Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 głosów - 0 średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[wiki]Polskie motorowery
Autor Wiadomość
kw112 Offline
Chart passione mea, et vita mea
*


Liczba postów: 2,014
Imię: Michał
Skąd: Różyna
Pojazd: Romet Chart
Post: #1
[wiki]Polskie motorowery
I

Silnik rowerowy Gnom R01

Lata produkcji: 1958-1961

opis:
Silnik był produkowany w 2 wersjach.
1. Moc ok. 0.4KM i średnica gardzieli gaźnika 8mm
2. Moc ok. 0.6KM i średnica gardzieli 10mm
Moc była przenoszona na koło za pośrednictwem gumowych rolek zamocowanych bezpośrednio na wale korbowym silnika. Prądnica generowała 6V 16W.

II

Ryś MR01

Lata produkcji: 1958-1963

Opis:
Był to pierwszy wyprodukowany po wojnie motorower. Stał się wzorem Simsona Sr-1 gdyż zaskakiwał nowatorskimi rozwiązaniami. <<15 maja 1963 roku na wniosek ówczesnego kierownika ZM Zakrzów Ministerstwo Przemysłu Ciężkiego zdecydowało aby produkcją motorowerów przenieść do Zakładów Rowerowych w Bydgoszczy. Zawieszenie koła przedniego teleskopowe bez tłumienia, o skoku 85 mm. Zawieszenie kola tylnego na podwójnym wahaczu ze sprezyna centralna i tarczowym amortyzatorem ciernym o regulowanym tłumieniu.>>
http://polskiemotocykle.mik.pl/rys-zaw.html


III

Żak MR02


Lata produkcji: 1960 -1963

Opis:
Zbyt duże koszty produkcji motoroweru Ryś zmusiły producenta do opracowania modelu, którego produkcja będzie tańsza. Różnił się on zawieszeniem, rama była w pierwszej części rurowa, dalej tłoczona. <<Drugi prototyp był praktycznie Rysiem ogołoconym ze wszystkich "bajerów". Zniknęły więc, osłona silnika, tylna obudowa, osłona lampy, a głębokotłoczony błotni przedni został zastąpiony płytkim, takim jakie miały późniejsze Komary. >>
http://polskiemotocykle.mik.pl/zak-zaw.html
Silnik Sm01 zastąpiono mniejszym S38. Koła miały średnicę obręczy 23'.

IV

Turysta


Lata produkcji: 1959(prototyp, nie wszedł do produkcji)

Opis:
Był to prototyp motoroweru dwuosobowego, w którym planowano zamontować silnik SM01 70ccm³, który konstrukcyjnie był przystosowany pod tą pojemność. Tylne zawieszenie wzmocniono. Nie wszedł on do produkcji seryjnej.


Temat codziennie będę wzbogacał, do czasu wyczerpania modeli Polskich motorowerów.
motonita sprawdzaj Wink

V
Romet Komar 230


Lata produkcji: 1960-1962

Opis:
ZZR w 1960 zaczął produkcje motorowerów. Pierwszym jego motorowerem wypuszczonym na rynek był właśnie Komar 230. Projekt motoroweru zakładał, że ma być to pojazd prosty i tani w eksploatacji.
Silnik w Komarze 230 został zastosowany z Rysia.

VI
Romet komar 231


Lata produkcji: 1962-1963

Opis:
Po zakończeniu produkcji Wrocławskich silników SM01 i SM02 ZZR został zmuszony opracować konstrukcje motoroweru pod nowszy silnik S38. Wypuszczone były 2 wersje 231 i 231B. Wersja 231 miała tłoczoną pokrywę iskrownika, zaś 231B odlewaną.

VII
Romet Komar 2320


Lata produkcji: 1963-1969

Opis:
Po zmianie przepisów "motorower" nie mógł przekraczać prędkości 40 km/h, a moc silnika nie mogła być większa jak 1,03KW. Producent silników opracował nową jednostkę i nazwał ją S38B. W samym motorowerze dzwonek zastąpiono sygnałem zasilanym z baterii, zmieniono widelec i konstrukcje osłony licznika.

VIII
Romet Komar 2330


Lata produkcji: 1969-1972

Opis:
Po zakończeniu produkcji Rysia i Żaka, ZZR stał się głównym importerem pojazdów na Polskę. Nowym produktem ZZR był Romet Komar 2330. Różnił się od poprzednika nową, lepszą konstrukcją ramy. Koło tylne było resorowane, silnik S38B zastąpiono jednostką S38 B4.

IX
Romet Komar 2350

Lata produkcji: 1970-1972

Opis:
Komar 2350 różnił się od modelu Komar 2330 zastosowaniem silnika S38 ZB4, w którym pedały zastąpiono "kopką".

X
Romet Komar 2338


Lata produkcji: 1972-1974

Opis:
Do ramy Komara 2330 zbudowano nowy silnik, był to S38 SH. Zmiany wprowadzone w jednostce to zastosowanie sprzęgła automatycznego zespolonego ze sprzęgłem rozruchowym. Skrzynia biegów miała jedno przełożenie.

XII
Romet Komar 2351

Lata produkcji: 1975-1979

Opis:
Zmieniono przedni widelec i dano osłonę przedniej lampy z tworzywa sztucznego.

XIII
Romet komar 2360


Lata produkcji: 1972-???

