Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
Silnik 023 poszukiwane wszelkie informacje
Autor Wiadomość
jacomoto Offline
Praktykant
*


Liczba postów: 408
Imię: Jacek
Skąd: Kobyłka
Pojazd: Romet Komar
Post: #1
Silnik 023 poszukiwane wszelkie informacje
Jak zwykle poszukuje wszelkich informacji dot silnika 023- szykam zdjećą silnik a 023 w wersji: z małym frezem
dużym frezem,
wersja bing,
wersja BMP
wersje specjalne oraz inne ciekwostki ktróre Wam są znane....
Wszystko to pojawi się na stronie http://www.jacomoto.pl
Z góry serdecznie dziękuję

http://www.jacomoto.pl
FB - https://www.facebook.com/jacomotopl
http://www.muzeummit.pl
FB - https://www.facebook.com/profile.php?id=100057447249297
22-08-2022 00:05:30
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Reklama
romek Offline
019 rzondzi
*


Liczba postów: 2,015
Imię: Marcin
Skąd: NOS
Pojazd: Romet Komar
Post: #2
RE: Silnik 023 poszukiwane wszelkie informacje
Ja to widzę tak, możesz oczywiście użyć mojego opisu jak i zdjęć. Suche dane sam dopisz.

Silnik Dezamet typu 023

Silnik motorowerowy klasy 50 cm3, dwubiegowy, produkowany w Zakładach Metalowych Predom-Dezamet (później Dezamet oraz Bernard Moteurs Poland) w Nowej Dębie od roku 1978 do drugiej połowy lat 90. Potocznie (jak jego poprzednik 017) nazywany potocznie ,,kwadraciakiem’’. Jest rozwinięciem silnika typu 017, główną zmianą jest zmiana biegów dźwignią nożną przez prosty zmieniacz biegów zamiast rączki pokrętnej na kierownicy. Silnik w dalszym ciągu bardzo mocno bazował na rozwiązaniach technicznych silnika S38.

Silnik w trakcie produkcji przechodził zmiany konstrukcyjne, poniżej lista wybranych:

-usunięcie mocowania do ramy za głowicę (ok. 1984, najprawdopodobniej na wniosek Rometu który zmodernizował ramę motorynki 50-M-2)
-przeniesienie numerów silnika spod cylindra na górę silnika obok gaźnika (nieznana data)
-kilkukrotne zmiany pokryw (na samym początku lewa pokrywa z napisem PREDOM-DEZAMET a prawa gładka, potem dodane na nią logo, później (ok. 1990) usunięty z lewej pokrywy człon PREDOM, w końcu ok. 1994 w związku z przejęciem działu silników przez firmę Bernard Moteurs Poland lewy dekiel z napisem BMP, a na prawym owalny odlew pośrodku)
-zmiana wałka zmieniacza biegów wraz z dźwignią (z drobnego na gruby wielowypust), zmiana ok. 1988-1989r., prawdopodobnie unifikacja z silnikiem 027)
-w późniejszych latach produkcji (ciężko ustalić konkretne daty) silnik doczekał się kilku odmian z których poszczególne były dedykowane do różnych motorowerów. Różniły się min. gaźnikami (GM12F1, GM12F2, BING SRE 14, do tego ostatniego zmieniony cylinder oraz puszka szmerów ssania), zapłonem, (klasyczny iskrownik oraz elektroniczny w dwóch wersjach) oraz kołem łańcuchowym zdawczym (najprawdopodobniej chodzi tutaj o koło zębate z wypustem po wewnętrznej stronie które musi współpracować z tulejką dystansową o odpowiedniej długości). Silniki z gaźnikiem Bing oraz zapłonem elektronicznym były przeznaczone przede wszystkim do motorynek Stella oraz na eksport do Ukrainy (motorower Karpaty).

