Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 głosów - 0 średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
Autor Wiadomość
Maka_91 Offline
Majsterkowicz Amator
*


Liczba postów: 450
Imię: Mateusz
Skąd: Zachodniopomorskie
Pojazd: Romet 50-T-1
Post: #46
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
W kwadraciakach też jest tak, że tłok w dmp nie odsłania całych kanałów. Może nie jest to regułą, ale ja miałem oryginał cylinder z 023 i współczesny zamiennik w rękach i w obu kanałyvpluczace i wydechowy były poniżej 44 mm od góry cylindra. Z kolei w oryginalnym od 019 mam dolne krawędzie kanałów na 44 mm. Czyli tyle co skok tłoka - tłok w dmp odsłania całe kanały. Znając realia PRL to pewnie każdy cylinder ma inaczej i mój przypadek może o niczym nie świadczyć.
10-02-2025 19:46:16
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Reklama
Norweski Zomowiec Offline
Mechanik
*


Liczba postów: 1,876
Imię: Marcin
Skąd: Zamośc
Pojazd: Inny
Post: #47
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
Tak, dolny poziom kanałów w 017 i s38 (wydechowy i płuczące) są poniżej linii DMP tłoka. Można to zniwelować planując cylinder od góry i podkładka lub szlifować tłok w obszarach otwierania okien - jednakże kanały 017 są szersze, większe i szybciej się otwierają. Zrobiłem dokładne mapy z oryginalnych cylindrów
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 10-02-2025 20:01:43 przez Norweski Zomowiec.)
10-02-2025 20:00:27
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Maka_91 Offline
Majsterkowicz Amator
*


Liczba postów: 450
Imię: Mateusz
Skąd: Zachodniopomorskie
Pojazd: Romet 50-T-1
Post: #48
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
Lapsza opcja to modyfikacja tłoka w takim przypadku.
10-02-2025 21:34:22
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
romek Offline
019 rzondzi
*


Liczba postów: 2,638
Imię: Marcin
Skąd: NOS
Pojazd: Romet Komar
Post: #49
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
To nie była czasem celowa metoda na zdławienie mocy ?
10-02-2025 21:41:52
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Maka_91 Offline
Majsterkowicz Amator
*


Liczba postów: 450
Imię: Mateusz
Skąd: Zachodniopomorskie
Pojazd: Romet 50-T-1
Post: #50
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
Mogła być.
10-02-2025 22:18:01
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
romek Offline
019 rzondzi
*


Liczba postów: 2,638
Imię: Marcin
Skąd: NOS
Pojazd: Romet Komar
Post: #51
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
Znalazłem w złomie głowice z ułamanym żeberkiem i zawiozłem, Pan ma zebrać bezpiecznie 1mm. Sprawdzimy czy będzie jakąkolwiek różnica, z końcem miesiąca upływa mi w nim termin badania technicznego to będzie okazja sprawdzić przy okazji przejażdżki na badanie.
11-02-2025 21:17:36
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Maka_91 Offline
Majsterkowicz Amator
*


