Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 głosów - 0 średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
Autor Wiadomość
Maka_91 Offline
Majsterkowicz Amator
*


Liczba postów: 450
Imię: Mateusz
Skąd: Zachodniopomorskie
Pojazd: Romet 50-T-1
Post: #46
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
W kwadraciakach też jest tak, że tłok w dmp nie odsłania całych kanałów. Może nie jest to regułą, ale ja miałem oryginał cylinder z 023 i współczesny zamiennik w rękach i w obu kanałyvpluczace i wydechowy były poniżej 44 mm od góry cylindra. Z kolei w oryginalnym od 019 mam dolne krawędzie kanałów na 44 mm. Czyli tyle co skok tłoka - tłok w dmp odsłania całe kanały. Znając realia PRL to pewnie każdy cylinder ma inaczej i mój przypadek może o niczym nie świadczyć.
10-02-2025 19:46:16
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Reklama
Norweski Zomowiec Offline
Mechanik
*


Liczba postów: 1,849
Imię: Marcin
Skąd: Zamośc
Pojazd: Inny
Post: #47
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
Tak, dolny poziom kanałów w 017 i s38 (wydechowy i płuczące) są poniżej linii DMP tłoka. Można to zniwelować planując cylinder od góry i podkładka lub szlifować tłok w obszarach otwierania okien - jednakże kanały 017 są szersze, większe i szybciej się otwierają. Zrobiłem dokładne mapy z oryginalnych cylindrów
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 10-02-2025 20:01:43 przez Norweski Zomowiec.)
10-02-2025 20:00:27
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Maka_91 Offline
Majsterkowicz Amator
*


Liczba postów: 450
Imię: Mateusz
Skąd: Zachodniopomorskie
Pojazd: Romet 50-T-1
Post: #48
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
Lapsza opcja to modyfikacja tłoka w takim przypadku.
10-02-2025 21:34:22
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
romek Offline
019 rzondzi
*


Liczba postów: 2,506
Imię: Marcin
Skąd: NOS
Pojazd: Romet Komar
Post: #49
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
To nie była czasem celowa metoda na zdławienie mocy ?
10-02-2025 21:41:52
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Maka_91 Offline
Majsterkowicz Amator
*


Liczba postów: 450
Imię: Mateusz
Skąd: Zachodniopomorskie
Pojazd: Romet 50-T-1
Post: #50
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
Mogła być.
10-02-2025 22:18:01
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
romek Offline
019 rzondzi
*


Liczba postów: 2,506
Imię: Marcin
Skąd: NOS
Pojazd: Romet Komar
Post: #51
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
Znalazłem w złomie głowice z ułamanym żeberkiem i zawiozłem, Pan ma zebrać bezpiecznie 1mm. Sprawdzimy czy będzie jakąkolwiek różnica, z końcem miesiąca upływa mi w nim termin badania technicznego to będzie okazja sprawdzić przy okazji przejażdżki na badanie.
11-02-2025 21:17:36
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Maka_91 Offline
Majsterkowicz Amator
*


Liczba postów: 450
Imię: Mateusz
Skąd: Zachodniopomorskie
Pojazd: Romet 50-T-1
Post: #52
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
Będzie różnica. Taka, że uzyskasz większy stopień sprężania?.
Czy to odczujesz ciężko powiedzieć. Ale możesz odczuć
11-02-2025 22:48:28
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Dinozaur Offline
Nowy
*


Liczba postów: 94
Imię: Jarek
Skąd: Wroclaw
Pojazd: Inny
Post: #53
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
Witam, mam jeszcze ciekawe spostrzezenie z epoki [ lata 60 / 70 / 80 - te ], bo przegladalem przed chwila instrukcje silniczka rowerowego 'K - O' / D 6 i jest tak : podaja jego stopien sprezania jako 6 : 1, czyli taki standardowy w tamtych czasach;
- zasilanie : benzyna LO 72 - 76 Oktan i przy tym wyprzedzenie zaplonu az 3,2 - 3,5 mm przed GMP...
Moc maksymalna przy 4500 obr. / min - nie mniej niz 1 KM.
I to paliwo 'dedykowane' 72 - 76 Oktan przy stopniu sprezania silniczka 6 : 1 / pokrywa sie praktycznie 'prawie idealnie' z danymi technicznymi przedwojennych dwu i czterosuwow, bo wtedy tez bylo takie zalecane do srednio sprezonych silnikow, jak rowniez wyprzedzenie zaplonu przy tym : 3 - 3,5mm przed GMP...
Ja natomiast, jak byla jeszcze w sprzedazy benzyna 'niebieska 78 Okt.' - to ustawialem wyprzedzenie na niej o 1,5 - 2mm wieksze, niz podawaly instrukcje, ale ogolnie tak - zeby kazdy silnik dal sie odpalic 'kopniakiem / bez wierzgania - odkopywania', ale zeby osiagal pelne obroty i moc maksymalna, na kazdym paliwie / czy to swiezym, czy 'zwietrzalym - polrocznym / rocznym', itp.
Pozdrawiam.
29-03-2025 01:01:04
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Dinozaur Offline
Nowy
*


