Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
dane techniczne kwalifikacja zuzycia czesci
Autor Wiadomość
artur.konkol Offline
Nowy
*


Liczba postów: 5
Imię: artur
Skąd: trabki wielkie
Pojazd: Romet Komar
Post: #1
dane techniczne kwalifikacja zuzycia czesci
Udało mi się zakupić Komara 2330 z 70r., nieodpalany przynajmniej 20 lat. Zacząłem od weryfikacji stanu silnika i mam kilka pytań technicznych, a nie mogę znaleźć konkretnych danych - chodzi o silnik s38(4b). Dodam, że komarek wygląda na 100% oryginał i w trakcie napraw chceę zostawić możliwie jak najwięcej ori częsci.



1) Jaka jest minimalna wartość kompresji (w kg/cm2) która kwalifikuje silnik do remontu? (u mnie ok. 4)

2) Jaka powinna być szczelina na pierścieniu po włożeniu do cylindra dla nowych ori części (u mnie 0.65 mm)

3) Co oznacza litera "B" lub liczba "8" na środku tłoka "poniżej" strzałki kierunku montażu?

4) Czy ze względu na wyższą liczbę oktanową dzisiejszego paliwa jest zalecane inne ustawienie zapłonu?


5) Komarek po sprawdzeniu zapłonu, wyczyszczeniu gaźnika zapala tylko wtedy, gdy wleję mieszankę bezpośrednio do cylindra (przez otwór na świecę) - popracuje kilka sekund i gaśnie. Czy ktoś miał podobną sytuację? (kranik otwarty, zbiornik wyczyszczony, dysze w gaźniku nie są zapchane)

6) Jaki jest moment dokręcania głowicy, czy ewentualnie na czuja?


Z góry dziękuję za odp.

Notatka od seler1500, 13-04-2019 17:48:06

Błędy ort., int., diakr. + 3pkt (poprawiłem)

13-04-2019 00:32:30
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Reklama
Wodnik Offline
El Dezametto Mecánico
*


Liczba postów: 323
Imię: Szymon
Skąd: Kleczew (PKN)
Pojazd: Romet 2375
Post: #2
RE: dane techniczne kwalifikacja zuzycia czesci
W Komarze masz zapewne silnik S38. Wszystkie te dane o które pytasz są w książce pt. Instrukcja Napraw Motorowerów Romet. Niestety nie ma tam dla jednostki napędowej typu S38.

Podam Ci dla silników 017, 019, 023 zapewne w S38 są identyczne lub nieznacznie się różnią.

1) Kompresja: nominalna 0,6 MPa, minimalna 0,5 MPa
2) Szczelina zamka nowego pierścienia w nowym cylindrze: 0,1 - 0,3 mm
Dopuszczalne zużycie 1 mm
3) Zapewne oznaczenie grupy selekcyjnej NB
4) Zapłon ustawiasz tak jak zaleca producent czyli 3mm przed GMP
5) Prawdopodobnie lewe powietrze. Brak szczelności w komorze korbowej i co za tym idzie brak zasysania mieszanki z gaźnika. Na początek wymiana simeringów.
6) Głowicę dokręcamy na krzyż z siłą 8 - 10 Nm

A co do literatury to o Komarach i S38 jest książka Jeżdżę Motorowerem Komar

Podrywasz Blachary i bujasz się na mieście bo masz Rometa za złotówek całych 200
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 13-04-2019 01:00:41 przez Wodnik.)
13-04-2019 00:58:28
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 1 osoba postawiła piwo Wodnik za ten post.
gabriel0 Offline
☭Ciśniem klamoty do lasu☭
*


Liczba postów: 1,493
Imię: Tak
Skąd: Góra Kalwaria
Pojazd: Romet 50-T-1
Post: #3
RE: dane techniczne kwalifikacja zuzycia czesci
Po jakimś czasie (100km) warto sprawdzić dokręcenie głowicy. U mnie po 2-giej poprawce dopiero przestała siadać uszczelka. Fakt faktem ciśnienie u mnie jest na poziomie 0.9mpa i jest inny tłok, ale to raczej nie ma żadnego powiązania.


