Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
jak sprawdzić moduł zapłonowy romet chart
Autor Wiadomość
tramwajarz Offline
Król Śmieciarek xd
*


Liczba postów: 2,197
Imię: Daniel
Skąd: Rzgów/k.Łodzi
Pojazd: Romet 50-T-1
Post: #2
RE: jak sprawdzić moduł zapłonowy romet chart
W związku z częstym zadawaniem w/w pytania postanowiłem napisać krótki poradnik jak sprawdzać poszczególne cewki iskrownika. No to leci kabarecik:

Sprawdzanie impulsatora:

Bierzemy taki o to miernik (multimetr) i ustawiamy go na pomiar rezystancji (Ω), ustawiamy zakres na 200 Ω. Pierwszą końcówkę miernika (bez różnicy jakiego koloru) przykładamy do białego przewodu wychodzącego w kostce, którą wpina się do modułu, a drugi koniec miernika przykładamy do masy czyli najlepiej bezpośrednio do stojana (aluminiowa podstawa). Jeśli na mierniku nadal pokazuje nam się "1" to znaczy, że jest przerwa w obwodzie. W takim razie przykładamy pierwszą końcówkę miernika bezpośrednio do impulsatora (dolne wyjście w impulsatorze), jeśli otrzymamy jakiś opór np. ~28 Ω tzn. że przerwa występuje gdzieś w przewodzie, jeśli nadal pokazuje nam się "1" tzn. że mamy przerwę w obwodzie cewki (przyjmujemy, że impulsator zwany również cewką wyzwalającą jest spalony). Prawidłowa rezystancja impulsatora wynosi ~0,28 Ω.



Sprawdzanie cewki zasilającej: (nawinięta z wierzchu grubym drutem, znajduje się zaraz obok impulsatora)

Ustawiamy zakres na 2000 Ω. Pierwszą końcówkę miernika (bez różnicy jakiego koloru) przykładamy do zielonego przewodu, wychodzącego w kostce, którą wpina się do modułu, a drugi koniec miernika przykładamy do masy czyli najlepiej bezpośrednio do stojana (aluminiowa podstawa). Jeśli na mierniku nadal pokazuje nam się "1" to znaczy, że jest przerwa w obwodzie. W takim razie przykładamy pierwszą końcówkę miernika bezpośrednio do lutu cewki (zaraz przy karkasie), jeśli otrzymamy jakiś opór np. ~750 Ω tzn. że przerwa występuje gdzieś w przewodzie, jeśli nadal pokazuje nam się "1" tzn. że mamy przerwę w obwodzie cewki (przyjmujemy, że cewka zasilająca jest spalona). Rezystancja cewki zasilającej - przepisowo ~750 ohm (może być od 700 do 770 nawet).


Cewkę zasilającą możemy jeszcze sprawdzić mierząc napięcie. W tym przypadku stator jest zamontowany w silniku wraz z kołem magnesowym. Wypinamy z modułu tylko zielony przewód, ustawiamy zakres na mierniku 200V oczywiście prądu przemiennego (~). Pierwszą końcówkę miernika (bez różnicy jakiego koloru, ponieważ mamy do czynienia z prądem przemiennym) przykładamy do zielonego przewodu, który wypięliśmy z kostki, która idzie do modułu, a drugi koniec miernika przykładamy do masy czyli najlepiej bezpośrednio do stojana (aluminiowa podstawa) lub do korpusu silnika czy do metalowych elementów ramy. Kopiemy w starter nie za mocno, nie za lekko. Napięcie, czyli różnica potencjałów powinno wynosić ok 100V w zależności od siły kopnięcia. Jeśli na mierniku nie pokazuje nam się żadne napięcie tzn. że cewka jest spalona, lub ma przebicie na masę.

