Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 głosów - 0 średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Import silników JAWA 223 do Polski.
Autor Wiadomość
Spaceman164 Offline
Jawasaki 223
*


Liczba postów: 632
Imię: Spaceman164
Skąd: Okolice Tarnowa
Pojazd: Romet Ogar 200
Post: #1
Import silników JAWA 223 do Polski.
Cześć, może ktoś wie, czy sprowadzane były całe kompletne silniki z Czechosłowacji do Polski czy tylko części i w Polsce je składano? Bo w sumie Ogary mają głowice bez tego takiego nadlewu, czyli już wiadomo, że to PRLowska głowica a nie Czechosłowacja, łożyska chyba też były polskie w Ogarach? czy nie.

Motoren:
-Ogarrr 200 '88
-Cezet 350 472.5 '82
YT-Motorower Ogar Jaskrawo-Niebieski
21-10-2021 16:48:17
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Reklama
romek Offline
019 rzondzi
*


Liczba postów: 2,571
Imię: Marcin
Skąd: NOS
Pojazd: Romet Komar
Post: #2
RE: Import silników JAWA 223 do Polski.
Wydaje mi się ze raczej silniki przyjeżdżały złożone, wątpię żeby dezamet je składał a w Romecie raczej wydziału silnikow nie było. Tak jak przed chwilą napisałem nie znam się na jawkach ale wiem że te silniki były,, blokowane,, przez zmianę kolanka, zwężony króciec ale czy czasem kształt wewnętrzny głowicy też nie był lekko zmieniony? Ale nawet jeśli nie, to pamiętaj też że gdy przyjaciele z południa nam wysyłali silniki to u nich motorowery wyposażone w takie już kończyły karierę wiec całkiem możliwe że np przeniesiono produkcję czy coś, i wtedy zmienił się nadlew.Zobacz co joozek napisał o amortyzatorach tylnych w Romecie niby takie same a jednak były 3 typy. Co do łożysk to najlepiej powinieneś wiedzieć bo masz Ogara który pdpobno jest dziewiczy, ale też istnieje i istniało coś takiego jak eksport Smile
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 21-10-2021 21:47:44 przez romek.)
21-10-2021 21:40:49
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Spaceman164 Offline
Jawasaki 223
*


Liczba postów: 632
Imię: Spaceman164
Skąd: Okolice Tarnowa
Pojazd: Romet Ogar 200
Post: #3
RE: Import silników JAWA 223 do Polski.
(21-10-2021 21:40:49)romek napisał(a):  Co do łożysk to najlepiej powinieneś wiedzieć bo masz Ogara który pdpobno jest dziewiczy, ale też istnieje i istniało coś takiego jak eksport Smile
Hmm no tak średnio abym wiedział jakiej produkcji są łożyska, skoro Ogar nigdy nie był rozbierany, dowiem się dopiero jak nadejdzie czas remontu hehe. A co masz na myśli z tym exportem?

Motoren:
-Ogarrr 200 '88
-Cezet 350 472.5 '82
YT-Motorower Ogar Jaskrawo-Niebieski
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 21-10-2021 22:40:06 przez Spaceman164.)
21-10-2021 22:36:39
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
romek Offline
019 rzondzi
*


Liczba postów: 2,571
Imię: Marcin
Skąd: NOS
Pojazd: Romet Komar
Post: #4
RE: Import silników JAWA 223 do Polski.
No że może polskie łożyska były eksportowane.
22-10-2021 06:10:31
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Spaceman164 Offline
Jawasaki 223
*


Liczba postów: 632
Imię: Spaceman164
Skąd: Okolice Tarnowa
Pojazd: Romet Ogar 200
Post: #5
RE: Import silników JAWA 223 do Polski.
No to akurat prawda, bo w którymś indyjskim filmie jak gość restaurował motocykl, były widoczne polskie łożyska z PRLu chyba nawet, ale czesi to mieli tam swoje mi się zdaje.

Motoren:
-Ogarrr 200 '88
-Cezet 350 472.5 '82
YT-Motorower Ogar Jaskrawo-Niebieski
22-10-2021 09:44:21
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Quake96 Offline
Pyr pyr, wrum, wrum :D
Moderatorzy


Liczba postów: 2,755
Imię: Piotr
Skąd: Bydgoszcz
Pojazd: Romet Ogar 200
Post: #6
RE: Import silników JAWA 223 do Polski.
NIE NIE I NIE!

Silniki szły do nas W CAŁOŚCI. Miały czechosłowackie/czeskie części, a głowice bez nadlewu to po prostu to samo tylko zapewne z innego okresu produkcji.

Nie muszę chyba przypominać, że gdy my zaczęliśmy produkcję Ogara to czesi zakończyli produkcję jawek z tym silnikiem?

I dla uściślenia powiem to pewnie nie pierwszy raz - Importowaliśmy 10 tysięcy silników rocznie, kupowaliśmy je w barterze za węgiel.

