Sposób na sprawdzenie CEPiK
|
Autor |
Wiadomość |
romek
019 rzondzi
Liczba postów: 2,182
Imię: Marcin
Skąd: NOS
Pojazd: Romet Komar
|
Sposób na sprawdzenie CEPiK
Witam, tym razem nie pytanie, a coś w rodzaju poradnika, może się komuś przyda.
Czasem z różnych względów potrzebujemy sprawdzić, czy pojazd jest w ogóle w CEPiK. No dajmy na to mamy motorynkę, wiemy że jest ona z tego i tego roku, mamy jej numer ramy oraz numer rejestracyjny. Możemy zadzwonić do wydziału, a możemy i zrobić to sami.
Większość zna pewnie stronę historiapojazdu.gov.pl. Użyjemy jej, ale później, bo musimy najpierw ustalić datę 1 rejestracji.
Użyjemy do tego strony http:/api.cepik.gov.pl/doc , jednak będzie trzeba trochę cierpliwości. Możemy zobaczyć wszystkie pojazdy spełniające dane kryteria, warunek jest taki że musimy podać województwo oraz jednocześnie możemy sprawdzić maksymalnie dwa lata, chodzi tutaj o datę rejestracji.
Może i można to sprawdzić w jakiś bardziej przyjazny sposób, można też podobno ściągnąć pliki które można otworzyć w excelu. Ja jednak szukam przez przeglądarkę.
Będziemy tworzyć komendy i wpisywać je w pasek przeglądarki. Musi się zaczynać od:
Kod:
https://api.cepik.gov.pl/pojazdy?wojewodztwo=00&data-od=RRRRMMDD&data-do=RRRRMMDD
Gdzie zamiast RRRRMMDD wpisujemy daty od oraz do, natomiast zamiast 00 przy województwie wpisujemy numer województwa:
Kod:
02 dolnośląskie
04 kujawsko-pomorskie
06 lubelskie
08 lubuskie
10 łódzkie
12 małopolskie
14 mazowieckie
16 opolskie
18 podkarpackie
20 podlaskie
22 pomorskie
24 śląskie
26 świętokrzyskie
28 warm-mazurskie
30 wielkpolskie
32 zachodniopomorskie
gdy już określimy zakres dat i województwo, możemy wpisać paramtery. Dodajemy wiec na końcu frazę
Kod:
&filter[nazwa-parametru]=wartość parametru
na przykład
Kod:
&filter[marka]=ROMET
idąc dalej
Kod:
&filter[marka]=ROMET&filter[rok-produkcji]=1989
Lista możliwych parametrów:
Kod:
"rejestracja-gmina": "string",
"rejestracja-powiat": "string",
"rejestracja-wojewodztwo": "string",
"data-ostatniej-rejestracji-w-kraju": "string",
"data-pierwszej-rejestracji": "string",
"data-pierwszej-rejestracjiwkraju": "string",
"data-pierwszej-rejestracji-za-granica": "string",
"data-wprowadzenia-danych": "string",
"data-wyrejestrowania-pojazdu": "string",
"dopuszczalna-ladownosc": 0,
"dopuszczalna-masa-calkowita": 0,
"dopuszczalna-masa-calkowita-zespolu-pojazdow": 0,
"poziom-emisji-co2": 0,
"poziom-emisji-co2-pierwsze-paliwo-alternatwne": 0,
"poziom-emisji-co2-drugie-paliwo-alternatwne": 0,
"kategoria-pojazdu": "string",
"kod-instytutu-transportu-samochodowego": "string",
"kod-rodzaj-podrodzaj-przeznaczenie": "string",
"liczba-miejsc-ogolem": 0,
"liczba-miejsc-siedzacych": 0,
"liczba-miejsc-stojacych": 0,
"liczba-osi": 0,
"maksymalna-ladownosc": 0,
"maksymalna-masa-calkowita": 0,
"max-masa-calkowita-ciagnietej-przyczepy-bez-hamulca": 0,
"max-masa-calkowita-przyczepy-bez-hamulca": 0,
"max-moc-netto-silnikow-pojazdu-hybrydowego": 0,
"max-rozstaw-kol": 0,
"moc-netto-silnika": 0,
"marka": "string",
"masa-pojazdu-gotowego-do-jazdy": 0,
"masa-wlasna": 0,
"min-rozstaw-kol": 0,
"model": "string",