"Ten komar za pomału się porusza"
13-04-2019 01:02:14
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Wodnik Offline
El Dezametto Mecánico
*


Liczba postów: 323
Imię: Szymon
Skąd: Kleczew (PKN)
Pojazd: Romet 2375
Post: #4
RE: dane techniczne kwalifikacja zuzycia czesci
Serio aż 0,9 MPa? Ja muszę w swoim 0.19 zmierzyć. Ta wartość u Ciebie to już dość znaczne przeciążenie korbowodu bym powiedział.

Podrywasz Blachary i bujasz się na mieście bo masz Rometa za złotówek całych 200
13-04-2019 01:05:15
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
artur.konkol Offline
Nowy
*


Liczba postów: 5
Imię: artur
Skąd: trabki wielkie
Pojazd: Romet Komar
Post: #5
RE: dane techniczne kwalifikacja zuzycia czesci
Kolego Wodnik, twoja idea z lewym powietrzem ma sens. Zacznę od simeringów, a potem się okaże, czy uszczelka karterów ok. Zastanawia mnie tylko kompresja. Czy masz może dane odnośnie nominalnym i max luzie pierścienia w rowku w tłoku?

Notatka od seler1500, 13-04-2019 17:41:24

Poprawiłem błędy, bo nie dało się tego czytać. Staraj się używać znaków diakrytycznych, poza tym zdanie rozpoczynamy wielką literą i kończymy kropką.
+2 pkt

(Ten post był ostatnio modyfikowany: 13-04-2019 09:18:12 przez artur.konkol.)
13-04-2019 09:17:14
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Wodnik Offline
El Dezametto Mecánico
*


Liczba postów: 323
Imię: Szymon
Skąd: Kleczew (PKN)
Pojazd: Romet 2375
Post: #6
RE: dane techniczne kwalifikacja zuzycia czesci
Sprawdź czy zasysa powietrze przez króciec odkręć gaźnik i zbliż do otworu np. kawałek torebki lub woreczka foliowego i naciśnij rozrusznik powinno wsysać folię do środka (uważaj żeby nie zassało całkowicie). Da to jakiś przybliżony obraz tego czy powstaje podciśnienie w skrzyni korbowej. Jeśli nie lub bardzo słabo to znaczy że powietrze ma łatwiejszą drogę i gdzieś jest nieszczelność. Jeśli się tak okaże to sprawdź / wymień uszczelkę pomiędzy cylindrem i karterami, simeringi i uszczelkę pomiędzy karterami ale to ostateczność. Załatw może jeszcze inny gaźnik na podmiankę może to być też jego przyczyna.

A co do kompresji na zużytych pierścieniach to nigdzie takich danych raczej nie znajdziesz. Jest określona wartość graniczna (0,5 MPa) poniżej której układ cylinder, tłok, pierścienie kwalifikują się do wymiany. Tyle teoria książkowa.

Powodzenia w przywracaniu silnika do życia. Wink

Podrywasz Blachary i bujasz się na mieście bo masz Rometa za złotówek całych 200
13-04-2019 16:34:58
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Tomasso94 Offline
Przebiegły Administrator :D
Administratorzy


Liczba postów: 4,144
Imię: Tomasz
Skąd: Będzin / Bydgoszcz
Pojazd: Romet Ogar 200
Post: #7
RE: dane techniczne kwalifikacja zuzycia czesci
(13-04-2019 00:32:30)artur.konkol napisał(a):  nieodpalany przynajmniej 20 lat.

Po takim czasie nie ma opcji alby oryginalne uszczelniacze cokolwiek z siebie dawały. Obowiązkowo wymienić, potem szukać dalej.

