Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 głosów - 0 średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Przewodnik po najpopularniejszych rowerach ZSRR
Autor Wiadomość
Wigrus Offline
Złomiarz, czy kolekcjoner?
*


Liczba postów: 1,882
Imię: Jasiek
Skąd: Warszawa
Pojazd: Inny Romet
Post: #1
Przewodnik po najpopularniejszych rowerach ZSRR
Witam.
Obiecałem, że napiszę taki przewodnik po rowerach zza wschodniej
granicy, więc pora przystąpić do jego realizacji.
Ponieważ rowery radzieckie to temat na całe tomiska encyklopedii,
skupię się na kilku najpopularniejszych modelach.
O ile w Polsce zmiana kierownicy, czy dołożenie innego hamulca
wiązało się od razu z powstaniem kolejnych modeli, o tyle w ZSRR
rzecz miała się wręcz przeciwnie. Dany zakład niejednokrotnie wypuszczał
całą serię zupełnie różnych modeli pod tą samą nazwą, dlatego uznałem,
że najlepszą formą podziału będzie miejsce produkcji.

1. ХВЗ, czyli Charkowski Zakład Rowerowy.
Fabryka znana chyba wszystkim za sprawą legendarnego w wielu miejscach
na całym świecie roweru Ukraina. Model zaczęto produkować z końcem
lat '60, może początkiem '70 i... do dzisiaj nie zaprzestano.



2. ММВЗ, czyli Mińska Fabryka Moto Rowerów (odstęp jest celowy,
jako osoba nie posługująca się dobrze językiem rosyjskim nie jestem
wstanie przetłumaczyć logicznie czegoś takiego jak "мотовелосипедный").
Zakład znamy przede wszystkim z naprawdę udanych składaków
pod nazwą Aist. Produkcja rozpoczęła się prawdopodobnie na przełomie
lat '70 i '80 i trwa w najlepsze do dzisiaj.



Wcześniejsze egzemplarze (gdzieś do połowy lat '80)
miały mufowaną główkę ramy. Co ciekawe, na nich jeszcze
nigdy nie spotkałem się z nazwą Aist, więc mam teorię, że została
ona wprowadzona później.



Rower można nabyć dzisiaj za kwotę około 450zł.



Istniała nawet wersja trójkołowa!



Ale tak jak wspominałem na początku, w przypadku opisywanych rowerów
nazwy nie należy wiązać z jednym modelem. I tak pod nazwą Aist możemy
znaleźć również ukrainopodobne rowery męskie.



3. ПМЗ, czyli Permiński Zakład Maszynowy.
Najpopularniejszym dzieckiem tej fabryki był niewątpliwie łudząco
podobny do Ukrainy Ural. Wytwarzać go zaczęto w pierwszej połowie
lat '70, a skończono we wczesnych latach '90.



Kolejnym, również znanym rowerem z tej fabryki jest składak Kama.
Nazwę zawdzięcza płynącej w rodzimym mieście rzece. Produkcja rozpoczęła się jakoś w połowie lat '70 i trwała gdzieś ze dwie dekady.
Dzisiaj również można kupić składaka pod tą nazwą, nie ma on jednak
już nic wspólnego z pierwowzorem. Coś jak nowy Arkus Wigry, tylko
że jeszcze gorsze. Mimo, że 90% widywanych Kam była czerwona, gama kolorystyczna nie była wcale tak uboga. Bywały jeszcze niebieskie, zielone, białe i żółte, a pod koniec produkcji nawet fioletowe i niebieskie metaliczne.
We wcześniejszych rocznikach zdarzało się, że błotniki i osłona łańcucha
były malowane na biało.



Mufowana główka ramy występowała mniej więcej do połowy lat '80.



Wyszła też jakaś niesamowicie krótka seria Kam pozbawionych mechanizmu
składania.



Trzecim opisywanym modelem z Permy jest składak Salut.
Produkcja szła w miarę równolegle do Kamy.
Rower posiadał nietypowy rozmiar ogumienia - 37 x 533 mm.



