Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy!
[Wiki] Romet 50-T-3 (prototyp) - Szczegółowy opis założeń konstrukcyjnych - Wersja do druku

+- Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! (https://www.chlopcyrometowcy.pl)
+-- Dział: Chłopcy Rometowcy (/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Dział: Forumowa Wikipedia (/forumdisplay.php?fid=107)
+--- Wątek: [Wiki] Romet 50-T-3 (prototyp) - Szczegółowy opis założeń konstrukcyjnych (/showthread.php?tid=44736)

Strony: 1 2


[Wiki] Romet 50-T-3 (prototyp) - Szczegółowy opis założeń konstrukcyjnych - Szatek - 24-08-2017 15:38:37

Cześć.

Mam nadzieję, że dzięki temu wątkowi, ludzie będą mieli trochę większą świadomość na temat tego modelu i ograniczy to podawanie nieprawidłowych danych.

Temat będzie oczywiście aktualizowany, gdy zdobędę jakieś nowe informację. Zawiera wszystko to co na tę chwilę wiem o tym modelu.

Romet 50-T-3 – udoskonalona wersja modelu 50-T-1, która miała wejść do produkcji po 1985-tym roku.
Z założeń, miał różnic się od poprzednika kołami 17”, wieloma drobnymi zmianami konstrukcyjnymi, oraz oczywiście naklejkami na pokrywie schowka narzędziowego i oznaczeniem modelu. Dane techniczne miały pozostać bez zmian - poza możliwą większą prędkością maksymalną, spowodowaną mniejszymi kołami.
Nie wszedł do produkcji seryjnej, z powodu zaprzestania produkcji silników 019.

Z braku silników 019, rozważano zamontowanie ich z motorowerów: Wierchowina, Derbi, Motobecane, Puch i Jawa. Zdecydowano się na ten z tego ostatniego motoroweru, ze względu na to, że był najtańszy.

Na jego bazie powstał Ogar 200, a następnie Ogar 205.

Jeden z prototypów, prawdopodobnie z 1979/80 roku:




Prawdopodobnie na jego podstawie powstał 50-T-1 z 1980-roku.

Inny prototyp:




50-T-3, mimo że nie był produkowany, został umieszczony w instrukcjach napraw, katalogach części oraz instrukcjach obsługi.

Z wyżej wymienionej literatury wykonywanej dla motorowerów Romet, możemy zobaczyć wiele nieścisłości na temat tego modelu. Możemy także z tego wywnioskować, że tak na prawdę nie wiedziano jak będzie wyglądał ten motorower…

Założenia konstrukcyjne:

Wycinek pochodzi z "Instrukcji napraw motorowerów Romet" z 1984-go roku. Wynika z tego, że zakładano produkcję seryjną 50-T-3, jeszcze po rozpoczęciu produkcji Ogara 200:



Jednak tutaj może chodzić o Ogara 205.

"Jeżdżę motorowerem" z 1982-go roku:



Autor tej książki (Józef Podlaski, były konstruktor), twierdzi, że model 50-T-1 powstał w 1979-tym roku…
Myślę, że pomylił 50-T-1 z 50-T-3 i podał datę wykonania prototypu tego drugiego.



W punkcie dotyczącym Rometa 50-T-3, jest mowa o modernizacji motoroweru - nie koniecznie oznacza to, że model został wprowadzony do produkcji.

Jest też napisane, że koła zostały zmniejszone do 17-stu cali i jednocześnie poszerzone do rozmiaru 2.50 (w Ogarach koła mają wymiar 17x2.25).

Ważna jest też informacja, o wprowadzeniu wielu drobnych zmian konstrukcyjnych.




W książce można się też natknąć na takie zdjęcia - jest to prototyp 50-T-3. Możemy zauważyć w tym motorowerze: naklejkę 50-T-3 na pokrywie schowka (?), ramę tłoczoną z wysoką główką, brak uchwytu ramy do ucha głowicy (?), 17-sto calowe koła, mieszkowe osłony dolnych nóżek, amortyzatory tylne jak w Ogarze i chromowany przedni błotnik.