Silnik był montowany do motorowerów:

-Romet 2375
-Romet Komar 2352*
-Romet Pony 50-M-2 oraz Pony 301
-Romet Kadet M780 oraz Kadet M781
-Romet Ogar 205
-Dezamet Stella 756 i pochodne
-Karpaty 4 (eksport silników)
-możliwe były również wersje do pracy stacjonarnej choć tu pewności nie ma

* - wiele źródeł internetowych twierdzi że istniał model 2352W który charakteryzował się właśnie silnikiem typu 023. Dziś na fali importu motorowerów z Węgier wiemy że w rzeczywistości 2352W to oznaczenie Komara przeznaczonego na eksport tamże. Motorowery te (przynajmniej w większości) mają jednak silniki typu 017. Można jednak założyć z dużą dozą prawdopodobieństwa że silniki 023 trafiały również w krótkich seriach do Komarów. Podobnie można spotkać informację że silnik 023 krótkoseryjnie w roku 1982 trafiał do motorowerów 50-T-1. W praktyce 50-T-1 z 1982r. od 2375 z tego samego roku różni się jedynie sygnałem dźwiękowym (50-T-1 bateryjny, 2375 dzwonek), rurką zamiast puszki szmerów ssania (50-T-1 puszka, 2375 rurka) oraz oczywiście silnikiem i układem wydechowym. W Internecie można jednak spotkać dokładne zdjęcia nieużywanego motoroweru 2375 z puszką szmerów oraz skany dokumentów potwierdzających że jest to 2375. Najprawdopodobniej tu działała zasada ,,fabryka dawała co miała’’ i tak też było z silnikami 023 w Komarach 2352.


____________________

Tutaj masz ciekawy skan https://www.chlopcyrometowcy.pl/showthre...?tid=39048 ale to musiałbyś do kolegi napisać. Ja jednak czerpałem z tego informacje.

_______________________

Silnik w wersji z dźwignią na gruby frez (tak naprawdę kartery są starsze ale tego na zdjęciu nie widać Smile


Silnik w wersji z dźwignią na drobny frez


Silnik BMP (najprawdpodobniej kupiony jako część zamienna)

(Ten post był ostatnio modyfikowany: 22-08-2022 11:29:44 przez romek.)
22-08-2022 11:15:47
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 1 osoba postawiła piwo romek za ten post.
Debesta Offline
Człowiek Sztos
*


Liczba postów: 1,465
Imię: Lechu
Skąd: Dęblin
Pojazd: Romet 2375
Post: #3
RE: Silnik 023 poszukiwane wszelkie informacje
Gruby grę chodzi o Walek zmiany biegów, czy kopyta?

"Ludzie, nie wierzcie w to że Ja jestem. Może i jestem, nie powiem że nie"
22-08-2022 19:43:01
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Norweski Zomowiec Offline
Mechanik
*


Liczba postów: 1,759
Imię: Marcin
Skąd: Zamośc
Pojazd: Inny
Post: #4
RE: Silnik 023 poszukiwane wszelkie informacje
Ostatnie modele silnika od BMP wypuszczane były z k60b
22-08-2022 21:08:52
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
romek Offline
019 rzondzi
*


Liczba postów: 2,015
Imię: Marcin
Skąd: NOS
Pojazd: Romet Komar
Post: #5
RE: Silnik 023 poszukiwane wszelkie informacje
(22-08-2022 19:43:01)Debesta napisał(a):  Gruby grę chodzi o Walek zmiany biegów, czy kopyta?


Nie wiem o czym mówisz ale chodzi o wałek dzwigni
22-08-2022 21:46:27
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
jacomoto Offline
Praktykant
*


Liczba postów: 408
Imię: Jacek
Skąd: Kobyłka
Pojazd: Romet Komar
Post: #6
RE: Silnik 023 poszukiwane wszelkie informacje
(22-08-2022 11:15:47)romek napisał(a):  Ja to widzę tak, możesz oczywiście użyć mojego opisu jak i zdjęć. Suche dane sam dopisz.

Silnik Dezamet typu 023

Silnik motorowerowy klasy 50 cm3, dwubiegowy, produkowany w Zakładach Metalowych Predom-Dezamet (później Dezamet oraz Bernard Moteurs Poland) w Nowej Dębie od roku 1978 do drugiej połowy lat 90. Potocznie (jak jego poprzednik 017) nazywany potocznie ,,kwadraciakiem’’. Jest rozwinięciem silnika typu 017, główną zmianą jest zmiana biegów dźwignią nożną przez prosty zmieniacz biegów zamiast rączki pokrętnej na kierownicy. Silnik w dalszym ciągu bardzo mocno bazował na rozwiązaniach technicznych silnika S38.