- Volvo V70 II
- Honda Transalp 600V
- Romet Kadet 110 Automatic
- Romet Komar
- Romet Ogar 200
- Opel Astra G

*** ...i wtedy rzekł - Nie da się. ~ Tomasso94 ***
13-04-2019 21:12:35
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 1 osoba postawiła piwo Tomasso94 za ten post.
Dawdzio Offline
Hold my mustache!
Moderatorzy


Liczba postów: 2,566
Imię: Dawid
Skąd: Chojnów (DLE)
Pojazd: Inny Romet
Post: #8
RE: dane techniczne kwalifikacja zuzycia czesci
Oj, zdziwiłbyś się. Ale i mimo to polecam remont generalny, bo z czasem wszystko będzie się lawinowo sypać i wywoła to więcej irytacji niż szczęścia. Walczyłem tak z Jawą, która stała podobnie długo. Do czasu remontu każdy wyjazd z podwórka to była loteria czy wrócę ja na Jawie, czy Jawa na mnie. A jak już całkiem zdechła to pół roku zmarnowałem na kombinacje zamiast rozebrać silnik i wymienić łożyska (choć wszystko się kręciło to już się zacierały, wał potrafił się obrócić, a łożyska nie).

Wzmożona kontrola społeczna złomowisk podstawą sukcesów w zdobywaniu interesującego mienia.
13-04-2019 22:50:45
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
stqc Offline
Moderator
Moderatorzy


Liczba postów: 3,745
Imię: Maciek
Skąd: Mikołajki NMR
Pojazd: Romet Chart
Post: #9
RE: dane techniczne kwalifikacja zuzycia czesci
Dawdzio poczytaj o tribologii i eksploatacji maszyn po takim czasie Wink myśle ze zmienisz zdanie na temat uszczelniaczy. Po takim okresie generalna wskazana zużycie elementów będzie znacząco większe niż gdyby pracowały przez ten okres Wink

xyz
14-04-2019 00:21:50
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Dawdzio Offline
Hold my mustache!
Moderatorzy


Liczba postów: 2,566
Imię: Dawid
Skąd: Chojnów (DLE)
Pojazd: Inny Romet
Post: #10
RE: dane techniczne kwalifikacja zuzycia czesci
Dobrze wiem, że wszelkie gumy, a już tym bardziej te uszczelniające, najlepiej jest wyrzucić po takim czasie. Chodzi mi o to, że mimo ich wieku, na początku (a czasem i chwilę dłużej), może to nawet jakoś zadziałać, co da złudne poczucie sprawności sprzętu i spotęguje tylko zdenerwowanie, kiedy kolejne elementy zaczną się wykruszać.

Wzmożona kontrola społeczna złomowisk podstawą sukcesów w zdobywaniu interesującego mienia.
14-04-2019 00:33:52
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 1 osoba postawiła piwo Dawdzio za ten post.
Wodnik Offline
El Dezametto Mecánico
*


Liczba postów: 323
Imię: Szymon
Skąd: Kleczew (PKN)
Pojazd: Romet 2375
Post: #11
RE: dane techniczne kwalifikacja zuzycia czesci
Dokładnie na dłuższą metę to nawet nie ma co marzyć że będzie skutecznie działał taki uszczelniacz. Tylko że pewnie w obecnej chwili koledze chodzi o to żeby chociaż załapał ten silnik. A żeby doprowadzić do odpalenia i pracy na biegu jałowym to powinny dać radę. U mnie w 019 były oryginalne uszczelniacze Gambit od strony sprzęgła nawet sprężyny nie miał i bez większych problemów palił i jeździł wiadomo demon mocy to nie był ale jednak silnik pracował poprawnie.

Podrywasz Blachary i bujasz się na mieście bo masz Rometa za złotówek całych 200
14-04-2019 00:57:44
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
bzzxc Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 261
Imię: Jakub
Skąd: Gdynia
Pojazd: Romet Pony
Post: #12
dane techniczne kwalifikacja zuzycia czesci
Oj, z tym załapaniem może być słabo. Ja miałem porysowany wał w miejscu pracy simmeringu i odpalał raz na 20 kopnięć i po paru sekundach gasł. Jeśli jeździłeś na oryginalnym uszczelniaczu i jako tako ciągnął to pewnie najzwyczajniej w świecie był szczelny, ale nie każdy może mieć tyle szczęścia po tylu latach.

