Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
Motocyklowe ciekawostki czasów prl'u
Autor Wiadomość
Motorowerzystka Offline
Mekanik xD
*


Liczba postów: 2,111
Imię: Ania
Skąd: Dzikie Mazury
Pojazd: Inny Romet
Post: #1
Motocyklowe ciekawostki czasów prl'u
Zakładam ten temat bo ostatnio sprezentowałam sobie dwie książki o tematyce motocyklowej Tongue Sporo jest w nich ciekawostek, więc pomyślałam że podzielę się nimi :F Komentarze mile widziane Big Grin

Fragment książki Automaniaczka.

"Emzeta

Korzenie firmy Motorradwerk Zschopau, czyli MZ sięgają początku poprzedniego wieku. Historia zaczęła się od przedsiębiorstwa o nazwie DKW. Fabryka z Saksonii kombinowała ze skuterami na długo przed tym, jak te rozpanoszyły się we Włoszech. Już w połowie lat 20. XX wieku z Zchopau wyjeżdżało dziennie 300 jednośladów i 300 gotowych silników, a w roku 1932 nasz DKW połączyła się z Horchem, Audi i Wanderer, tworząc... Audi (tę nazwę zna każdy). Kiedy wybuchła II wojna światowa, po niemieckich "autostradach" jeździło już pół miliona jednośladów DKW. Potem powtórzył się scenariusz znany z Simsona [tak w ogóle wiecie, że Niemcy wymawiają nazwę jako Zimzun? :F ], czyli Rosjanie wywieźli całe wyposażenie fabryki na wschód. Dopiero w 1949 roku pozwolono na wznowienie produkcji - Niemcy zaczęli tłuc masowo jednoślady na podstawie przedwojennych planów DKW, bez patentu. Stąd był już tylko krok do 1952 roku i założenia VEB Motorradwerk Zschopau, czyli - w skrócie - MZ.

Twórcą dwusuwowego silnika do pierwszych motocykli tej firmy był Walter Kaaden, inżynier związany z przemysłem zbrojeniowym. To on, w oparciu o doświadczenia zyskane przy konstruowaniu pocisków V1, opracował tłumik emzety, który dawał dwusuwom totalnego kopa. Kaaden wypłynął na światło dzienne, kiedy enerdowskie motocykle zaczęły triumfować na arenie międzynarodowej. Chwała NRD nie trwała jednak długo. Niejaki Ernst Degner - motocyklowy gwiazdor-rajdowiec, człowiek Kaadena - wykradł bowiem sekret jego tłumików, a potem uciekł na Zachód, gdzie sprzedał technologię... Suzuki! Japończycy do dziś chwalą się, że dzięki temu mogli zwyciężyć w klasie 50 ccm. Co później stało się z Degnerem? Podobno przedawkował środki przeciwbólowe, które uśmierzały cierpienia spalonej w wypadku motocyklowym skóry. Ci lepiej doinformowani plotkowali, że to nie był wypadek, lecz zemsta tajnych agentów Stasi.

Firma z Zschopau produkowała swoje jednoślady do roku 2008, kiedy zatrzymano taśmy (właścicielem był wtedy koncern Hong Leong z Malezji). Resztki po imperium MZ przejął były zawodnik Moto GP Ralf Waldmann. Jako ciekawostkę dodam tylko, że po upadku NRD licencję na emzetki sprzedano Turkom. I jeszcze że niemieckie dwusuwy składano w Brazylii, a w latach 60. powstał prototyp z silnikiem rotacyjnym (Wankla). Poza tym emzetki uczestniczyły (i wciąż uczestniczą) w wyścigach. Oczywiście dla amatorów, ale (i to zabawne) na torze w Wielkiej Brytanii można sobie wynająć motocykl z ekspertem, mechanikami - wpisowe 500 funtów (cena całkiem świeża, bo tegoroczna za jeden start)."

