Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy!

Pełna wersja: Prototypowy silnik Charta "310"
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Stron: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Ten tłumik drgań na co się przyczynia? Łagodniej czuć przyspieszenie? Jestem bardzo ciekaw jak wyglada sprzęgło w tym silniku
Jeżeli chodzi o Wikipedię forumową to chętnie przygotuje taki temat ale w porozumieniu ze Szczygłem. Musimy się spotkać i porównać obydwa silniki. Może dojdziemy do jakiś wniosków w oparciu o dokumentacje techniczną. W weekend będę miał trochę czasu i zdejmę pokrywę aby obfotografować sprzęgło.
Tak swoją drogą, kto jest właścicielem tej dokumentacji technicznej??
Ten tłumik drgań to coś podobnego do dwumasy w aucie.

Przepraszam że post pod postem ale minęło 15min.
Spostrzegłem że pokrywa lub też i cały silnik posiadany przez zazikupl pochodzi z charta 310 który widniał na plakacie reklamowym.
Ten sam odcień pokrywy, bardzo dobrze to widać na przybliżeniu silnika z plakatu.
http://chlopcyrometowcy.pl/hosting/image...t_1985.jpg

czankete

(30-10-2018 03:00:24)Patryko350 napisał(a): [ -> ]Spostrzegłem że pokrywa lub też i cały silnik posiadany przez zazikupl pochodzi z charta 310 który widniał na plakacie reklamowym.
Ten sam odcień pokrywy, bardzo dobrze to widać na przybliżeniu silnika z plakatu.
...hmmm, skąd ta pewność? Porównywałeś pokrywę przed czy już po czyszczeniu?? "Bardzo dobrze widać", że to ta sama część na tak kiepskim jakościowo zdjęciu? Nie to żebym się czepiał ale według mnie trudno tu mówić o możliwości porównania tych zdjęć i na 100% stwierdzenia, że to te same silniki, a co za tym idzie tworzenie historii pochodzenia tego egzemplarza w oparciu tylko o takie porównanieWink.
(30-10-2018 01:00:37)Szatek napisał(a): [ -> ]Taki gumowy oring koła przekładni stałej był już w 019.

Ale chyba w t1 on służy do czego innego. Tam ten oring w sumie dokładnie nie wiadomo do czego służy .
Porównanie jest po czyszczeniu.
Chodziło o to że kolor pokrywy jest taki sam.
Do tego dochodzą numery silnika 027-001-M
M może oznaczać że ten silnik był zamontowany w motorowerze a nie leżał luźno.

Przy okazji mały wpis.

Motor 25 sierpnia 1985 r
Trudno jest jednocześnie liczyć, aby obiecywany, zwiększony import jednośladów z krajów socjalistycznych pozwolił na całkowite zaspokojenie popytu. Tak również ocenili sytuację konstruktorzy z bydgoskiego Rometu i De-zametu z Nowej Dęby, którzy wspólnie opracowali całkowicie krajowy pojazd -dwumiejscowy motorower. Nowy jednoślad o roboczej nazwie Chart 310-elektronic będzie następnym po Ogarze z serii „psów myśliwskich"

Więc nie jestem pewien ale myślę że Chart 310 był pierwszy a później był wprowadzony Chart 210-211.
Okres produkcji Chartów 1988-1994 a wpis z gazetki był z 85 roku.