Liczba postów: 450
Imię: Mateusz
Skąd: Zachodniopomorskie
Pojazd: Romet 50-T-1
Post: #52
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
Będzie różnica. Taka, że uzyskasz większy stopień sprężania?.
Czy to odczujesz ciężko powiedzieć. Ale możesz odczuć
11-02-2025 22:48:28
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Dinozaur Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 147
Imię: Jarek
Skąd: Wroclaw
Pojazd: Inny
Post: #53
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
Witam, mam jeszcze ciekawe spostrzezenie z epoki [ lata 60 / 70 / 80 - te ], bo przegladalem przed chwila instrukcje silniczka rowerowego 'K - O' / D 6 i jest tak : podaja jego stopien sprezania jako 6 : 1, czyli taki standardowy w tamtych czasach;
- zasilanie : benzyna LO 72 - 76 Oktan i przy tym wyprzedzenie zaplonu az 3,2 - 3,5 mm przed GMP...
Moc maksymalna przy 4500 obr. / min - nie mniej niz 1 KM.
I to paliwo 'dedykowane' 72 - 76 Oktan przy stopniu sprezania silniczka 6 : 1 / pokrywa sie praktycznie 'prawie idealnie' z danymi technicznymi przedwojennych dwu i czterosuwow, bo wtedy tez bylo takie zalecane do srednio sprezonych silnikow, jak rowniez wyprzedzenie zaplonu przy tym : 3 - 3,5mm przed GMP...
Ja natomiast, jak byla jeszcze w sprzedazy benzyna 'niebieska 78 Okt.' - to ustawialem wyprzedzenie na niej o 1,5 - 2mm wieksze, niz podawaly instrukcje, ale ogolnie tak - zeby kazdy silnik dal sie odpalic 'kopniakiem / bez wierzgania - odkopywania', ale zeby osiagal pelne obroty i moc maksymalna, na kazdym paliwie / czy to swiezym, czy 'zwietrzalym - polrocznym / rocznym', itp.
Pozdrawiam.
29-03-2025 01:01:04
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Dinozaur Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 147
Imię: Jarek
Skąd: Wroclaw
Pojazd: Inny
Post: #54
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
Witam, tutaj jest film Inzyniera - silnikowca na ten temat i polecam go Wszystkim do obejrzenia, chociaz mowi dosc powoli - to posiada ogromna wiedze na wszelkie tematy silnikowe, szczegolnie zwroccie uwage od 11-tej minuty filmu: https://www.youtube.com/watch?v=l9rR30cTfHQ
Pozdrawiam.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 07-04-2025 13:50:33 przez Dinozaur.)
07-04-2025 13:46:59
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Dinozaur Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 147
Imię: Jarek
Skąd: Wroclaw
Pojazd: Inny
Post: #55
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
Witam, a tak to wyglada 'z grubsza' praktycznie : paliwa z epoki, na ktore byly skonstruowane silniki, np.: Sokol 125, SHL M 02 / 03 / 04, WFM 125, Rysia, Zaka, Komara, Junaka M 07 / M 10, itp. o stopniach sprezania 6 - 6,5 - 7 : 1, to benzyny od 66 - do 72 / 75 Oktan [ przewaznie 'spirytusowe' wowczas ] i spalaly sie one w 99% tylko w obrebie komory spalania glowicy [ przez bardzo krotki - wybuchowy cykl spalania ].
Natomiast benzyny 94 / 95 Oktan [ wymagajace minimalnego stopnia sprezania silnika 9,2 - 9,5 : 1 / do rownie szybkiego spalania ] - spalaja sie przy zbyt niskim sprezaniu takich silnikow / przewaznie az poza otwarcie kanalu wylotowego cylindra [ a w Junakach M 07 / M 10 np. - az poza otwarcie zaworow wydechowych, to spalanie trwa nawet 8 - 10 razy dluzej, niz paliwa z epoki ]...
I ten czas / dlugosc cyklu spalania benzyn 94 / 95 / 98 Okt. przy zbyt niskim cisnieniu w komorze spalania - powoduje wlasnie to skrajne przegrzewanie sie zabytkowych silnikow - puchniecie tlokow, zacieranie sie, itp., bo zamiast spalin / wylatuja z wydechow przewaznie 0,5m dlugosci 'ognie spalania', niestety...
Na rycinach po lewej stronie : prawidlowe spalanie benzyn 70 / 75 Okt. dobranych do stopnia sprezania silnika zabytkowego;
- po prawej / nieprawidlowe, 8 - 10 razy dluzsze spalanie benzyny zbyt wysokooktanowej / do zbyt niskiego stopnia sprezania silnika i zbyt niskiego cisnienia w komorze spalania glowicy w zwiazku z tym..:    
Rysunki dosc 'siermiezne', ale mysle - ze przez to proste i zrozumiale...
Pozdrawiam.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 11-04-2025 14:32:56 przez Dinozaur.)
11-04-2025 14:18:24
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
romek Offline
019 rzondzi
*


Liczba postów: 2,638
Imię: Marcin
Skąd: NOS
Pojazd: Romet Komar
Post: #56
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
Napisze tyle że w końcu moja głowica zaginęła u tokarza i nawet nie chce mi się po nią jechać bo to stary śmieć z ułamanym żeberkiem, ale mam splanowana głowice o 1,5mm w Kadecie (silnik 023) Nie czuć specjalnej różnicy, ale pisze tylko żeby ktoś kto szuka informacji wiedział że tak się da i tłok nie będzie uderzał w głowicę (jest tłok Almota a cylinder Ori po szlifie). Nie mierzyłem ani stopnia sprężania, ani kompresji ani squisha. Po prostu pracuje dobrze.
25-05-2025 22:18:50
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
grissley Online
Nowy
*


Liczba postów: 39
Imię: Roman
Skąd: Olsztynek
Pojazd: Romet Ogar 200
Post: #57
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
Odnośnie liczby oktanów - gdzieś na elektrodzie (heh) znalazłem długi wątek na ten temat, gdzie faktycznie pisano o tym, że przedwojenne i tużpowojenne konstrukcje robione były na 52-66 oktany, potem na 72 i 78 i, że stopnie sprężania typu 7:1 i mniej to zabójstwo przy 95tce, nawet po zmianie kąta zapłonu. Generalnie wszystko to, co już było napisane tutaj.
Aaale. Ktoś wyszperał, że benzyna ekstrakcyjna ma ok 50-52 oktany. Wychodzi na to, że do S017 i wyżej wystarczy dodać litr ekstrakcyjnej na bak i mamy optymalne warunki pracy.
W Komarze wypadałoby mieszać w proporcji 4:6, czyli 40% ekstrakcyjnej, 60% 95tki.
Tyle teoria. Ciekaw jestem, jak w praktyce. Ale ekstrakcyjną można kupować w bańkach kilkulitrowych i kosztuje podobnie jak 95tka, więc uciążliwość rozwiązania niewielka.
Tyle, że trzeba by wtedy ustawić zapłon dokładnie wg instrukcji i potem już cały czas pilnować tych proporcji
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 09-07-2025 20:00:28 przez grissley.)
09-07-2025 19:58:55
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
grissley Online
Nowy
*


