23-03-2016, 15:13:23
23-03-2016, 16:26:26
Piękna jawa ale oglądając filmiki na yt z renowacji kaczuch to wiele z nich miało ten silnik, starszy model. Jest to silnik jawa 222 i tylko tym różni się chyba jako całokształt od typu 20
24-03-2016, 00:05:25
Są jeszcze pewne różnice, m. in. stojak centralny z mocowaniem, tzw. krzyż pod osłonami, zawias kanapy, korek baku - różnią się od montowanych w Jawach 20. Przynajmniej tak wynika z moich ustaleń.
Poza tym wystarczy zerknąć na popularne w Polsce portale ogłoszeniowe/aukcyjne i poszukać Jawy 05 Znalezienie podobnego egzemplarza będzie trudne.
Poza tym wystarczy zerknąć na popularne w Polsce portale ogłoszeniowe/aukcyjne i poszukać Jawy 05 Znalezienie podobnego egzemplarza będzie trudne.
24-03-2016, 00:48:42
Oczy można nacieszyć
25-09-2016, 17:31:23
Odświeżam temat, ponieważ dawno nic się tu nie działo.
Od chwili zakupu do teraz Jawką przejechałem ok. 550 km i tak naprawdę wystąpiła jedna awaria, która uniemożliwiła dalszą jazdę - zawiódł kondensator.
Poza tym szukałem u południowych sąsiadów głowicy ze starszą komorą spalania (w mojej gwint okazał się już kiepski) oraz pokrywy silnika od strony zapłonu. Obie części udało mi się załatwić dzięki uprzejmości znajomej, która zna dobrze czeski i pomogła mi w transakcjach.
Problemem było znalezienie prawej pokrywy w przyzwoitym stanie, bez uszczerbków i ze sprawnym mechanizmem sprzęgła, ale po dwóch miesiącach szukania i załatwiania miałem paczkę w ręku.
O swoim słabym stanie dała też znać linka sprzęgła. Musiałem szukać jej w Czechach, gdyż jest to linka pasująca jeszcze do Jawy 555, a różniąca się od tej, którą stosowano w Jawach 20.
Na szczęście, jakieś 25 km od mojej miejscowości, w Czeskiej Republice, znalazłem sklepik z częściami nowymi i używanymi do starszych motorków. Właściciel sklepu - Czech jest bardzo sympatyczny i pomocny. Pogadaliśmy czesko-polskim o motorowerach
Kupiłem parę dodatkowych drobnostek i jak na razie Jawka ma się dobrze.
Jazda sprawia ogromny fun, zwłaszcza że motorek był uruchomiony po długim postoju i nie wymagał dużych napraw, a mimo to, jeździ
Od chwili zakupu do teraz Jawką przejechałem ok. 550 km i tak naprawdę wystąpiła jedna awaria, która uniemożliwiła dalszą jazdę - zawiódł kondensator.
Poza tym szukałem u południowych sąsiadów głowicy ze starszą komorą spalania (w mojej gwint okazał się już kiepski) oraz pokrywy silnika od strony zapłonu. Obie części udało mi się załatwić dzięki uprzejmości znajomej, która zna dobrze czeski i pomogła mi w transakcjach.
Problemem było znalezienie prawej pokrywy w przyzwoitym stanie, bez uszczerbków i ze sprawnym mechanizmem sprzęgła, ale po dwóch miesiącach szukania i załatwiania miałem paczkę w ręku.
O swoim słabym stanie dała też znać linka sprzęgła. Musiałem szukać jej w Czechach, gdyż jest to linka pasująca jeszcze do Jawy 555, a różniąca się od tej, którą stosowano w Jawach 20.
Na szczęście, jakieś 25 km od mojej miejscowości, w Czeskiej Republice, znalazłem sklepik z częściami nowymi i używanymi do starszych motorków. Właściciel sklepu - Czech jest bardzo sympatyczny i pomocny. Pogadaliśmy czesko-polskim o motorowerach
Kupiłem parę dodatkowych drobnostek i jak na razie Jawka ma się dobrze.
