Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Odpowiedz 
[Poradnik] Dezamet 019 (Romet 50-T-1) - Prawidłowa obsługa i naprawa skrzyni biegów
Autor Wiadomość
Szatek Online
Fanatyk Rometa 50-T-1, 50-TS-1 i 50-T-3


Liczba postów: 557
Imię: Patryk
Skąd: Głowno
Pojazd: Romet 50-TS-1
Post: #1
[Poradnik] Dezamet 019 (Romet 50-T-1) - Prawidłowa obsługa i naprawa skrzyni biegów
Cześć.

Postanowiłem napisać ten temat, aby zebrać wszystkie pomocne informacje, związane z problemami ze skrzynią biegów silnika Dezamet 019. Temat będzie oczywiście aktualizowany.

Większość osób mających kontakt z tym silnikiem, narzeka na jego skrzynię biegów, która jest rzekomo jego wadą fabryczną – co jest nie prawdą. Wadą tego silnika był automat zmiany biegów starego typu, oraz wałek główny skrzyni biegów – oba elementy zmodernizowano w trakcie produkcji motoroweru (1978-my rok). Zmieniono także wodzik skrzyni biegów (kontra nakrętką, zamiast wkrętu dociskowego) i nakrętkę regulacyjną.

Zmieniacz biegów starego typu:




Zmieniacz biegów nowego typu:




Wałek główny skrzyni biegów starego typu (po prawo) i nowego typu (po lewo) z nacięciami na prowadnicach, utrudniającymi wypadanie drugiego biegu:



Problemy ze skrzynią biegów tych silników po 78-mym roku, związane są w znacznej większości z rozregulowania zmieniacza (bądź jego nieprawidłowej regulacji), powstałych luzów na dźwigni zmieniacza, a także ewentualnego zużycia elementów i stosowania zamienników części elementów skrzyni.

Poniżej opisane są etapy, które należy wykonać kolejno, w razie problemów ze skrzynią biegów:

I – Regulacja skrzyni biegów

Poradnik z „ Instrukcji napraw motorowerów Romet 50-T-1, 50-T-3, 50-M-2, 50-M-3, M-780, M-781, 200, 201, 100”:




W skrócie: Istnieją dwa sposoby jej prawidłowej regulacji, oba opierają się na ustaleniu położenia trybu drugiego biegu:

1. Spięcie trybu drugiego biegu razem z trybem wałka pośredniczącego (na jego środkowym wypuście) i zablokowanie wodzika skrzyni w tej pozycji (na otwartym silniku, sposób dokładniejszy);

Polecam jednak założyć zmieniacz i skrzynię biegów na rozłożonym silniku i zrobić dokładnie to samo. Po zakontrowaniu nakrętki regulacyjnej zdejmujemy zmieniacz, łączymy kartery i zakładamy na gotowo zmieniacz.

2. Na zamkniętym silniku:
a) Wstępna regulacja skrzyni biegów;
b) Załączenie drugiego biegu;
c) Wykręcanie nakrętki regulacyjnej wodzika do momentu wyłączenia biegu - przy jednoczesnym poruszaniu kołem magnesowym, oraz uniesionym tylnym kołem dla dokładnego wychwycenia tego momentu;
d) Wkręcenie nakrętki regulacyjnej o dokładnie 4,5 (niektóre źródła podają 5,5) obrotu;
e) Zakontrowanie nakrętki regulacyjnej nakrętką kontrującą, bądź wkrętem dociskowym.

II – Niwelacja luzów na dźwigni zmieniacza

1. Stary typ zmieniacza:

Luzy powstałe na dźwigni tego zmieniacza, można skasować tylko i wyłącznie poprzez dotoczenie nowych tulejek w których ona pracuje. Ich zdjęć niestety nie posiadam. Polecam wykonać jednoczęściową i ewentualnie zamontować ją na cynę (jeśli nie będzie siedziała stabilnie w podstawie). Luz na boki oraz góra-dół musi być praktycznie zerowy!

Warto też pamiętać, aby w zmieniaczu znajdowała się kulka i sprężynka o wymaganych wymiarach.

Pozostałe elementy zmieniacza nie mają wpływu na pracę skrzyni biegów – no chyba że są wyraźnie zużyte.

2. Nowy typ zmieniacza:

Luzy powstałe na dźwigni tego zmieniacza, niwelujemy bardzo prosto – poprzez maksymalne skręcenie jej dolnej i górnej części, a następnie jej skontrowanie nakrętką M6 (można dać dodatkowo pod nią podkładkę sprężynującą). Po skręceniu dźwigni, nie powinniśmy mieć możliwości jej obrócenia ręką (bez zamontowanej kulki).

Maksymalne skręcenie ze sobą tych dwóch elementów dźwigni, spowoduje cięższą pracę zmieniacza, ale zmniejszy ryzyko niepożądanego wypchnięcia jej przez wodzik skrzyni biegów. Nie musimy skręcać na maksa, ale lepiej to zrobić.

Nie dajemy dodatkowych podkładem pod wspornik zmieniacza, ponieważ luz wałka nie ma znaczenia na pracę skrzyni, a może to spowodować jego nie odbijanie podczas zmiany biegów.

