Witam.
Od jakiegoś czasu bawię się w renowację mojego Ogarka...
Przyszedł czas na elektrykę która jest bardzo prosta i problematyczna.
Nie będę opisywał wad bo wszyscy wiedzą o co chodzi.
Postawiłem sobie za cel:
Żarówka LED H4 i tylna też LED - samochodowe 12V do jazdy dziennej
Akumulator 6V żelowy - bo taki akurat miałem pod ręką
nie przewijać oryginalnych cewek - bo nie chce mi się bawić w przewijanie, i nie ma takiej potrzeby.
Całą modyfikacja polega na dodaniu:
- mostka gretza - dowolny jaki jest pod ręką
- jednej diody - dowolnej
- przetwornicy step-down - do kupienia na allegro z ok 5zł
- przetwornicy step-up - też na allegro za podobne pieniądze
Parametry obu przetwornic mają być zbliżone do:
Napięcie zasilania: 3.2V - 35V
Napięcie wyjściowe: 1.2V - 30V
Natężenie : 2A
tak wyglądają części:
a tak wygląda schemat:
polutownay układ wygląda u mnie tak:
po złożeniu należy wyregulować napięcia na przetwornicach tak aby na wyjściu przetwornicy STEP-DOWN było około 7,2V - najlepiej mierzyć to na wyjściu do akumulatora za diodą na schemacie.
a na wyjściu przetwornicy STEP-UP ustalamy 12-13V
Całość działa w ten sposób:
mostek gretza prostuje prąd z prądnicy na napięcie stałe 3-30V w zależności od obrotów silnika,
przetwornica STEP-DOWN obcina i stabilizuje napięcie do stałego 7,2V - tak aby ładować bezpiecznie akumulator żelowy,
przetwornica STEP-UP zwiększa napięcie do 12V - z czego zasila żarówki.
dioda pomiędzy przetwornicami zabezpiecza przez "cofaniem się" napięcia do przetwornicy STEP-DOWN w czasie kiedy motorower nie pracuje, bo jak zmierzyłem to przetwornica pobiera w czasie spoczynku około 15mA - więc akumulator rozładował by się po około tygodniu przerwy w jeździe.
W czasie kiedy silnik pracuje akumulator jest praktycznie cały czas ładowany w bezpieczny sposób, nawet na najniższych obrotach silnika.
W każdym czasie na lampie możemy włączyć światła.
Ja wybrałem żarówki LED H4 dedykowane do samochodu do jazdy dziennej,
bo już najtańsze kosztują 8zł a dają około 240 lumenów, (dla porównania oryginalna żarówka z rometa 20W daje około 127 lumenów).
Można oczywiście kupić 6V żarówkę LED, rezygnując jednocześnie z przetwornicy STEP-UP - ale większość z nich kosztowała powyżej 36zł/szt i były mniejszej mocy świetlnej niż H4 - więc wybór był oczywisty zwłaszcza że przetwornica to wydatek 5zł.
Tylna żarówka to najtańsza LED butelkowa z allegro - za 1zł.
Przetwornice teoretycznie mają wydajność umożliwiające wykorzystać całą moc jaka daje prądnica czyli około 20W - jednak w tym układzie pobierane jest około 3-5W.
Nie wiem jak zachował by się układ gdyby podłączyć do niego zewnętrzną cewkę zapłonową - bo takiej nie mam.
Pragnę tu zauważyć że na "masie" motorowera
nie ma "masy" akumulatora, ale to jest właśnie konsekwencja tego że nie bawimy się w przerabianie oryginalnych cewek.
Jak ktoś jest spostrzegawczy to zauważy że na zdjęciach części są dwie żarówki LED H4 - w tej drugiej odlutowałem podstawę żarówki bo też ją przerobiłem.
Oryginalny LED H4 wybierając "światła" świecił raz mocniej raz słabiej.
A przecież oryginalne żarówki świeciły z taką samą mocą.
Różnica polegała jedynie na tym że na światłach mijania (krótkich) dolna część bleny nie była oświetlana a jedynie górna część
Dlatego w zakupioną H4 LED przerobiłem w ten sposób że odłączyłem dolne segmenty LED w światłach mijania, natomiast w światłach drogowych świeci cały LED...
Tak to wygląda jeszcze na roboczo:
Całość już zmontowana i działająca od dłuższego czasu, może dołącze jakieś jeszcze zdjęcia.