i pokazuje co i jak. Jednak niektóre komentarze jak tu czytam to nie wiem czy śmiać się czy płakać. Skrzynia wygląda na chartowską, jedyna zauważalna różnica między tą z prototypu a tym co znamy to inny kształt kłów (przedostatnie zdjęcie). Z pewnością jest to kopia czegoś, szkoda tylko że wymiarami z niczym innym nie gra i nie da się zamiennie czegoś wrzucić, przynajmniej mi nie udało się nic znaleźć. Po co dokumentacja do stworzenia projektu ? Spokojnie można to zrobić ze zdjęć albo skanu 3d i po sprawie, zresztą, co tak naprawdę ten silnik w postaci 3d by zmienił ? Smile

P.S. Gdybyście składali te silniki i potrzebowali uszczelek skontaktujcie się, sfabrykujemy fajny zestaw Smile
Różnic jest kilka. Sprzęgła kłowe (zarys prostokątny/trapezowy zamiast okrągłego), całkiem inna budowa krzywki (chyba niewymienne i nie regulowane koło krzywki), inna budowa blokady sprężyny rozrusznika, brak simeringu wałka kosy, połączone gumy zawieszenia silnika (w seryjnym 027 są mniejsze, dwuczęściowe). Ale ale...
Śmiem twierdzić, że sprzęgła kłowe 1b są okragłe jak w seryjnym 027. Czy właściciel silnika to potwierdzi?
A przy okazji, skoro zastosowano inne sprzęgła na 3b to skrzynia musi mieć inne wymiary, bo nie widać wycięć na kły w kole zębatym 3b. Przydałoby się mieć wiecej zdjęć, żeby to ocenić.

Poza tym brak regulacji krzywki na jej kółku powodował, że skrzynia mogła sprawiać problemy. Myślę, że po doświadczeniach z prototypem zdecydowano się na wprowadzenie takiej formy krzywki i jej kółka, jaką znamy z seryjnego 027. Myślę, że miało to sens, biorąc pod uwagę spore luzy na tej skrzyni, które są czymś częstym, wypracowanie zabieraka, krzywki itp.
Krzywka ma inny typ łożyska, zastosowano tutaj łożysko ślizgowe zamiast kulkowego tocznego.

Kolejną rzeczą, którą zauważyłem jest (analiza zdjęcia) brak możliwości wymiany koła zębatego 3 biegu na wałku pośrednim.
Osłona sprężyny rozrusznika jest bez segera z tego co widzę, co sugeruje, że opiera się ona na ściance karteru?

Komora korbowa i wał wyglądają na identyczny z seryjnym 027.
Rzeczywiście różnic jest sporo względem 027, ale to są różnice raczej kosmetyczne. W seryjnym 027 po prostu dopracowano niektóre rozwiązania, raczej nie ma radykalnych zmian. No może poza tym sprzęgłem. Model w 3D fajna sprawa do pooglądania, ale na tym kończy się przydatność owego modelu. Można by z ciekawości sprawdzić przekładnie pod kątem wytrzymałości na obciążenia, ale nadal poza zaspokojeniem ciekawości nie przynosi to żadnego efektu.

Fajnie, że udało się znaleźć te silniki i trafiły w odpowiednie ręce, bo chyba większych zapaleńców od Was to nie ma. Z niecierpliwością czekam na dalsze postępy z Chartem 310, no i mógłbyś Zazik napisać jak wygląda sytuacja, co masz, czego brakuje itp. O ile to oczywiście nie tajemnica. Macie się, Panowie, czym pochwalić, zatem zapraszamy do zaprezentowania Waszych Chartów Wink
(04-11-2018 13:24:14)stqc napisał(a): [ -> ]Skrzynia inna niż w oficjalnej wersji 027 prawda? I 3biegi z tego co widzę prawda.

Tak biegi są 3


(04-11-2018 14:50:37)skinder napisał(a): [ -> ]Od początku obserwuje temat i mega sprawa, że ktoś kto ma taki silnik tak chętnie dzieli się wiedzą i pokazuje co i jak. Jednak niektóre komentarze jak tu czytam to nie wiem czy śmiać się czy płakać. Skrzynia wygląda na chartowską, jedyna zauważalna różnica między tą z prototypu a tym co znamy to inny kształt kłów (przedostatnie zdjęcie). Z pewnością jest to kopia czegoś, szkoda tylko że wymiarami z niczym innym nie gra i nie da się zamiennie czegoś wrzucić, przynajmniej mi nie udało się nic znaleźć. Po co dokumentacja do stworzenia projektu ? Spokojnie można to zrobić ze zdjęć albo skanu 3d i po sprawie, zresztą, co tak naprawdę ten silnik w postaci 3d by zmienił ? Smile

P.S. Gdybyście składali te silniki i potrzebowali uszczelek skontaktujcie się, sfabrykujemy fajny zestaw Smile

