Chart bezpośrednie napełnienie i wiele innych usprawnień
|
Autor |
Wiadomość |
plusminus
Technik
Liczba postów: 1,003
Imię: Iwo
Skąd: Lubelskie
Pojazd: Inny
|
RE: Chart bezpośrednie napełnienie i wiele innych usprawnień
Zbyt wcześnie się pochwaliłem tym wykresem z hamowni. Jest zbyt duża rozbieżność momentów dla różnych pojazdów z tym cylindrem, żeby wykonać wykres trakcyjny dla Twojego pojazdu. Ewentualnie mogę policzyć Prędkości na poszczególnych biegach dla wybranych obrotów. Jeśli miałbym oceniać sam pomysł skrzyni, to bieg trzeci w charcie ma przełożenie 1.04, jest biegiem bezpośrednim, którego nie zmienisz. Przełożenia czwartego biegu jaki chcesz zrobić wynosi 0,8, wiec jest już nadbiegiem. Projektujący skrzynie biegów dałby taki bieg, aby silnik mniej spalał, ale już nie przyspieszał na takim biegu. Wszystko zależne teraz jest od przełożenia ig jakie dasz. Z moich uwag powiem tyle, że 0,8 nie jest dobrym wyborem. Najlepiej jakby to była liczba z dużą wielokrotnością. Inaczej koła zębate będą się szybciej zużywały.
"Co to jest takie niebieskie pod siedzeniem????
To coś to jest turbina Mixolu, nie grzeb tam bo Ci łapy urwie."
Moje BP
|
|
12-01-2014 20:29:52 |
|
|
hohowski
Nowy
Liczba postów: 1
Imię: Jacek
Skąd: Końskie
Pojazd: Romet Chart
|
RE: Chart bezpośrednie napełnienie i wiele innych usprawnień
Dzięki kolego za informacje odnośnie skrzyni. jeśli możesz policzyć prędkości dla obrotów 12 tyś. to byłbym niezmiernie wdzięczny, to byłoby potwierdzenie lub zaprzeczenie moich założeń. Chciałbym abyś policzył je dla obu koszy, tak jak podawałem ci wcześniej.
Co do przełożeń samej skrzyni to rozumiem jakąś połowę twojej wypowiedzi. Podchodzisz chyba do tej skrzyni za mocno teoretycznie choć z pewnością masz wiele racji i twoja wiedza mnie pozytywnie zaskakuje, jesteś jednym z niewielu którzy mają widzę dużo wiedzy na temat budowy tych spraw. Wracając do skrzyni, patrzysz na samą skrzynię i podajesz jej przełożenia zgodnie z teoretycznymi zasadami ale ja już mam trzy biegi i muszę z nich skorzystać i niskim kosztem dorobić czwarty. I tu racja, że jeśli ktoś zbudował by taką skrzynię jak ja robię na studiach od podstaw to dostał by za nią pałę bo po jakie licho robić czwarty nadbieg, ale wtedy trzeba zmienić byłoby wszystkie biegi a czwarty zrobić na poziomie obecnej trójki tylko kolejna sprawa jak wtedy uzyskać większą prędkość. Przyspieszenie byłoby z pewnością lepsze ale prędkość była by uzyskiwana tylko kosztem wyższych obrotów a tak daleko nie zajedziemy, dlatego robiąc wysoką moc silnika zdecydowałem się dołożyć ten kolejny bieg w którym wałek pośredni będzie obracał się wolniej niż zdawczy. Z całą pewnością nie jest to dla zębatek korzystne, ale i tak uważam, że nie one będą najsłabszym punktem tej skrzyni i raczej wytrzymają - to nie jest silnik na 30 tyś km, sam cylinder jak wytrzyma parę tysięcy to będzie sukces, nie wspomnę o tłoku i o pierścieniu. Zębatka drugiego biegu i czwartego niestety będzie zazębiała się na wielowpuście tylko na długości 5 mm jak wykonam dokładnie cały układ wybieraka i wodzików. Co do przełożeń to mnie wychodzi, że na 4 biegu i koszu wolniejszym uzyskam tylko minimalnie większą prędkość niż na obecnej trójce i chciałbym abyś to potwierdził oraz sprawdził co uzyskamy na przełożeniach kosza od 70 -tki. To że wałki będą miały prędkości niezgodne z założeniami to już moim zdaniem temat do pominięcia.
(12-01-2014 20:29:52)plusminus napisał(a): Najlepiej jakby to była liczba z dużą wielokrotnością. Inaczej koła zębate będą się szybciej zużywały.
Nie bardzo rozumiem to sformułowanie, czemu 0,8 nie jest dobrą wartością?
