Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
Regulacja skrzyni biegów Chart/Dezamet 027
Autor Wiadomość
JGNZM Offline
Chartełowiec
Moderatorzy


Liczba postów: 1,247
Imię: Mikołaj
Skąd: Wielkopolskie
Pojazd: Romet Chart
Post: #1
Regulacja skrzyni biegów Chart/Dezamet 027
Zapewne wielu użytkowników Charta trafiło na problem ze skrzynią biegów. Myślę, że znalazłem coś co może pomóc każdemu.
Część z osób remontujących/naprawiających silnik 027 dokręcało na maksa nakrętkę od krzywki zmiany biegów. Okazuje się, że to krytyczny błąd.
Przede wszystkim należy, przy składaniu, sprawdzić, czy mamy podkładkę falistą między krzywką a łożyskiem. Jeśli jesteśmy pewni tego punktu, po złożeniu możemy przejść do kolejnej czynności.

Książka napraw "Motorowery ROMET - obsługa i naprawa" mówi o regulacji luzu osiowego krzywki oraz (co jest powszechnie znane) regulacji kosy poprzez śrubę mimośrodową.

REGULACJA LUZU OSIOWEGO KRZYWKI:
Należy wykonać ją bez kosy!

1. Należy założyć kółko krzywki, na nie podkładka zabezpieczająca i następnie nakrętka (gwint M8x1)


2. Dokręcając nakrętkę dopychamy krzywkę na zewnątrz zwiększając luz na krzywce.


3. Używając szczelinomierza trzeba wyregulować szczelinę między karterem a krzywką.
UWAGA: krawędź opierająca się o karter znajduje się nieco głębiej, więc trzeba uważać gdzie wkładamy listek szczelinomierza.
Najbardziej pośrednim położeniem jest 0,15mm. Instrukcja posiada tolerancję 0,1-0,2mm.




4. Jeśli ustawiliśmy luz za pierwszym podejściem to teraz zostaje tylko zagiąć podkładkę tak jak zostało to pokazane w 1 punkcie. Jeśli nie, patrz na następne punkty.

DODATKOWO:

Ustawiliśmy za duży luz i chcemy go zmniejszyć? Niestety, po wykonaniu tej operacji krzywka wróci do pozycji pierwotnej, bez żadnego luzu. Więc i tak całą regulację będzie trzeba powtórzyć.

5. Odginamy podkładkę i odkręcamy nakrętkę. Teraz należy zdjąć rolkę zabieraka (kółko). Czasem schodzi luzem, czasem trzeba użyć ściągacza jak na poniższym zdjęciu:


Po zdjęciu rolki luz kasuje się i teraz należy wrócić do początku poradnika i postępować wg kolejności regulacji.


REGULACJA KOSY:

Jest to temat powszechnie znany ale napiszę to również gwoli ścisłości. Regulację wykonujemy na 2 biegu z założoną kosą i po regulacji luzu osiowego krzywki.

1. Ustawiamy 2 bieg. Śrubą mimośrodową pokazaną na zdjęciu regulujemy odległości między pazurami ramienia kosy, tak by były symetrycznie ustawione względem kołków na rolce (kółku).




2. Sprawdzenie luzu polega na podniesieniu kosy do góry i puszczeniu tak, by wróciła do położenia wyjściowego. Jeśli pazury nie dotykają żadnego z kołków, można uznać luz za prawidłowy.

3. Kiedy ustawiliśmy i sprawdziliśmy luz, należy skontrować śrubę mimośrodową nakrętką. Śrubę należy utrzymać w tym samym położeniu przy pomocy śrubokręta.


W tym momencie nalezy powtórzyć sprawdzenie luzu jak w punkcie drugim.

To jedyne dwie możliwości regulacji skrzyni biegów w Charcie na złożonym silniku. Poprzez eksperymenty można dodawać podkładki dystansujące na wałkach pod łożyskami.

Ważną rzeczą przy składaniu silnika jest sprawdzenie stanu tulejki krzywki oraz tego czy w ogóle ona wystepuje. Spotkałem się kilka razy z wykruszeniem tej tulei (słabe smarowanie?) jako przyczynę braku lub wyskakiwania biegów.
23-07-2018 14:31:15
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 5 użytkowników postawiło piwo JGNZM za ten post.
Reklama
Odpowiedz 





Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Romet 50-t-1 1982r.
Ostatni post: romek
Dzisiaj 17:25:44
» Odpowiedzi: 5
» Wyświetleń: 102
Romet Komar 2350 '77
Ostatni post: mateeusz
Dzisiaj 11:52:43
» Odpowiedzi: 86
» Wyświetleń: 36080
[K]Kupię części do Zenita...
Ostatni post: Piotrekdriver1
Dzisiaj 00:30:59
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 49
Jaki lać olej do mieszank...
Ostatni post: romek
Wczoraj 21:04:38
» Odpowiedzi: 7
» Wyświetleń: 246
Świca
Ostatni post: Bob_Harley
Wczoraj 17:29:05
» Odpowiedzi: 6
» Wyświetleń: 172
Powitanie
Ostatni post: romek
Wczoraj 17:12:43
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 64
Wigry
Ostatni post: wigryman
Wczoraj 13:40:09
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 173
ZZR Karat? Prośba o ident...
Ostatni post: wigryman
Wczoraj 13:22:42
» Odpowiedzi: 5
» Wyświetleń: 510
Białe siodełka
Ostatni post: wigryman
Wczoraj 13:06:50
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 212
WueSKa 125 - Czyli ponios...
Ostatni post: Quake96
15-08-2025 16:14:34
» Odpowiedzi: 12
» Wyświetleń: 400
Moja nowa dojazdówka (Oga...
Ostatni post: romek
14-08-2025 16:48:27
» Odpowiedzi: 31
» Wyświetleń: 1069
witam
Ostatni post: nauuag
14-08-2025 10:54:12
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 95
Zielona Mirabelka :D
Ostatni post: Quake96
14-08-2025 00:34:09
» Odpowiedzi: 26
» Wyświetleń: 2641
Przegrzewanie się silnika...
Ostatni post: miszel
13-08-2025 22:57:44
» Odpowiedzi: 12
» Wyświetleń: 709
Romet Romka - 50-T-1 '82r...
Ostatni post: romek
13-08-2025 22:57:28
» Odpowiedzi: 201
» Wyświetleń: 58643

Reklama