Wysłane z mojego FIG-LX1 przy użyciu Tapatalka
14-04-2019 01:22:17
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
artur.konkol Offline
Nowy
*


Liczba postów: 5
Imię: artur
Skąd: trabki wielkie
Pojazd: Romet Komar
Post: #13
RE: dane techniczne kwalifikacja zuzycia czesci
Nowe pierścienie simmeringi i uszczelka między połówka i silnika oraz dysze.gaznika. 11Simmeringi były jeszcze w metalowej obudowie i wymiana ich bez rozebrania silnika prawie niemozliwa(trzeba wybić od wewnątrz). Po naprawie silnik odpala tak jak poprzednio czyli rzeba mu wlać paliwo do cylindra pochodzi kilka kilkanaście sekund i koniec. Spróbuję kupić jeszcze nowy gaznik i tu moje pytanie:
Jak z jakością tego co można znaleźć a allegro?
Na co zwracać uwage? Co polecacie?
17-04-2019 14:04:51
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Wodnik Offline
El Dezametto Mecánico
*


Liczba postów: 323
Imię: Szymon
Skąd: Kleczew (PKN)
Pojazd: Romet 2375
Post: #14
RE: dane techniczne kwalifikacja zuzycia czesci
Nie masz możliwości od kogoś pożyczyć używki? Bo nie ma pewności czy to gaźnik. Wtedy byś się upewnił bo po co w koszta popadać. Przydał by się jeszcze zapłon na podmiankę kiedyś przewód wysokiego napięcia takich problemów mi dostarczył. Było szukania co nie miara bo iskra była dobra ale jednak było przebicie.

Podrywasz Blachary i bujasz się na mieście bo masz Rometa za złotówek całych 200
18-04-2019 00:02:33
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
artur.konkol Offline
Nowy
*


Liczba postów: 5
Imię: artur
Skąd: trabki wielkie
Pojazd: Romet Komar
Post: #15
RE: dane techniczne kwalifikacja zuzycia czesci
Niestety nie ma nikogo w pobliżu kto pożyczył by części na próbę. Zresztą temat komara odkładam do połowy czerwca. Wtedy zajmę się tematem renowacji napowaznie.
21-04-2019 11:04:32
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 





Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Pegaz 750 - kolejny Robak
Ostatni post: Jaca
Dzisiaj 07:55:14
» Odpowiedzi: 152
» Wyświetleń: 53747
Numery karterów S38 B4
Ostatni post: Bzyczek
Dzisiaj 02:33:46
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 19
Koło komar 2350 brak stab...
Ostatni post: Kacper_R
Dzisiaj 02:07:00
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 24
Filtr oleju zamiennik do ...
Ostatni post: Gucio76
Dzisiaj 01:56:31
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 18
Witam .
Ostatni post: Elektronik
Dzisiaj 01:14:25
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 74
Instalacja Romet Chart
Ostatni post: wkzarci
Dzisiaj 00:53:33
» Odpowiedzi: 15
» Wyświetleń: 510
Ogar 200 88r. Mandaryna
Ostatni post: romek
Wczoraj 23:56:47
» Odpowiedzi: 6
» Wyświetleń: 260
205A
Ostatni post: romek
Wczoraj 21:16:30
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 77
Replika Prototypu Romet M...
Ostatni post: romek
Wczoraj 21:12:06
» Odpowiedzi: 112
» Wyświetleń: 52046
Renowacja obręczy - jak l...
Ostatni post: romek
Wczoraj 21:09:57
» Odpowiedzi: 6
» Wyświetleń: 103
Kto z Małopolski, okolic ...
Ostatni post: Elektronik
Wczoraj 20:04:19
» Odpowiedzi: 30
» Wyświetleń: 10887
Projekt Romet Dzik Enduro...
Ostatni post: krystian276
26-03-2024 23:15:36
» Odpowiedzi: 475
» Wyświetleń: 165685
Kupię ramę z papierem do ...
Ostatni post: kamil661
26-03-2024 20:51:41
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 59
Poziom paliwa gaźnik Duel...
Ostatni post: Mixol
26-03-2024 11:53:13
» Odpowiedzi: 5
» Wyświetleń: 349
Czyżby T-3 nie istniał?
Ostatni post: romek
26-03-2024 00:12:36
» Odpowiedzi: 58
» Wyświetleń: 38390

Reklama