Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 głosów - 0 średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
Autor Wiadomość
tomangelo Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 234
Imię: tomangelo
Skąd: Polska
Pojazd: Romet Komar
Post: #61
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
1) W dwusuwie bez znaczenia, bezołowiowa była szkodliwa dla starych gniazd zaworowych.
2) Jeśli do mieszanki, to zwykle im bardziej syntetyczny, tym mniej kopcenia. Oryginalne oleje Stihla czy innej Husqvarny mogą być drogawe w przeliczeniu na litr, ale jakiś nawet półsyntetyczny marketowy olej do mieszanek nie powinien być droższy od Mixola, a przy tym powinien mniej kopcić. Podstawa oczywiście by to był olej do dwusuwów.

Komar z S38 to nawet na 98 pojedzie, przynajmniej na kilkukilometrowych trasach, dłuższych nie sprawdzałem.
10-07-2025 01:28:42
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Reklama
romek Offline
019 rzondzi
*


Liczba postów: 2,813
Imię: Marcin
Skąd: NOS
Pojazd: Romet Komar
Post: #62
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
No właśnie zakładając głowice od S38 do 023 obniżyłem stopień sprężania... różnicy nie było chyba że naprawdę minimalna.

Olej ja używam Motul 510 oczywiście proporcja bez zmian. Może i trochę przesada ale aż taki drogi nie jest.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 10-07-2025 08:44:09 przez romek.)
10-07-2025 08:42:25
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Dinozaur Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 174
Imię: Jarek
Skąd: Wroclaw
Pojazd: Inny
Post: #63
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
Czesc, przy tak malych silniczkach 'Komar 50 ccm', itp. ciezko wyczuc roznice w mocy 'na oko' i 'incydentalnie' - bo daloby sie to odczuc dopiero po np. kilkudniowej / 50 - 100 km eksploatacji na dedykowanym do nich paliwie z lat 60-tych, czyli na tej benzynie 'BA 70 - 75 Oktan' i po wypaleniu jej do konca ze zbiornika / zalac od razu swieza mieszanke np. 98 Oktan, poki silnik bylby rozgrzany i wtedy przetestowac ponownie osiagi i spalanie...
Mozna tez podejsc do tego 'bardziej ekstremalnie' i zalac do zbiornika np. mieszanke 'acetonowa - etanolowa 180 Oktan', zeby sprawdzic spadek mocy silniczka i jego 'ledwo sie odpychanie' lub w ogole 'nie ruszenie z miejsca o wlasnych silach'...Idea
Jak oproznie na tyle garaz - ze dam rade wyciagnac 'Zako - Komara', to sie pokusze o dokladne jego testy na roznych 'oktanowo' benzynach, bo silnik / 'pedalowiec' jest w bardzo dobrym stanie zachowany.
Pozdrawiam.
10-07-2025 11:23:58
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Dinozaur Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 174
Imię: Jarek
Skąd: Wroclaw
Pojazd: Inny
Post: #64
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
Czesc, znalazlem tabele z LO benzyn produkowanych w latach 50/60-tych i jak widac - to jeszcze w 1966r. byly produkowane dwie benzyny bez 'czteroetylku olowiu' : spirytusowa BS 55 Oktan i benzolowa BB 60 Oktan / przeznaczone do najstarszych silnikow z poczatku XXw. - do lat 30-tych, ktore mialy najnizsze stopnie sprezania 4 - 5 : 1 zaledwie.
Natomiast Rysie, Zaki, Komary, Sokol 125, SHL-ki M 03 / 04, WFM 125 czy WSK 125 - byly wowczas zasilane benzynami od 66 - do 76 Oktan wlasnie po to, zeby takie paliwa spalaly sie w nich jak najkrocej, bo na ogol tylko w komorze spalania glowicy i do pozycji tloka w cylindrze 12 - 15 stopni po GMP - zeby silniki osiagaly pelna moc katalogowa, spalaly niewielkie ilosci paliwa i nie przegrzewaly sie :    
28-10-2025 14:24:14
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Dinozaur Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 174
Imię: Jarek
Skąd: Wroclaw
Pojazd: Inny
Post: #65
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
Czesc, tu jest taki wykres dotyczacy czasu - predkosci czola plomienia w komorze spalania / w zaleznosci od LO paliwa i jak widac, to na benzynie o zbyt niskiej LO [ 3 - 5 Oktan za malo ] / w stosunku do zalecanej przez producenta danego silnika, spalanie ladunku przebiega zbyt gwaltownie, eksplozyjnie i moze wystapic zjawisko 'spalania stukowego' [ przewaznie jest to 'lekkie dzwonienie w cylindrze' ], ktore zanika przy wyzszych obrotach silnika.
Z kolei, przy zastosowaniu benzyny o wyzszej LO [ 5 i wiecej Oktan ponad np. 76 / 78 Okt. ], niz zalecana - silnik nie osiaga pelnej mocy, bo spalanie paliwa trwa zbyt dlugo i wtedy silnik sie przegrzewa i spala coraz wieksze ilosci benzyny..:     , dotyczy to czasow konstrukcji Rysia, Zaka, Komara, itp, a wczesniej - np. Sokola 125, SHL M 04, WFM 125, Junaka M 07 / M 10, itp. motocykli i motorowerow, tudziez silniczkow rowerowych, ktore do dzisiaj maja stopien sprezania 6 - 6,5 : 1, czyli nadal sa budowane na benzyny 66 - 70 - 76/78 Oktan...
Pozdrawiam.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 07-11-2025 12:44:20 przez Dinozaur.)
07-11-2025 12:35:38
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Norweski Zomowiec Offline
Mechanik
*


