Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Zachęcamy do zakupu forumowych kubeczków Smile Kliknij tutaj

Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 2 głosów - 5 średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Odnawianie części rowerowych - Aluminium.
Autor Wiadomość
Crisso Offline
Nowy
*


Liczba postów: 109
Imię: Karol
Skąd: Kraków
Pojazd: Inny Romet
Post: #1
Odnawianie części rowerowych - Aluminium.
Moim zdaniem aluminium to jeden z najbardziej "niewdzięcznych" materiałów do renowacji. Przede wszystkim ogromnie pracochłonnym. Ma też jednak swoje zalety. Drobna uwaga dla początkujących - jak nie wiesz czy pokryty brudem i rdzą element to aluminium czy pokryta chromem stal - użyj magnesu. Niby oczywiste ale ja na to wpadłem dopiero po jakimś czasie facepalm. Na początek krótka lista z czym aluminiowym możecie się spotkać w poszczególnych typach rowerów:

1. Rowery sportowe

- piasty
- obręcze kół
- kierownice "baranki"
- mostki
- klamki hamulców
- szczęki hamulcowe
- przerzutki przednie (Romet, Favorit) - tu uwaga: obudowa alu, prowadnica stalowa chromowana
- zębatki korbowodu ("blaty" i "serce", sama korba była zawsze stalowa).

2. Rowery użytkowe i turystyczne:

- błotniki
- piasty (rzadko ale mogą się zdarzyć)
- obręcze kół - j.w.

Jak wynika z powyższego zestawienia (o ile czegoś nie pominąłem), z aluminium spotkacie się raczej w rowerach szosowych (miały być lżejsze). Nasze kochane "składaki" i "kozy" były wykonane z solidnej rozjebany, pochromowanej lub lakierowanej stali...

Aluminium oczywiście potencjalnie nie rdzewieje (bardzo Wink) ale długi postój w piwnicy lub na strychu może spowodować drobny, rudy nalot. Na szczęście to zawsze tylko powierzchniowa sprawa i nie ma się czym przejmować. Zaletą, a jednocześnie wadą aluminium jest jego "miękkość". Daje się wypolerować "na lustro" ale z drugiej strony jest bardzo podatne na najmniejsze zarysowania. I wierzcie mi, jak weźmiecie do ręki aluminiową część, nie martwcie się grubymi sznytami i zarysowaniami. Najgorsze są mikro rysy spowodowane piaskiem i podobnymi czynnikami. Ale o tym za chwilę.

Ponieważ nie mam zdjęć pokazujących wszystkich elementów "przed i po", pokażę poszczególne fazy prac na kilku przykładach. Potrzebne nam będą:

- papiery wodne o gramaturze 400, 600, 1000, 2000, 2500, 3000 (ja takich używałem i było ok.)
- pasta polerska (najtańsza i moim zdaniem najlepsza K2 Aluchrom i Tempo)
- dużo szmatek (najlepiej z mikrofibry)
- krążek polerski na wiertarkę - bawełniany (takie krążki materiału nabite na trzpień) - zapomnijcie o wszelkiego rodzaju trzpieniach i krążkach filcowych - jak Wam przyjdzie polerować piastę albo klamkę dojdziecie do wniosku, że albo potrzebujecie ich 12 (każdy innej średnicy i kształtu, żeby dotrzeć do każdego fragmentu części) albo... kupicie krążek bawełniany Big Grin. Nie mylić z krążkami do polerowania karoserii (te "futerkowe").

Zaczynamy od takiego stanu:



Czyli najlepiej nie jest... Wink. Największe ubytki materiału drzemy papierem 400 - 600, w zależności od stopnia zagłębienia. I tu ważna sprawa o której wspomniałem wyżej - mikro ryski spowodowane piaskiem. Obejrzyjcie dokładnie część pod światło po przeszlifowaniu papierami 400 - 600 nie powinno być nic poza widocznymi "pociągnięciami" ścierniwa. Jak przegapicie, to po przeszlifowaniu wszystkimi papierami i polerce taka mikrorysa wyjdzie w pełnej okazałości i zepsuje wątrobę, bo np. 3 dni pracy poszło w plecy Big Grin.

