Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
Tuning Sałek s38 - działa :)
Autor Wiadomość
Zbooy Offline
Nowy
*


Liczba postów: 10
Imię: Tomasz
Skąd: Rzeszów
Pojazd: Romet Komar
Post: #31
RE: Tuning Sałek s38 - działa :)
(05-12-2025 20:02:11)Norweski Zomowiec napisał(a):  Chętnie zobaczę konkretne źródła, wykresy hamowni lub pomiary porównawcze
to by zamknęło temat naukowo
Samo wspomnienie z dawnych lat to za mało, żeby ja mógł uznać tak duże różnice za fakt, przykładowo oktanowość
Niektóre rzeczy są prawdziwe, ale sporo uznaję to co piszesz Dinozaur za fantazje i romantyzowanie PRL-u
Opis typu nikasil przed Japończykami? Nikasil to konkretna technologia opracowana później, lata później - tu mówimy co najwyżej o zwykłym chromowaniu, takim samym, jak chromowane pierścienie w simsonach s51

Dokładnie - ja bym też chciał zobaczyć konkretne źródła ale takowych jest brak. Liczniki jak też i dzisiaj zawyżają prędkość bo taka jest ich natura plus służy to temu żeby nie przekraczać przepisowych prędkości między innymi. W tamtych latach o GPS nikomu się nie śniło a dziś to wykładnia nr 1. Ciekawostka: ze 2 lata temu mierzyliśmy na hamowni Komara 2350 jeszcze z plombą na silniku, rodzynek, miał przejechane 1900 km od nowości i taki się uchował. Zapłon 3 mm przed ZZ, benzyna 95.....średnia mocy z 3 pomiarów....1,45 KM. Producent podawał 1.4 KM. Zatem ta teoria z etyliną z PRL ma się średnio do rzeczywistości. Moja SHL m11 S32 3 biegi zmierzona na hamowni: etylina 95, zaplon ksiazkowo na 4.4 mm przed ZZ - fabryka podawała 9 KM, z pomiarów 9.2 KM.
05-12-2025 21:16:34
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 1 osoba postawiła piwo Zbooy za ten post.
Reklama
Dinozaur Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 190
Imię: Jarek
Skąd: Wroclaw
Pojazd: Inny
Post: #32
RE: Tuning Sałek s38 - działa :)
W dwusuwach jest to dosc prosto zalatwione / 1 typ regulacji zaplonu - 'fasolki' na plytce przerywacza, ktorymi regulowalo sie stale wyprzedzenie glownie dlatego - ze mialy byc 'tanie i odporne' na brak kultury technicznej uzytkownikow w przeszlosci...
Natomiast w tzw. 'starych samochodach' - byly to az 4 typy regulacji wyprzedzenia zaplonu / w zaleznosci o LO benzyny, obrotow silnika i jego obciazenia jednoczesnie, bo silniki w samochodach byly wowczas bardzo cenne i 'nie do zdobycia' na ogol po zatarciu...
Dlatego wiekszosc samochodow, nawet z silnikami SV / mialo przy podstawie aparatu zaplonowego tzw. 'korektor oktanowy' o dlugosci skali ok. 30 - 40 mm, zeby mozna bylo 'dostroic wyprzedzenie' / do LO zalanej do zbiornika benzyny i to z dokladnoscia do '1 Oktana' - bo od tego zalezalo 'byc albo nie byc' cennego samochodowego silnika, niestety...
Obecnie - nawet 'inzynierowie' neguja w ogole, ze 'cos takiego - jak korektor oktanowy' kiedykolwiek istnialo...
I mowia to z tzw. 'pelnym przekonaniem'..?
Tymczasem - bierze sie pierwszy z brzegu aparat zaplonowy z lat 40 / 50 / 60 / 70-tych i ten 'korektor oktanowy' przewaznie jest zamontowany przy jego podstawie chyba - ze 'ktos go ulamal'..?