Liczba postów: 94
Imię: Jarek
Skąd: Wroclaw
Pojazd: Inny
Post: #54
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
Witam, tutaj jest film Inzyniera - silnikowca na ten temat i polecam go Wszystkim do obejrzenia, chociaz mowi dosc powoli - to posiada ogromna wiedze na wszelkie tematy silnikowe, szczegolnie zwroccie uwage od 11-tej minuty filmu: https://www.youtube.com/watch?v=l9rR30cTfHQ
Pozdrawiam.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 07-04-2025 13:50:33 przez Dinozaur.)
07-04-2025 13:46:59
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Dinozaur Offline
Nowy
*


Liczba postów: 94
Imię: Jarek
Skąd: Wroclaw
Pojazd: Inny
Post: #55
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
Witam, a tak to wyglada 'z grubsza' praktycznie : paliwa z epoki, na ktore byly skonstruowane silniki, np.: Sokol 125, SHL M 02 / 03 / 04, WFM 125, Rysia, Zaka, Komara, Junaka M 07 / M 10, itp. o stopniach sprezania 6 - 6,5 - 7 : 1, to benzyny od 66 - do 72 / 75 Oktan [ przewaznie 'spirytusowe' wowczas ] i spalaly sie one w 99% tylko w obrebie komory spalania glowicy [ przez bardzo krotki - wybuchowy cykl spalania ].
Natomiast benzyny 94 / 95 Oktan [ wymagajace minimalnego stopnia sprezania silnika 9,2 - 9,5 : 1 / do rownie szybkiego spalania ] - spalaja sie przy zbyt niskim sprezaniu takich silnikow / przewaznie az poza otwarcie kanalu wylotowego cylindra [ a w Junakach M 07 / M 10 np. - az poza otwarcie zaworow wydechowych, to spalanie trwa nawet 8 - 10 razy dluzej, niz paliwa z epoki ]...
I ten czas / dlugosc cyklu spalania benzyn 94 / 95 / 98 Okt. przy zbyt niskim cisnieniu w komorze spalania - powoduje wlasnie to skrajne przegrzewanie sie zabytkowych silnikow - puchniecie tlokow, zacieranie sie, itp., bo zamiast spalin / wylatuja z wydechow przewaznie 0,5m dlugosci 'ognie spalania', niestety...
Na rycinach po lewej stronie : prawidlowe spalanie benzyn 70 / 75 Okt. dobranych do stopnia sprezania silnika zabytkowego;
- po prawej / nieprawidlowe, 8 - 10 razy dluzsze spalanie benzyny zbyt wysokooktanowej / do zbyt niskiego stopnia sprezania silnika i zbyt niskiego cisnienia w komorze spalania glowicy w zwiazku z tym..:    
Rysunki dosc 'siermiezne', ale mysle - ze przez to proste i zrozumiale...
Pozdrawiam.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 11-04-2025 14:32:56 przez Dinozaur.)
11-04-2025 14:18:24
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 





Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Ogar 200
Ostatni post: grz3513k
Dzisiaj 19:18:01
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 100
Ogar 205 1987
Ostatni post: Bob_Harley
Dzisiaj 19:02:59
» Odpowiedzi: 26
» Wyświetleń: 1681
Od jakiego roweru jest te...
Ostatni post: nava_5
Dzisiaj 15:18:36
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 97
Określenie roku produkcji
Ostatni post: kacperjawa123
Dzisiaj 14:03:11
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 43
Które magneto do komara c...
Ostatni post: mateuszf
Dzisiaj 13:54:52
» Odpowiedzi: 9
» Wyświetleń: 486
Silnik gaśnie przy zmiani...
Ostatni post: Franek P
Wczoraj 23:28:51
» Odpowiedzi: 22
» Wyświetleń: 3405
Remont rometa Polo M-760
Ostatni post: Dinozaur
Wczoraj 22:43:21
» Odpowiedzi: 29
» Wyświetleń: 3509
głowica 2328 lub 2338
Ostatni post: jakemdural
Wczoraj 22:22:39
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 53
sprzegło odśrodkowe
Ostatni post: jakemdural
Wczoraj 22:21:30
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 50
Paleta kolorów rowerów Ro...
Ostatni post: Dinozaur
Wczoraj 21:46:57
» Odpowiedzi: 110
» Wyświetleń: 232189
Postawienie Motoroweru w ...
Ostatni post: romek
03-05-2025 22:59:02
» Odpowiedzi: 6
» Wyświetleń: 187
Spawak
Ostatni post: tramwajarz
03-05-2025 20:26:45
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 158
Komar po szlifie na dotar...
Ostatni post: romek
03-05-2025 17:22:43
» Odpowiedzi: 157
» Wyświetleń: 25989
Kupie przepustnice GM12
Ostatni post: Ambero25
03-05-2025 16:49:33
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 87
Powitanie
Ostatni post: Marian_Wwa
03-05-2025 16:11:29
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 74

Reklama