Świetnie, że masz taka mozliwość Smile Rozbierając ten silnik starałem się nie uszkodzić żadnej z uszczelek i udało mi się to. Postaram się je do końca ładnie odkleić od przylgni i możliwe, że poproszę Cię o pomoc w dorobieniu kilku kompletów. Szczygieł pewnie tez nie pogardzi Smile

(04-11-2018 16:03:22)JGNZM napisał(a): [ -> ]brak simeringu wałka kosy,
Śmiem twierdzić, że sprzęgła kłowe 1b są okragłe jak w seryjnym 027. Czy właściciel silnika to potwierdzi?
A przy okazji, skoro zastosowano inne sprzęgła na 3b to skrzynia musi mieć inne wymiary, bo nie widać wycięć na kły w kole zębatym 3b. Przydałoby się mieć wiecej zdjęć, żeby to ocenić.

Poza tym brak regulacji krzywki na jej kółku powodował, że skrzynia mogła sprawiać problemy. Myślę, że po doświadczeniach z prototypem zdecydowano się na wprowadzenie takiej formy krzywki i jej kółka, jaką znamy z seryjnego 027. Myślę, że miało to sens, biorąc pod uwagę spore luzy na tej skrzyni, które są czymś częstym, wypracowanie zabieraka, krzywki itp.
Krzywka ma inny typ łożyska, zastosowano tutaj łożysko ślizgowe zamiast kulkowego tocznego.

Kolejną rzeczą, którą zauważyłem jest (analiza zdjęcia) brak możliwości wymiany koła zębatego 3 biegu na wałku pośrednim.
Osłona sprężyny rozrusznika jest bez segera z tego co widzę, co sugeruje, że opiera się ona na ściance karteru?

Komora korbowa i wał wyglądają na identyczny z seryjnym 027.

Simmering wałka kosy jest w silniku tak samo jak w seryjnym 027.
Kły w kole zębatym 3b faktycznie są okrągłe
Osłona sprężyny wałka rozrusznika faktycznie opiera się jedynie na ściance karteru.

(04-11-2018 16:17:45)Lagoon napisał(a): [ -> ]Fajnie, że udało się znaleźć te silniki i trafiły w odpowiednie ręce, bo chyba większych zapaleńców od Was to nie ma. Z niecierpliwością czekam na dalsze postępy z Chartem 310, no i mógłbyś Zazik napisać jak wygląda sytuacja, co masz, czego brakuje itp. O ile to oczywiście nie tajemnica. Macie się, Panowie, czym pochwalić, zatem zapraszamy do zaprezentowania Waszych Chartów Wink
Co miałeś na myśli, co mam a czego brakuje? Chodzi o składanie motoroweru 310?? Smile

Dokładne zdjęcia skrzyni biegów zrobię i dodam we wtorek wieczorem gdyż wtedy ułożę ją na stole. Spróbuję wygrzebać seryjna skrzynię 027 i położę ją obok tak aby różnice można było dostrzec gołym okiem.
(03-11-2018 11:33:39)Motorowerzystka napisał(a): [ -> ]Zastanawia mnie to czy to silnik prototypowy przed czy po skonstruowaniu tego 027, którego znamy z Charta... Jeśli przed, to dlaczego porzucili ten projekt? Czyżby mógłby być zbyt dobry i obecna władza nie pozwoliłaby na udany i bezawaryjny silnik (jeśli taki był)... Jeśli zagłebić się w historię prl to nawet miałoby to sens. Ale to tylko moja teoria Tongue

Te silniki to wersje przedprodukcyjne. Potwierdzają to dokumenty, materiały prasowe i daty, oraz odlewy - więc to nie podlega dyskusji Wink


(03-11-2018 20:32:50)JGNZM napisał(a): [ -> ]Przecież to to samo co seryjne 027 tylko, że w prototypowej formie, z innym sprzęgłem, okrągłymi karterami i ogólnie kilkoma innymi szczegółami.
Mówiłem to już wiele razy, środek pochodzi na bank z jakiegoś Minarelli, sprzęgło późniejszej wersji (seryjnej) również jest z jednego z Minarelli. Polecam popatrzeć na serię P Wink

Tak są te podobieństwa. Dzięki zdjęciom Maćka mamy teraz obraz sytuacji potwierdzający teorię iż jest to kopia już istniejącego wtedy rozwiązania. Od siebie dodam iż sprzęgło jest niemalże identyczne do ogólnie znanego minarelli AM6 (poza napędem kosza).





Jako ciekawostkę powiem, że silnik Maćka 001 posiada inna skrzynie biegów niż silnik 002. Liczba przełożeń się zgadza (3 biegi) natomiast rozwiązanie wybieraka jest już całkiem inne. Tak samo jak przesuwka drugiego biegu - u mnie jest rozwiązanie bliżej seryjnego czyli zazębianie poprzez okrągłe bolce, a u Maćka tak jak każdy widzi poprzez wystające zęby.

Więc widać że eksperymentowali. Mamy teorię spiskową iż silnik 001 posiada skrzynie generalnie od czegoś, co już istniało... ale to tylko teoria.