Dalej następne gradacje papieru czyli 1000 itd. aż do 3000. Każdy kolejny papier wygładza poprzednie i powinno być ok. Pamiętajcie nie liczy się siła, tylko ilość powtórzeń !!! I po zakończeniu szlifowania daną gradacją część trzeba wypłukać i wytrzeć (stąd dużo szmatek). Na koniec powinniście mieć mniej więcej taki efekt:



No i teraz już sama przyjemność czyli polerka wiertarką ale tu kilka uwag:

- metody dwie czyli: albo część w imadło i wiertarka w rękę albo na odwrót - ja polecam 2 metodę (większe pole manewru)
- maseczka na twarz i okulary - wdychane drobiny aluminium mogą zatruć organizm, a jakiś paproch wpadnie do oka - Tu nie ma żartów !!!
- polecam rękawiczki cienkie lateksowe - nie będziecie mieli brudnych rąk i w razie czego nie "porwą" dłoni - Tu nie ma żartów !!!
- pastę polerską nakładajcie na krążek, nie na część (chyba, że mowa o dużych powierzchniach np. obręcze lub kierownica)
- trzymajcie część bardzo mocno w dłoniach jeśli to wiertarka jest w imadle i uważajcie jak ją przykładacie - pasta po jakimś czasie oblepia tarczę tworząc ścierną maź - to zwiększa tarcie i powoduje, że wam wyrwie część z ręki. W najlepszym wypadku czeka was praca od nowa (tak miałem z mostkiem facepalm) albo część spowoduje uszkodzenia ciała (tak miałem z zębatką Facepalm3) - Tu nie ma żartów !!!

Wybaczcie te "boldy" powyżej ale to naprawdę ważne !!!

Aluchrom spowoduje "magię" w postaci takiego efektu:



A Tempo powinna doprowadzić do stanu niemal idealnego (niestety nie mam zdjęcia klamki po ostatecznym polerowaniu, w zamian mam piastę, która pokazuje efekt finalny):



Napisałem "niemal idealnego", bo jak spojrzycie pod światło albo zrobicie zdjęcie aparatem z lampą błyskową, zobaczycie NANO ryski, które mnie osobiście doprowadzają do szału ale na nie już nic nie poradzę. Ostatnia pasta to jednak też mikstura z elementem ściernym choć już bardzo drobnym ale jednak... I dochodzimy do cif-a - weźcie go w palce i potrzyjcie; potem to samo zróbcie z pastą Tempo. Komentować nie muszę...

Wszystkie powyższe czynności zajmują mnóstwo czasu. Mnie polerowanie jednej piasty zajęło 3 dni - licząc po 3 - 5 godzin dziennie !!! I tego nie da się przyspieszyć jeśli część ma być rzeczywiście dobrze zrobiona. Nie ma "magicznych" płynów ani past...

Na koniec ostatnia uwaga - wskazane przeze mnie preparaty to nie żadna kryptoreklama; w ciągu ostatnich 4 miesięcy przetestowałem ich kilka. Wyszło na to, że najtańsze jest najlepsze Big Grin. No i oczywiście jeśli ktoś chce coś dodać - zapraszam do komentowania.

C.D.N.

Pozdrawiam
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 28-05-2015 02:48:17 przez Crisso.)
28-05-2015 02:41:08
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 11 użytkowników postawiło piwo Crisso za ten post.
Reklama
nie_mientki Offline
Pomocny użytkownik


Liczba postów: 6,286
Imię: Michał
Skąd: Puławy
Pojazd: Romet 50-T-1

Forumowy Garaż: 6
Post: #2
RE: Odnawianie części rowerowych - Aluminium.
Brawo Crisso. Czekamy na więcej.

O takie forum nic nie robiłem.
28-05-2015 09:02:59
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
tomek 4000 Offline
Nowy
*


Liczba postów: 11
Imię: Tomasz
Skąd: Pawlowice
Pojazd: Romet Kadet
Post: #3
RE: Odnawianie części rowerowych - Aluminium.
Gdzie można kupić i jak wygląda taki bawełniany krążek na wiertarke ??
26-08-2015 23:08:38
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Władek Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 159
Imię: Władek
Skąd: Gliwice
Pojazd: Inny
Post: #4
RE: Odnawianie części rowerowych - Aluminium.
W leroy merlin Smile
29-08-2015 14:48:10
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Pinio Offline
Złomowy łowca pierwszej kategorii
*