Mam nawet jakis 'archiwalny' aparat zaplonowy od 'Mercedesa W 111 / 113' i tez ma ten 'korektor' / odlany razem z podstawa aparatu zaplonowego i ma on dlugosc az 55 mm - zeby wlasnie jak najbardziej chronic cenny silnik w samochodzie przed przegrzaniem niewlasciwym paliwem lub tez przed spalaniem stukowym / np. po zatankowaniu benzyny o zbyt niskiej LO...
Aparaty zaplonowe samochodowe mialy mozliwosc regulacji wyprzedzenia zaplonu az w 4 punktach swojej konstrukcji : w 2 miejscach - mozna bylo zwiekszyc / zmniejszyc wyprzedzenie zaplonu w zaleznosci od zbyt wysokiej lub zbyt niskiej LO zatankowanej benzyny, a w dwoch innych punktach - zaplon byl przyspieszany odsrodkowo / wirujacymi ciezarkami przyspieszacza oraz podcisnieniowo / w zaleznosci od podcisnienia w kolektorze ssacym glowicy.
Sprobuje zamiescic zdjecie tego aparatu zaplonowego od Mercedesa W 111 / 113 :    
Skala tego recznego - wstepnego regulatora, nazywanego 'korektorem oktanowym' jest bardzo duza, bo ma az 55 mm dlugosci, a w polskich aparatach zaplonowych bylo to tylko ok. 30 mm dlugosci - bo mozna bylo regulowac wstepnie wyprzedzenie do benzyn dostepnych wowczas na rynku / od 60 - do 90 Oktan, w zaleznosci od stopnia sprezania silnika w danym samochodzie :
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 05-12-2025 22:12:38 przez Dinozaur.)
05-12-2025 22:04:37
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Norweski Zomowiec Offline
Mechanik
*


Liczba postów: 1,945
Imię: Marcin
Skąd: Zamośc
Pojazd: Inny
Post: #33
RE: Tuning Sałek s38 - działa :)
Chętnie zobaczę pomiary hamowni potwierdzające różnice, o których piszesz bo jeśli faktycznie paliwo 72 oktan dodaje 20–30 km/h i +50% mocy, to byłaby to rewolucja Confused
05-12-2025 22:44:35
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Dinozaur Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 190
Imię: Jarek
Skąd: Wroclaw
Pojazd: Inny
Post: #34
RE: Tuning Sałek s38 - działa :)
Pierwszy wlasny motocykl, ktory kupilem : NSU 251 OSL byl 'podrasowany' przez kogos do wyscigow ulicznych w latach 40 / 50-tych i sprzedajacy mi objasnil wowczas, troche 'koloryzujac' przy tym, cyt.: 'silnik jest w nim podrasowany do ok. 20 KM, ale trzeba nim jezdzic tylko na niebieskiej 78 Okt., a najlepiej chodzi na zwietrzalej niebieskiej - ktora ma ok. pol roku, bo jak wlejesz do zbiornika zolta 94 - to trzeba mocno zwiekszyc wyprzedzenie zaplonu, bo bez tego silnik bedzie bardzo slaby, bedzie sie grzal mocno i bedzie spalal 2 - 3 razy wiecej tej benzyny 94 Oktan'...
Jak powiedzial - to tak robilem, ale staralem sie jeszcze zwiekszyc 'do konca - ile sie dalo' to wyprzedzenie, zeby byl maksymalnie szybki - udalo sie o jakies 1,5 - 1,6 mm zwiekszyc, czyli razem bylo to ok. '4,5 mm przed GMP' i wtedy osiagal wg licznika 'VDO' - do 127 km/h tylko ze mna za kierownica, a w dwie osoby - do ok. 122 - 124 km/h.
Jak 'wybuchla wojna' - to spalilem cala benzyne 78 i nie bylo skad wziac wiecej, to Kolega przyszedl mi z pomoca, ale mial tylko 'paliwo zuzlowe ok. 180 Oktan'...
