Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
Przednie zawieszenie w Ogar 200 - modyfikacje.
Autor Wiadomość
grissley Offline
Kombinator
*


Liczba postów: 181
Imię: Roman
Skąd: Olsztynek
Pojazd: Romet Ogar 200
Post: #25
RE: Przednie zawieszenie w Ogar 200 - modyfikacje.
Dzięki - kojarzę, że to rozwiązanie tożsame ze starymi rowerami, no ale starego roweru też nie mam pod ręką, żeby pomierzyć Wink
Kiedyś joozek pisał nawet, że można tam wstawić coś z Shimano i będzie pasować. Ale nie zaqmałem dokładnie co - przecież nie kulki, bo co za różnica...?

W każdym razie - wyguglałem, że średnica rury sterowej w ogarze to 1", czyli 25.4mm.
Z kolei zawieszenia MRF, Koyo itp mają najprawdopodobniej rury 28.6mm (też zależy które, no ale te najcieńsze). Odnośnie łożyskowania dolnego żaden problem - i tak rurę sterową pod Ogara trzeba by zamówić nową u tokarza, można zamówić taką która 28.6mm ma tylko na wysokość dolnej półki, a potem się zwęża i w główkę ramy wchodzi już jako 25.4mm.
Zostają zwykłe ogarowe miski, kulki itp.
Gorzej na górze - musiałbym to wziąć do ręki, obmacać i wydumać jak to powinno wyglądać, żeby dało się bez problemu skręcić z górną półką.
Można by wbić tuleję redukcyjną w półkę, ale za cienka musiałaby być, żeby to się udało. Czyli trzeba by roztoczyć trochę otwór w górnej półce, wbić tuleję redukcyjną, a potem nakrętkę przykręcić przez jakąś szeroką podkładkę (inaczej nakrętka dociskała by tylko do tej wbitej tulei, a to bez sensu).
Trochę nie mam przekonania do tej tulei.
Z drugiej strony, może wystarczyłaby tulejka nie "wbijana", a jedynie ciasnawo wsuwana na sztycę. Przy takiej tulejce w zasadzie wszystko zostaje seryjne, jedyna rzeźba jaka nas czeka to zamówienie u tokarza dedykowanej sztycy i tej tulejki.

Pomysł alternatywny (na porządnie i na bogato) - przerobienie łożyskowania na "profi" z łożyskami wałeczkowymi. Łożyska wałeczkowe nie wejdą w główkę Ogara, więc trzeba by zrobić łożyskowanie zewnętrzne (coś jak dolne stery w rowerach z główką 1 1/8" przerobionych na sztycę taperowaną).
Czyli do dorobienia u tokarza byłyby nowe miski (górna i dolna), w które wbijałoby się bieżnie łożysk wałeczkowych, a rura sterowa miałaby te swoje 28.6mm, bo to spokojnie się w ogarowej główce zmieści.
Nie wiem tylko z czego te miski toczyć - z nierdzewki? Chyba najlepsza funkcjonalnie i wizualnie opcja, ale miski byłyby sporawe, więc już sam koszt materiału z pewnością będzie trzycyfrowy, i to raczej nie z jedynką na przedzie.
Ewentualnie jeszcze aluminium 6061 przychodzi mi o głowy, ale nie wiem, czy to nie za słabe...
Albo zwykła stal w ocynku może? Zdecydowanie najtaniej, ale nie wiem jak funkcjonalnie.
Tak czy inaczej rozwiązanie wydaje się bardzo "eleganckie", w pełni odwracalne i nawet nie trzeba by ogranicznika skrętu wywalać.
Dodatkowo, poprzez dobranie odpowiedniej wysokości misek można sobie idealnie ustawić docelową wysokość zawiasu.

Można też zrobić mix rozwiązań - rura taperowana, 28.6mm na dole, 25.4mm na górze.
Na dole dajemy dorobioną miskę na zewnętrzne łożysko wałeczkowe, a na górze zwykłe kulki i tę tulejkę nakładaną na sztycę.


PS Będę bardzo wdzięczny za wszelkie podpowiedzi w sprawie napędu (ślimaka) linki prędkościomierza.

*************
Mój Ogar 200
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 08-12-2025 04:20:27 przez grissley.)
08-12-2025 04:14:59
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 


Wiadomości w tym wątku
RE: Przednie zawieszenie w Ogar 200 - modyfikacje. - grissley - 08-12-2025 04:14:59




Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Tuning Sałek s38 - działa...
Ostatni post: Dinozaur
Wczoraj 23:59:03
» Odpowiedzi: 35
» Wyświetleń: 2212
PONY 301 1988 Pawła z Kos...
Ostatni post: Motokamel
Wczoraj 23:20:35
» Odpowiedzi: 166
» Wyświetleń: 64157
50T-1, 200 albo 205 - któ...
Ostatni post: grissley
Wczoraj 22:32:00
» Odpowiedzi: 303
» Wyświetleń: 38638
Czy z takim uszkodzeniem ...
Ostatni post: Norweski Zomowiec
Wczoraj 19:28:05
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 78
Siema wszystkim ?
Ostatni post: pawlito31
Wczoraj 14:34:42
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 44
Ogar 200 1986 z piwnicy
Ostatni post: zbyhoo
08-12-2025 15:40:11
» Odpowiedzi: 6
» Wyświetleń: 409
Przednie zawieszenie w Og...
Ostatni post: grissley
08-12-2025 04:14:59
» Odpowiedzi: 24
» Wyświetleń: 1659
Romet Jaguar?
Ostatni post: wojakrob
08-12-2025 00:21:03
» Odpowiedzi: 5
» Wyświetleń: 800
Huragan RetroGrade - doku...
Ostatni post: wojakrob
08-12-2025 00:18:08
» Odpowiedzi: 14
» Wyświetleń: 810
Romet 50-TS1 2362
Ostatni post: VRka :D
07-12-2025 22:56:28
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 122
Lampka phiełka (nie dział...
Ostatni post: Dawdzio
05-12-2025 17:45:26
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 191
Pegaz 700 " Siedemsetka "...
Ostatni post: Adrist
05-12-2025 14:00:20
» Odpowiedzi: 52
» Wyświetleń: 10790
Romet Pony
Ostatni post: OptimusPL
05-12-2025 03:13:23
» Odpowiedzi: 34
» Wyświetleń: 18885
Śmieszne i ciekawe linki,...
Ostatni post: Piotrekdriver1
04-12-2025 23:57:53
» Odpowiedzi: 1402
» Wyświetleń: 393415
Wsk 125 dzwoniący silnik
Ostatni post: romek
03-12-2025 11:57:17
» Odpowiedzi: 9
» Wyświetleń: 12008

Reklama