- Patrz pan, ale ciśnie tą jawką, no wariat!
- Ale panie, to dopiero drugi bieg się kończy...


"Skończyło się jak Bruce Lee, czy misja w kosmodromach
Nie nagra tego Grundig czy Unitra Diora...."
10-01-2022 01:33:49
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 1 osoba postawiła piwo Quake96 za ten post.
Debesta Offline
Człowiek Sztos
*


Liczba postów: 1,517
Imię: Lechu
Skąd: Dęblin
Pojazd: Romet 2375
Post: #7
RE: Import silników JAWA 223 do Polski.
A teraz ani węgla, ani silników Tongue

"Ludzie, nie wierzcie w to że Ja jestem. Może i jestem, nie powiem że nie"
10-01-2022 12:43:53
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 1 osoba postawiła piwo Debesta za ten post.
heli126 Offline
Z Motorynką od 2002 roku
*


Liczba postów: 199
Imię: Łukasz
Skąd: SCI
Pojazd: Romet Pony
Post: #8
RE: Import silników JAWA 223 do Polski.
Ja podam informacje (w roboczym tłumaczeniu) ze strony https://www.jawa-50.cz/clanek/parez-pion...#more-3255.

"Chociaż produkcję "Pionierów" zakończono w 1982 r., produkcję silników przeniesiono do Žiaru i kontynuowano do 1990 r. Silniki były produkowane jako części zamienne na rynek krajowy, a jednocześnie ich dużym odbiorcą była polska firma Romet, która montowała je w motocyklach Ogar 200. Moc silnika została zmniejszona do 2 koni przy 4500 obr./min., a maksymalna prędkość wynosiła 45 km/h".

"Wariant 12 (1983 – 1992)
Silniki produkowane w miejscowości Žiar jako części zamienne na rynek krajowy oraz jako pozycja eksportowa do Polski, gdzie silniki były montowane w motocyklach Romet Ogar 200. Zmodyfikowany odlew silnika. Zmiana jest widoczna zwłaszcza w rejonie dźwigni startowej, gdzie okrągły występ zastąpił jedno pionowe żebro wzmacniające".

Na stronie opublikowano też zdjęcia głowic produkowanych w miejscowości Žiar w ostatnim etapie produkcji silników 223. Nie mają one charakterystycznego nadlewu na górnej powierzchni.
https://www.jawa-50.cz/wp-content/upload...144522.jpg
https://www.jawa-50.cz/wp-content/upload...144526.jpg

11-01-2022 22:24:05
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
romek Offline
019 rzondzi
*


Liczba postów: 2,571
Imię: Marcin
Skąd: NOS
Pojazd: Romet Komar
Post: #9
RE: Import silników JAWA 223 do Polski.
Hah czyli jednak dobrze myślałem Smile
11-01-2022 23:02:03
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 





Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Romet komar nie ma mocy
Ostatni post: Norweski Zomowiec
Dzisiaj 21:33:59
» Odpowiedzi: 17
» Wyświetleń: 780
O tym jak posiadłem FSMa ...
Ostatni post: Retrower
Dzisiaj 20:27:05
» Odpowiedzi: 8
» Wyświetleń: 2868
Problem ze sprzęgłem Rome...
Ostatni post: Ambero25
Wczoraj 22:48:27
» Odpowiedzi: 5
» Wyświetleń: 211
OldtimerBazar Wrocław 7/3...
Ostatni post: siwy1958
Wczoraj 01:17:43
» Odpowiedzi: 43
» Wyświetleń: 23090
komar 2351
Ostatni post: joozek
14-06-2025 11:43:34
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 274
Remont rometa Polo M-760
Ostatni post: joozek
14-06-2025 11:39:12
» Odpowiedzi: 39
» Wyświetleń: 5404
Powitać wszystkich
Ostatni post: MarianoItaliano84
14-06-2025 11:33:48
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 78
Filtr powietrza który lep...
Ostatni post: Merfix
14-06-2025 09:34:27
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 173
Linka do motorynki
Ostatni post: romek
13-06-2025 08:10:20
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 157
Uszczelka pod głowicą rom...
Ostatni post: Merfix
12-06-2025 20:15:48
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 264
Przerwa w kole.
Ostatni post: romek
11-06-2025 23:34:55
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 226
Mój pierwszy Ogar 200
Ostatni post: Quake96
11-06-2025 22:37:31
» Odpowiedzi: 1534
» Wyświetleń: 838741
Komar po szlifie na dotar...
Ostatni post: romek
11-06-2025 17:37:44
» Odpowiedzi: 159
» Wyświetleń: 29003
Komar 3 1978 – słaba iskr...
Ostatni post: 2stroke4life
11-06-2025 15:48:30
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 347
Romet kadet 023
Ostatni post: Merfix
10-06-2025 18:09:28
» Odpowiedzi: 19
» Wyświetleń: 939

Reklama