Jazda sprawia ogromny fun, zwłaszcza że motorek był uruchomiony po długim postoju i nie wymagał dużych napraw, a mimo to, jeździ
25-09-2016, 20:45:50
Głowica ze starszą komorą spalania? O co chodzi, możesz napisać coś więcej albo podesłać foto takiej komory?
25-09-2016, 21:03:47
Jawa 05 miała niższy stopień sprężania i głowicę z kulistą komorą spalania.
Jawa 20 miała głowicę z mniejszą komorą spalania (jak w Ogarach 200), co spowodowało podniesienie kompresji.
Jawa 20 miała głowicę z mniejszą komorą spalania (jak w Ogarach 200), co spowodowało podniesienie kompresji.
25-09-2016, 21:05:35
Ta po prawej to zwykła głowica z 223, ta po lewej to właśnie ta głowica ze starszą komorą spalania. Głowica ta ma większą pojemność, dlatego stopień sprężania jest mniejszy a co za tym idzie moc jest mniejsza, ogólnie mówiąc silnik zaprojektowany pod benzynę o dużo mniejszej liczbie oktanowej niż obecnie. Ta głowica była montowana w Jawie 05 oraz w wersji eksportowej Jawy Mustang na rynek węgierski, w zwykłym silniku 223, ale tylko na rynek węgierski.
źródło: http://www.jawa-50.cz/clanek/jawa-50-typ...xport.html
03-12-2016, 17:42:38
Według moich obliczeń, w tym roku przejechałem Jawką w sumie 612 km.
Jako, że temperatura nie sprzyja dłuższym wycieczkom, szukam w wolnym czasie części u naszych południowych sąsiadów.
Parę dni temu dotarła do mnie paczka z Czech. Udało mi się kupić brakujące światełko odblaskowe, które 05-ka miała fabrycznie zamontowane pod miejscem na tablicę rejestracyjną.
Przyszły do mnie trzy odblaski, w tym jeden właśnie do Jawki, a dwa chyba ze starej Skody Octavii. Kosztowały mnie 20 zł + wysyłka.
Z dwóch światełek składam jedno - to, które będzie zamontowane w Jawce.
Muszę jeszcze odpowiednio dopasować nowe śruby mocujące i poskładać całość do kupy, ale myślę, że to kwestia paru chwil pracy. Brakuje mi jedynie "uszczelki", która otaczała ramkę światełka i tym samym chroniła lakier.
Ważne, że po wyczyszczeniu poszczególnych elementów odblask jest całkiem ładny.
Jako, że temperatura nie sprzyja dłuższym wycieczkom, szukam w wolnym czasie części u naszych południowych sąsiadów.
Parę dni temu dotarła do mnie paczka z Czech. Udało mi się kupić brakujące światełko odblaskowe, które 05-ka miała fabrycznie zamontowane pod miejscem na tablicę rejestracyjną.
Przyszły do mnie trzy odblaski, w tym jeden właśnie do Jawki, a dwa chyba ze starej Skody Octavii. Kosztowały mnie 20 zł + wysyłka.
Z dwóch światełek składam jedno - to, które będzie zamontowane w Jawce.
Muszę jeszcze odpowiednio dopasować nowe śruby mocujące i poskładać całość do kupy, ale myślę, że to kwestia paru chwil pracy. Brakuje mi jedynie "uszczelki", która otaczała ramkę światełka i tym samym chroniła lakier.
Ważne, że po wyczyszczeniu poszczególnych elementów odblask jest całkiem ładny.
17-12-2016, 14:09:33
Odblask zamontowany
Dla porównania, tak wyglądał cały zestaw, który udało się zakupić w Czechach:
Z tych dwóch pierwszych odblasków (patrząc od góry) zrobiłem jedno światełko. Trzecie zostaje na zapas.
Teraz szukam zamka pokrywy, co niestety nie jest łatwym zadaniem Gdyby ktoś miał, proszę o pw.
Niestety zamek blokady kierownicy, która była np. w Jawie 20, jest innej konstrukcji.
