Ustawienie gaźnika 16N3 w Simsonie S51 Enduro
|
Autor |
Wiadomość |
Bob_Harley
Praktykant

Liczba postów: 474
Imię: Bob
Skąd: Świętokrzyskie
Pojazd: Romet Ogar 200
|
Ustawienie gaźnika 16N3 w Simsonie S51 Enduro
Chciałem zapytać czy ktoś jest w stanie wytłumaczyć jak regulować wspomniany gaźnik? Z tego co ustaliłem do tej pory: śruba ta na wierzchu obok zaworu ssania służy do ustawiania ilości powietrza - wykręcam > więcej powietrza, wkręcam > mniej powietrza; natomiast ta pod plombą zaraz przy cylindrze służy do ustawiania ilości paliwa w mieszance - wykręcam > więcej paliwa, wkręcam > mniej paliwa, tak? Bo czegoś tu nie rozumiem, na samym początku jak dostałem sima do ogarnięcia to ta śruba pod plombą była wkręcona do oporu - simson nie chciał palić, ciągle rzygał paliwem lub olejem z wydechu, tylko przy gazie do oporu cośtam próbował zagadać. Potem zdjąłem gaźnik, wyczyściłem ładnie, wykręciłem tę śrubę pod plombą o 3 pełne obroty, a śrubę powietrza o 2,5 obrotu - wtedy simacz zaczął ładnie odpalać i nieźle chodził na wolnych obrotach, do tego całkiem zniknął problem rzygania z tłumika. Ale dziś chciałem się przejechać kawałek stestować te moje usprawnienia jak do tej pory i jedyne co się działo to: jak tylko puściłem sprzęgło - gaśnie. Odpalam znów, ładnie od kopa daje mu gazu - buuu tyt ty trrr - gaśnie. Odpalam znów, daje gazu dużo, jakoś ruszył i tak szarpie i przerywa jak opętany. Zjechałem do warszatu, no to wkręcam śrube spod plomby o 1 obrót w prawo (myśle sobie że takie szarpanie to objaw za bogatej mieszanki bo niby sie odpycha ale szarpie bardzo, a nie że zamuła taka jednostajna i że nie chce jechać - jak przy mieszance ubogiej) bo mi sie wydaje że wtedy dostanie mniej paliwa i będzie mniej szarpał, płynniej bedzie jechać - i GÓWNO za przeproszeniem. Już w ogóle rzucił palenie i znów widać kropki czarnego paliwa z tłumika na błotniku - dokładnie to co na samym początku. No to wziałem śrubke pod plombą o 2 obroty ale w lewo wykręcam dalej, no i tym razem nawet się udało kawałek przejechać na jedynce. I teraz moje pytanie brzmi: czy aby na pewno wkręcając tę śrubkę zmniejszam ilość paliwa w mieszance? Bo wychodzi na to że jednak nie, że to by zwiększało ilość paliwa bo rzyganie z tłumika, świeca mokra i jeszcze to szarpanie albo wręcz niemożliwość odpalenia. A jak wykręciłem aż o 4 obroty w lewo to w miare chodzi i nawet da się jakoś jechać. Już zgłupiałem od tego DDRoskiego wynalazku, w jafce to nawet wstawiłem gaźnik chiński zupełnie inny niż Jikov i pali od strzała ładnie jeździ, a tu taka kaszana...
|
|
06-03-2025 02:08:15 |
|
|
arturwietnamczyk
Rometo-maniak

Liczba postów: 423
Imię: Artur
Skąd: OPR
Pojazd: Romet Pony
|
RE: Ustawienie gaźnika 16N3 w Simsonie S51 Enduro
Podstawowe ustawienia dla tego gaźnika to śruba wolnych obrotów wykręcona o 2-2,5 obrotu, śruba mieszanki wykręcona o około 3 obroty, iglica ustawiona na 4 rowek od góry. Do regulacji gaźnika silnik musi być ciepły, należy sprawdzić czy linki są luźne, kiedyś próbowałem ustawić gaźnik na lekko załączonym ssaniu, dopiero na drugi dzień się skapnołem o co biega.