Silnik w trakcie produkcji przechodził zmiany konstrukcyjne, poniżej lista wybranych:

-usunięcie mocowania do ramy za głowicę (ok. 1984, najprawdopodobniej na wniosek Rometu który zmodernizował ramę motorynki 50-M-2)
-przeniesienie numerów silnika spod cylindra na górę silnika obok gaźnika (nieznana data)
-kilkukrotne zmiany pokryw (na samym początku lewa pokrywa z napisem PREDOM-DEZAMET a prawa gładka, potem dodane na nią logo, później (ok. 1990) usunięty z lewej pokrywy człon PREDOM, w końcu ok. 1994 w związku z przejęciem działu silników przez firmę Bernard Moteurs Poland lewy dekiel z napisem BMP, a na prawym owalny odlew pośrodku)
-zmiana wałka zmieniacza biegów wraz z dźwignią (z drobnego na gruby wielowypust), zmiana ok. 1988-1989r., prawdopodobnie unifikacja z silnikiem 027)
-w późniejszych latach produkcji (ciężko ustalić konkretne daty) silnik doczekał się kilku odmian z których poszczególne były dedykowane do różnych motorowerów. Różniły się min. gaźnikami (GM12F1, GM12F2, BING SRE 14, do tego ostatniego zmieniony cylinder oraz puszka szmerów ssania), zapłonem, (klasyczny iskrownik oraz elektroniczny w dwóch wersjach) oraz kołem łańcuchowym zdawczym (najprawdopodobniej chodzi tutaj o koło zębate z wypustem po wewnętrznej stronie które musi współpracować z tulejką dystansową o odpowiedniej długości). Silniki z gaźnikiem Bing oraz zapłonem elektronicznym były przeznaczone przede wszystkim do motorynek Stella oraz na eksport do Ukrainy (motorower Karpaty).

Silnik był montowany do motorowerów:

-Romet 2375
-Romet Komar 2352*
-Romet Pony 50-M-2 oraz Pony 301
-Romet Kadet M780 oraz Kadet M781
-Romet Ogar 205
-Dezamet Stella 756 i pochodne
-Karpaty 4 (eksport silników)
-możliwe były również wersje do pracy stacjonarnej choć tu pewności nie ma

* - wiele źródeł internetowych twierdzi że istniał model 2352W który charakteryzował się właśnie silnikiem typu 023. Dziś na fali importu motorowerów z Węgier wiemy że w rzeczywistości 2352W to oznaczenie Komara przeznaczonego na eksport tamże. Motorowery te (przynajmniej w większości) mają jednak silniki typu 017. Można jednak założyć z dużą dozą prawdopodobieństwa że silniki 023 trafiały również w krótkich seriach do Komarów. Podobnie można spotkać informację że silnik 023 krótkoseryjnie w roku 1982 trafiał do motorowerów 50-T-1. W praktyce 50-T-1 z 1982r. od 2375 z tego samego roku różni się jedynie sygnałem dźwiękowym (50-T-1 bateryjny, 2375 dzwonek), rurką zamiast puszki szmerów ssania (50-T-1 puszka, 2375 rurka) oraz oczywiście silnikiem i układem wydechowym. W Internecie można jednak spotkać dokładne zdjęcia nieużywanego motoroweru 2375 z puszką szmerów oraz skany dokumentów potwierdzających że jest to 2375. Najprawdopodobniej tu działała zasada ,,fabryka dawała co miała’’ i tak też było z silnikami 023 w Komarach 2352.


____________________

Tutaj masz ciekawy skan https://www.chlopcyrometowcy.pl/showthre...?tid=39048 ale to musiałbyś do kolegi napisać. Ja jednak czerpałem z tego informacje.

_______________________

Silnik w wersji z dźwignią na gruby frez (tak naprawdę kartery są starsze ale tego na zdjęciu nie widać Smile


Silnik w wersji z dźwignią na drobny frez


Silnik BMP (najprawdpodobniej kupiony jako część zamienna)

Dzięki o to mi chodziło- skany od Bluesa mam:)czesciow sie na nich wzorowałem. Sam bernard sprzedawał czasem silniki jeszcze z logo dezametu(oba loga)- widocznie czyścił magazyny. No i dochodzi jeszcze temat malowania pokryw bocznych karterów.... Jeśli mogę to z opisu skorzystam.

http://www.jacomoto.pl
FB - https://www.facebook.com/jacomotopl
http://www.muzeummit.pl
FB - https://www.facebook.com/profile.php?id=100057447249297
22-08-2022 23:19:21
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
romek Offline
019 rzondzi
*


