Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 głosów - 0 średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Szarpanie przy wbijaniu 1
Autor Wiadomość
ZewerZ LS Offline
Nowy
*


Liczba postów: 29
Imię: Sylwek
Skąd: Tarnobrzeg
Pojazd: Romet Ogar 205
Post: #1
Szarpanie przy wbijaniu 1
Od kilku dni jestem posiadaczem Rometa Ogara 205 (023) i zauważyłem, że szarpie przy wbijaniu pierwszego biegu, mimo iż sprzęgło jest wciśnięte. Dosłownie wystarczy wbić 1, słychać charakterystyczne kliknięcie (i to raczej jest normalne), następnie ma miejsce mocne szarpnięcie motorowerem i jakby nigdy nic stoi wysprzęglony. Dodam, zmiana z 1 na 2 zachodzi bez czegoś takiego. Czy to może powodować źle złożone sprzęgło czy przyczyny należy szukać gdzieś indziej? Czy ktoś miał już podobny problem?
15-02-2019 21:30:49
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Reklama
bzzxc Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 261
Imię: Jakub
Skąd: Gdynia
Pojazd: Romet Pony
Post: #2
RE: Szarpanie przy wbijaniu 1
Raczej problem ze sprzęgłem. Niestety praca sprzęgła w tych silnikach jest zależna od tak wielu czynników, że regulacja tego to bardzo czasochłonna robota. Pierwsza rzecz to olej. Jeśli masz coś innego od Lux 10 to wylej i wlej właśnie Luxa. Jak to nie to, wyreguluj linkę sprzęgła tak, żeby klamka miała bardzo niewielki luz. Może to być też sprawa zużytej linki sprzęgła, zużytego popychacza w prawej kapie silnika, zużytych tarcz, źle dobranej podkładki pod kosz sprzęgłowy albo luzów na podzespołach sprzęgła powstałych w wyniku eksploatacji.
15-02-2019 21:45:24
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 2 użytkowników postawiło piwo bzzxc za ten post.
ZewerZ LS Offline
Nowy
*


Liczba postów: 29
Imię: Sylwek
Skąd: Tarnobrzeg
Pojazd: Romet Ogar 205
Post: #3
RE: Szarpanie przy wbijaniu 1
(15-02-2019 21:45:24)bzzxc napisał(a):  Raczej problem ze sprzęgłem. Niestety praca sprzęgła w tych silnikach jest zależna od tak wielu czynników, że regulacja tego to bardzo czasochłonna robota. Pierwsza rzecz to olej. Jeśli masz coś innego od Lux 10 to wylej i wlej właśnie Luxa. Jak to nie to, wyreguluj linkę sprzęgła tak, żeby klamka miała bardzo niewielki luz. Może to być też sprawa zużytej linki sprzęgła, zużytego popychacza w prawej kapie silnika, zużytych tarcz, źle dobranej podkładki pod kosz sprzęgłowy albo luzów na podzespołach sprzęgła powstałych w wyniku eksploatacji.
Czy przyczyną takiego zachowania może być brak pierścienia osadczego sprężynującego? bo siebie gdy rozbierałem sprzęgło go nie znalazłem a na schematach on się pojawiał. Dodatkowo jest wyczuwalny luz na sprzęgle i sąsiadującej dużej zębatce. Powinien on tam występować? Jeśli tak mniej więcej jak duży? Co do oleju to trzeba wlać świeżego bo tamten niewiadomo nawet kiedy był zmieniany. A jeśli chodzi o tarcze to wiesz może jaka grubość powinna być?
15-02-2019 23:13:11
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
gabriel0 Offline
☭Ciśniem klamoty do lasu☭
*


Liczba postów: 1,495
Imię: Tak
Skąd: Góra Kalwaria
Pojazd: Romet 50-T-1
Post: #4
RE: Szarpanie przy wbijaniu 1
Odpowiednio naciągnij łańcuch, bo luzy na tym zespole potrafią potęgować wszelakie szarpnięcia. Sprzęgło bardzo łatwo sprawdzić-wytestować poprzez naciśnięcie klamki i użycie kopniaka. Tego poprostu nie da się nie wyczuć. Jeżeli nie wysprzęgla, poproś kogoś by za pomocą trzonka młotka docisnął bardziej dźwignię pod silnikiem od sprzęgła. Uwaga, mocne jej wciśnięcie też potrafi spowodować niewysprzęglenie. Trzeba to testować na wyczucie.
Jeszcze jedną sprawą są 2 typy dźwigni wysprzęglających tych pod silnikiem. Długie potrafią właśnie nie wysprzęglać odpowiednio.


"Ten komar za pomału się porusza"
15-02-2019 23:39:36
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Wodnik Offline
El Dezametto Mecánico
*


Liczba postów: 354
Imię: Szymon
Skąd: Kleczew (PKN)
Pojazd: Romet 2375
Post: #5
RE: Szarpanie przy wbijaniu 1
Może coś nie tak z długością dźwigni sprzęgła ostatnio ten temat był poruszony na forum to też może powodować problemy. W jaki sposób założony pierścień na koszu ten w kształcie L czy adekwatny do luzu tarcz?