Liczba postów: 39
Imię: Roman
Skąd: Olsztynek
Pojazd: Romet Ogar 200
Post: #58
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
09-07-2025 21:02:13
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
romek Offline
019 rzondzi
*


Liczba postów: 2,638
Imię: Marcin
Skąd: NOS
Pojazd: Romet Komar
Post: #59
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
Znane, to min. Właśnie kolega Dinozaur tam pisał (kiedyś go tu pytałem o to). Wiedza cenna, ale teoria teorią a praktyka pokazuje że Rometowi smakuje 95ka. Stopień sprężania można podnieść na przykład poprzez stoczenie (splanowanie) głowicy
Mój Kadet z silnikiem 023 jednakowo jedzie na głowicach splanowanych o 1,0 mm, 1,5mm jak i na głowicy od silnika S38 który ma mniejszy stopień sprężania. Co prawda żeby eksperyment był miarodajny powinienem zmierzyć temperaturę i spalanie a przede wszystkim o ile rzeczywiście wzrósł stopień sprężania. Na chwilę obecną jest wsadzona głowica oryginalna splanowana o 1,0mm, motorower pracuje po prostu poprawnie, tak samo jak i moje pozostałe na oryginalnycj głowicach. Ale ważna uwaga, jeśli chcesz kupić Ogara 200 to w nim nic nie należy zmieniać w tej kwestii bo one maja wyższy stopień sprężania. Producent zalecał tam paliwo 84 oktany, ale wtedy w Polsce takiego nie było to literatura polecała stosować ówczesna 94.
09-07-2025 22:37:52
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
grissley Online
Nowy
*


Liczba postów: 39
Imię: Roman
Skąd: Olsztynek
Pojazd: Romet Ogar 200
Post: #60
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
Silnik Jawy 223 ma sprężanie ponad 9, więc 95kę powinien łykać bez problemu. Jedynie ustawienie zapłonu może nieco inne niż w instrukcji.
Silniki 017 i nowsze z Dezametu miały 8:1, to tak na skraju. Żeby dokładnie wiedzieć czy "lubią" 95 to trzeba by zmierzyć temperaturę i moc na zapłonie wyregulowanym pod 95. Jakbym miał to pewnie bym lał 95 nie oglądając się na nic, ale może po dodaniu litra ekstrakcyjnej na bak i dostosowaniu do tego zapłonu byłoby 0.0001KM więcej i 1st zimniej? Wink
W Komarze za to (S38) wydaje mi się, że już się jakoś obniżać oktany powinno...

A już tak przy okazji tego, co lejemy do baków, to mam jeszcze dwie wątpliwości:
1. Dolewacie coś do baku z racji tego, że obecne benzyny nie mają już ołowiu w składzie? Czy w dwusuwie to bez znaczenia?
2. Jaki olej uchodzi za najlepszy? Tak, żeby jak najmniej nagarował i dymił?
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 10-07-2025 01:05:33 przez grissley.)
10-07-2025 00:53:39
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 





Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
50T-1, 200 albo 205 - któ...
Ostatni post: romek
Dzisiaj 18:15:17
» Odpowiedzi: 93
» Wyświetleń: 2754
Wkład tłumika
Ostatni post: m.wegrzyn
Dzisiaj 16:45:20
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 67
Części
Ostatni post: marcin1479
Dzisiaj 11:16:52
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 119
potrzebuje pomocy
Ostatni post: TobiaszDymek
Dzisiaj 10:59:32
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 121
[S] Sprzedam Rometa Z150
Ostatni post: MZtkowicz
Wczoraj 22:23:47
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 50
Automat zmiany biegów Oga...
Ostatni post: Norweski Zomowiec
Wczoraj 21:51:14
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 122
Naprawa renowacja Ogar 20...
Ostatni post: Perkoz1984
Wczoraj 21:17:32
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 47
Kupię pilnie 4 odblaski s...
Ostatni post: Kasztan
Wczoraj 19:17:23
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 52
Komar 3 1978 – słaba iskr...
Ostatni post: Ricky
10-07-2025 18:23:11
» Odpowiedzi: 11
» Wyświetleń: 754
Liczba oktanowa a ustawie...
Ostatni post: Dinozaur
10-07-2025 11:23:58
» Odpowiedzi: 62
» Wyświetleń: 6564
Garażowy vlog
Ostatni post: skinder
09-07-2025 21:17:07
» Odpowiedzi: 213
» Wyświetleń: 152212
Oryginalny lakier?
Ostatni post: romek
09-07-2025 20:18:58
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 145
Romet Ogar 200 - usprawni...
Ostatni post: romek
09-07-2025 19:17:56
» Odpowiedzi: 24
» Wyświetleń: 747
Rejestracja na białe tabl...
Ostatni post: romek
09-07-2025 15:25:33
» Odpowiedzi: 10
» Wyświetleń: 422
Jak wyglądały te modele w...
Ostatni post: FranekOriginal15
09-07-2025 14:11:29
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 293

Reklama