Liczba postów: 2,015
Imię: Marcin
Skąd: NOS
Pojazd: Romet Komar
Post: #7
RE: Silnik 023 poszukiwane wszelkie informacje
W sumie fakt - coś mi świta że Stelle miały czasem malowane pokrywy.
22-08-2022 23:39:28
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 1 osoba postawiła piwo romek za ten post.
Debesta Offline
Człowiek Sztos
*


Liczba postów: 1,465
Imię: Lechu
Skąd: Dęblin
Pojazd: Romet 2375
Post: #8
RE: Silnik 023 poszukiwane wszelkie informacje
No właśnie o Walek ale który, od czego xD
I o co chodzi z ta pokrywa BMP? Oraz w ostatnich rometach i wskach, bylo logo Gige w trójkącie. O co chodzi?
Ja gdzies na straganie widzialem taki silnik z kroccem pod binga, ale bez niego i wyglądał na ori.

"Ludzie, nie wierzcie w to że Ja jestem. Może i jestem, nie powiem że nie"
22-08-2022 23:39:45
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
romek Offline
019 rzondzi
*


Liczba postów: 2,015
Imię: Marcin
Skąd: NOS
Pojazd: Romet Komar
Post: #9
RE: Silnik 023 poszukiwane wszelkie informacje
Wałek od biegów.

Pokrywa BMP - pod koniec dział silników od Dezameta wykupiła francuska firma Bernard Moteurs Poland i umieściła swoje logo na pokrywie.

GIGE - Główny Inspektor Gospodarki Energetycznej - oznaczalo to że silnik spełniał jakieś tam normy. Wydaje mi się że występowalo to zawsze na prawych deklach z logo choc instytucja istniała w latach 78-85 (za Wikipedia). Ale jak się zagłębić w internet to jeszcze w XXI wieku ten symbol był na np. piecach co
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 23-08-2022 00:07:52 przez romek.)
22-08-2022 23:57:27
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
romek Offline
019 rzondzi
*


Liczba postów: 2,015
Imię: Marcin
Skąd: NOS
Pojazd: Romet Komar
Post: #10
RE: Silnik 023 poszukiwane wszelkie informacje
Jeszcze tak myślę może ktoś ma katalog części 2352/2352W i mógłby sprawdzić co tam pisze na temat biegów?
23-08-2022 09:34:06
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Norweski Zomowiec Offline
Mechanik
*


Liczba postów: 1,759
Imię: Marcin
Skąd: Zamośc
Pojazd: Inny
Post: #11
RE: Silnik 023 poszukiwane wszelkie informacje
W książce "jeżdżę motorowerem" jest informacja, że w nowych komarach (?) Został zastosowany nożny sposób zmiany biegów, jak w motocyklach. Muszę rzucić okiem jak dokładnie piszę
23-08-2022 10:25:41
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
romek Offline
019 rzondzi
*


Liczba postów: 2,015
Imię: Marcin
Skąd: NOS
Pojazd: Romet Komar
Post: #12
RE: Silnik 023 poszukiwane wszelkie informacje
A to nie chodziło czasem o rozrusznik i komara 2350? Smile
23-08-2022 11:19:18
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
jacomoto Offline
Praktykant
*


Liczba postów: 408
Imię: Jacek
Skąd: Kobyłka
Pojazd: Romet Komar
Post: #13
RE: Silnik 023 poszukiwane wszelkie informacje
(23-08-2022 09:34:06)romek napisał(a):  Jeszcze tak myślę może ktoś ma katalog części 2352/2352W i mógłby sprawdzić co tam pisze na temat biegów?

W katalogu 2351/2352 - jest tylko silnik 017 - w wersji W jest dodatkowo chlapacz- innych różnic nie zauważyłemSmile

(22-08-2022 23:57:27)romek napisał(a):  Wałek od biegów.

Pokrywa BMP - pod koniec dział silników od Dezameta wykupiła francuska firma Bernard Moteurs Poland i umieściła swoje logo na pokrywie.