Motorek stracil na nim 80 / 90 % mocy i jechal max 35 km/h - nie wkrecal sie w ogole na obroty, bo silnikowi brakowalo ok. 8 - 9 stopni kompresji / do szybkiego spalania paliwa '180 Oktan' - bo silniki zuzlowe maja stopnie sprezania ok. 14,5 - 15,5 : 1 - mieszanki zuzlowe sa najwolniej spalajacymi sie paliwami silnikowymi.
Silnik NSU 251 OSL mial sprezanie 6 : 1 / przeznaczone do szybkiego spalania jedynie benzyny 74 / 75 Oktan maksymalnie i juz do benzyny 78 Oktan / musialem mu zwiekszyc wyprzedzenie o 1,5 - 1,6 mm / ponad dane fabryczne.
Natomiast do 180 Oktan - mial za mala o ok. 8,5 - 9 stopni kompresje, dlatego jechal maksymalnie 35 km/h / jak 'zdechly Komar' - niestety...
Pozdrawiam.
05-12-2025 23:08:35
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Dinozaur Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 190
Imię: Jarek
Skąd: Wroclaw
Pojazd: Inny
Post: #35
RE: Tuning Sałek s38 - działa :)
Nie ma zadnej 'rewolucji w paliwach', bo od najdawniejszych czasow - Konstruktorzy silnikow z przeszlosci podkreslali zawsze, ze cyt.: 'kazdy silnik benzynowy powinien byc zasilany benzyna o jak najnizszej LO, na ktorej nie zachodzi w nim zjawisko spalania stukowego'...
Bo to 'slynne spalanie stukowe' - to jest wlasnie zbyt duze przyspieszenie procesu spalania, czyli zbyt duza szybkosc 'czola plomienia' w komorze spalania / przez co pozostale, niespalone jeszcze paliwo z powietrzem jest mocno sprezane i ulega samozaplonowi...
Zeby temu przeciwdzialac - dodaja od przelomu lat 20 / 30-tych do benzyny wowczas tzw. 'czystej 50 Oktan' : glownie etanol - spirytus, benzol, benzen, itp.
A pod koniec lat 30 zaczeli dodawac 'plyn etylowy' i wszystko po to - zeby spowolnic czolo plomienia w komorze spalania, zeby nie dopuscic do powstawania 'spalania stukowego'.
Bo dla benzyny 'czystej 50 Oktan' / granicznym stopniem sprezania silnika bylo ok. 4,5 : 1, a przy wyzszym sprezaniu - nastepowalo jej spalanie stukowe, czyli 'detonacyjne'.
Caly czas dodawali coraz wiecej dodatkow przeciwstukowych do benzyn - bo ciagle producenci zwiekszali stopnie sprezania silnikow uzytkowych, bo ludzie chcieli jezdzic coraz szybciej pojazdami, stad trzeba bylo coraz bardziej 'spowalniac proces spalania' w komorach spalania silnikow, zeby mozna je bylo coraz bardziej sprezac - czyli takie 'bledne kolo pogoni za moca silnikow'...
Dlatego 'stare silniki' o bardzo niskim sprezaniu, np. 3,5 - 4,5 : 1 [ na ogol IOE / SV, itp. ] pracuja najlepiej na benzynie 'czystej 50 Oktan' - bo to jest najbardziej kaloryczna benzyna, spalajaca sie najszybciej ze wszystkich benzyn silnikowych.
Dzisiaj nazywa sie ona 'ekstrakcyjna 50 Oktan' i jest frakcja 'odpadowa' przy rafinacji ropy naftowej, uzywana nadal jako rozpuszcalnik.
Bo jej producenci uwazaja, ze 'nie istnieja juz fizycznie dzisiaj silniki spalajace taka benzyne'.