http://chlopcyrometowcy.pl/hosting/image...2064_n.jpg

http://chlopcyrometowcy.pl/hosting/image...9552_n.jpg

czankete

(30-10-2018 16:48:38)Patryko350 napisał(a): [ -> ]Porównanie jest po czyszczeniu.
Chodziło o to że kolor pokrywy jest taki sam.
Do tego dochodzą numery silnika 027-001-M
M może oznaczać że ten silnik był zamontowany w motorowerze a nie leżał luźno.
...ok, ale a jaki ma być kolor skoro pokrywy odlewane były z tego samego materiału? Numeru silnika Charta na linku z folderem nie widzę, a poza tym to co M "może" oznaczać to jak widzę Twoje domysły a nie fakty. To chyba jeszcze trochę za mało by silnik ten konkretny przypisywać chartowi ze zdjęć w ówczesnej prasie Wink.
Koledze Patryko350 chyba o to chodzi że, na plakacie jak i w silniku kolegi tylko dekiel od zapłonu jest czysty :F.
Nie było tak na prawdę żadnego Charta 310 - od początku był to 210 - to błąd autora artykułu.
Nie chodzi o czystość dekla, a o odcień - ten sam sugeruje podobny skład stopowy a co za tym idzie - odlew z jednej partii. Jak wiemy, w Nowej Dębie kartery były lane z tego, co było dostępne, skład stopu prawie zawsze był nieco inny. Szczególnie w prototypach, gdzie odlewy ogólnie były niższej jakości z wiadomych przyczyn.
Szczygieł, proponuje dodać zdjęcia na serwis imgur.com. Ja mogę ci pomóc i zmoderować twoje posty z nowymi zdjęciami, bo szkoda, żeby tak ważne zdjęcia znikały z forum. Dzisiaj czytając temat nie mogę zobaczyć zdjęć i nie wiem o czym mowa na przykład.
Skromnie mówiąc też już trochę siedzę w Charcie i również mogę wysunąć kilka wniosków. Nie miałem nigdy w rękach "przedliftowego" 027 ale po pracach przy seryjnym 027 mogę stwierdzić różnicę w tych silnikach. Ale nie o tym mowa.
Coraz bardziej, czytając te czy inne tematy, dochodzę do wniosku, że to nie władza ale sam Dezamet i Romet blokował Charta w produkcji. Pracę nad silnikiem zaczęto w 1982 roku (rysunki), ostatnie z nich pochodzą z około 1984, mowa o prototypie. Widocznie chciano stworzyć motorower znacznie dopracowany, co zresztą zapowiadano w prasie; "motorower wyższej klasy", "mały motocykl". Zresztą po doświadczeniach z 019 myślę, że Romet nie chciał popełnić tego samego błędu i postanowili stworzyć całkiem nową konstrukcję.
Ciekaw jestem na czym bazowali przy projektowaniu tego silnika? Czy jakaś zagraniczna konstrukcja miała na to wpływ? Simsona, czy MZ możemy wykluczyć.
Oraz czym była spowodowana zmiana sprzęgła na tą seryjną? Mała trwałość koła pośredniego lub samego sprzęgła na wale? Ciekawą informacją jest sposób budowy tego sprzęgła, bo zostało one zaprojektowane dość podobnie do tego w Simsonie czy nowszych silnikach, bo było ono ściskane za pomocą czterech śrub M6. Niestety nie posiadam rysunku złożeniowego tej jednostki bądź samego sprzęgła... Całość dokumentacji zaginęła gdzieś na allegro...
Skrzynia biegów trochę z minarelli am3 trochę z hondy cub (a dzisiejszego 139fmb).

Kosa zmiany biegów chart:

Kosa zmiany biegów 139fmb (i honda cub - podobnie):

Spójrzcie też na skrzynię biegów Charta oraz skrzynię 3-biegowej hondy cub - prawie to samo, tylko inny kształt sprzęgieł kłowych.
https://www.youtube.com/watch?v=4iteP-zLsN8
Porównać do skrzyni charta.
Jak teraz patrzę, to dużo bardziej do hondy, ale gdzieś mi się obiło o uszy, że bazowali na skrzyni minarelli, chyba, że to do LM-1.
Tak czy inaczej bardzo prawdopodobne, że wzorowali się na hondzie cub.
Zdjęcia:
motokam, gmoto

Jak tak patrzę na sprzęgło Hondy Cub, możliwe, że również je chcieli wstawić do polskiego silnika, jeśli było na 4 śrubach - to się zgadza, na wale korbowym jest i docisk na 4 śruby. Z tyłu sprzęgła jest też seger zabezpieczający. Chociaż w Cub docisk jest na tym właśnie segerze, a śruby trzymają drugą część kosza.
Wrzucaj zdjęcia na jakiś inny serwer. Np. bezpłatny imgur. Zdjęcia nie znikaja wtedy, a szkoda jak już na drugi dzień nic nie ma bo wygasły.... Dodaj jakiś znak wodny żeby nikt nie ukradł Ci fotek.
(29-10-2018 20:12:15)Bartollini napisał(a): [ -> ]Bo to wygląda na odlew piaskowy a nie kokilowy czy gipsowy

