|
Ocena wątku:
- 0 głosów - 0 średnio
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
|
Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
|
| Autor |
Wiadomość |
Dinozaur
Uczeń

Liczba postów: 174
Imię: Jarek
Skąd: Wroclaw
Pojazd: Inny
|
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
Czesc, przy tak malych silniczkach 'Komar 50 ccm', itp. ciezko wyczuc roznice w mocy 'na oko' i 'incydentalnie' - bo daloby sie to odczuc dopiero po np. kilkudniowej / 50 - 100 km eksploatacji na dedykowanym do nich paliwie z lat 60-tych, czyli na tej benzynie 'BA 70 - 75 Oktan' i po wypaleniu jej do konca ze zbiornika / zalac od razu swieza mieszanke np. 98 Oktan, poki silnik bylby rozgrzany i wtedy przetestowac ponownie osiagi i spalanie...
Mozna tez podejsc do tego 'bardziej ekstremalnie' i zalac do zbiornika np. mieszanke 'acetonowa - etanolowa 180 Oktan', zeby sprawdzic spadek mocy silniczka i jego 'ledwo sie odpychanie' lub w ogole 'nie ruszenie z miejsca o wlasnych silach'... 
Jak oproznie na tyle garaz - ze dam rade wyciagnac 'Zako - Komara', to sie pokusze o dokladne jego testy na roznych 'oktanowo' benzynach, bo silnik / 'pedalowiec' jest w bardzo dobrym stanie zachowany.
Pozdrawiam.
|
|
| 10-07-2025 11:23:58 |
|
|
Dinozaur
Uczeń

Liczba postów: 174
Imię: Jarek
Skąd: Wroclaw
Pojazd: Inny
|
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
Czesc, znalazlem tabele z LO benzyn produkowanych w latach 50/60-tych i jak widac - to jeszcze w 1966r. byly produkowane dwie benzyny bez 'czteroetylku olowiu' : spirytusowa BS 55 Oktan i benzolowa BB 60 Oktan / przeznaczone do najstarszych silnikow z poczatku XXw. - do lat 30-tych, ktore mialy najnizsze stopnie sprezania 4 - 5 : 1 zaledwie.
Natomiast Rysie, Zaki, Komary, Sokol 125, SHL-ki M 03 / 04, WFM 125 czy WSK 125 - byly wowczas zasilane benzynami od 66 - do 76 Oktan wlasnie po to, zeby takie paliwa spalaly sie w nich jak najkrocej, bo na ogol tylko w komorze spalania glowicy i do pozycji tloka w cylindrze 12 - 15 stopni po GMP - zeby silniki osiagaly pelna moc katalogowa, spalaly niewielkie ilosci paliwa i nie przegrzewaly sie :
|
|
| 28-10-2025 14:24:14 |
|
|
Dinozaur
Uczeń

Liczba postów: 174
Imię: Jarek
Skąd: Wroclaw
Pojazd: Inny
|
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
Czesc, tu jest taki wykres dotyczacy czasu - predkosci czola plomienia w komorze spalania / w zaleznosci od LO paliwa i jak widac, to na benzynie o zbyt niskiej LO [ 3 - 5 Oktan za malo ] / w stosunku do zalecanej przez producenta danego silnika, spalanie ladunku przebiega zbyt gwaltownie, eksplozyjnie i moze wystapic zjawisko 'spalania stukowego' [ przewaznie jest to 'lekkie dzwonienie w cylindrze' ], ktore zanika przy wyzszych obrotach silnika.
Z kolei, przy zastosowaniu benzyny o wyzszej LO [ 5 i wiecej Oktan ponad np. 76 / 78 Okt. ], niz zalecana - silnik nie osiaga pelnej mocy, bo spalanie paliwa trwa zbyt dlugo i wtedy silnik sie przegrzewa i spala coraz wieksze ilosci benzyny..:

, dotyczy to czasow konstrukcji Rysia, Zaka, Komara, itp, a wczesniej - np. Sokola 125, SHL M 04, WFM 125, Junaka M 07 / M 10, itp. motocykli i motorowerow, tudziez silniczkow rowerowych, ktore do dzisiaj maja stopien sprezania 6 - 6,5 : 1, czyli nadal sa budowane na benzyny 66 - 70 - 76/78 Oktan...
Pozdrawiam.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 07-11-2025 12:44:20 przez Dinozaur.)
|
|
| 07-11-2025 12:35:38 |
|
|
Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości
|
|