Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy!

Pełna wersja: Jawa Typ 05 1963 r.
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Stron: 1 2 3 4 5
WitajcieSmile

Chciałbym wam dzisiaj przedstawić mój nowy nabytek, tzn. Jawę Typ 05 wyprodukowaną w 1963 roku w ówczesnej Czechosłowacji.

Z uwagi na chęć poszerzenia skromnej kolekcji, która od 14 lat obejmowała właściwie tylko Rometa Pony 50-M-2 z 1981 roku, zacząłem jakiś czas temu poszukiwania następnego motoroweru.

W pierwszej kolejności brałem pod uwagę zakup Ogara 205 w stanie jak najbardziej oryginalnym.
Niestety nie udało mi się natrafić na odpowiadający egzemplarz za rozsądne pieniądze.

Postanowiłem więc zamieścić na lokalnym portalu ogłoszenie o tym, że poszukuję Rometa lub innego motoroweru z okresu PRL.

Na ogłoszenie odpowiedziało kilka osób. Proponowane ceny zaczynały się od 120 zł za mocno zmęczonego Ogara 200 (papiery na nieżyjącą osobę) do 1000 zł za zarejestrowanego Ogara 200 z niedalekiej okolicy, który miał "normalne" dokumenty.
W innych przypadkach motorki albo nie miały kwitów, albo sytuacja prawna była mocno niejasna.

Ciekawą propozycję otrzymałem od starszego Pana z okolic Żor, który - niestety - ostatecznie zrezygnował ze sprzedaży Ogara 200 w oryginalnym stanie, a wszystko było na dobrej drodze, z możliwością przerejestrowania. Nawiązałem nawet kontakt z żorskim Wydziałem Komunikacji, ale facet odstąpił od zamiaru pozbycia się Rometa.

Pewnego dnia otrzymałem na e-mail propozycję dot. Jawki, która rzekomo była zarejestrowana i od nowości była w jednej rodzinie. Poprosiłem o zdjęcia.

Umówiłem się, pojechałem pod wskazany adres, porozmawiałem, obejrzałem i motorek przypadł mi do gustu.
Jak się okazało, sytuacja z dokumentami była ciut bardziej skomplikowana, bowiem poprzedni już właściciele nie odebrali od kilku lat stałego dowodu rejestracyjnego, a Jawka nie miała OC ani przeglądu.

Na miejscu zauważyłem też, że Czeszka ma inny silnik niż powszechnie znany 223. Jego moc wyjściowo wynosi 3 KM. Po kilku próbach silnik na chwilę zapalił, więc była iskra nadziei. Przy pomocy Internetu dowiedziałem się, że jest to starszy silnik, zaś model motoroweru to Typ 05, nie Typ 20.

Po dwóch tygodniach oczekiwania i załatwiania formalności mogłem sfinalizować transakcję. I tak, wczoraj, stałem się trzecim od nowości właścicielem 53-letniej Jawy Typ 05 z:
- najnowszym dowodem rejestracyjnym i VINem zgodnym z tabliczką znamionową;
- ważnym do 2018 roku przeglądem;
- ubezpieczeniem OC na cały rok;
- białą "unijną" tablicą rejestracyjną z mojego powiatu;
- prawdopodobnie oryginalnymi narzędziami ukrytymi w schowku.

Fabrycznie Jawka była jasnoniebieska.
Co ciekawe, tabliczka znamionowa jest w języku niemieckim.

Myślę, że jest to fajna baza do odrestaurowania z uwagi na przyzwoity stan, kompletność i zachowane detale.

Teraz trzeba powoli przywracać Jawkę "do życia", tzn.: czyszczenie, regulacja i próba uruchomienia.
Mam nadzieję, że z Waszą pomocą odzyska pełną sprawnośćWink

A teraz do rzeczy, czyli zdjęcia Jawy "w sosie własnym" tuż po zakupie:








Fajna i do tego nietypowa jak na kaczkę, bo faktycznie to jakiś wcześniejszy model z pierwowzorem 223 Big Grin
Piękna Jawa tak jak już wcześniej pisałem.
Sam mam bardzo podobną ale model 20, tabliczka też była po niemiecku a moc silnika 3km.
Silnik był słabszy bo miał mniejszą kompresję przez zastosowanie głowicy o kulistej komory spalania
Dziękuję za miłe słowa i za pomoc przy ocenie zasadności inwestowania w ten egzemplarz.
Co do głowicy, to widziałem jakieś schematy na czeskich stronach, dotyczące właśnie kształtu komory spalania.
Do tej pory z Jawkami nie miałem za dużo do czynienia, ale myślę, że uda mi się z nią dogadaćWink
(07-02-2016 14:05:49)heli126 napisał(a): [ -> ]Dziękuję za miłe słowa i za pomoc przy ocenie zasadności inwestowania w ten egzemplarz.
Co do głowicy, to widziałem jakieś schematy na czeskich stronach, dotyczące właśnie kształtu komory spalania.
Do tej pory z Jawkami nie miałem za dużo do czynienia, ale myślę, że uda mi się z nią dogadaćWink
Jakbyś coś nie wiedział to pisz do mnie, od ponad roku zacząłem się poważnie interesować Jawkami i coś tam wiem na ten temat.

