Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 1 głosów - 1 średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[Wiki] Romet 50-T-3 (prototyp) - Szczegółowy opis założeń konstrukcyjnych
Autor Wiadomość
Szatek Offline
Fanatyk Rometa 50-T-1, 50-TS-1 i 50-T-3


Liczba postów: 742
Imię: Patryk
Skąd: Łódź
Pojazd: Inny
Post: #1
[Wiki] Romet 50-T-3 (prototyp) - Szczegółowy opis założeń konstrukcyjnych
Cześć.

Mam nadzieję, że dzięki temu wątkowi, ludzie będą mieli trochę większą świadomość na temat tego modelu i ograniczy to podawanie nieprawidłowych danych.

Temat będzie oczywiście aktualizowany, gdy zdobędę jakieś nowe informację. Zawiera wszystko to co na tę chwilę wiem o tym modelu.

Romet 50-T-3 – udoskonalona wersja modelu 50-T-1, która miała wejść do produkcji po 1985-tym roku.
Z założeń, miał różnic się od poprzednika kołami 17”, wieloma drobnymi zmianami konstrukcyjnymi, oraz oczywiście naklejkami na pokrywie schowka narzędziowego i oznaczeniem modelu. Dane techniczne miały pozostać bez zmian - poza możliwą większą prędkością maksymalną, spowodowaną mniejszymi kołami.
Nie wszedł do produkcji seryjnej, z powodu zaprzestania produkcji silników 019.

Z braku silników 019, rozważano zamontowanie ich z motorowerów: Wierchowina, Derbi, Motobecane, Puch i Jawa. Zdecydowano się na ten z tego ostatniego motoroweru, ze względu na to, że był najtańszy.

Na jego bazie powstał Ogar 200, a następnie Ogar 205.

Jeden z prototypów, prawdopodobnie z 1979/80 roku:




Prawdopodobnie na jego podstawie powstał 50-T-1 z 1980-roku.

Inny prototyp:




50-T-3, mimo że nie był produkowany, został umieszczony w instrukcjach napraw, katalogach części oraz instrukcjach obsługi.

Z wyżej wymienionej literatury wykonywanej dla motorowerów Romet, możemy zobaczyć wiele nieścisłości na temat tego modelu. Możemy także z tego wywnioskować, że tak na prawdę nie wiedziano jak będzie wyglądał ten motorower…

Założenia konstrukcyjne:

Wycinek pochodzi z "Instrukcji napraw motorowerów Romet" z 1984-go roku. Wynika z tego, że zakładano produkcję seryjną 50-T-3, jeszcze po rozpoczęciu produkcji Ogara 200:



Jednak tutaj może chodzić o Ogara 205.

"Jeżdżę motorowerem" z 1982-go roku:



Autor tej książki (Józef Podlaski, były konstruktor), twierdzi, że model 50-T-1 powstał w 1979-tym roku…
Myślę, że pomylił 50-T-1 z 50-T-3 i podał datę wykonania prototypu tego drugiego.



W punkcie dotyczącym Rometa 50-T-3, jest mowa o modernizacji motoroweru - nie koniecznie oznacza to, że model został wprowadzony do produkcji.

Jest też napisane, że koła zostały zmniejszone do 17-stu cali i jednocześnie poszerzone do rozmiaru 2.50 (w Ogarach koła mają wymiar 17x2.25).

Ważna jest też informacja, o wprowadzeniu wielu drobnych zmian konstrukcyjnych.




W książce można się też natknąć na takie zdjęcia - jest to prototyp 50-T-3. Możemy zauważyć w tym motorowerze: naklejkę 50-T-3 na pokrywie schowka (?), ramę tłoczoną z wysoką główką, brak uchwytu ramy do ucha głowicy (?), 17-sto calowe koła, mieszkowe osłony dolnych nóżek, amortyzatory tylne jak w Ogarze i chromowany przedni błotnik.

2. "Instrukcja obsługi motoroweru 50-T-1 i 50-T-3" z 1981-go roku.



Różnice między 50-T-1 a 50-T-3: niżej wymienione, szerokość kierownicy, wysokość rączek kierownicy.



Wygląd 50-T-3.



Lampa starego typu z włącznikiem świateł nowego typu.



I schemat instalacji elektrycznej pod włącznik świateł nowego typu.



Nakład 100.000 egzemplarzy.

3. "Instrukcja napraw motorowerów Romet 50-T-1, 50-T-3, 50-M-2, 50-M-3, M-780, M-781, 200, 201, 100" z 1984-go roku.

Jak można zauważyć po tytule, została wydana jednocześnie do 50-T-3 i Ogara 200.