Na wydziale gdzie stała linia do produkcji karterów (hala szedowa), było pomieszczenie z małą odlewnią. Były tam robione odlewy pod prototypy lub pod testy po zmianach. Odlewane były tak jak napisałeś w piasku. Główna odlewnia była gdzie indziej w całkiem innym budynku. Obecnie znajduje się tam firma Eko centrum, która z Eko nie ma nic wspólnego, a zajmuje się właśnie odlewaniem aluminium.
(30-10-2018 02:29:41)zazikupl napisał(a): [ -> ]Jeżeli chodzi o Wikipedię forumową to chętnie przygotuje taki temat ale w porozumieniu ze Szczygłem. Musimy się spotkać i porównać obydwa silniki. Może dojdziemy do jakiś wniosków w oparciu o dokumentacje techniczną. W weekend będę miał trochę czasu i zdejmę pokrywę aby obfotografować sprzęgło.
Tak swoją drogą, kto jest właścicielem tej dokumentacji technicznej??

Maciek też jestem tego zdania iż możemy się podjąć jakiegoś ciekawego artykułu nt 027. Wspólnymi siłami można coś stworzyć. Samo to że oba te silniki staną obok siebie, pewnie ostatnio widziały się w fabryce w 1984 ;-)
Niestety nie wiem kto jest właścicielem tej dokumentacji :/



(30-10-2018 03:00:24)Patryko350 napisał(a): [ -> ]Ten tłumik drgań to coś podobnego do dwumasy w aucie.

Tak, myślę że to trafne porównanie.



(30-10-2018 20:24:59)JGNZM napisał(a): [ -> ]Szczygieł, proponuje dodać zdjęcia na serwis imgur.com. Ja mogę ci pomóc i zmoderować twoje posty z nowymi zdjęciami, bo szkoda, żeby tak ważne zdjęcia znikały z forum.
Ciekaw jestem na czym bazowali przy projektowaniu tego silnika? Czy jakaś zagraniczna konstrukcja miała na to wpływ? Simsona, czy MZ możemy wykluczyć.
Oraz czym była spowodowana zmiana sprzęgła na tą seryjną? Mała trwałość koła pośredniego lub samego sprzęgła na wale? Ciekawą informacją jest sposób budowy tego sprzęgła, bo zostało one zaprojektowane dość podobnie do tego w Simsonie czy nowszych silnikach, bo było ono ściskane za pomocą czterech śrub M6. Niestety nie posiadam rysunku złożeniowego tej jednostki bądź samego sprzęgła... Całość dokumentacji zaginęła gdzieś na allegro...

Aktualnie mam konto premium więc nie powinny znikać. Wrzucanie na forum jest kłopotliwe bo ogranicza ilość zdjęć oraz pogarsza jakość (zrozumiały limit do 500 kb)


Odnośnie sprzęgła. Dobrze kombinujesz, mogli mieć jakiś problem z trwałością tego rozwiązania konstrukcyjnego. Z jakiegoś powodu mam silnik bez kosza sprzęgłowego. Najprawdopodobniej uległ awarii.
Zobaczymy jaką wiedzę uzyskamy gdy Maciek otworzy swój egzemplarz 001, jego jest kompletny. Otwierając swój silnik otwiera też mi możliwości na sprawdzenie rozwiązania tego kosza oraz dorobienie/dopasowanie czegoś tak aby ten silnik był mobilny (w oparciu o posiadane skany dokumentacji technicznej, można to odtworzyć).


(30-10-2018 20:30:46)seler1500 napisał(a): [ -> ]Skrzynia biegów trochę z minarelli am3 trochę z hondy cub (a dzisiejszego 139fmb).

Jak teraz patrzę, to dużo bardziej do hondy, ale gdzieś mi się obiło o uszy, że bazowali na skrzyni minarelli, chyba, że to do LM-1.
Tak czy inaczej bardzo prawdopodobne, że wzorowali się na hondzie cub.


Nie sposób się z Tobą nie zgodzić. Niesamowite podobieństwo, zwłaszcza kosy i wybieraka. Dobrze chociaż że wzorowali się na najlepszych konstrukcjach (made in japan)


A teraz troszkę świeżych zdjęć z kolejnego etapu rewitalizacji:

















Stron: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Przekierowanie