1. Jeśli na tych podstawowych ustawieniach simek działa to wkręcamy śrubę wolnych obrotów aby je obniżyć do możliwie najniższych równych obrotów,
2. Jeżeli przy standardowym ustawieniu nie idzie zmniejszyć obrotów bo simek jeszcze nierówno pyrka to regulujemy
drugą śrubą od mieszanki: wkrecając ją zubożamy mieszankę ( mniej paliwa) , obroty wzrastają, wkręcamy aż osiągniemy najwyższe obroty i wykręcamy o 1/4 obrotu, teraz simek powinien równo chodzić ale znowu wolne obroty są za wysokie, zmniejszamy je górną śrubą poprzez wkręcanie.
Ogólnie ten gaźnik reguluje się na odwrót niż standardowe gaźniki, wkręcając śrubę wolnych obrotów- zmniejszamy je, wkrecając śrubę mieszanki- zubożamy mieszankę.
Osobiście sprawdził bym na którym ząbku jest iglica, wygląda mi to na zalewanie poprzez zbyt dużą dawkę wysokich obrotów, którą próbujesz skorygować mieszanką niskich.
~~~~~~~~~~~~~~
Komar 2352W- niedzielne wozidło. , Romet ATV 250
Simson sr50 
Simson s50B w częściach na razie,
Romet pony 301 
Romet kadet 780
Romet ogar 205
Romet 50t1
Tyler uni-sport (Romet lider)
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 07-03-2025 00:27:31 przez arturwietnamczyk.)
|
|
07-03-2025 00:19:18 |
|
|
Dinozaur
Nowy

Liczba postów: 60
Imię: Jarek
Skąd: Wroclaw
Pojazd: Inny
|
RE: Ustawienie gaźnika 16N3 w Simsonie S51 Enduro
Witam, silniki 'nieznane', do ktorych nie ma zadnych danych ani instrukcji - ustawia sie zawsze na jak najwieksza wydajnosc / na najwieksza osiagana moc na danym paliwie, przy ich stopniu sprezania, bo krytycznym parametrem spalania w silnikach benzynowych jest zawsze to, zeby caly zassany ladunek mieszanki benzyny z powietrzem / spalil sie do pozycji tloka w cylindrze 12 - 15 stopni po GMP.
Wtedy silnik sie nie przegrzewa i spala najmniejsza ilosc benzyny - bo osiaga wlasnie moc konstrukcyjna.
Simson ma dosc wysoki stopien sprezania / 9,5 : 1 - dlatego byl zbudowany na benzyny wysokooktanowe ponad 90 Oktan, zeby ich spalanie trwalo jak najkrocej przy wysokim cisnieniu w komorze spalania glowicy - zeby wlasnie osiagal na nich najwieksza moc.
Na ogol powinno wystarczyc wyprzedzenie zaplonu '3 - 4 mm przed GMP', bo tak ustawialo sie wszelkie stare silniki 'optymalnie - standardowo', zeby caly proces spalania danej benzyny [ w tym wypadku 94 / 95 Oktan ] - zawsze zakonczyl sie do tych '12 - 15 stopni po GMP tloka'.
Jezeli np. benzyna stala 'pol roku w zbiorniku' i wywietrzaly z niej Oktany [ szczegolnie w cieplym garazu ] do poziomu 70 - 75 Okt. - to juz sie do Simsona za bardzo nie nadaje, bo 'kopniak' bedzie odbijal w stope i trzeba bedzie na takim paliwie dosc mocno opoznic zaplon / nawet do zaledwie 0,5 - 1 mm przed GMP.
Jezeli natomiast zapala dobrze i jezdzi na '5 mm przed GMP' - to by moglo swiadczyc o spadku kompresji silnika, np. do 8 / 8,5 : 1 i wtedy benzyna 95 Okt. zbyt dlugo sie spala i trzeba stosowac wieksze wyprzedzenie zaplonu, niz podaje producent silnika w instrukcji...
Pozdrawiam.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 08-03-2025 12:12:38 przez Dinozaur.)
|
|
08-03-2025 12:05:29 |
|
|
Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości
|
|