Istniała też wersja pozbawiona zawiasu.



A także wyposażona w pięciobiegową przerzutkę - Salut 5.



4. ЖВЗ, czyli Żukowski Zakład Rowerowy.
Jest to doskonały przykład tego, co mówiłem o nazewnictwie
rowerów z ZSRR, bo w tej fabryce niemalże każdy rower nazywał
się Desna - od płynącej w miasteczku rzeki.
Nazwy tej zaczęto używać w latach '70 i używa się do dzisiaj
niekoniecznie w jakiś prehistorycznych rowerach.

Zdecydowanie najpopularniejszą Desną jest ta łudząco podobna
do Aista. Poza emblematem, widoczną i pewną różnicą jest rura
główna, która łączy się z główką ramy na samym dole.
Jest to jeden z nielicznych rowerów radzieckich, w których funkcjonują
numerki przy nazwie.



Desna 2 różniła się bagażnikiem i zawiasem. Był to jednak krótki wypust
i zdecydowanie dłużej produkowano "jedynkę".



Pod tą nazwą funkcjonowało jednak mnóstwo innych rowerów.
"Coś" kamopodobnego.



"Coś" niezidentyfikowanego.



"Coś" salutopodobnego.



Pierdylion "cosiów" ukrainopodobnych.



Oprócz Desn, produkowano tam również (raczej) beznazwowe
damki ukrainopodobne, które są niezwykle popularne w naszym kraju.



Rowery z tej fabryki bywały dosyć podobne do innych, najlepszą metodą
na ich rozpoznanie jest tabliczka ze skrótem nazwy zakładu,
ale nowsze egzemplarze jej nie posiadają. Szukajcie wówczas charakterystycznego loga, które chyba miało przypominać rower,
ale mnie bardziej kojarzy się z okularami.



To na tyle. Bariera językowa i ograniczone źródła (Polska przoduje
w miłośnikach złomu) sprawiły, że w ruch musiało pójść dużo moich domysłów i w efekcie pojawiło się sporo "raczej", "około",
"pewnie" itd., ale mam nadzieję, że moje dalsze zagłębianie się
w pasjonujący świat radzieckich rowerów nie wykaże potem
żadnych nieprawidłowości.

Wysłane z mojej Nokii 3310 za pomocą Tapatalk 2
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 07-02-2016 23:39:10 przez Wigrus.)
07-02-2016 23:29:39
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 19 użytkowników postawiło piwo Wigrus za ten post.
Reklama
Walet Offline
Jak popsuje to naprawi...
*


Liczba postów: 233
Imię: Denis
Skąd: Staniszcze Wielkie
Pojazd: Inny
Post: #2
RE: Przewodnik po najpopularniejszych rowerach ZSRR
Te beznazwowe zielone damki "chyba" wypuszczano pod roboczą nazwą "112-512". Smile




Kilka ciekawostek:
- montowane w tych damkach żółte rękojeście po paru latach bardzo lubiły się lepić do dłoni:


-numery ramy wybijano przy tylnym haku:


-naklejka umieszczana na główkach ram:

08-02-2016 19:39:21
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 4 użytkowników postawiło piwo Walet za ten post.
Wigrus Offline
Złomiarz, czy kolekcjoner?
*


Liczba postów: 1,882
Imię: Jasiek
Skąd: Warszawa
Pojazd: Inny Romet
Post: #3
RE: Przewodnik po najpopularniejszych rowerach ZSRR
Mnie właśnie chodziło o brak nazwy, ale słownej. A logo z przodu
jak widać musiało zostać niegdyś "przeliftowane".