Podrywasz Blachary i bujasz się na mieście bo masz Rometa za złotówek całych 200
16-02-2019 00:03:55
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
seler1500 Offline
Kątówka robi bzzz
Moderatorzy


Liczba postów: 1,968
Imię: seler
Skąd: PL
Pojazd: Inny
Post: #6
RE: Szarpanie przy wbijaniu 1
Chyba, że na zabierak starego typu. Wtedy nawet, gdyby bardzo chciał, to go nie założy Wink

Serwis ACO pod wezwaniem świętego nikasilu
16-02-2019 00:06:08
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 1 osoba postawiła piwo seler1500 za ten post.
Wodnik Offline
El Dezametto Mecánico
*


Liczba postów: 354
Imię: Szymon
Skąd: Kleczew (PKN)
Pojazd: Romet 2375
Post: #7
RE: Szarpanie przy wbijaniu 1
W silnikach 205 się nie spotkałem ze starym typem ale może być silnik składak wtedy jak najbardziej.

Podrywasz Blachary i bujasz się na mieście bo masz Rometa za złotówek całych 200
16-02-2019 00:28:30
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
ZewerZ LS Offline
Nowy
*


Liczba postów: 29
Imię: Sylwek
Skąd: Tarnobrzeg
Pojazd: Romet Ogar 205
Post: #8
RE: Szarpanie przy wbijaniu 1
(15-02-2019 23:39:36)gabriel0 napisał(a):  Odpowiednio naciągnij łańcuch, bo luzy na tym zespole potrafią potęgować wszelakie szarpnięcia. Sprzęgło bardzo łatwo sprawdzić-wytestować poprzez naciśnięcie klamki i użycie kopniaka. Tego poprostu nie da się nie wyczuć. Jeżeli nie wysprzęgla, poproś kogoś by za pomocą trzonka młotka docisnął bardziej dźwignię pod silnikiem od sprzęgła. Uwaga, mocne jej wciśnięcie też potrafi spowodować niewysprzęglenie. Trzeba to testować na wyczucie.
Jeszcze jedną sprawą są 2 typy dźwigni wysprzęglających tych pod silnikiem. Długie potrafią właśnie nie wysprzęglać odpowiednio.
Jeśli chodzi o testowanie z kopniakiem to niby wysprzęgla.

(16-02-2019 00:06:08)seler1500 napisał(a):  Chyba, że na zabierak starego typu. Wtedy nawet, gdyby bardzo chciał, to go nie założy Wink
Po czym rozpoznać czy mam stary czy nowy typ?
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 16-02-2019 01:05:19 przez ZewerZ LS.)
16-02-2019 01:03:10
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
gabriel0 Offline
☭Ciśniem klamoty do lasu☭
*


Liczba postów: 1,495
Imię: Tak
Skąd: Góra Kalwaria
Pojazd: Romet 50-T-1
Post: #9
RE: Szarpanie przy wbijaniu 1
Ze starego typu nie da się zdjąć tarcz sprzęgłowych bez odkręcenia zabieraka z wału. Nowy ma ściągalny "pierścień".

Jeżeli teoretycznie dobrze wysprzęgla, zmienić olej na żadszy a w pierwszej kolejności łańcuch, tak jak wspomniałem.


"Ten komar za pomału się porusza"
16-02-2019 01:12:17
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 1 osoba postawiła piwo gabriel0 za ten post.
ZewerZ LS Offline
Nowy
*


Liczba postów: 29
Imię: Sylwek
Skąd: Tarnobrzeg
Pojazd: Romet Ogar 205
Post: #10
RE: Szarpanie przy wbijaniu 1
Dobrze, więc odkręciłem pokrywę i okazało się, że mam założony zabierak starego typu (bez pierścienia, trzeba było go odkręcić z wału by zdjąć tarcze). Grubość tarczy korkowej wynosi 4mm . Dźwignia wysprzęglająca pod silnikiem jest krótka. Martwią mnie jeszcze te luzy na koszu sprzęgłowym i dużym kole zębatym. Czy luz powinien tam być? Jeśli tak, to może ktoś wie jak duży?
16-02-2019 10:51:23
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
NoSeLatamTrochu Offline
Druciarz
*


Liczba postów: 1,019
Imię: Bartosz
Skąd: Lublin
Pojazd: Romet Ogar 200
Post: #11
RE: Szarpanie przy wbijaniu 1
luz powinien być, ale może nagraj film i zademonstruj bp za duże też nie powinny być

Kanał: @rooster_works
Instagram: @bartosz.217
16-02-2019 12:06:18
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
gabriel0 Offline
☭Ciśniem klamoty do lasu☭
*


Liczba postów: 1,495
Imię: Tak
Skąd: Góra Kalwaria
Pojazd: Romet 50-T-1
Post: #12
RE: Szarpanie przy wbijaniu 1
Luz międzyzębny w niczym nie przeszkadza. Może ci jedynie wyć skrzynia przez to.


