Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
Czy tuning to zło? Dlaczego nie oraz jak to robić z głową i stylowo...
Autor Wiadomość
Jorginsson Offline
OBR filia w Szczecinie
*


Liczba postów: 585
Imię: Jerry
Skąd: Szczecin (ZS)
Pojazd: Romet 50-TS-1
Post: #1
Czy tuning to zło? Dlaczego nie oraz jak to robić z głową i stylowo...
Cześć!
Ostatnio mam wrażenie, że zapanowała na całym Forum jakaś zmowa, tendencja, moda... no jak zwał tak zwał, ale generalnie wszyscy zaczęli odnawiać, czy restaurować swoje mopedy. Przywracanie dawnego blasku stało się motywem przewodnim działu motorowerowego, odnawiamy wszystkie Ogary, Motorynki, Komary, czy rzadkie czy nie, a tuning... o zgrozo, słowo niemal ostatnio wymarłe... stał się pase.
I trochę ciężko się temu dziwić, bo nie mamy najlepszych skojarzeń z różnymi stylistycznymi eksperymentami na motorowerach spod znaku Pegaza, a samo słowo tuning w 90% przypadków idzie w parze ze słowem "wieś"... I żeby było jasne - każdą poprawną renowację doceniam, tak samo jak każde oszpecenie sprzętu powoduje u mnie niesmak. Tylko postawię tu pytanie - tezę, do której zamierzam się w tym wątku odwoływać i mówiąc wprost - postaram się z nią powalczyć:
Czy tuning musi być szpetny?
Cóż, będę się starał udowodnić, że nie. Co więcej, będę też starał się Was zachęcić do tego, aby może zrobić sobie chwilę przerwy od "nudnych" renowacji i zastanowić się chwilę nad próbą odnalezienia na nowo frajdy z uczynienia swojego mopedu niepowtarzalnym i na wskroś indywidualnym. I w związku z tym, zanim część z Was zacznie ostrzyć widły i szukać mojego adresu po IP po tych słowach, to pozwolę sobie jednak coś zauważyć, z czym ciężko dyskutować:
Po pierwsze, żeby było jasne - napisałem, że będę się starał Was przekonywać, ale nie znaczy to, że będę do czegoś namawiał. I żeby nie być gołosłownym, przypomnę że ja także zajmuję się "nudną" renowacją i uważam, że to jak najbardziej potrzebne i dobre. Ale jak i pewnie większość z nas, zawsze marzyłem o tym, żeby skroić swój motocykl pod siebie. Pamiętam też dobrze, że już po pierwszej dłuższej, bo kilkunasto-kilometrowej przejażdżce, zaraz po "zdaniu na kartę", zrozumiałem, czemu moi rówieśnicy szydzili ze mnie, że jeżdżę na jakimś starodawnym złomie (cóż, w tamtych czasach taki Ogar 200 był w mieście zwyczajnie obciachem) oraz że w zasadzie to nie da się tym jeździć. Mocne słowa - ale czy Romety, nie licząc może Charta, dobrze się prowadzą? Nie. Zawieszenie jest beznadziejne, szczególnie przednie. Silniki - za słabe, tak samo hamulce. Czy mopedy z Bydgoszczy są ładne? Pomijając kwestie gustu i dosłownie parę modeli - no też nie za bardzo, a już na pewno na tle konkurencji. Licznej konkurencji.
Dlatego wsadzamy tam inne zawieszenia, dlatego dorabiamy "płuki" w cylindrach, zmieniamy gaźniki, wsadzamy CDI, dodajemy kierunkowskazy, wreszcie zmieniamy całe jednostki napędowe. Temat wałkowany niejednokrotnie - fabrycznego Rometa nie da się na dłuższą metę komfortowo i bezawaryjnie użytkować na co dzień. Kto chce jeździć, ten przerabia...
A ja mówię tylko, że nie ma w tym nic złego. Bo wierzcie mi - jest ich jeszcze dużo, a w pewnym sensie wciąż przybywa, dzięki ciągłym procesom przywracania dawnego blasku. Na tyle dużo, że nie widzę sensu dzisiaj panikować, że ktoś sobie "pomodził" Komarka czy Ogarka bądź Kadecika... Twój sprzęt - Twoja sprawa, bo uwaga: populacja Rometów nie jest zagrożona!
I co więcej, uważam, że po latach niechęci do tuningu i kastomizacji naszych sprzętów mamy sporo do nadrobienia w tej dziedzinie, bo to, co się dzieje w Europie... Kochani, naprawdę jesteśmy głęboko w tyle...
Wystarczy popatrzeć na to jak to robią inni - Niemcy, Włosi, Słowacy, Austriacy, Czesi, Słoweńcy, Francuzi - oni kochają swoje mopedy! Kochają, miłują, a więc jeżdżą na nich, grzebią, naprawiają, ale i modyfikują, indywidualizują, a przez to wyróżniają się z tłumu! Od kilku miesięcy interesuję się zagranicznymi mopedami, a od kilku tygodni bacznie przyglądam się różnego rodzaju modyfikacjom i powiem Wam, że możliwości są ogromne. Marnujemy potencjał! Ograniczyliśmy szukanie części do rynku krajowego, w czasach kiedy mamy internet, płatności i wysyłki międzynarodowe i nie jest to w żaden sposób skomplikowane. Kombinujemy z zawieszeniem od Charta/ Simsona do naszych Ogarów czy Kadetów, niekiedy też z jakimiś chińczykami, Nie wiedząc o tym, że możemy kupić całkiem nowe zawieszenie od choćby Pucha Maxi z wysyłką za ok. 400PLN. Pasujące tatyne-w-mamine, NOWE zawieszenie o ODPOWIEDNIEJ wysokości. Drogo? Wchodzimy na ebay i okazuje się, że nie taki diabeł straszny... To oczywiście tylko przykład, ale chodzi mi o to, że ludzie na całym świecie kochają swoje motorowery i nimi jeżdżą, toteż części jest masa. A nie jest tajemnicą, że nasze motorowery "wielu ojców tworzyło" (po prostu kopiowano większość rozwiązań technicznych i stylistykę) i naprawdę jest sporo części, które można przypasować, od choćby wspomnianego Pucha, Tomosa, Sachsa... i wieeelu innych...
Na zakończenie chciałbym pokazać Wam pare przykładów, że tuning motorowerów może być naprawdę imponujący i efektowny. I rzecz jasna, nie ma co się oszukiwać - jeśli chcemy osiągnąć podobny efekt - to także nie tani. Ale czy renowacje są tanie? Czy wieczne naprawianie jest tanie? Nie, nie i nie. Ale czy warto?
Cóż, to już zostawiam do rozważenia każdemu z osobna. Dziś chcę tylko Wam pokazać, że możliwości są naprawdę nieograniczone, a przemyślany projekt może robić wrażenie, nawet jeśli to "tylko" motorower Wink
Oto kilka wybranych przeze mnie przykładów-dowodów na to, że da się:







