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 12-01-2014 23:47:09 przez hohowski.)
|
|
12-01-2014 23:35:11 |
|
|
plusminus
Technik
Liczba postów: 1,003
Imię: Iwo
Skąd: Lubelskie
Pojazd: Inny
|
RE: Chart bezpośrednie napełnienie i wiele innych usprawnień
Tutaj źle trochę odebrałeś moją wypowiedź, nadbieg jest jak najbardziej na miejscu, podałem tylko dla przykładu projekt skrzyni do czegoś większego (np. osobówki). Rozumiem Twoje założenia co do budowy tej skrzyni i są one jak najbardziej słuszne, powiedziałem, ze wszystko zależy od ig (przełożenia przekładni głównej- czyt. iloczynu przełożenia na sprzęgle i zębatkach zdawczych). 0,8 jak dla mnie nie jest dobrym rozwiązaniem (a raczej tak wynika z zasad projektowania), że te same zęby na kołach zębatych współgrających ze sobą (mowa tutaj o dwóch kołach zębatych czwartego biegu) będą zbyt często nachodziły na te same miejsca. Chociaż.. sam silnik może przeżyć kilkakrotnie skrzynię w tym przypadku.. Dziękuję również za te miłe słowa, ale jednak nie jestem na studiach, a wiedzy nabyłem częściowo w technikum (którego nadal jestem uczniem) a reszta wynika z własnego zainteresowania tematem- wyliczyłem już dwie skrzynie do swojego silnika, jedna nadal jest tylko na papierze.. Wracając do tematu. Przy założeniu, ze koło ma 17'', opona ma 2.25, promień dynamiczny wychodzi 0,28 (chyba dobrze policzyłem to),
przy zębatkach zdawczych 14/44, sprzęgle 17/76 prędkość wynosi 113km/h,
przy zębatkach zdawczych 14/44, sprzęgle 17/63 prędkość wynosi 136km/h,
przy zębatkach zdawczych 15/44, sprzęgle 17/76 prędkość wynosi 121km/h
przy zębatkach zdawczych 15/44, sprzęgle 17/63 prędkość wynosi 146km/h
Myślę, ze nic nie pomyliłem, ewentualnie mogę przesłać skan obliczeń do wglądu.
"Co to jest takie niebieskie pod siedzeniem????
To coś to jest turbina Mixolu, nie grzeb tam bo Ci łapy urwie."
Moje BP
|
|
13-01-2014 01:03:21 |
|
|
Lagoon
Pomocny użytkownik
Liczba postów: 575
Imię: Michał
Skąd: Płock
Pojazd: Inny
|
RE: Chart bezpośrednie napełnienie i wiele innych usprawnień
Janusz, no nie do końca tak jest. Popatrz sobie na cylindry współczesnych silników, większość 125 ma o wiele mniejszy kanał wydechowy niż np. u Ciebie. Ogólnie zwykle mówi się, że kanał wydechowy patrząc od okna wydechowego ma się rozszerzać i wtedy silnik działa poprawnie, ale w wielu cylindrach jest dokładnie odwrotnie. W kanale jest jakby przewężenie, ale z tego co zaobserwowałem(i zresztą kiedyś wyczytałem ) dotyczy to głównie silników wyścigowych, natomiast w crossach jest zgodnie z zasadą wspomnianą wcześniej. W zasadzie sam nie do końca wiem dlaczego tak jest, Bell zdaje się o tym pisał, ale nie do końca mogłem to zrozumieć(brak tłumaczenia), że rozszerzający kanał wydechowy pozwala na szybsze opuszczanie spalin, a co za tym idzie większą moc już od niższych obrotów(co jest dość istotne w jeździe motocross/enduro), natomiast w silnikach wyścigowych kosztem tej zalety rezonans jest dłuższy. Nie wiem do końca ile w tym prawdy, ale patrząc na cylindry np. od Aprilii Rs 125 i Hondy Cr widać tę różnicę.(mówię tu o silnikach 125 cm rozwijających podobną moc przy podobnej prędkości obrotowej). Do tego widać różnicę w samej konstrukcji wydechu, dla tego samego strojenia, pojemności i ogólnie danych program Expansion Chamber podaje większą średnicę kolanka i walca środkowego przy większej długości całego wydechu, zaś dla silnika wyścigowego, drogowego?/road bike/ długość wydechu jest krótsza przy mniejszych średnicach podanych wcześniej sekcji. Jeśli któryś z majstrów od wydechów ma coś więcej do powiedzenia w tej kwestii to proszę śmiało pisać bo to dość zastanawiająca kwestia
Już nie chcę żadnych pilarek
Witam!
Zrobię dobrze cylindrom. Zainteresowany?Pisz PW!
https://www.facebook.com/porting.studio/
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 13-01-2014 22:42:29 przez Lagoon.)
|
|
13-01-2014 22:40:20 |
|
|
Lagoon
Pomocny użytkownik
Liczba postów: 575
Imię: Michał
Skąd: Płock
Pojazd: Inny
|
RE: Chart bezpośrednie napełnienie i wiele innych usprawnień
Weźmy pod uwagę choćby wszystkie cylindry o konfiguracji okien wydechowych 1 centralne duże + 2 małe po bokach. Każdy taki ma powierzchnię przekroju kanału mniejszą niż powierzchnia okien wydechowych. Po pierwsze szkoda, że nie ma dobrego tłumaczenia książki Bella a , przynajmniej mój , angielski nie pozwala na zrozumienie tego w 100%, a po drugie szkoda, że nie ma osoby, która by to wszystko zebrała w kupę i opisała biorąc pod uwagę postęp w technologii jaki się dokonał od czasów Bella.
PS. Dokładnie, zwężony kanał=mniejsze ciśnienie statyczne, ale większa szybkość przepływu. Z tego co się orientuję to chyba jest prawo Bernoulliego, na podstawie którego powstała zwężka Venturiego, która z powodzeniem znalazła zastosowania w rasowanych silnikach
Już nie chcę żadnych pilarek
Witam!
Zrobię dobrze cylindrom. Zainteresowany?Pisz PW!
https://www.facebook.com/porting.studio/
|
|
13-01-2014 23:33:27 |
|
|
Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości
|
|