Jawa 05 była przejściowym modelem między 555 a 20.
Pierwsze modele 20 były bardzo podobne do 05, dopiero z czasem zaczęto wprowadzać modyfikacje mające jedynie na celu zmniejszenie kosztów produkcji.
Piękny egzemplarz Ci się trafił Smile
Jakie masz plany co do niej?
Tzn. zostawiasz w takim stanie czy robisz całkowitą renowację?
Myślę o całkowitej renowacji, chociaż w pierwszym kroku chciałbym doprowadzić Jawkę do pełnej sprawności.
Z uwagi na to, że nie była dłuższy czas używana, wszystko trzeba przejrzeć, a to z kolei wymaga czasu.

A z drugiej strony, patrząc na rok produkcji, Jawka wydaje się być w przyzwoitym stanie wizualnym.

P.S. W domowych zasobach znalazłem leżące ładnych parę lat lusterko. Już wiem do czego pasujeBig Grin
?Piękna loo Tego silnika jeszcze nie widziałem. Parametry takie same jak 223 (oprócz tej mocy)?
Silnik różni się nieco budową. Kanilox na pewno wie co i jak i może napisze dokładnie, bo z tego co ja się orientuję to sprzęgło ma docisk na 3 sprężynki i zapłon jest nieco inny.
Gratuluję, już na prawdę ciężko o tak dobrze zachowany egzemplarz z takiego rocznika.
Ale fajna! I jeszcze smaczku dodaje fakt że to niespotykany model, super sprawa Big Grin
DziękiCool

Informacje techniczne w języku czeskim są pod tym adresem: http://www.jawa-50.cz/clanek/jawa-50-typ...udaje.html

Sądzę, że nawet po czesku będzie w miarę zrozumiałe i każdy, kto zna dane techniczne silnika 223 może porównać:

Silnik - parametry:
Motor ležatý dvoudobý jednoválec
Chlazení vzduchem
Vrtání Ø 38 mm
Zdvih 44 mm
Zdvihový objem 49,8 cm 3
Kompresní poměr 7,5 : 1
Největší výkon 3,0 k (2,2 kW)/6000 ot/min.
Rozvod pístem
Mazání směs 20 : 1

Gaźnik - parametry:
Karburátor Jikov 2915 PS
Průměr difusoru Ø 15 mm
Hlavní tryska 60
Volnoběžná tryska 38

Wyprzedzenie zapłonu jest inne: 2,3 – 2,6 mm, gaźnik też: Jikov 2915 PS, a w 223 był Jikov 2917 PSb (dysze 68 i 38).
Inna jest prawa pokrywa, co widać gołym okiem.
Sprzęgło podobno też jest inne (ma chyba 3 kołki).
Jawka jest na prawdę swietna, skoro jest to oryginalny lakier to broń boże ją malować. Wyczysc dokladnie wszystkie elementy,wypoleruj,dopieść i będzie cud malina Big Grin
Lakier nie jest niestety oryginalny. Rama i wahacz trochę kiepsko zostały pomalowane pędzlem na granatowo. Zewnętrzne blachy wyglądają dużo lepiej. Gdyby to był oryginał, nie śmiałbym ruszać.

Ten fabryczny odcień był jaśniejszy. Mniej więcej jak na tym zdjęciu:
Aktualizacja wątkuBig Grin

Dopełniłem formalności związanych z dokumentami i ubezpieczeniem. Nieoficjalnie jest to jedyna Jawa 05 z 1963 roku zarejestrowana w powiecie cieszyńskim,a widniejąca w bazie CEPiKCool

Motorek uruchomiony, odpala i jeździ. Wystarczyło przeczyścić układ paliwowy i uzupełnić olej w skrzyni. Szczerze mówiąc przewidywałem, że trzeba będzie włożyć więcej pracy, by zrobić nią parę kilometrów.

Zbiornik wypłukałem przy użyciu "Foskoru", uszczelniłem kranik dorabiając uszczelki z korka i montując sitko, a także przeczyściłem gaźnik. Kupiłem nowy wężyk do benzyny.
Przy okazji dopasowałem króciec, który łączy filtr powietrza z gaźnikiem (na razie filtr jest stożkowy, ale szukam oryginalnego tłumika szmerów).

W kwestii wyglądu zewnętrznego: zamontowałem lusterko i światełko odblaskowe, żeby było przepisowo.

Jawka jeździ bardzo przyjemnie i daje dużo frajdy. Prędkość 60 km/h - jak podaje instrukcja obsługi - jest osiągalna.
Cieszy mnie również fakt, że numer silnika jest zgodny z numerem ramy.

Z uwagi na to, że Typ 05 jest rzadko spotykany w Polsce, wyzwaniem będzie skompletowanie specyficznych części, więc uzbrajam się w cierpliwość i zwracam też uwagę na ogłoszenia w Czechach.


Stron: 1 2 3 4 5
Przekierowanie