"dopuszczalny-nacisk-osi": 0,
"maksymalny-nacisk-osi": 0,
"nazwa-producenta": "string",
"pochodzenie-pojazdu": "string",
"podrodzaj-pojazdu": "string",
"pojemnosc-skokowa-silnika": 0,
"przeznaczenie-pojazdu": "string",
"przyczyna-wyrejestrowania-pojazdu": "string",
"redukcja-emisji-spalin": 0,
"rodzaj-drugiego-paliwa-alternatywnego": "string",
"rodzaj-kodowania-rodzaj-podrodzaj-przeznaczenie": "string",
"rodzaj-paliwa": "string",
"rodzaj-pierwszego-paliwa-alternatywnego": "string",
"rodzaj-pojazdu": "string",
"rodzaj-tabliczki-znamionowej": "string",
"rodzaj-zwieszenia": "string",
"rok-produkcji": "string",
"rozstaw-kol-osi-kierowanej-pozostalych-osi": "string",
"wlasciciel-gmina": "string",
"wlasciciel-powiat": "string",
"wlasciciel-wojewodztwo": "string",
"sposob-produkcji": "string",
"avg-rozstaw-kol": 0,
"avg-zuzycie-paliwa": 0,
"stosunek-mocy-silnika-do-masy-wlasnej-motocykle": 0,
"typ": "string",
"wariant": "string",
"wersja": "string",
"wyposazenie-i-rodzaj-urzadzenia-radarowego": "string",
"kierownica-po-prawej-stronie": true,
"kierownica-po-prawej-stronie-pierwotnie": true,
"hak": true,
"katalizator-pochlaniacz": true,
"wojewodztwo-kod": "string",
"wlasciciel-wojewodztwo-kod": "string"
Na moim przypadku sprawdzimy wszystkie motorynki z 1989 zarejestrowane warmińsko-mazurskim w latach 1992-1993.
Kod:
https://api.cepik.gov.pl/pojazdy?wojewodztwo=28&data-od=19920101&data-do=19931231&filter[marka]=ROMET&filter[rok-produkcji]=1989
Mamy niezbyt przyjazną listę, ale musimy sobie poradzić i znaleźć na niej pojazd który potencjalnie może być naszym, ja np wciskam F3 i wpisuję ROMET, w ten sposób podświetlają nam się marki i łatwiej jest z tego gąszczu wyłapać poszczególne pojazdy. Od razu odrzucam Ogary, Kadety, i wypisuję sobie daty rejestracji motorynek. Następnie na stronie historiapojazdu.gov.pl wpisuję numer rejestracyjny, numer ramy i po kolei próbuję różne daty. Wtedy wiem czy pojazd widnieje w ewidencji.
Korzystanie z bazy jest legalne: http://www.cepik.gov.pl/interfejs-dla-cepik
Uwaga:
Nie jest możliwe ustalenie jakichkolwiek danych osobowych przez tą stronę.
W przypadku motorowerów i ogólnie tamtych pojazdów, jeśli juz pojazd istnieje w bazie to data pierwszej rejestracji może być np. datą ostatniej rejestracji. Przykładowo motorower pochodzi z 1972r, sprzedany komuś w 1980r, wtedy też wydane nowe potwierdzenie zgłoszenia do rejestru i ta data może zostać wzięta za datę pierwszej rejestrajci a nawet rok produkcji. Ja np. sprawdzałem lata 1992-1993 bo miałem na tablicy grawer ''92''. Musimy kombinować i główkować, sprawdzać różne możliwe daty itp. Da się też zrobić żeby ten dwuletni zakres obejmował datę ostatniej rejestracji, wtedy pomiędzy datą a filtrem dajemy
Możliwe są też cyrki z nazwami typu nie wiem, Kadet zarejetrsowany jako ROMET KOMAR MR-232 itp... nawet znalazłem Junaki zarejestrowane jako motorower. Najlepiej zrobić tak jak ja, wyszukać sobie wszystko co ma markę ROMET, ewentualnie potem sprawdzić sobie jeszcze marki KOMAR, OGAR itp. Cóż...
Zdaję sobie sprawę że może to być skomplikowane, czasochłonne... ale może pomóc czasem nie?