(04-11-2018 13:35:32)seler1500 napisał(a): [ -> ]Skrzynia z Hondy CD50/70

Być może. Musiałbym zobaczyć jakieś zdjęcie tej skrzyni ale jak widać coś jest na rzeczy. Seler - dzięki za zmoderowanie tych zdjęć.


(04-11-2018 14:50:37)skinder napisał(a): [ -> ]Od początku obserwuje temat i mega sprawa, że ktoś kto ma taki silnik tak chętnie dzieli się wiedzą i pokazuje co i jak. Jednak niektóre komentarze jak tu czytam to nie wiem czy śmiać się czy płakać. Skrzynia wygląda na chartowską, jedyna zauważalna różnica między tą z prototypu a tym co znamy to inny kształt kłów (przedostatnie zdjęcie). Z pewnością jest to kopia czegoś, szkoda tylko że wymiarami z niczym innym nie gra i nie da się zamiennie czegoś wrzucić, przynajmniej mi nie udało się nic znaleźć. Po co dokumentacja do stworzenia projektu ? Spokojnie można to zrobić ze zdjęć albo skanu 3d i po sprawie, zresztą, co tak naprawdę ten silnik w postaci 3d by zmienił ? Smile

P.S. Gdybyście składali te silniki i potrzebowali uszczelek skontaktujcie się, sfabrykujemy fajny zestaw Smile


Cieszymy się z Maćkiem że ten wątek 'żyje' i na pewno doprowadzimy sprawy do końca. Jeden z nich będzie jeździł a drugi czas pokaże ale też jest duża szansa Wink Fajnie, że jest tutaj dużo osób które mają jakieś celne uwagi i spostrzeżenia.

Odnośnie uszczelek to dzięki, jakby coś dam znać aczkolwiek już prawie stworzyłem dwa komplety do wspomnianych silników Wink Mam tylko problem z uszczelką pod głowicę (wiem simson ma taką samą) ale jak ktoś ma dojście do nowych z prl do 027 to proszę na priv.

Podam ciekawostkę że uszczelka pod króciec gaźnika nie pasuje od seryjnego 027 (inna średnica szpilek mocujących, oraz inny rozstaw owych szpilek)
(04-11-2018 22:35:01)szczygieł napisał(a): [ -> ][quote='Motorowerzystka' pid='556582' dateline='1541234019']
Podam ciekawostkę że uszczelka pod króciec gaźnika nie pasuje od seryjnego 027 (inna średnica szpilek mocujących, oraz inny rozstaw owych szpilek)

O i tu mnie zastrzeliłeś... a myślałem, że dam nową od 027 i króciec przykręcę Big Grin
Nie martw się dostarczę Ci stosowną Wink
Kurdę ciekawa sprawa Smile. Tuleja cylindra jest taka cienka że można pomyśleć że to 70cc. Ten silnik nie był nigdy rozpoławiany? Bo z tego co widzę uszczelki nie były na nic klejone czyżby z założeń miał być tak dokładnie zrobiony?

zazikupl, jak jesteś z Warszawy to można by się kiedy spotkać i polatać bo jest kilka zapalonych rometowców Smile .
szczygieł
3 biegowa skrzynia z Hondy CD50/70:


Tyle w temacie skrzyni Wink
Czyli te okrągłe bolce na przesuwce drugiego biegu w silniku numer 002 to chyba tylko zmiana taktyczna aby honda nie wniosła pozwu o wykorzystanie praw autorskich Wink
Chociaż mam skrzynię Charta i dostrzegam różnicę między działaniem skrzyni Charta a Hondy, to jednak budowa trybów i sprzęgieł kłowych jest bardzo zbliżona.
Całkiem prawdopodobne, że o to konstruktorom mogło chodzić. Tak samo jak kosmetyczne zmiany sprzęgła AM3.
(04-11-2018 22:50:23)szczygieł napisał(a): [ -> ]Czyli te okrągłe bolce na przesuwce drugiego biegu w silniku numer 002 to chyba tylko zmiana taktyczna aby honda nie wniosła pozwu o wykorzystanie praw autorskich Wink

Podejrzewam, że oni nawet nie wiedzieli co sie wyprawia ,,za żelazną kurtyną" Smile

(04-11-2018 22:46:04)rafi555 napisał(a): [ -> ]zazikupl, jak jesteś z Warszawy to można by się kiedy spotkać i polatać bo jest kilka zapalonych rometowców Smile .

Bardzo chętnie Smile mieszkam w warszawie a jednoślady w większości trzymam w miejscowości Joniec, także nie mamy tak daleko Smile
Być może, ale lepiej było pozmieniać trochę niż w razie wpadki bulić ogromne kwoty za zrzynanie od Hondy Big Grin
Zazik, tak, miałem na myśli, żebyś przedstawił jak wygląda sytuacja z odbudową Charta 310 Wink
Stron: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Przekierowanie