"Ten komar za pomału się porusza"
16-02-2019 13:22:14
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
seler1500 Offline
Kątówka robi bzzz
Moderatorzy


Liczba postów: 1,968
Imię: seler
Skąd: PL
Pojazd: Inny
Post: #13
RE: Szarpanie przy wbijaniu 1
Od kiedy skrzynia się uszkadza od zbyt dużego luzu? Chyba tylko szarpnięcia przy redukcji albo hamowaniu silnikiem, ale nie do tego on służy. Teoretycznie powinienem być wymieniony zestaw kosz + koło talerzowe, ale w praktyce nikt tego nie robi...

Serwis ACO pod wezwaniem świętego nikasilu
16-02-2019 20:32:37
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
rafi555 Offline
Zawodowiec
*


Liczba postów: 2,555
Imię: xxxxxx
Skąd: xxxxxxxx
Pojazd: Romet Pony
Post: #14
RE: Szarpanie przy wbijaniu 1
Film jest ciekawy ale rozrząd junaka nie ma nic wspólnego z Rometem Smile. W w skrzyni Rometa mamy uzębienie proste, w sprzęgle jest skośne i widać działanie tych sił. I jeszcze tylko tak dodam jak jest mowa o rozwiercaniu tulejek skrzyni do Junaka są tzw. "Rozwiertaki skrzyniowe" chociaż lepsze by było normalne osiowanie. Jako ciekawostkę dodam, że w szkole sobie wyosiowałem sobie w karterach tulejki od choinki w skrzyni od 023.
17-02-2019 00:07:17
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Wodnik Offline
El Dezametto Mecánico
*


Liczba postów: 354
Imię: Szymon
Skąd: Kleczew (PKN)
Pojazd: Romet 2375
Post: #15
RE: Szarpanie przy wbijaniu 1
Na koszu sprzęgła i kole przekładni stałej jest duża prędkość obrotowa więc moment obrotowy jest niewielki więc całe zjawisko nie jest destruktywne bardzo. Gdyby były tam większe siły cała para tworząca przełożenie musiała by być ułożyskowana na łożyskach skośnych w układzie tandem.

Luz po osiowy niwelujesz podkładkami regulacyjnymi pod koszem sprzęgła.

A co do numerów to kartery są wykonane jako para niezamienna ze względu na jednoczesną obróbkę dwóch połówek (wytaczanie) aby była zagwarantowana współosiowość gniazd łożysk.

A odległości osi np. wału korbowego i wałka zdawczego koła przekładni stałej jest wykonana w odpowiedniej tolerancji której dokładność wynika już z parametrów uzębienia kół. To gwarantuje że luz między zębny powinien być zawsze prawidłowy.

Odstępstwem tego ,,zawsze" będą już luźne gniazda łożysk czy zbrodnicze eksperymenty pseudo mechasów z podkładaniem żyletek pod łożyska.

Podrywasz Blachary i bujasz się na mieście bo masz Rometa za złotówek całych 200
17-02-2019 00:39:30
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 1 osoba postawiła piwo Wodnik za ten post.
Odpowiedz 





Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Brak maksymalnej mocy, pr...
Ostatni post: tomangelo
Dzisiaj 13:13:29
» Odpowiedzi: 9
» Wyświetleń: 485
Romet Czajka 1974R
Ostatni post: Jakiś_typ
Wczoraj 22:31:00
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 45
Nakleja west star
Ostatni post: tomangelo
Wczoraj 22:19:24
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 153
Kupię ramę do 2362 ew 237...
Ostatni post: Jogurt
Wczoraj 09:48:35
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 49
Romet Chart czy MZ ETZ 50...
Ostatni post: ko_sa
Wczoraj 09:48:05
» Odpowiedzi: 17
» Wyświetleń: 4426
Śmieszne i ciekawe linki,...
Ostatni post: Norweski Zomowiec
25-09-2025 23:13:08
» Odpowiedzi: 1399
» Wyświetleń: 360163
[K] Części do rowerka Smy...
Ostatni post: komarek54
24-09-2025 18:01:43
» Odpowiedzi: 9
» Wyświetleń: 481
Podnóżki kierowcy Ogar 20...
Ostatni post: Bob_Harley
23-09-2025 23:37:14
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 129
Ogar 205 –więcej mocy, ja...
Ostatni post: Trusek
23-09-2025 13:57:46
» Odpowiedzi: 7
» Wyświetleń: 325
Instrukcje do Rometów
Ostatni post: kawu26
22-09-2025 21:44:07
» Odpowiedzi: 9
» Wyświetleń: 68785
Wigry 2 1976 - Remont woj...
Ostatni post: wigryman
22-09-2025 16:24:50
» Odpowiedzi: 42
» Wyświetleń: 8646
Witam cudownie zakręconyc...
Ostatni post: Piotrekdriver1
22-09-2025 06:48:51
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 212
Amal 16 Jawa50/Ogar200
Ostatni post: Bob_Harley
20-09-2025 23:27:25
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 243
Romet Ogar 200 - usprawni...
Ostatni post: grissley
19-09-2025 00:41:41
» Odpowiedzi: 50
» Wyświetleń: 3775
Dziurawy bak Ogar 200
Ostatni post: romek
17-09-2025 13:39:09
» Odpowiedzi: 6
» Wyświetleń: 428

Reklama