A jeśli ktoś spyta po co taka wiedza? A mi na przykład się przydała. Głównie chodzi o różnorakie możliwości rejestracji Taka wiedza już dużo daje.
Miłego szukania
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 19-04-2020 18:47:45 przez romek.)
|
|
19-04-2020 18:39:40 |
|
13 użytkowników postawiło piwo romek za ten post:13 użytkowników postawiło piwo romek za ten post.
Dawdzio (01-03-2021), Jaca (06-12-2024), Jadek125p (04-19-2020), maksymdzik (08-08-2020), Mati (04-20-2020), Motorowerzystka (04-20-2020), plitolo (04-28-2020), seler1500 (01-03-2021), Szatek (04-19-2020), Szymon72 (04-20-2020), Tomasz-pr110 (04-21-2020), trzcinka (04-20-2020), wojakrob (01-03-2021)
|
wojakrob
Uczeń
Liczba postów: 248
Imię: Robert
Skąd: Wrocław
Pojazd: Romet Komar
|
RE: Sposób na sprawdzenie CEPiK
(19-04-2020 18:39:40)romek napisał(a): Może i można to sprawdzić w jakiś bardziej przyjazny sposób, można też podobno ściągnąć pliki które można otworzyć w excelu.
Zainspirowany tym fragmentem Twojego poradnika zacząłem drążyć temat.
I sukces. Jest metoda na znacznie sprawniejsze i szybsze odnalezienie potrzebnych danych.
Możliwe jest ściągnięcie pliku z WSZYSTKIMI pojazdami w CEPIK z danego województwa, a potem ich filtrowanie.
1. Wchodzimy w przeglądarce na stronę
https://api.cepik.gov.pl/pliki
Otrzymujemy pełną listę linków do plików z wszystkich województw.
2. Wyszukujemy (CTRL+F) potrzebne województwo, a po znalezieniu cofamy się wiersz wyżej znajdując pełny link do pliku *.zip. Nazwa pliku zawiera datę exportu z CEPiKu). Np. dla świętokrzyskiego obecny link to https://api.cepik.gov.pl/www/files/pojaz...-12-06.zip
3. Wpisujemy link w kolejnym oknie przeglądarki i ściągamy plik na dysk. Np. dla dolnośląskiego plik ma prawie 180 MB.
4. Plik jest zzipowany. Po rozpakowaniu otrzymujemy plik z rozszerzeniem CSV oddzielany przecinkami i o wiele większy (dla dolnośląskiego np. 888 MB)
5. Taki plik jest za duży dla EXCELA, który pozwala na niewiele ponad milion rekordów. A w pliku jest ich o wiele więcej.
6. Plik można zaimportować do Accessa. Jako separator trzeba zaznaczyć "," czyli przecinek, a jako separator dziesiętny "." (kropka).
7. I po dłuższej chwili import zakończony sukcesem (w moim przykładzie prawie 2,6 mln rekordów). Przy imporcie jest komunikat o błędzie konwersji jednego z pól, ale to pomijamy.
8. I teraz do zaimportowanej tabeli z danymi można tworzyć kwerendy w Accessie po wszystkich polach, a jest ich ok. 70, chociaż większość pusta.
Dzięki temu można robić ciekawe statystyki jak i wyszukiwać ewidentne błędy w CEPIK. Np. na datę powstania pliku dla dolnośląskiego w bazie jest 1422 motorowerów ROMET KOMAR, ale aż 76 "różnych" modeli np. model
KOMAR S38
KOMAR S-38
KOMAR S-50
Ten sposób jest o wiele łatwiejszy w filtrowaniu, ale oczywiście bez postu kolegi romek nie było by mojego opisu
|
|
03-01-2021 17:19:38 |
|
2 użytkowników postawiło piwo wojakrob za ten post:2 użytkowników postawiło piwo wojakrob za ten post.
Tomasso94 (01-03-2021), Tomasz-pr110 (01-03-2021)
|
romek
019 rzondzi
Liczba postów: 2,182
Imię: Marcin
Skąd: NOS
Pojazd: Romet Komar
|
RE: Sposób na sprawdzenie CEPiK
|
|
23-01-2022 20:26:10 |
|
|
Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości
|
|