Wysłane z mojej Nokii 3310 za pomocą Tapatalk 2
08-02-2016 20:28:26
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 1 osoba postawiła piwo Wigrus za ten post.
Dawdzio Offline
Champion la grande prowizorra
*


Liczba postów: 854
Imię: Dawid
Skąd: Chojnów (DLE)
Pojazd: Inny Romet
Post: #4
RE: Przewodnik po najpopularniejszych rowerach ZSRR
Aisty przez pewien czas w latach '90 składali też w Romecie.
http://www.chlopcyrometowcy.pl/showthread.php?tid=28895
Galeria:
http://pokazywarka.pl/abt0wg/
08-02-2016 20:43:00
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Wigrus Offline
Złomiarz, czy kolekcjoner?
*


Liczba postów: 1,882
Imię: Jasiek
Skąd: Warszawa
Pojazd: Inny Romet
Post: #5
RE: Przewodnik po najpopularniejszych rowerach ZSRR
Słuszna uwaga. Swoją drogą - można by zrobić świetny
przewodnik o współpracy Rometa z innymi zakładami.

Wysłane z mojej Nokii 3310 za pomocą Tapatalk 2
08-02-2016 21:22:48
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Semmao Offline
Podszeptywacz
Moderatorzy


Liczba postów: 4,388
Imię: Tom
Skąd: Elbląg - Gorzów Wlkp.
Pojazd: Romet Ogar 200

Forumowy Garaż: 7
Post: #6
RE: Przewodnik po najpopularniejszych rowerach ZSRR
Moja KAMA posiada oryginalne przednie oświetlenie:




SALUT stoi na złomie w Gorzowie jak ktoś reflektuje dam namiary. Smile


Quake96 - 18-06-2013 22:49 -Cóż chciałeś Rometa to musisz się liczyć z wydatkami

kamil97 - 22-10-2014 10:02 -Ano ,,Chciales rysia, musisz się liczyć z wydatkami" Tongue

jurek_j - 25-04-2016 19:28 -chciałeś rometa, musisz się liczyć z problemami
08-02-2016 21:54:45
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Komando Offline
Nowy
*


Liczba postów: 15
Imię: Mateusz
Skąd: Poznań
Pojazd: Inny Romet
Post: #7
RE: Przewodnik po najpopularniejszych rowerach ZSRR
Ciekawy poradnik, sporo nowych rzeczy z niego się dowiedziałem. Smile

Ale jako osoba, która liznęła trochę w życiu języka rosyjskiego pozwolę sobie zaproponować inne tłumaczenia nazw fabryk rowerów wymienionych powyżej:

1. ХВЗ - Харьковский велосипедный завод - Charkowskie Zakłady Rowerowe.
2. ММВЗ - Минский мотоциклетно-велосипедный завод - Mińskie Zakłady Motocyklowo-rowerowe.
3. Urale były produkowane w: ПВЗ - Пермьский велосипедный завод - Permskie Zakłady Rowerowe.
4. ЖВЗ - Жуковский велосипедный завод - Żukowskie Zakłady Rowerowe.

Nazwy przetłumaczyłem bezpośrednio z rozwinięć skrótów fabryk. Big Grin

Gdyby ktoś chciał w wolnej chwili pooglądać zdjęcia fajnych, ruskich rowerów to polecam tę stronę:
http://veloretro.ru/. Big Grin

Romet Wagant '89
XB3 "Ukraina" '80
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 10-02-2016 01:44:42 przez Komando.)
10-02-2016 01:43:18
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 4 użytkowników postawiło piwo Komando za ten post.
Wigrus Offline
Złomiarz, czy kolekcjoner?
*


Liczba postów: 1,882
Imię: Jasiek
Skąd: Warszawa
Pojazd: Inny Romet
Post: #8
RE: Przewodnik po najpopularniejszych rowerach ZSRR
Słuchajcie chopy, błędu, błędu się ogromnego dopuściłem.
Otóż damka z numerkiem zamiast nazwy została wyprodukowana
w ZiF'ie w Penzie, a podobne logo, które na początku wziąłem
za te samo, co w przypadku zakładu żukowskiego,
oznacza po prostu właśnie Penzę. Bardzo przepraszam za błąd
i proszę kogoś z odpowiednimi uprawnieniami o wywalenie tego roweru
z przewodnika.