Dla porównania, tak wyglądał cały zestaw, który udało się zakupić w Czechach:
Z tych dwóch pierwszych odblasków (patrząc od góry) zrobiłem jedno światełko. Trzecie zostaje na zapas.
Teraz szukam zamka pokrywy, co niestety nie jest łatwym zadaniem Gdyby ktoś miał, proszę o pw.
Niestety zamek blokady kierownicy, która była np. w Jawie 20, jest innej konstrukcji.
05-02-2017, 12:31:41
Odświeżam z uwagi na mały sukces - udało się w końcu kupić pokrywę z zamkiem, o którym pisałem wyżej
Taki prezent na pierwszą rocznicę posiadania 05-tki. Wymagał krótkiej wycieczki do Czech, ale była ona owocna.
Oprócz pokrywy z zamkiem, kupiłem też zawias siodełka z "przetyczką" oraz brakującą śrubkę przedniej lampy. Małe rzeczy, a cieszą
Zamek już zdemontowałem z tej nabytej pokrywy. Będę teraz kombinował jak dorobić do niego klucz. Na zapas zostaje mi pokrywa wraz z haczykiem.
Fotki części publikuję poniżej.
Pokrywa z zamkiem:
Zamek od wewnętrznej strony pokrywy:
Zawias siodełka i śrubka:
Kolejną szukaną częścią jest stojak centralny wraz ze sprężyną i tulejkami - chyba identyczny jak w Jawie 555.
Taki prezent na pierwszą rocznicę posiadania 05-tki. Wymagał krótkiej wycieczki do Czech, ale była ona owocna.
Oprócz pokrywy z zamkiem, kupiłem też zawias siodełka z "przetyczką" oraz brakującą śrubkę przedniej lampy. Małe rzeczy, a cieszą
Zamek już zdemontowałem z tej nabytej pokrywy. Będę teraz kombinował jak dorobić do niego klucz. Na zapas zostaje mi pokrywa wraz z haczykiem.
Fotki części publikuję poniżej.
Pokrywa z zamkiem:
Zamek od wewnętrznej strony pokrywy:
Zawias siodełka i śrubka:
Kolejną szukaną częścią jest stojak centralny wraz ze sprężyną i tulejkami - chyba identyczny jak w Jawie 555.
16-04-2017, 23:23:34
(25-09-2016 17:31:23)heli126 napisał(a): [ -> ][...] Na szczęście, jakieś 25 km od mojej miejscowości, w Czeskiej Republice, znalazłem sklepik z częściami nowymi i używanymi do starszych motorków. Właściciel sklepu - Czech jest bardzo sympatyczny i pomocny. Pogadaliśmy czesko-polskim o motorowerach [...]
Czy możesz podać dokładny adres sklepu albo stronę internetową? Może w lecie sobie podjadę.
01-05-2017, 14:27:20
Informacje na temat sklepu, o który pytasz, prześlę Ci na pw.
Gość ma sporo części, chociaż zapewne wielu z nich (a zwłaszcza używanych) nie znajdziesz na stronie sklepu.
Przy okazji dodam, że w tym sezonie udało się przejechać Jawką kolejne 160 km (bezawaryjnie).
Nadal szukam oryginalnego stojaka centralnego. Jest nadzieja na zakup, ponieważ znalazłem taką podpórkę. Na ten moment czekam na wiadomość z Czech.
Zdjęcie z 01.05.2017 r. - z jedyną w swoim rodzaju podpórką :
W tzw. międzyczasie dowiedziałem się, że mój egzemplarz różni się od nowszych Jawek (05 oraz 20) jeszcze kolejnymi detalami. Chodzi np. o:
- lewą pokrywę od strony sprzęgła: ma korek wlewu oleju umieszczony bliżej tylnego koła oraz dwie strzałki wyznaczające poziom oleju,
- osłonę nóg, która ma "tunel" na linki, a nie otwór,
- dekielek przedniego koła.
