Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy!

Pełna wersja: ZAPŁON Jak przeliczyć kąt wyprzedzenia zapłonu na odległość tłoka od GMP
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Stron: 1 2
Wzór:

S/2*(1-COS(alfa))+(1-COS(ASIN(S/2*(SIN(alfa))/K)))*K

S - skok tłoka
alfa - kąt wyprzedzenia zapłonu
K - długość korbowodu

Tabelka dla 30-60:

30 3,622
31 3,858
32 4,101
33 4,350
34 4,606
35 4,868
36 5,135
37 5,409
38 5,689
39 5,974
40 6,265
41 6,561
42 6,863
43 7,170
44 7,482
45 7,798
46 8,120
47 8,446
48 8,777
49 9,112
50 9,451
51 9,794
52 10,141
53 10,492
54 10,846
55 11,204
56 11,565
57 11,930
58 12,297
59 12,667
60 13,040
Bede sie za Ciebie modlil kolego Wink wielkie dzieki pozdrawiam ?
Nie tak szybko.

Przez weekend przeanalizuję jeszcze geomertycznie ten zwór, bo coś mi się nie podoba
(10-11-2023 16:53:12)wojakrob napisał(a): [ -> ]Nie tak szybko.

Przez weekend przeanalizuję jeszcze geomertycznie ten zwór, bo coś mi się nie podoba

Jak tam kolego mozna ustawiac zaplon czy bedzie jeszcze jakas korekta obliczen Smile
Przepraszam, że tak długo to trwało, ale w końcu kolega zmotywował mnie do pracy i oto efekt.

Na forach można znaleźć dwa wzory na obliczenie położenia tłoka przed GMP w zależności od kąta położenia wału korbowego:

Wzór 1

x=S/2*(1-COS(alfa))

Wzór 2

x=S/2*(1-COS(alfa))+(1-COS(ASIN(S/2*(SIN(alfa))/K)))*K

Jednak w literaturze dotyczącej silników spalinowych (np. Wajand J. A., Silniki o zapłonie samoczynnym, WNT, Warszawa 1980) podawany jest inny, trzeci wzór:

Wzór 3

x=S/2*(1+L*SIN(alfa)^2)/2-COS(alfa))

Oznaczenia:

S - skok tłoka - dla S38 to 44 mm
K - długość korbowodu - 90 mm
alfa - kąt położenia wału
L - stosunek S/2K - 0,2(4)

Wzory 2 i 3 uwzględniają wpływ długości korbowodu na przesuw tłoka.

Poniżej załączam tabelę z wyliczeniami wg tych 3 wzorów w zakresie kąta 25-60 stopni.
Jako wisienkę na torcie tabela zawiera jeszcze wyniki dla kąta 90 stopni i 180 stopni (czyli DMP).
Jak widać dla 180 stopni każdy z wzorów daje wartość równą skokowi tłoka.
Natomiast dla kąta 90 stopni dane są różne, choć dla wzorów 2 i 3 niewielka.

Sprawdziłem wykreślnie ile wynosi przesunięcie tłoka dla 90 stopni - i jest ta wartość zbliżona do wartości wg wzoru 2 i 3.


https://zapodaj.net/plik-Cfw4EuYF4O
Pozwoliłem sobie przepisać tabelę i wrzucić ją na nasz serwer:

https://chlopcyrometowcy.pl/hosting/imag...wypzap.jpg
Piękna sprawa. Że Ci się chciało szukać informacji. Teraz wystarczyłoby zamontować na wale tarcze kątomierza, w glowicy czujnik zegarowy i sprawdzić który wzór jest najbliżej prawdy.
Wielkie dzieki kokego za te obliczenia , mysle ze przyda sie wielu osobom ktorzy ze wzgledu ma wspolczesne paliwo z wysoka liczba oktanowa i dluzszy cykl spalania takiego paliwa bedzie chcieli przyspieszyc zaplon pozdrawiam Smile
Jeszcze wyliczenie graficzne:

https://zapodaj.net/plik-NYBRAGxq46

Jak widać środkowy wzór jest najbliżej dla kąta 90 st.

Graficznie dla kąta 27 stopni:

https://zapodaj.net/plik-KrjLWjXgCg

Oczywiście do tego dochodzą luzy na łożyskach, więc myślę, że zaokrąglenie do 0,01 jest wystarczające (jak ktoś ma czujnik zegarowy lub suwmiarkę cyfrową).

Stron: 1 2
Przekierowanie