2. "Instrukcja obsługi motoroweru 50-T-1 i 50-T-3" z 1981-go roku.



Różnice między 50-T-1 a 50-T-3: niżej wymienione, szerokość kierownicy, wysokość rączek kierownicy.



Wygląd 50-T-3.



Lampa starego typu z włącznikiem świateł nowego typu.



I schemat instalacji elektrycznej pod włącznik świateł nowego typu.



Nakład 100.000 egzemplarzy.

3. "Instrukcja napraw motorowerów Romet 50-T-1, 50-T-3, 50-M-2, 50-M-3, M-780, M-781, 200, 201, 100" z 1984-go roku.

Jak można zauważyć po tytule, została wydana jednocześnie do 50-T-3 i Ogara 200.



Na widocznym zestawieniu, możemy zauważyć różnice między 50-T-1 a 50-T-3, takie jak: długość całkowita, wysokość maksymalna, wysokość siodła, ogumienie, masa w stanie suchym, ilość zębów koła łańcuchowego i ilość ogniw łańcucha.



Chociaż to tylko rysunek techniczny, to dostrzec na nim możemy: mieszkowe osłony nóżek dolnych, ramę Ogara 205 z uchwytem do ucha głowicy i pompką mocowaną pod bakiem, amortyzatory tylne i osłonę łańcucha jak w Ogarach, oraz silnik 019 (sądząc po tłumiku).



Układ wydechowy 50-T-30. Wspornik tłumika podobny do tego z 50-TS-1, nakrętka zamiast obejmy kolanka, a samo kolanko prawdopodobnie pod silnik Jawy.



"...motorowerach typu 200 (50-T-3)..."



"Tuleja ochronna - dotyczy 50-T-3"



"Rama motoroweru typ 50-T-1 - dotyczy 50-T-1"



"Rama motoroweru typ 50-T-3"

4. "Katalog części zamiennych motorowerów Romet 50-T-1, 50-T-3, M-780, motorynki Romet 50-M-2"



Ponownie różnice między 50-T-1 a 50-T-3.



Szczegółowe różnice między 50-T-1 a 50-T-3 (z uwzględnieniem erraty): widelec, kierownica, koło przednie, koło tylne, błotnik przedni, błotnik tylny, rura wydechowa z tłumikiem, skrzynka narzędziowa i podpórka.



Rama 50-T-3.



Przednie zawieszenie 50-T-3 z osłonami mieszkowymi.



Układ wydechowy 50-T-3.

Tekst napisany wyłącznie dla forum: http://www.chlopcyrometowcy.pl – zakaz kopiowania.

Źródła zdjęć:
- internet;
- http://www.jacomoto.pl;
- własne materiały.

Jeśli ktoś ma jakieś zdjęcia 50-T-3 (lub ich części) i chciałby żebym je tu umieścił, piszcie.

Zapraszam do udziału w rozwijaniu tematu, pozdrawiam.


RE: [Wiki] Romet 50-T-3 (prototyp) - Szczegółowy opis założeń konstrukcyjnych - Szatek - 24-08-2017 21:39:21

Moim zdaniem, to są już amortyzatory od Ogara - widać na zdjęciu wyraźnie wcięcie w ich dolnej części.

Takie amortyzatory były już stosowane w 50-T-1 z 1981-go roku.


RE: [Wiki] Romet 50-T-3 (prototyp) - Szczegółowy opis założeń konstrukcyjnych - Jorginsson - 15-07-2019 17:12:50

//Sorry, że tutaj, ale poniekąd ma to ogromny związek, a poza tym jak dostanę odpowiedź to jak najbardziej można ten post (oraz jego następstwa) wywalić...