Wysłane z mojej Nokii 3310 za pomocą Tapatalk 2
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 10-02-2016 23:30:11 przez Wigrus.)
10-02-2016 23:29:28
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
.:Cichy:. Offline
Motomaniak
*


Liczba postów: 45
Imię: Konrad
Skąd: Ostrowiec Św
Pojazd: Inny
Post: #9
RE: Przewodnik po najpopularniejszych rowerach ZSRR
мотовелосипедный dobrze przetłumaczyłeś bo велосипедный to rowery a мото to taki przedrostek jak u nas (MOTOrower, MOTOcykl) czyli z prostej logiki motorowerów Wink tak dla ciebie Big Grin

Druciarstwo? Czy Kreatywność?
02-02-2017 19:37:28
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Wigrus Offline
Złomiarz, czy kolekcjoner?
*


Liczba postów: 1,882
Imię: Jasiek
Skąd: Warszawa
Pojazd: Inny Romet
Post: #10
RE: Przewodnik po najpopularniejszych rowerach ZSRR
(02-02-2017 19:37:28).:Cichy:. napisał(a):  мотовелосипедный dobrze przetłumaczyłeś bo велосипедный to rowery a мото to taki przedrostek jak u nas (MOTOrower, MOTOcykl) czyli z prostej logiki motorowerów Wink tak dla ciebie Big Grin
Taką też logiką się kierowałem, z tym, że w tym wypadku nie oznacza to jednak raczej motoroweru, a motor i rower.
Swoją drogą - dzięki za odkop. Trzeba będzie pomyśleć nad poprawkami
i uzupełnieniami.

Wysłane z mojej Nokii 3310 za pomocą Tapatalk 2
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 02-02-2017 19:46:19 przez Wigrus.)
02-02-2017 19:43:47
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Wigrus Offline
Złomiarz, czy kolekcjoner?
*


Liczba postów: 1,882
Imię: Jasiek
Skąd: Warszawa
Pojazd: Inny Romet
Post: #11
RE: Przewodnik po najpopularniejszych rowerach ZSRR
Witam ponownie! Ponieważ moja wiedza na temat rowerów radzieckich ulega systematycznemu poszerzaniu, pora na aktualizację przewodnika.
Najpierw uzupełnię i poprawię informacje z części pierwszej.

1. Okazało się, że zarówno Urala, jak i Ukrainę zaczęto produkować
(czy może bardziej nazywać) wcześniej, niż zakładałem. Szperając po sieci natrafiłem na egzemplarze pochodzące z połowy lat '60. Zastąpiły one w ogóle nieznane w Polsce rowery Progres produkowane w większości radzieckich fabryk rowerów. Polecam zajrzeć na znakomitą stronę veloretro.ru, można tam podziwiać wiele wspaniałych niespotykanych u nas rowerów, w tym
np. jubileuszowe edycje Ukrain na 100 urodziny Lenina i 60 rocznicę Rewolucji Październikowej.

2. Błąd, fatalny błąd z mojej strony, z który najmocniej przepraszam.
Zlałem ze sobą dwie fabryki. "Beznazwowa" damka 112-512 była produkowana w Penzańskim Zakładzie Rowerowym (ПВЗ), który nosił imię Michaiła Frunze
i, zwłaszcza we wcześniejszych rocznikach, do tego odnosił się skrót nazwy fabryki (ЗИФ). Model 112-512 produkowany mniej-więcej od początku lat '80 do lat '90 był absolutnym hitem eksportowym do krajów przyjaźniących się ze Związkiem Radzieckim. Jest ich na pęczki we wszystkich byłych republikach i krajach bloku wschodniego.
Natomiast zakład w Żukówce produkował Desny. Co ciekawe, ta mała miejscowość tak jest związana z przemysłem rowerowym, że dziś w herbie ma właśnie jednoślad i łosia (który widniał także na tabliczce na główce ramy przed naklejką "okulary").