Opis:
Motorower zbliżony wizualnie do motocykla wyścigowego. Model ten uzyskał długi zbiornik, wydłużaną kanapę i płaską kierownicę. Zbiorniki stosowane w 2360 były eksportowane z Włoch, model ten był prawdopodobnie produkowany był głównie na eksport do zachodnich krajów NRF. Silnik S38 ZB4.

XIV
Romet Komar 2361


Lata produkcji: 1972-1975

Opis:
Różnica od 2360 polegała na zastosowaniu zbiornika produkowanego w kraju, i płaską kierownicę o innym kształcie.

XV
Romet Pegaz 700


Lata produkcji: 1972-1976

Opis:
Zbiornik paliwa przeniesiono nad tylny błotnik. Inny silnik, wyposażony podobnie jak S38 SH w sprzęgło odśrodkowe i stałą przekładnię. Zastosowany w motorowerze silnik to 010 "kwadratowy" z pedałami i sprzęgłem odśrodkowym.


Proszę sprawdzić, i jakby któryś z moderatorów mógł to fajnie by było aby do pierwszego, w którym zacząłem opisywać, dokleić ten post.

20.08.2012, 20.38 patrzyłem na zegarek- zakup charta 210
Mój Romet Chart 210 nowa edycja!
nikt tak ci nie wytłumaczy jak schemat!
027 bogiem, 023 nałogiem, s38 podstawą, 019 zabawą
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 25-02-2014 23:15:02 przez nie_mientki.)
12-02-2014 22:17:06
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 6 użytkowników postawiło piwo kw112 za ten post.
Reklama
Odpowiedz 


Wiadomości w tym wątku
[wiki]Polskie motorowery - kw112 - 12-02-2014 22:17:06
RE: [wiki]Polskie motorowery - simi81 - 16-02-2014, 02:00:52
RE: [wiki]Polskie motorowery - nie_mientki - 16-02-2014, 02:08:05
RE: [wiki]Polskie motorowery - simi81 - 16-02-2014, 03:03:41
RE: [wiki]Polskie motorowery - Jakchwal205 - 16-02-2014, 03:05:22
RE: [wiki]Polskie motorowery - Matinek - 16-02-2014, 13:35:02
RE: [wiki]Polskie motorowery - kw112 - 16-02-2014, 18:27:06
RE: [wiki]Polskie motorowery - simi81 - 16-02-2014, 22:48:22
RE: [wiki]Polskie motorowery - kw112 - 16-02-2014, 22:49:59
RE: [wiki]Polskie motorowery - simi81 - 16-02-2014, 23:06:08
RE: [wiki]Polskie motorowery - kw112 - 16-02-2014, 23:08:02
RE: [wiki]Polskie motorowery - nie_mientki - 25-02-2014, 13:28:34
RE: [wiki]Polskie motorowery - Conqeror - 25-02-2014, 14:06:25
RE: [wiki]Polskie motorowery - Magister - 25-02-2014, 14:17:55
RE: [wiki]Polskie motorowery - Likor - 25-02-2014, 15:30:55
RE: [wiki]Polskie motorowery - Matinek - 25-02-2014, 15:43:17
RE: [wiki]Polskie motorowery - Kanilox - 25-02-2014, 17:42:38
RE: [wiki]Polskie motorowery - kw112 - 25-02-2014, 21:22:08
RE: [wiki]Polskie motorowery - motomaniak - 26-02-2014, 18:21:38




Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Wał 023 pełny czy orginal
Ostatni post: Grzeszek
Dzisiaj 16:44:38
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 80
Jakie gwintowniki/narzynk...
Ostatni post: Piotrekdriver1
Dzisiaj 14:26:51
» Odpowiedzi: 7
» Wyświetleń: 156
Gdańska Jawa Babetta 210
Ostatni post: buras_tft
Dzisiaj 01:11:56
» Odpowiedzi: 6
» Wyświetleń: 1209
Iskra na platynkach
Ostatni post: Merfix
Dzisiaj 00:53:58
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 102
kola i wahacz
Ostatni post: grissley
Dzisiaj 00:27:23
» Odpowiedzi: 13
» Wyświetleń: 4961
Czyżby T-3 nie istniał?
Ostatni post: romek
Wczoraj 22:32:30
» Odpowiedzi: 63
» Wyświetleń: 51998
nwm co napisać
Ostatni post: galkahalka
Wczoraj 21:21:58
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 218
opona - stomil czy współc...
Ostatni post: grz3513k
Wczoraj 21:15:41
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 77
Romet ogar 200 strzela w ...
Ostatni post: Jakub.200
Wczoraj 18:38:53
» Odpowiedzi: 11
» Wyświetleń: 331
Oś koła motorynka.
Ostatni post: Piotrekdriver1
Wczoraj 17:41:39
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 106
Przecięty dowód komar
Ostatni post: romek
Wczoraj 17:40:51
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 174
Przednie zawieszenie w Og...
Ostatni post: grissley
Wczoraj 03:48:41
» Odpowiedzi: 25
» Wyświetleń: 1959
Tuning Sałek s38 - działa...
Ostatni post: Dinozaur
13-12-2025 17:39:59
» Odpowiedzi: 40
» Wyświetleń: 2673
Tylna oś Romet Zenit.
Ostatni post: ROMECIARZ1
13-12-2025 17:06:07
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 93
siema wszystkim
Ostatni post: galkahalka
12-12-2025 16:38:16
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 133

Reklama