Postaram się w tym wątku pokazywać Wam różne inspiracje odnośnie ciekawych modyfikacji, ale także omawiać poszczególne zabiegi stylistyczne, które zostały w nich zastosowane, a także wyszukiwać fajne części. Bo zapewniam, tego jest naprawdę sporo i jeśli ktoś do tej pory się bał, zastanawiał, ale może nie był do końca przekonany lub też nie miał pomysłu czy odwagi na taki krok - ten wątek będzie dla niego!
Stej Tjuned Smile


27-04-2020 02:31:42
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 5 użytkowników postawiło piwo Jorginsson za ten post.
Reklama
Odpowiedz 


Wiadomości w tym wątku
Czy tuning to zło? Dlaczego nie oraz jak to robić z głową i stylowo... - Jorginsson - 27-04-2020 02:31:42




Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Części
Ostatni post: marcin1479
Wczoraj 20:15:59
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 38
#2 Charcik Deca
Ostatni post: romek
Wczoraj 15:11:49
» Odpowiedzi: 71
» Wyświetleń: 35871
witam
Ostatni post: romek
Wczoraj 15:10:46
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 153
universal z 1989 ?
Ostatni post: zaz
27-04-2024 09:46:01
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 83
Wigry 1 z 1976 - szczegół...
Ostatni post: zaz
27-04-2024 09:40:38
» Odpowiedzi: 10
» Wyświetleń: 365
[oddzielony] Jak założyć ...
Ostatni post: pitus74
26-04-2024 21:16:16
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 97
Renowacja kół komar 2320 ...
Ostatni post: mateuszf
26-04-2024 19:53:52
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 319
Jak ustawić palec wysprzę...
Ostatni post: romek
25-04-2024 18:17:17
» Odpowiedzi: 11
» Wyświetleń: 1523
Jaki to Romet
Ostatni post: zawiass
25-04-2024 11:52:49
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 106
Brak sprzęgła na biegu
Ostatni post: pitus74
24-04-2024 21:32:59
» Odpowiedzi: 11
» Wyświetleń: 1501
Romet ogar 205 popychacz ...
Ostatni post: pitus74
24-04-2024 20:27:43
» Odpowiedzi: 5
» Wyświetleń: 1704
Problem z adv 250
Ostatni post: romek
24-04-2024 19:19:11
» Odpowiedzi: 8
» Wyświetleń: 592
Paliwa E10 a silniki dwus...
Ostatni post: Spaceman164
24-04-2024 13:34:47
» Odpowiedzi: 39
» Wyświetleń: 10933
Romet Duet - Jaki rocznik...
Ostatni post: Wojtasik
24-04-2024 12:02:01
» Odpowiedzi: 9
» Wyświetleń: 702
FSM Pinokio z 89 roku
Ostatni post: Wojtasik
24-04-2024 11:53:57
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 178

Reklama