"Czasy jednośladów

Polska miała pecha - Rosjanie otoczyli nas kordonem tak zwanej przyjaźni i na blisko 45 lat znaleźliśmy się w strefie, gdzie normalna ekonomia nie miała racji bytu. Kiedy Amerykanie odkładali dolary, u nas żadnej waluty mieć nie było wolno, więc ludzie inwestowali w cztery koła. Ale fabryki wciąż produkowały za mało, za słabo i nie na czas, a import był mikry. Pieniędzy Kowalski nie miał także dlatego, że socjalizm każdemu dawał po równo - z pensji "czy się stoi, czy się leży, dwa tysiące się należy" można sobie było (i to w zasadzie tylko na raty) nabyć meblościankę, dywan lub pralkę. Samochód dla większości stał się nieosiągalnym marzeniem, bo na wolnym rynku auto kosztowało abstrakcyjnie dużo. Taniej można było je dostać z przydziału, a więc tak zwany talon i to po odczekaniu nawet kilku... lat w kolejce! A potem trzeba było jeszcze kupić benzynę - w latach 70. na drodze ze stolicy do Zakopanego były tylko dwie stacje benzynowe, a lata 80. to już kartki i przydział 30 litrów na miesiąc (jednorazowo można było wlać do baku tylko 10). I w tę lukę idealnie wpasowały się motocykle. Też trzeba było mieć talon i zapisać się na listę społeczną, ale taki sprzęt był tańszy, a więc - bardziej dostępny. PRL to był najlepszy czas dla jednośladów."

(Ten post był ostatnio modyfikowany: 25-12-2017 20:32:19 przez Motorowerzystka.)
25-12-2017 20:31:27
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 3 użytkowników postawiło piwo Motorowerzystka za ten post.
Reklama
Odpowiedz 


Wiadomości w tym wątku
Motocyklowe ciekawostki czasów prl'u - Motorowerzystka - 25-12-2017 20:31:27




Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Czy to jest cylinder itd ...
Ostatni post: Wodnik
Dzisiaj 19:45:36
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 1166
Ogar 200 regulacja sprzęg...
Ostatni post: darkowski
Dzisiaj 17:29:32
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 37
Stajnia Bola
Ostatni post: NoSeLatamTrochu
Dzisiaj 14:29:52
» Odpowiedzi: 31
» Wyświetleń: 4487
Romet ogar 205 nie zapala...
Ostatni post: elmer
Dzisiaj 14:13:48
» Odpowiedzi: 20
» Wyświetleń: 416
Wycena - Romet Ogar 205
Ostatni post: wkzarci
Dzisiaj 12:17:05
» Odpowiedzi: 5
» Wyświetleń: 105
szablon napisu do Romet P...
Ostatni post: zbyszek61
Dzisiaj 10:14:34
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 577
Problem z paliwem w Romec...
Ostatni post: romek
Dzisiaj 09:40:01
» Odpowiedzi: 12
» Wyświetleń: 936
pomoc przy indentyfikacji...
Ostatni post: Pióro
Dzisiaj 09:39:44
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 57
Paliwo owiane legendom
Ostatni post: Mityczny Kacperek
Wczoraj 22:59:55
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 87
Silnik gaśnie przy zmiani...
Ostatni post: elmer
Wczoraj 21:58:19
» Odpowiedzi: 18
» Wyświetleń: 426
Siema
Ostatni post: Nikodem_ek510
Wczoraj 14:23:59
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 451
ogar 205 023 mało mocy
Ostatni post: wazniak96
Wczoraj 12:09:13
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 469
Zapłon CDI
Ostatni post: MacRoial
Wczoraj 09:02:51
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 280
Nierówna praca silnika
Ostatni post: MacRoial
Wczoraj 08:59:23
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 130
Czajka 1974 - szczegółowy...
Ostatni post: zaz
19-05-2024 23:38:16
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 82

Reklama