Ocena wątku:
- 0 głosów - 0 średnio
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
|
Autor |
Wiadomość |
Dinozaur
Nowy

Liczba postów: 94
Imię: Jarek
Skąd: Wroclaw
Pojazd: Inny
|
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
Czesc, trzeba porownac np. przekroj poprzeczny korbowodu Jawki, Simsona S 51 i Komara czy Rometa, czy sa roznice w grubosci korbowodow ?
Bo ze Jawka i Simson byly fabrycznie sprezone ponad 9 : 1 [ nawet ok. 9,5 : 1 ], to wiadomo i byly fabrycznie wowczas zbudowane na benzyny ponad 90 Okt., wtedy to byla na ogol 'Etylina 94 Okt.' i bardzo dobrze na niej te silniki pracowaly.
Rys, Zak, Komar, itp. mialy stopnie sprezania 6,5 : 1 i byly zbudowane duzo wczesniej / na benzyny od 72 - do 75 Oktan i na nich mialy w miare 'duze moce' - bo Rys i Zak nawet 1,65 / 1,7 - do 1,8 KM osiagaly.
Komara juz specjalnie 'zdlawili', zeby mial max 1,4 / 1,5 KM, ale 'na Zachod' produkowali wersje 'wzmocniona' do ok. 2 / 2,1 KM, jak slyszalem..?
Jest tak : lata temu sprezylem oryginalny silnik NSU 351 'OT' 1936, ktory mial fabrycznie stopien sprezania 6,2 - 6,5 : 1 i byl na benzyne 75 Okt. 'spirytusowa' przed wojna.
Dobralem cylinder od Junaka M 10, tlok od 'Fiata 125p - plaski' i silnik sprezylem o ok. 85 - 90%, bo mial 10,5 - 11 : 1 tak, ze na benzynie 94 Okt. juz lekko 'stukal', ale tylko na biegu bezposrednim, w 2 osoby z bagazami i przy przyspieszaniu od 'wolnych' obrotow / spalal stukowo przez 1,5 - 2 sekundy zaledwie, a jak obroty troche wzrosly - przyspieszal prawie 'rakietowo' juz bez 'stuku'...
Teoretycznie 'nic sie nie stalo' w silniku przez 3,5 - 4 lata jazdy codziennie / naliczylem ok. 75 - 80 tys. km przebiegu, oprocz 'padaczki' lozysk w bloku silnika, podpierajacych wal korbowy - wyoralo je na ok. 2 mm, az tlok zaczal stukac w glowice...
Rozebralem silnik, myslalem - ze to korbowod 'zdechl', a tu nic - tylko te lozyska w bloku wyoralo, wiec wymienilem, zlozylem silnik i zlozylem nastepny motocykl, 'niestety - juz 600cc' i juz nie jezdzilem na tym 351 wiecej...
Tak wiec - wal korbowy wytrzymal sprezenie prawie 2-krotnie wieksze niz fabryczne / przez ok. 75 tys. km, korbowod wytrzymal, itp., ale nie daly rady lozyska w bloku silnika - rolkowe...
Pozdrawiam.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 09-02-2025 19:20:29 przez Dinozaur.)
|
|
09-02-2025 19:10:04 |
|
|
Wiadomości w tym wątku |
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu - Dinozaur - 09-02-2025 19:10:04
|
Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości
|
|