Wracając jeszcze do pokrywy z zamkiem, o której pisałem wyżej, to była ona produkowana prawdopodobnie przez 3 lata, tj. 1962-1964. Od 1964 roku zamek służył jako blokada kierownicy.
Wczoraj na sprzedajemy.pl pojawiła się do sprzedania Jawa 05 z 1965 r., której brakuje nieco do oryginału (np. prawa pokrywa silnika - a może i cały silnik - z Typu 20, brak odblasku tylnego, nowszy haczyk na pokrywie, wydech).
Można porównać z moją na zasadzie "znajdź X szczegółów, którymi się różnią"
Gość ma sporo części, chociaż zapewne wielu z nich (a zwłaszcza używanych) nie znajdziesz na stronie sklepu.
Przy okazji dodam, że w tym sezonie udało się przejechać Jawką kolejne 160 km (bezawaryjnie).
Nadal szukam oryginalnego stojaka centralnego. Jest nadzieja na zakup, ponieważ znalazłem taką podpórkę. Na ten moment czekam na wiadomość z Czech.
Zdjęcie z 01.05.2017 r. - z jedyną w swoim rodzaju podpórką :
W tzw. międzyczasie dowiedziałem się, że mój egzemplarz różni się od nowszych Jawek (05 oraz 20) jeszcze kolejnymi detalami. Chodzi np. o:
- lewą pokrywę od strony sprzęgła: ma korek wlewu oleju umieszczony bliżej tylnego koła oraz dwie strzałki wyznaczające poziom oleju,
- osłonę nóg, która ma "tunel" na linki, a nie otwór,
- dekielek przedniego koła.
Wracając jeszcze do pokrywy z zamkiem, o której pisałem wyżej, to była ona produkowana prawdopodobnie przez 3 lata, tj. 1962-1964. Od 1964 roku zamek służył jako blokada kierownicy.
Wczoraj na sprzedajemy.pl pojawiła się do sprzedania Jawa 05 z 1965 r., której brakuje nieco do oryginału (np. prawa pokrywa silnika - a może i cały silnik - z Typu 20, brak odblasku tylnego, nowszy haczyk na pokrywie, wydech).
Można porównać z moją na zasadzie "znajdź X szczegółów, którymi się różnią"
01-05-2017, 23:59:50
Śliczna, ehh brakuje mi takiej wśród moich jawek.
Gdzie w niej mocowana jest pompka? Blacha siedzenia ma od spodu przetłoczenie, jak w typach 20?
Gdzie w niej mocowana jest pompka? Blacha siedzenia ma od spodu przetłoczenie, jak w typach 20?
03-05-2017, 11:01:55
Dzięki za miłe słowa
Odpowiadając na Twoje pytanie, wklejam zdjęcie:
Pompka jest mocowana pod kanapą, czyli tak, jak w Typie 20. Niestety nie uchowała się, ale za ok. 150 Kc można kupić w Czechach zamiennik.
Przy okazji, znowu dla porównania, publikuję zdjęcie dwóch Jaw 05. Po lewej moja, rok 1963, a po prawej z 1965 r. Widać różnice w mocowaniu i kształcie osłony nóg. U mnie blacha ta jest jeszcze montowana na jednej śrubie z każdej strony, ma "tunel" na linki oraz śrubę, która mocuje schowek na narzędzia. Na zdjęciu zaznaczyłem też dekielek koła starszego typu.
Odpowiadając na Twoje pytanie, wklejam zdjęcie:
Pompka jest mocowana pod kanapą, czyli tak, jak w Typie 20. Niestety nie uchowała się, ale za ok. 150 Kc można kupić w Czechach zamiennik.
Przy okazji, znowu dla porównania, publikuję zdjęcie dwóch Jaw 05. Po lewej moja, rok 1963, a po prawej z 1965 r. Widać różnice w mocowaniu i kształcie osłony nóg. U mnie blacha ta jest jeszcze montowana na jednej śrubie z każdej strony, ma "tunel" na linki oraz śrubę, która mocuje schowek na narzędzia. Na zdjęciu zaznaczyłem też dekielek koła starszego typu.