Warto też pamiętać, aby w zmieniaczu znajdowała się kulka i sprężynka o wymaganych wymiarach.

Pozostałe elementy zmieniacza nie mają wpływu na pracę skrzyni biegów – no chyba że są wyraźnie zużyte.

III – Wymiana zużytych elementów

Elementy najbardziej podatne na zużycie (kolejno):

1. Zmieniacz biegów:
a) Starego typu:
- tulejki dźwigni zmieniacza (wewnętrzna część);
- miejsce osadzenia tulejek dźwigni zmieniacza;
- dźwignia zmieniacza (w miejscu pracy w tulejkach, w miejscu zazębiania kulki, w miejscu obrotu jej ramienia, w miejscu łączenia ramienia z nakrętką regulacyjną);
- dźwignia i segment zębaty zabieraka (zęby).

b) Nowego typu:
- zespół dźwigni zabieraka (zęby);
- dźwignia zmieniacza (w miejscu pracy w tulejce, w miejscu zazębiania kulki, w miejscu obrotu jej ramienia, w miejscu łączenia ramienia z nakrętką regulacyjną);
- miejsce osadzenia tulejki dźwigni zmieniacza;
- tulejka dźwigni zmieniacza (wewnętrzna część).

2. Tulejki wodzika zmiany biegów (wewnętrzna część);
3. Miejsce osadzenia tulejek wodzika zmiany biegów;
4. Tryby skrzyni biegów (tryb pierwszego biegu, sprzęgła kłowe, wypusty na wałkach, zęby itp.).

Nie polecam stosowania patentów, typu szlifowanie sprzęgła kłowego, mniejszej/większej kulki zmieniacza, dodawanie sprężyny na wodzik zmiany biegów itp. - nie jesteśmy mądrzejsi od konstruktorów tego silnika. Wykonanie wszystkich punktów tego poradnika, gwarantuje poprawną pracę skrzyni biegów.

Tekst napisany wyłącznie dla forum: http://www.chlopcyrometowcy.pl – zakaz kopiowania.

Źródła zdjęć:
- internet;
- http://www.jacomoto.pl;
- własne materiały.


Zapraszam do udziału w rozwijaniu tematu, pozdrawiam.
20-10-2017 15:17:00
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 7 użytkowników postawiło piwo Szatek za ten post.
Reklama
nie_mientki Offline
Master
*


Liczba postów: 6,191
Imię: Michał
Skąd: Puławy
Pojazd: Romet 50-T-1

Forumowy Garaż: 6
Post: #2
RE: [Poradnik] Dezamet 019 (Romet 50-T-1) - Prawidłowa obsługa i naprawa skrzyni biegów
Jak zawsze kawał dobrej roboty.

KLIKNIJ TUTAJ I POMÓŻ W OPŁACENIU SERWERA !
20-10-2017 15:49:58
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 2 użytkowników postawiło piwo nie_mientki za ten post.
Odpowiedz 





Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości

 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Jednoślad miesiąca
Sierpień - Paweł od Mińska

Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Jakie łożysko igiełkowe k...
Ostatni post: bzzxc
Dzisiaj 15:34:09
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 8
Części nowy chrom !
Ostatni post: Barto5050
Dzisiaj 14:05:45
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 17
Czesci Ts-1
Ostatni post: Szatek
Dzisiaj 13:43:14
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 81
Shl m04 wycena
Ostatni post: Pawel_0111
Dzisiaj 12:30:17
» Odpowiedzi: 22
» Wyświetleń: 437
Komar MR 232 65' 2k18
Ostatni post: Zimek
Dzisiaj 10:49:55
» Odpowiedzi: 7
» Wyświetleń: 458
Ogar 200 oś wachacza tył!
Ostatni post: Mariusz1993
Dzisiaj 10:35:52
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 58
Lagi motorynka nowe opini...
Ostatni post: gregorian2008
Dzisiaj 08:38:29
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 76
[K] Ogar 200 proste rury ...
Ostatni post: gregorian2008
Dzisiaj 08:35:04
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 38
Romet "feniks" Ogar 205
Ostatni post: seler1500
Wczoraj 23:59:33
» Odpowiedzi: 6
» Wyświetleń: 163
Romet Ogar 200 / 88'
Ostatni post: MSerwus
Wczoraj 23:32:17
» Odpowiedzi: 25
» Wyświetleń: 959
Ostateczne składanie siln...
Ostatni post: seler1500
Wczoraj 23:02:58
» Odpowiedzi: 301
» Wyświetleń: 5969
Regeneracja przedniego i ...
Ostatni post: gregorian2008
Wczoraj 22:28:11
» Odpowiedzi: 197
» Wyświetleń: 60729
Pogromca squterów by sele...
Ostatni post: seler1500
Wczoraj 22:20:27
» Odpowiedzi: 207
» Wyświetleń: 16000
kupię cewkę zapłonową
Ostatni post: remix301
Wczoraj 22:16:02
» Odpowiedzi: 7
» Wyświetleń: 58
139FMB - zmiana pojemnośc...
Ostatni post: seler1500
Wczoraj 21:37:43
» Odpowiedzi: 11
» Wyświetleń: 195

Zapraszamy

Reklama