GIGE - Główny Inspektor Gospodarki Energetycznej - oznaczalo to że silnik spełniał jakieś tam normy. Wydaje mi się że występował to zawsze na prawych deklach z logo choc instytucja istniała w latach 78-85 (za Wikipedia). Ale jak się zagłębić w internet to jeszcze w XXI wieku ten symbol był na np. piecach co
Z tym że ten "Bernard" to czasem jeszcze sprzedawał ze starymi deklami z logo Predom lub Predom Dezamet- spotkałem sie nawet z stellą która raczej była w oryginale miał nowe pokrywy ale jeszcze drobny frez na ośce zmiany biegów- panował wtedy naprawdę niezły bałagan...

http://www.jacomoto.pl
FB - https://www.facebook.com/jacomotopl
http://www.muzeummit.pl
FB - https://www.facebook.com/profile.php?id=100057447249297
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 23-08-2022 12:12:14 przez jacomoto.)
23-08-2022 12:08:22
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
romek Offline
019 rzondzi
*


Liczba postów: 2,015
Imię: Marcin
Skąd: NOS
Pojazd: Romet Komar
Post: #14
RE: Silnik 023 poszukiwane wszelkie informacje
Czyli jednak jak na razie wychodzi na moje z komarem Smile z ciekawości chlapacz przód czy tył ?

Stella weszła do produkcji w 1989? W tym roku w sumie byłoby wszystko możliwe , choć ja w pony z 1989 mialem gruby frez.. no ale miałem jej od nowości więc.. chyba były też 301 na drlrobnym ale nie wiem jak z deklami..

Wracając do komara, kolega miał 2352. Jeszcze przód starego typu, rocznika na ramię niet, tabliczki też niet. Wyglądał oryginalnie, oryginalny lakier i w ogóle ale silnik 023 miał do niego (inna rzecz że komara przyciągnął bez silnika a silnik miał w plecaku). Tylko że przez jakieś 30 lat wszystko mogło się zdarzyć. Tak swoją drogą potem tego komara kupiłem ale już bez silnika Smile
23-08-2022 12:44:50
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
wazniak96 Offline
Smerf Mechanizator
*


Liczba postów: 604
Imię: Dawid
Skąd: Lębork
Pojazd: Romet Ogar 205
Post: #15
RE: Silnik 023 poszukiwane wszelkie informacje
Kupywalem silnik od Stelli i miała automat na drobny frez oraz pokrywy z logiem dezamet ale no tak jak mówicie. Przez 30 lat wszystko mogło się zdarzyć Wink
23-08-2022 12:52:20
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 





Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Części
Ostatni post: marcin1479
Wczoraj 20:15:59
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 33
#2 Charcik Deca
Ostatni post: romek
Wczoraj 15:11:49
» Odpowiedzi: 71
» Wyświetleń: 35861
witam
Ostatni post: romek
Wczoraj 15:10:46
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 142
universal z 1989 ?
Ostatni post: zaz
27-04-2024 09:46:01
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 80
Wigry 1 z 1976 - szczegół...
Ostatni post: zaz
27-04-2024 09:40:38
» Odpowiedzi: 10
» Wyświetleń: 361
[oddzielony] Jak założyć ...
Ostatni post: pitus74
26-04-2024 21:16:16
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 93
Renowacja kół komar 2320 ...
Ostatni post: mateuszf
26-04-2024 19:53:52
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 315
Jak ustawić palec wysprzę...
Ostatni post: romek
25-04-2024 18:17:17
» Odpowiedzi: 11
» Wyświetleń: 1519
Jaki to Romet
Ostatni post: zawiass
25-04-2024 11:52:49
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 102
Brak sprzęgła na biegu
Ostatni post: pitus74
24-04-2024 21:32:59
» Odpowiedzi: 11
» Wyświetleń: 1498
Romet ogar 205 popychacz ...
Ostatni post: pitus74
24-04-2024 20:27:43
» Odpowiedzi: 5
» Wyświetleń: 1701
Problem z adv 250
Ostatni post: romek
24-04-2024 19:19:11
» Odpowiedzi: 8
» Wyświetleń: 573
Paliwa E10 a silniki dwus...
Ostatni post: Spaceman164
24-04-2024 13:34:47
» Odpowiedzi: 39
» Wyświetleń: 10923
Romet Duet - Jaki rocznik...
Ostatni post: Wojtasik
24-04-2024 12:02:01
» Odpowiedzi: 9
» Wyświetleń: 699
FSM Pinokio z 89 roku
Ostatni post: Wojtasik
24-04-2024 11:53:57
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 177

Reklama