Pytanie mam takie, bo już się trochę zagubiłem...
Czy seryjnie występowały takie lampy:



tj. z włącznikiem/ stacyjką przesuwanym, ale z chromowaną ramką?


RE: [Wiki] Romet 50-T-3 (prototyp) - Szczegółowy opis założeń konstrukcyjnych - Szatek - 15-07-2019 18:57:06

Raczej nie. Oni prawdopodobnie sami nie wiedzieli jak będzie wyglądać nowy typ lampy i narysowali coś takiego.


RE: [Wiki] Romet 50-T-3 (prototyp) - Szczegółowy opis założeń konstrukcyjnych - rafi555 - 15-07-2019 20:46:49

Da redę zamieścić większe zdjęcia? Chętnie bym poczytał co jest tam napisane.


RE: [Wiki] Romet 50-T-3 (prototyp) - Szczegółowy opis założeń konstrukcyjnych - Majerano - 15-07-2019 22:28:35

Na jakiejś grupie na fb był kilka dni temu post z rzekomym rometem t3, ogólnie wyglądał jak typowy t1 z tym że na moje oko miał 17 cali koła. Był czarny.


RE: [Wiki] Romet 50-T-3 (prototyp) - Szczegółowy opis założeń konstrukcyjnych - Quake96 - 15-07-2019 22:30:39

Zwykłe 50-T-1...


RE: [Wiki] Romet 50-T-3 (prototyp) - Szczegółowy opis założeń konstrukcyjnych - rafi555 - 15-07-2019 22:53:04

(15-07-2019 22:28:35)Majerano napisał(a):  Na jakiejś grupie na fb był kilka dni temu post z rzekomym rometem t3, ogólnie wyglądał jak typowy t1 z tym że na moje oko miał 17 cali koła. Był czarny.


Różne kwiatki są na grupach. Gdyby był na jakiejś aukcji to było by to możliwe. A na grupach to jeden cwaniaczek lepszy od drugiego.


RE: [Wiki] Romet 50-T-3 (prototyp) - Szczegółowy opis założeń konstrukcyjnych - Dawdzio - 15-07-2019 23:15:34

http://www.chlopcyrometowcy.pl/showthread.php?tid=48478&pid=569926#pid569926

Tak przy okazji to dajcie spokój z tym offtopem chociaż w tym dziale.


RE: [Wiki] Romet 50-T-3 (prototyp) - Szczegółowy opis założeń konstrukcyjnych - trzcinka - 23-01-2020 22:45:28

Zdjęcia niedostępne... Szatek


RE: [Wiki] Romet 50-T-3 (prototyp) - Szczegółowy opis założeń konstrukcyjnych - Jorginsson - 23-01-2020 23:04:15

Nie opłacił na czas ;D


RE: [Wiki] Romet 50-T-3 (prototyp) - Szczegółowy opis założeń konstrukcyjnych - Szatek - 23-01-2020 23:15:55

Skończył się transfer i środki na moim koncie na jego odnowienie. Dwa dni temu już doładowałem saldo, ale wystąpił jakiś błąd i środki nie trafiły na konto, także czekam na odpowiedź Fotosika...


RE: [Wiki] Romet 50-T-3 (prototyp) - Szczegółowy opis założeń konstrukcyjnych - Jorginsson - 24-01-2020 20:02:01

Żartuje sobie oczywiście Wink


RE: [Wiki] Romet 50-T-3 (prototyp) - Szczegółowy opis założeń konstrukcyjnych - trzcinka - 25-01-2020 00:56:39

No nic no trzeba tylko czekać na odpowiedz od fotosika, bo ciekawy tego artykułu jestem Big Grin


RE: [Wiki] Romet 50-T-3 (prototyp) - Szczegółowy opis założeń konstrukcyjnych - klodian2002 - 25-01-2020 12:01:14

Z ciekawości, dlaczego zdjęcia nie są na hostingu forum?