Liczba postów: 504
Imię: Bartek
Skąd: Śląskie
Pojazd: Romet Kadet

Forumowy Garaż: 6
Post: #5
RE: Odnawianie części rowerowych - Aluminium.
Ja ma do wiertarki założony krążek z rzepem (taki na który się przyczepia papiery ścierne) a na niego naklejony klejem odpowiednio przycięty kawałek grubego filcu, i sprawdza się świetnie Smile
29-08-2015 21:46:48
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 1 osoba postawiła piwo Pinio za ten post.
drajwer Offline
Nowy
*


Liczba postów: 64
Imię: Paweł
Skąd: Kraków
Pojazd: Inny
Post: #6
RE: Odnawianie części rowerowych - Aluminium.
Orientuje się ktoś, jak wyglądały te elementy w oryginale, kiedy wychodziły na Huraganach czy Jaguarach? Były w ogóle jakieś elementy polerowane w tych rowerkach, czy też chromy to były jedyne części, w których można się było przejrzeć? Smile
25-11-2018 21:06:31
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Rower Power Offline
Nowy
*


Liczba postów: 46
Imię: Piotrek
Skąd: Pruszków
Pojazd: Inny
Post: #7
RE: Odnawianie części rowerowych - Aluminium.
No właśnie dobre pytanie. Wydaje mi się (choć nie mam pewności), że aluminiowe części nie były polerowane, ale nie były też anodowane. Jeśli tak to myślę, że nie jest błędem polerowanie. Z pewnością takie części wyglądają o niebo lepiej.
02-12-2018 20:38:25
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Sib Offline
Nowy
*


Liczba postów: 49
Imię: Artur
Skąd: Szczecin
Pojazd: Inny
Post: #8
RE: Odnawianie części rowerowych - Aluminium.
Crisso zdjęcia są niewidoczne. Wielka szkoda, bo treść posta bardzo przydatna.
23-10-2020 21:06:24
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 





Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2020. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Usermap | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Jednoślad miesiąca
Październik - aeroxteam2

Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Oszukani na zakup motoryn...
Ostatni post: blackpit12
Dzisiaj 06:41:16
» Odpowiedzi: 32
» Wyświetleń: 17183
Co to za gaźnik?
Ostatni post: DumDum
Dzisiaj 02:14:02
» Odpowiedzi: 6
» Wyświetleń: 103
Strasznie się grzeje po p...
Ostatni post: Norweski Zomowiec
Dzisiaj 00:01:15
» Odpowiedzi: 5
» Wyświetleń: 696
Co dziś kupiliście?
Ostatni post: klodian2002
Dzisiaj 00:01:07
» Odpowiedzi: 32
» Wyświetleń: 1150
Jaką założyć zębate zdawc...
Ostatni post: Norweski Zomowiec
Wczoraj 22:55:52
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 45
s38 ZB4 Składanie
Ostatni post: Norweski Zomowiec
Wczoraj 22:54:38
» Odpowiedzi: 9
» Wyświetleń: 254
Peugeot 309 1.4B 89r.
Ostatni post: Jorginsson
Wczoraj 22:43:19
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 34
tulejki karteru s38
Ostatni post: pkamilp
Wczoraj 22:02:56
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 23
Orkan '88 - big fun
Ostatni post: Szymon1
Wczoraj 21:22:31
» Odpowiedzi: 13
» Wyświetleń: 547
Ktoś z Warszawy?
Ostatni post: Dawdzio
Wczoraj 20:03:36
» Odpowiedzi: 6
» Wyświetleń: 308
Karat?
Ostatni post: zunri
Wczoraj 18:37:45
» Odpowiedzi: 6
» Wyświetleń: 287
Romet Sport - renowacja
Ostatni post: jurek_1961
Wczoraj 18:35:38
» Odpowiedzi: 14
» Wyświetleń: 6405
Dezamet 017, a 023 różnic...
Ostatni post: bkrukl
Wczoraj 16:58:13
» Odpowiedzi: 7
» Wyświetleń: 265
Witam Rometowców !!!
Ostatni post: klodian2002
Wczoraj 12:25:30
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 46
Narcyz '78 & Malwa '80 by...
Ostatni post: RaszkoV
Wczoraj 00:24:08
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 76

Reklama