Teraz pora na mały bonus.
Tisa (nazwa pochodzi od rzeki na Ukrainie) to mały składakopodnoby rowerek na kołach 20 cali dla dzieci i młodzieży.
Tę pokrakę produkowano w późnych latach '80 i wczesnych '90
w ЛВЗ (Lwowski Zakład Rowerowy). W Polsce trochę Tis już wywęszyłem, jedną nawet posiadam. Prawdopodobnie była krótka patria oficjalnie wyeksportowana do naszego kraju. Niektóre egzemplarze można spotkać pod zapewne eksportową nazwą Turikan. Fatalnie skonstruowana (bo o projektowaniu to raczej nie może być mowy), cieniutka rama sprawia, że
jest to chyba jedyny radziecki rower, o którym można powiedzieć, że się łamie. Co ciekawe, Tisę można zaliczyć do składaków. Trójkąt da się odkręcić od reszty ramy, co zapewne miało być uproszczeniem konstrukcyjnym.
Aha, i nie dajcie się zwieść - przednie "lagi" to atrapa.
Cóż - pieriestrojka zrobiła swoje nawet w kwestii jednośladów.
Wcześniej raczej nie można było powiedzieć o jakimkolwiek rowerze
ze wschodu, że jest "dla funu".


Wysłane z mojej Nokii 3310 za pomocą Tapatalk 2
12-09-2017 14:54:09
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 2 użytkowników postawiło piwo Wigrus za ten post.
KIEROWCA Offline
Nowy
*


Liczba postów: 24
Imię: Marian
Skąd: Kętrzyn
Pojazd: Inny Romet
Post: #12
RE: Przewodnik po najpopularniejszych rowerach ZSRR
Fajny przewodnik, przydałoby się tylko trochę więcej szczegółów jak np. odróżnić Ukrainę od Urala.
No i brakuje trochę dziecinnych rowerków HEMAH swego czasu na każdym podwórku ktoś miał.
Pozdrawiam

::::Dobra jedziemy Fiaciorem dalej na łowy. Come on!::::
10-10-2017 19:17:24
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Wigrus Offline
Złomiarz, czy kolekcjoner?
*


Liczba postów: 1,882
Imię: Jasiek
Skąd: Warszawa
Pojazd: Inny Romet
Post: #13
RE: Przewodnik po najpopularniejszych rowerach ZSRR
Hemah? Chyba Nieman, to jest Niemen. Tongue



Ja na berbeciach (jakiejkolwiek produkcji) kompletnie się nie znam.
Miałem swego czasu Pingwina (uroczy rowerek), teraz gdzieś po garażu
wala mi się Drużok bez koła. Ale to dobry pomysł na kolejną część!

A Ukrainę od Urala właśnie najlepiej odróżnić miejscem produkcji.
Urale - Perm, Ukrainy - Charków. Modele zmieniały się na przestrzeni lat
i nie można ustalić jednego wyróżnika. A wyglądało to mniej więcej tak,
lata '70 i początek '80:
Ukraina miała bagażnik tłoczony z blachy, miski suportu wkręcane, kierownica jaskółka, błotniki standardowe radzieckie z takimi dwoma garbkami. Natomiast Ural miał bagażnik z grubych, solidnych rurek przykręcany do śruby zaciskającej sztycę. Miski suportu wkręcane. Kierownica jaskółka. Błotniki standardowe. Tak wyglądały modele W124, W132, W142.

Druga połowa lat '80:

W Ukrainie bagażnik druciany, przykręcany najpierw do śruby zaciskającej sztycę, potem normalnie, do blaszki nad błotnikiem. Miski suportu wkręcane.
Kierownica niezbyt wygięta (podobna do tej z np. Wigry 3), błotniki trapezowe.
W Uralu bagażnik taki jak poprzednio, ale przykręcany do blaszki nad błotnikiem. Miski suportu wbijane. Kierownica wyższa, niż
w Ukrainie. Błotniki standardowe. Zamiast emblematu naklejka, która bardzo źle znosiła próbę czasu.

