![]() |
[Wiki] Romet Chart 210 - historia ogólna - Wersja do druku +- Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! (https://www.chlopcyrometowcy.pl) +-- Dział: Chłopcy Rometowcy (/forumdisplay.php?fid=4) +--- Dział: Forumowa Wikipedia (/forumdisplay.php?fid=107) +--- Wątek: [Wiki] Romet Chart 210 - historia ogólna (/showthread.php?tid=45492) |
[Wiki] Romet Chart 210 - historia ogólna - JGNZM - 03-01-2022 00:23:45 Uwaga! Pisząc ten wątek kilka lat temu (około 2018-2019) posługiwałem się wówczas dostępną mi wiedzą. Niektóre stwierdzenia w aktualnym świetle mogą okazać się już nieaktualne. Chyba czas opisać ten motorower ![]() Jak wiadomo, konkurencyjne marki, typu Simson, Jawa produkowały znacznie lepsze motorowery niż nasze krajowe. Te ostatnie charakteryzowała przede wszystkim prostota konstrukcji i wykonania ale też nie bez powodu, bo Romet od długiego czasu borykał się z problemami finansowymi. W 1985 roku zamknięto też fabrykę motocykli WSK w Świdniku, co skutkowało brakiem produkcji jakichkolwiek motocykli w Polsce. Tak więc popyt nie malał, produkcja za to owszem. W międzyczasie Romet nawiązał współpracę z Mińskiem, i zaczęto produkować motocykl Mińsk 125. Ale mowa o Charcie. Otóż jak tylko okazało się, że silnik 019 z Zakładów Metalowych Dezamet nie spełnia wymogów oraz ogólnie sprawiał więcej problemów niż powinien, postanowiono stworzyć nową klasę silników. W skrócie idąc dobrym tropem, zauważając wieloletni błąd, postanowiono już nie udoskonalać konstrukcji S-38. Postanowiono stworzyć silnik zupełnie od nowa.I tak powstał Dezamet 027. Nie udało mi się potwierdzić w 100% skąd pochodzi ta konstrukcja, jest jednak bardzo podobna wizualnie do włoskich silników Minarelli. Podstawowym założeniem było stworzyć motorower nowej klasy, określono ją mianem "lekki motocykl". W Zakładach Metalowych Nowa Dęba powstał silnik i testowano prototyp (jeździł na próbnych tablicach rejestracyjnych powiatowych dla Nowej Dęby). Tak więc od mniej więcej 1981/82 roku zaczęto pracę nad samym silnikiem, prawdopodobnie w tym okresie projektowano resztę motoroweru. ![]() Wciąż nie posiadam danych jakie konkretnie były założenia w konstrukcji tego motoroweru, ale widocznie planowano stworzyć produkt mogący konkurować z motorowerami z Niemiec czy Czechosłowacji. Już w 1985 roku zaprezentowano prototyp Charta, który to chyba każdy zna. Można zauważyć dość sporo różnic w porównaniu do seryjnego Charta. I uwaga, Chart od zawsze był nazwany CHART 210!!! 310 to prawdopodobnie literówka, bo Romet stosował zawsze kod 2xx dla motorowerów. ![]() Od razu w oczy rzucają się inne:
Ujawniono wówczas, że Chart jest dość dużą nowinką techniczną na polskim rynku motoryzacyjnym, bowiem jako pierwszy posiadał fabrycznie w każdym egzemplarzu zapłon elektroniczny, akumulator, kierunkowskazy oraz światło STOP reagujące na przedni i tylny hamulec. *CIĄG DALSZY NASTĄPI* |