Liczba postów: 1,918
Imię: Marcin
Skąd: Zamośc
Pojazd: Inny
Post: #66
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
wystarczy w dzisiejszych czasach przyspieszyć zapłon dla zwykłej 95, czyli na oktanowej 95 oraz zwiększyć stopień sprężania do około 10,5, tworząc uszczelkę z np. puszki aluminiowej (0,1 microna) czy arkusza miedzianego (0,3 microna) - oczywiście trzeba cylinder i głowice przygotować do takiego zabiegu

Wtedy silnik będzie hulać lepiej
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 10-11-2025 22:08:37 przez Norweski Zomowiec.)
10-11-2025 22:04:56
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
romek Offline
019 rzondzi
*


Liczba postów: 2,813
Imię: Marcin
Skąd: NOS
Pojazd: Romet Komar
Post: #67
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
Chyba milimetra Smile

Ja mam dla odmiany po prostu stoczona głowice jak już pisałem nie odczułem żadnej różnicy na głowicy stoczonej o 1 , 1,5mm czy głowicy S38 (mówimy o silniku 023)
11-11-2025 01:23:04
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Norweski Zomowiec Offline
Mechanik
*


Liczba postów: 1,918
Imię: Marcin
Skąd: Zamośc
Pojazd: Inny
Post: #68
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
być może niekonkretnie napisałem, to poprawię

1. użyć/wykonać taką uszczelkę, aby bazowo uzyskać squish ~1mm/0,8mm (oryginalna jest na prawdę gruba)
2. Następnie planować głowicę i sprawdzać co jakiś czas stopień sprężania metodą wlewając olej do komory spalania i wzoru (v+c)/c=CR

czyli przykładowo: wchodzi 7ml, to: 50cc+7ml/7 = 8,14
Planujemy głowie tyle, aby uzyskać wynik około 10

10, gdyż benzyna 95 najlepiej spala się na takowym sprężaniu
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 11-11-2025 01:41:03 przez Norweski Zomowiec.)
11-11-2025 01:38:34
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 





Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Moja nowa dojazdówka (Oga...
Ostatni post: grissley
Wczoraj 23:48:16
» Odpowiedzi: 97
» Wyświetleń: 9036
UWAGA TO JEST OSZUST - ...
Ostatni post: Marooo4
Wczoraj 22:10:20
» Odpowiedzi: 8
» Wyświetleń: 13874
RE: UWAGA TO JEST OSZUST ...
Ostatni post: stqc
Wczoraj 19:13:00
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 187
50T-1, 200 albo 205 - któ...
Ostatni post: Fearevil
16-11-2025 16:23:27
» Odpowiedzi: 276
» Wyświetleń: 32081
Instrukcje do Rometów
Ostatni post: romek
14-11-2025 16:58:01
» Odpowiedzi: 11
» Wyświetleń: 70012
Komar 2352 1984r
Ostatni post: jacomoto
14-11-2025 11:49:28
» Odpowiedzi: 9
» Wyświetleń: 600
[K] Mocowanie tłumika oga...
Ostatni post: KubaOg
13-11-2025 23:44:28
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 392
Kartery S38ZB4
Ostatni post: Szczepan
13-11-2025 12:36:29
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 175
Dezamet 019 regeneracja g...
Ostatni post: Norweski Zomowiec
13-11-2025 09:23:48
» Odpowiedzi: 9
» Wyświetleń: 739
Co to za rower ZZR
Ostatni post: Rometowiec_SJZ
12-11-2025 23:29:29
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 135
Romet 50-T1 Tramwajarza
Ostatni post: tramwajarz
12-11-2025 22:39:57
» Odpowiedzi: 22
» Wyświetleń: 6134
Rejestracja Komara 2350
Ostatni post: Szczepan
12-11-2025 22:23:25
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 277
Romet 50-T1 by sbanys
Ostatni post: sbanys
11-11-2025 22:16:58
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 266
Romet kadet kopniak łapie...
Ostatni post: Merfix
11-11-2025 21:14:47
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 375
silnik dezamet 029
Ostatni post: Norweski Zomowiec
11-11-2025 16:05:36
» Odpowiedzi: 14
» Wyświetleń: 10305

Reklama