Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy!

Pełna wersja: Jawa Typ 05 1963 r.
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Stron: 1 2 3 4 5 6
No Jawka super! Tak wogóle widzę, żę jesteś z cieszyńskiego, czyli niedaleko mnie.
Można rzec, że po sąsiedzkuWink

A tymczasem zabrałem się wczoraj za prawidłowe poprowadzenie linki sprzęgła.
Teraz jest lepiej, linka lżej pracuje.
Poniżej zamieszczam zdjęcie wykonane w trakcie prac. Widać starszy typ iskrownika oraz mechanizm sprzęgła w prawej pokrywie.


Mam nadzieję, że pogoda pozwoli jeszcze trochę pośmigać 05-tką w tym sezonie.
piękna jawka, no i cieszy ze podchodzisz do niej profesjonalnie bo czasami jak sie widzi fajny sprzet i "fahowca" ze spreyem i tubą czerwonego silikonu to ręce opadają :-)
Sezon powoli dobiega już końca, a na liczniku 05-tki pojawił się zestaw cyfr jasno stwierdzający, że od zakupu przejechałem 1200 km i 200 m. Na szczęście obyło się bez awarii.

W tym roku przybyłoby więcej km, gdyby nie fakt używania drugiego motoroweru marki JawaWink
A jaką jawkę jeszcze masz? Prawilny sprzęcik , zawsze na propsie Big Grin
Kocham 05tki, typowa czeska pomylona konstrukcja Tongue Ten licznik, zapłon, cała konstrukcja jeszcze dziwniejsza niż typ 20 Big Grin
(28-10-2017 20:07:31)Waldek napisał(a): [ -> ]A jaką jawkę jeszcze masz?
Mam jeszcze Jawę MustangWink

(28-10-2017 20:47:58)JGNZM napisał(a): [ -> ]Kocham 05tki, typowa czeska pomylona konstrukcja Tongue Ten licznik, zapłon, cała konstrukcja jeszcze dziwniejsza niż typ 20 Big Grin
Konstrukcja jest rzeczywiście nietypowa. Porównując np. z Rometem wyposażonym w silnik 023, to praktycznie wszystko jest w Jawie na opakTongue

Przy okazji polecam film obrazujący produkcję Jawy Typ 05 w 1963 roku:
https://www.youtube.com/watch?v=hNUT31Em4tY
Można zauważyć różnice pomiędzy tym właśnie modelem a znaną u nas Jawą 20 - inny iskrownik, cewka, gaźnik, tłumik szmerów, korek zbiornika, zamek pokrywy nad silnikiem, oblachowanie, itd.
Pokaż ino mustanga Smile Wgl który to rocznik?
Na pw wysłałem Ci link do tematu o Mustangu (1980 r.).
"Zeropiątka" jest sporo starsza, bo aż o 17 lat.
piękna sztuka. Takie pytanie był typ 20 z chromowanymi listwami na kokonie ??
Dzięki Buba27Wink

Wydaje mi się, że Jawy 20-stki miały zawsze aluminiowe listwy na kokonie. Przynajmniej zawsze z takimi się spotykałem.

A tymczasem, w ramach jesiennej nudy, postanowiłem dopasować z czegoś gumę, która była fabrycznie montowana w pokrywie nad silnikiem. Za tzw. "dawcę" posłużyła mi gumowa zaślepka pochodząca z Fiata Cinquecento.
Na pierwszy rzut oka wygląda chyba dość przyzwoicie:


Z Czeskiej Republiki przyszła kolejna paczuszka, w której sprzedający ulokował produkt w postaci oryginalnej cewki PAL 6V (nr fabryczny 02-9211.04). Po wstępnym sprawdzeniu mogę stwierdzić, że cewka jest sprawna, ponieważ 05-tka ochoczo zapaliła. Na wiosnę będę testował cewkę długodystansowo.

Zimowa aura za oknem nie przeszkodziła, by w końcu "wynaleźć" prąd w tylnej lampie 05-tki.

Jak zauważą spostrzegawczy, tylny klosz jest tzw. rzemiosłem, a uszczelka lata świetności ma dawno za sobą. Oba elementy mam na zapasie, przy czym uszczelka jest używana w dużo lepszym stanie, a oryginalny czeski klosz - nówka sztukaWink

Instalacja w tym modelu różni się nieco od "elektryki" np. Mustanga z końca produkcji. Chodzi tu o iskrownik, ale również o element zwany "dławikiem" (z ang. choke). Tu właśnie tkwiła przyczyna braku sprawności tylnej lampy, ponieważ ktoś nie podłączył właściwie kabla, który prowadzi od przełącznika na kierownicy do wspomnianego "dławika".

Dołączam stosowne schematy, dzięki którym udało mi się rozwiązać zagadkęCool



Przy okazji poprawiłem również skuteczność działania tylnego hamulca poprzez regulację linki.

Teraz czekam na lepszą pogodę, by odnowić Jawce okresowe badanie techniczne.
Piękna Jawa, uwielbiam pancerki ^^
Ale zaciekawił mnie ten "dławik". Za co on odpowiadał?
Dziękuję za zainteresowanie tematemWink

Jawa "pancerka" jest wygodna również dla Pań (łatwe wsiadanie), dlatego polecamSmile

Sądząc po materiałach reklamowych producenta, najlepsza dla płci pięknej jest właśnie wersja eksportowa na rynek niemiecki (na skanie wersja bez osłon, nazywana 05 Sport):


Odpowiedź na Twoje pytanie znajduje się w jednym z artykułów o Jawie 05, który ukazał się w czasopiśmie "Svět motorů" w 1962 r. Oto jego fragment:
"V krytu světlometu je na krycí desce upevněná tlumivka, která je zapojená v obvodu obou žárovek. Má dvoje vynutí, zapojené proti sobě, což chrání žárovky proti přetížení při poruchách v kontaktech přepínače, a při skončení doby životnosti jedné žárovky chrání druhou žárovku".
W wolnym tłumaczeniu chodzi o to, że "dławik" ratuje żarówki w razie przeciążenia na stykach przełącznika, a w przypadku spalenia jednej z żarówek, chroni drugą z nich przed przepaleniem.
Aaa, znaczy dławik to taki jakby bezpiecznik Smile
Stron: 1 2 3 4 5 6
Przekierowanie