Wysłane z mojej Nokii 3310 za pomocą Tapatalk 2
12-10-2017 14:48:25
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 1 osoba postawiła piwo Wigrus za ten post.
KIEROWCA Offline
Nowy
*


Liczba postów: 24
Imię: Marian
Skąd: Kętrzyn
Pojazd: Inny Romet
Post: #14
RE: Przewodnik po najpopularniejszych rowerach ZSRR
Dzięki. W takim razie co to może być za Rusek? Foto trochę niewyraźne bo cykane w piwnicy klamką od Zaporożca Smile
Znaczka brak. Obie korby na kliny, suport podobny jak w góralu, błotniki aluminiowe - polskie? Bagażnik wyjątkowo masywny, szeroka stalowa półka.
Ukraina czy jakiś ulep z różnych modeli?
Pozdrawiam


Załączone pliki Miniatury
   

::::Dobra jedziemy Fiaciorem dalej na łowy. Come on!::::
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 12-10-2017 15:27:32 przez KIEROWCA.)
12-10-2017 15:24:48
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Wigrus Offline
Złomiarz, czy kolekcjoner?
*


Liczba postów: 1,882
Imię: Jasiek
Skąd: Warszawa
Pojazd: Inny Romet
Post: #15
RE: Przewodnik po najpopularniejszych rowerach ZSRR
To jakiś straszny ulep. Obstawiam, że pierwotnie był Ukrainą, ale to może
być już trudne do stwierdzenia. Bagażnik w każdym razie z Ukrainy.
Nie ma żadnych oznaczeń? Ja na przykład w swoim Uralu mam na spodzie puszki suportu wybite PWZ.

Wysłane z mojej Nokii 3310 za pomocą Tapatalk 2
12-10-2017 15:42:19
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 





Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości

 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Romet miesiąca
Wrzesień - krystian276

Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Ciekawe pojazdy
Ostatni post: Motorowerzystka
Dzisiaj 10:19:39
» Odpowiedzi: 169
» Wyświetleń: 42267
Cinquecento Sporting 1997
Ostatni post: guzik1244
Dzisiaj 08:53:07
» Odpowiedzi: 13
» Wyświetleń: 179
Komar 2330 tanio
Ostatni post: wiczi
Dzisiaj 05:56:00
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 170
Wypatrzone na Allegro, Ol...
Ostatni post: Golfistan
Dzisiaj 05:01:57
» Odpowiedzi: 3079
» Wyświetleń: 341827
SIMSON SR 2 by gregor1978...
Ostatni post: Odrestaurator
Wczoraj 21:25:40
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 352
Małe radio, czyli Kacper ...
Ostatni post: spsport2000
Wczoraj 19:11:26
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 56
Dwuseta, czyli w końcu ma...
Ostatni post: Quake96
Wczoraj 18:03:11
» Odpowiedzi: 32
» Wyświetleń: 1104
Motorynki Romet Pony M1 B...
Ostatni post: Quake96
Wczoraj 16:28:59
» Odpowiedzi: 22
» Wyświetleń: 1172
Ogar 205 - Nie odpala po ...
Ostatni post: zakrzes
Wczoraj 16:20:33
» Odpowiedzi: 15
» Wyświetleń: 263
Przednie widelce ze spręż...
Ostatni post: joozek
Wczoraj 10:12:17
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 208
Kupię Romet Kadet 110 Aut...
Ostatni post: bartosz1907
Wczoraj 07:08:30
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 222
Ogar 200 wysokie obroty
Ostatni post: NoSeLatamTrochu
Wczoraj 06:42:05
» Odpowiedzi: 8
» Wyświetleń: 140
Walek kopniaka 023 a 019
Ostatni post: nofack
Wczoraj 06:35:58
» Odpowiedzi: 10
» Wyświetleń: 141
"Pszczółka" , czyli kolej...
Ostatni post: Quake96
18-10-2017 22:45:05
» Odpowiedzi: 566
» Wyświetleń: 46420
Motorynka dolne lagi - mo...
Ostatni post: skinder
18-10-2017 20:10:40
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 179

Reklama