Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 2 głosów - 3 średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[Wiki] Romet Chart 210 - historia ogólna
Autor Wiadomość
JGNZM Offline
Chartełowiec
Moderatorzy


Liczba postów: 1,247
Imię: Mikołaj
Skąd: Wielkopolskie
Pojazd: Romet Chart
Post: #1
[Wiki] Romet Chart 210 - historia ogólna
Uwaga! Pisząc ten wątek kilka lat temu (około 2018-2019) posługiwałem się wówczas dostępną mi wiedzą. Niektóre stwierdzenia w aktualnym świetle mogą okazać się już nieaktualne.

Chyba czas opisać ten motorower Wink

Jak wiadomo, konkurencyjne marki, typu Simson, Jawa produkowały znacznie lepsze motorowery niż nasze krajowe. Te ostatnie charakteryzowała przede wszystkim prostota konstrukcji i wykonania ale też nie bez powodu, bo Romet od długiego czasu borykał się z problemami finansowymi.
W 1985 roku zamknięto też fabrykę motocykli WSK w Świdniku, co skutkowało brakiem produkcji jakichkolwiek motocykli w Polsce. Tak więc popyt nie malał, produkcja za to owszem. W międzyczasie Romet nawiązał współpracę z Mińskiem, i zaczęto produkować motocykl Mińsk 125.
Ale mowa o Charcie. Otóż jak tylko okazało się, że silnik 019 z Zakładów Metalowych Dezamet nie spełnia wymogów oraz ogólnie sprawiał więcej problemów niż powinien, postanowiono stworzyć nową klasę silników. W skrócie idąc dobrym tropem, zauważając wieloletni błąd, postanowiono już nie udoskonalać konstrukcji S-38. Postanowiono stworzyć silnik zupełnie od nowa.I tak powstał Dezamet 027.
Nie udało mi się potwierdzić w 100% skąd pochodzi ta konstrukcja, jest jednak bardzo podobna wizualnie do włoskich silników Minarelli.
Podstawowym założeniem było stworzyć motorower nowej klasy, określono ją mianem "lekki motocykl". W Zakładach Metalowych Nowa Dęba powstał silnik i testowano prototyp (jeździł na próbnych tablicach rejestracyjnych powiatowych dla Nowej Dęby).
Tak więc od mniej więcej 1981/82 roku zaczęto pracę nad samym silnikiem, prawdopodobnie w tym okresie projektowano resztę motoroweru.

Wciąż nie posiadam danych jakie konkretnie były założenia w konstrukcji tego motoroweru, ale widocznie planowano stworzyć produkt mogący konkurować z motorowerami z Niemiec czy Czechosłowacji.
Już w 1985 roku zaprezentowano prototyp Charta, który to chyba każdy zna. Można zauważyć dość sporo różnic w porównaniu do seryjnego Charta. I uwaga, Chart od zawsze był nazwany CHART 210!!! 310 to prawdopodobnie literówka, bo Romet stosował zawsze kod 2xx dla motorowerów.

Od razu w oczy rzucają się inne:
  • dolna część widełek
  • metalowe klamki hamulca i sprzęgła
  • błotniki
  • silnik
  • amortyzatory tylne
  • napęd licznika (na przednim kole)
  • licznik - prawdopodobnie standardowy dla Rometów
  • dźwignia zmiany biegów na wielokarb, starego typu (tzw. drobny frez)
  • brak stacyjki w schowku po lewej stronie
W 1987 roku po raz kolejny zaprezentowano kolejną wersję Charta, tym razem ostateczną. Zmienione zostały naklejki, wygląd zewnętrzny silnika (oraz kilka zmian wewnątrz).
Ujawniono wówczas, że Chart jest dość dużą nowinką techniczną na polskim rynku motoryzacyjnym, bowiem jako pierwszy posiadał fabrycznie w każdym egzemplarzu zapłon elektroniczny, akumulator, kierunkowskazy oraz światło STOP reagujące na przedni i tylny hamulec.
*CIĄG DALSZY NASTĄPI*
03-01-2022 00:23:45
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 3 użytkowników postawiło piwo JGNZM za ten post.
Reklama
Odpowiedz 





Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Podkowa jawa 50 ogar 200 ...
Ostatni post: grz3513k
Dzisiaj 04:03:47
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 28
Ogar 200 Regulacja silnik...
Ostatni post: Dinozaur
Wczoraj 22:43:37
» Odpowiedzi: 19
» Wyświetleń: 533
Przednie zawieszenie w Og...
Ostatni post: grissley
Wczoraj 21:21:29
» Odpowiedzi: 30
» Wyświetleń: 2418
Huragan RetroGrade - doku...
Ostatni post: TomaszJaguar
21-12-2025 21:50:50
» Odpowiedzi: 16
» Wyświetleń: 1318
silnik 023 problem z tłum...
Ostatni post: Bob_Harley
21-12-2025 16:09:26
» Odpowiedzi: 5
» Wyświetleń: 295
Wysyłka komara jak wygląd...
Ostatni post: romek
21-12-2025 12:18:06
» Odpowiedzi: 5
» Wyświetleń: 262
Jubilat 2 i Uniwersal
Ostatni post: grzesbmw
20-12-2025 01:23:54
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 281
Romet Rambler 1.0
Ostatni post: grissley
20-12-2025 01:04:13
» Odpowiedzi: 5
» Wyświetleń: 19738
kupię magneto do silnika ...
Ostatni post: komarek54
19-12-2025 20:48:08
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 509
Zarejestrowanie ogara na ...
Ostatni post: romek
18-12-2025 21:08:28
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 235
Stajnia Bola
Ostatni post: NoSeLatamTrochu
18-12-2025 13:58:00
» Odpowiedzi: 41
» Wyświetleń: 11821
Koła 19 cali Aluminiowa o...
Ostatni post: romek
18-12-2025 08:59:44
» Odpowiedzi: 6
» Wyświetleń: 1408
Czy malować koła na prosz...
Ostatni post: Bob_Harley
17-12-2025 21:24:11
» Odpowiedzi: 11
» Wyświetleń: 2839
Manetki gazu i sprzęgła
Ostatni post: romek
17-12-2025 10:18:11
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 860
Klamki Romet Kadet
Ostatni post: RobertRG
17-12-2025 03:07:14
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 170

Reklama