Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy!

Pełna wersja: ZAPŁON Jak przeliczyć kąt wyprzedzenia zapłonu na odległość tłoka od GMP
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Stron: 1 2
Witam.
Pytanie może proste. Nie mam problemów z matematyką ale chyba to nie będzie takie proste zadanie jak może się wydawać na pierwszy rzut oka.
Jak wyznaczyć taki wzór na wyliczenie pozycji tłoka z pozycji kątowej wału?
Przykładowo ustawiam magneto 30 stopni przed GMP i chce wiedzieć bez mierzenia w jakiej pozycji jest tłok - ile mm przed gmp.
Pomoże ktoś?
lepiej ściągnąć głowicę lub świece i zmierzyć od płaszczyzny cylindra głębokościomierzem suwmiarki
Ja potrzebuje wzór żeby to obliczyć a nie zmierzyć.

Wydaje mi się, że to będzie:
y=r(1-cos£)
Gdzie
y-odległość przed gmp w mm
r=44/2=22mm
£- kat przed gmp

Z tym, że dla rometa mi wychodzi 27 stopni - 2.4 mm.

Jeszcze trzeba uwzględnić pochylenie korbowodu. Takze dlatego mi tak wychodzi.

Jakby ktoś wiedział gdzie znałeśc jakiś kalkulator albo coś podobnego.
A ile mm wynosi droga tłoka z góry na dół?
No ile? Skok tłoka. Między GMP A DMP 44mm.
Pytanie.
Potrzebuje jednego wymiaru do obliczeń. Jaka jest długość korbowodu w Romecie? Chodzi o odległość między osiami sworznia i czopa.
Za ktoś?
90mm jest od osi do osi
Wielkie dzięki.
Podobno do Simsonów są gdzieś na forach kalkulatory do czasów okien itp. I tam też jest właśnie coś takiego do przeliczenia kąta na pozycję tłoka.
Ale postaram się jeszcze przysiąść i spróbować samemu. Jak mówię, ogarnąłem połowicznie. Bo tylko uwzględniłem zmianę położenia czopa korbowodu na wale. W sensie to o jaką odległość się przesuwa jego oś, oś czopa. I to można łatwo wyliczyć. To zrobiłem.
Ale dochodzi jeszcze ruch wywołany tym, że korbowod jest przechylony. Tylko w DMP i GMP korba stoi pionowo. Później się pochyla. I to przechylenie też powoduje zjazd tłoka w dół.
Bez uwzględnienia przechyłu a bazując tylko ma tym pierwszym, wyszło mi dla 27 stopni pozycja tłoka 2.42 od GMP. A więc brakuje trochę.
Do tego też potrzebuje długości korbowodu. Inaczej to będzie się zachowywać przy długiej a inaczej przy krótkiej korbie.
Moze coś uda się po wyliczać.
Jeszcze raz dzięki.
Pozdrawiam
Hej.
Tak informacyjnie napisze.
Udało mi się wszystko dokładnie wyliczyć. Mam gotowy wzór do obliczenia tego o co pytałem.
Dla 27 stopni wychodzi dokładnie 3 mm przed GMP.
Także tak tylko chciałem się pochwalić a jednocześnie jakby ktoś kiedyś tego potrzebował to mogę się podzielić.
Tutaj tego nie wkleję ale jak ktoś zechce to proszę o kontakt osobiście.
Pozdrawiam
I teraz nie wiem czy mam deja vu ale ta wartość w kątach też chyba była gdzieś podawana w książkach Smile
No tak, na pewno możesz miec.
Chodzi tylko o to, jakbyś chciał np. przestawić sobie inaczej zapłon. Np. na 25 stopni.
To jaki trzeba ustawić odstęp przed GMP?
Można zrobić kątomierz na kartce papieru. Przytwierdzić to do nieruchomej części silnika, a do wału - magneta dać jakąś wskazówkę.
Mi łatwiej było to sobie policzyć. Teraz mam gotowe, i mogę wpisać sobie jakikolwiek silnik i wyznaczyć ten parametr.
Wydaje mi się, że w te stronę jest łatwiej to zrobić niż tworzyć kątomierz. To mi się nie zużyje ani nie zniszczy a do tego jest uniwersalne.
Trochę myślenia nie zaszkodzi.
A podałem, że wychodzi 3 mm dla 27 stopni żeby sobie skontrolować czy się zgadza serwisowka jakby. No i zgadza się. Wychodzi to samo.
Chociaż w książkach nie jest to napisane jasno. W różnych książkach różnie jest podawane. 2.8-3.2 rozrzut.
Ja robiłem pewne modyfikacje, mam inny zapłon, inny gaźnik. Chcę przestawić mu zapłon na bardziej późny - mniejsze wyprzedzenie. Przykładowo 26/25 stopni.
Wrzucam fotkę. [attachment=22624]
(07-08-2023 20:56:15)Maka_91 napisał(a): [ -> ]Hej.
Tak informacyjnie napisze.
Udało mi się wszystko dokładnie wyliczyć. Mam gotowy wzór do obliczenia tego o co pytałem.
Dla 27 stopni wychodzi dokładnie 3 mm przed GMP.
Także tak tylko chciałem się pochwalić a jednocześnie jakby ktoś kiedyś tego potrzebował to mogę się podzielić.
Tutaj tego nie wkleję ale jak ktoś zechce to proszę o kontakt osobiście.
Pozdrawiam

Mozna prosic o tabelke , potrzebuje danych dla kata 30-40°
To prosta geometria. Trzeba tylko znać wymiary wykorbienia, korbowodu i tłoka
(23-10-2023 19:42:12)wojakrob napisał(a): [ -> ]To prosta geometria. Trzeba tylko znać wymiary wykorbienia, korbowodu i tłoka

Niestety matmy nienawidze Smile pomoze ktos dla silnika s38 ?
Pomoze ktos z katami od 32 do 50 stopni dla silnika S38 ? Chcialbym wyprzedzic zaplon ze wzgledu na wspolczesne paliwo wysokooktanowe ....
Stron: 1 2
Przekierowanie