Sprawdzanie cewek świetlnych:

Cewki świetlne sprawdzamy tak samo jak cewkę zasilającą, czyli pierwszą końcówkę miernika przykładamy do czerwonego przewodu, który znajduje się w kostce oświetleniowej, tej drugiej obok modułowej, a drugi koniec przykładamy do masy. Dokładnie nie pamiętam ale rezystancja powinna wynosić ~10 Ω. Napięcie cewki sprawdzamy również tak samo jak cewki zasilającej. Cewki świetlne możemy również sprawdzić "na krótko" za pomocą żarówki 6V. Do czerwonego przewodu podpinamy się pod jedno włókno żarówki z drugi koniec żarówki czyli trzonek dotykamy do masy, przy pracującym silniku. Przy sprawnej cewce żarówka powinna zapalić się.

Sprawdzanie cewek ładowania:

Cewki ładowania sprawdzamy również na 2 sposoby. Możemy pomierzyć rezystancję pomiędzy wszystkimi 3 cewkami pomiędzy sobą, czyli pierwsza z drugą, druga z trzecią i trzecia z pierwszą itd. Nie dotykamy żadną końcówką miernika do masy! Cewki ładowania w Charcie są bezmasowe.


Możemy jeszcze sprawdzić napięcie cewek ładowania, mierząc napięcie stałe za mostkiem prostowniczym. Ustawiamy miernik na napięcie stałe np. na 200V i dotykamy czerwonym przewodem do + mostka a czarnym przewodem z miernika do - mostka. Napięcie powinno wynosić ponad napięcie znamionowe Charta czyli ponad 6V.

Sprawdzanie modułu: Mierzymy rezystancję tak jak na obrazku.




TO NIE MÓJ PORADNIK WIĘC NIE DAWAJCIE MI BANA
24-05-2011 19:04:46
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 1 osoba postawiła piwo tramwajarz za ten post.
Odpowiedz 


Wiadomości w tym wątku
RE: jak sprawdzić moduł zapłonowy romet chart - tramwajarz - 24-05-2011 19:04:46




Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Instrukcje do Rometów
Ostatni post: tramwajarz
Wczoraj 21:34:28
» Odpowiedzi: 8
» Wyświetleń: 68494
Wigry 2 1976 - Remont woj...
Ostatni post: usertm
Wczoraj 19:22:05
» Odpowiedzi: 41
» Wyświetleń: 8021
Dziurawy bak Ogar 200
Ostatni post: romek
Wczoraj 13:39:09
» Odpowiedzi: 6
» Wyświetleń: 206
Romet Ogar 200 - usprawni...
Ostatni post: TobiaszDymek
Wczoraj 11:52:38
» Odpowiedzi: 48
» Wyświetleń: 3266
3 ROVERy do rozpoznania
Ostatni post: zaz
16-09-2025 23:18:24
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 140
Brak maksymalnej mocy, pr...
Ostatni post: Bob_Harley
15-09-2025 23:31:15
» Odpowiedzi: 5
» Wyświetleń: 260
Junak M10 sprzęgło
Ostatni post: ZielonyTRN
15-09-2025 19:28:59
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 85
Finanse forum
Ostatni post: romek
15-09-2025 12:08:39
» Odpowiedzi: 100
» Wyświetleń: 39149
Wigry 2 1975
Ostatni post: zaz
15-09-2025 05:11:15
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 122
Króciec JAWA50/Ogar200-Am...
Ostatni post: Fearevil
15-09-2025 00:20:20
» Odpowiedzi: 5
» Wyświetleń: 272
[K] Części do rowerka Smy...
Ostatni post: Piotrekdriver1
14-09-2025 21:32:13
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 138
cześć
Ostatni post: kawu26
14-09-2025 11:03:33
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 99
Współczesny tłumik do Rom...
Ostatni post: tramwajarz
13-09-2025 19:51:15
» Odpowiedzi: 5
» Wyświetleń: 309
Moja nowa dojazdówka (Oga...
Ostatni post: grissley
11-09-2025 13:41:55
» Odpowiedzi: 45
» Wyświetleń: 3018
Ogar 205 1987
Ostatni post: romek
11-09-2025 09:22:55
» Odpowiedzi: 60
» Wyświetleń: 8316

Reklama