Ponizej - wypowiedz Eksperta / silnikowca na ten temat :    
Dlatego najbardziej krytycznym parametrem paliwa i pracy silnika zarazem - jest takie dopasowanie LO benzyny do stopnia sprezania silnika, zeby zassany do cylindra ladunek mieszanki paliwowo - powietrznej / spalil sie calkowicie do pozycji tloka w cylindrze max 12 - 15 stopni obrotu walu korbowego po GMP, a Tomasz Salek zawezil ten koniec cyklu spalania / do max 10 stopni po GMP tloka...
Stad np. Junak i podobne silniki z epoki lub wczesniejsze o stopniach sprezania 6,5 - 7 : 1 / byly zbudowane na benzyny '70 - 75 Oktan', bo tylko takie paliwa zapewnialy ten 'koniec cyklu spalania ladunku - do 12 / 15 stopni po GMP' i maksymalna moc silnika z tym zwiazana.
Benzyny o nizszej od 70 Liczbie Oktanowej - powodowaly spalanie stukowe, jesli nie opoznilo sie lekko zaplonu, np. o 1 - 1,5 mm,
a benzyny o np. LO ponad 80 - powodowaly tak dlugie spalanie zasysanego ladunku, ze silnik sie przegrzewal - bo 'ogien spalania' nie konczyl sie w komorze spalania glowicy - tylko wydostawal sie przez okna wydechowe lub otwarty zawor wydechowy / przegrzewal grzybek zaworu do czerwonosci, gniazdo zaworowe, kolanko wydechowe, itp.
Pozdrawiam.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: Dzisiaj 12:22:51 przez Dinozaur.)
Dzisiaj 12:12:52
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 





Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Przednie zawieszenie w Og...
Ostatni post: grissley
Dzisiaj 17:26:02
» Odpowiedzi: 22
» Wyświetleń: 1457
Tuning Sałek s38 - działa...
Ostatni post: Dinozaur
Dzisiaj 12:12:52
» Odpowiedzi: 34
» Wyświetleń: 1846
Ogar 200 1986 z piwnicy
Ostatni post: siwy1958
Wczoraj 11:56:15
» Odpowiedzi: 5
» Wyświetleń: 239
Huragan RetroGrade - doku...
Ostatni post: siwy1958
Wczoraj 11:43:44
» Odpowiedzi: 13
» Wyświetleń: 675
Lampka phiełka (nie dział...
Ostatni post: Dawdzio
05-12-2025 17:45:26
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 119
50T-1, 200 albo 205 - któ...
Ostatni post: grissley
05-12-2025 17:09:15
» Odpowiedzi: 294
» Wyświetleń: 36606
Pegaz 700 " Siedemsetka "...
Ostatni post: Adrist
05-12-2025 14:00:20
» Odpowiedzi: 52
» Wyświetleń: 10552
PONY 301 1988 Pawła z Kos...
Ostatni post: grissley
05-12-2025 05:11:21
» Odpowiedzi: 164
» Wyświetleń: 63834
Romet Pony
Ostatni post: OptimusPL
05-12-2025 03:13:23
» Odpowiedzi: 34
» Wyświetleń: 18766
Śmieszne i ciekawe linki,...
Ostatni post: Piotrekdriver1
04-12-2025 23:57:53
» Odpowiedzi: 1402
» Wyświetleń: 392334
Wsk 125 dzwoniący silnik
Ostatni post: romek
03-12-2025 11:57:17
» Odpowiedzi: 9
» Wyświetleń: 11911
Jackmotorsowe zestawy tun...
Ostatni post: Debesta
03-12-2025 06:36:32
» Odpowiedzi: 42
» Wyświetleń: 2371
Kratka na lampe ogar 205
Ostatni post: romek
03-12-2025 06:13:46
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 211
Własnej produkcji zapłon
Ostatni post: romek
30-11-2025 20:01:44
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 299
Tuning Dezamet 023
Ostatni post: romek
30-11-2025 19:59:35
» Odpowiedzi: 7
» Wyświetleń: 592

Reklama