Na widocznym zestawieniu, możemy zauważyć różnice między 50-T-1 a 50-T-3, takie jak: długość całkowita, wysokość maksymalna, wysokość siodła, ogumienie, masa w stanie suchym, ilość zębów koła łańcuchowego i ilość ogniw łańcucha.



Chociaż to tylko rysunek techniczny, to dostrzec na nim możemy: mieszkowe osłony nóżek dolnych, ramę Ogara 205 z uchwytem do ucha głowicy i pompką mocowaną pod bakiem, amortyzatory tylne i osłonę łańcucha jak w Ogarach, oraz silnik 019 (sądząc po tłumiku).



Układ wydechowy 50-T-30. Wspornik tłumika podobny do tego z 50-TS-1, nakrętka zamiast obejmy kolanka, a samo kolanko prawdopodobnie pod silnik Jawy.



"...motorowerach typu 200 (50-T-3)..."



"Tuleja ochronna - dotyczy 50-T-3"



"Rama motoroweru typ 50-T-1 - dotyczy 50-T-1"



"Rama motoroweru typ 50-T-3"

4. "Katalog części zamiennych motorowerów Romet 50-T-1, 50-T-3, M-780, motorynki Romet 50-M-2"



Ponownie różnice między 50-T-1 a 50-T-3.



Szczegółowe różnice między 50-T-1 a 50-T-3 (z uwzględnieniem erraty): widelec, kierownica, koło przednie, koło tylne, błotnik przedni, błotnik tylny, rura wydechowa z tłumikiem, skrzynka narzędziowa i podpórka.



Rama 50-T-3.



Przednie zawieszenie 50-T-3 z osłonami mieszkowymi.



Układ wydechowy 50-T-3.

Tekst napisany wyłącznie dla forum: http://www.chlopcyrometowcy.pl – zakaz kopiowania.

Źródła zdjęć:
- internet;
- http://www.jacomoto.pl;
- własne materiały.

Jeśli ktoś ma jakieś zdjęcia 50-T-3 (lub ich części) i chciałby żebym je tu umieścił, piszcie.

Zapraszam do udziału w rozwijaniu tematu, pozdrawiam.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 24-08-2017 15:45:48 przez Szatek.)
24-08-2017 15:38:37
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 1 osoba postawiła piwo Szatek za ten post.
Reklama
Odpowiedz 


Wiadomości w tym wątku
[Wiki] Romet 50-T-3 (prototyp) - Szczegółowy opis założeń konstrukcyjnych - Szatek - 24-08-2017 15:38:37




Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Romet komar nie ma mocy
Ostatni post: Norweski Zomowiec
Wczoraj 21:33:59
» Odpowiedzi: 17
» Wyświetleń: 821
O tym jak posiadłem FSMa ...
Ostatni post: Retrower
Wczoraj 20:27:05
» Odpowiedzi: 8
» Wyświetleń: 2886
Problem ze sprzęgłem Rome...
Ostatni post: Ambero25
15-06-2025 22:48:27
» Odpowiedzi: 5
» Wyświetleń: 225
OldtimerBazar Wrocław 7/3...
Ostatni post: siwy1958
15-06-2025 01:17:43
» Odpowiedzi: 43
» Wyświetleń: 23100
komar 2351
Ostatni post: joozek
14-06-2025 11:43:34
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 288
Remont rometa Polo M-760
Ostatni post: joozek
14-06-2025 11:39:12
» Odpowiedzi: 39
» Wyświetleń: 5441
Powitać wszystkich
Ostatni post: MarianoItaliano84
14-06-2025 11:33:48
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 85
Filtr powietrza który lep...
Ostatni post: Merfix
14-06-2025 09:34:27
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 180
Linka do motorynki
Ostatni post: romek
13-06-2025 08:10:20
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 164
Uszczelka pod głowicą rom...
Ostatni post: Merfix
12-06-2025 20:15:48
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 273
Przerwa w kole.
Ostatni post: romek
11-06-2025 23:34:55
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 233
Mój pierwszy Ogar 200
Ostatni post: Quake96
11-06-2025 22:37:31
» Odpowiedzi: 1534
» Wyświetleń: 838870
Komar po szlifie na dotar...
Ostatni post: romek
11-06-2025 17:37:44
» Odpowiedzi: 159
» Wyświetleń: 29030
Komar 3 1978 – słaba iskr...
Ostatni post: 2stroke4life
11-06-2025 15:48:30
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 353
Romet kadet 023
Ostatni post: Merfix
10-06-2025 18:09:28
» Odpowiedzi: 19
» Wyświetleń: 952

Reklama