| 
	
	 
		
	 
	
	
		
		  
		Ocena wątku:
		
			
				- 2 głosów - 5 średnio
 
				- 1
 
				- 2
 
				- 3
 
				- 4
 
				- 5
 
			 
		 
 
	
		
			| 
				
				 
					[Poradnik] Romet - sprawdzanie roku produkcji
				 
			 | 
		 
		
			| Autor | 
			Wiadomość | 
		 
		
	 
	
		
	
		
		wnusiu94 
 
 
		
			Moderator Działu Rowerowego 
			
			
 
 
			
  
 
			
Liczba postów: 3,184 
Imię: Adam 
Skąd: Wrocław 
Pojazd: Romet 50-T-1 
	
		
	 | 
	
		
			
[Poradnik] Romet - sprawdzanie roku produkcji 
			 
			
				Witajcie w kolejnym poradniku. Poprzednio zajmowaliśmy się rozbiórką torpeda, teraz czas na sprawdzanie rocznika. Mechanizmem składającym zajmiemy się kiedy indziej, ponieważ muszę najpierw odkopać ramę z Wigry. Tak jak poprzednio postaram się wyjaśnić wszystko jak najprostszym językiem. 
Zacznijmy od początku. Bydgoskie rowery jako Romet produkowane były od 1971, wcześniej były to ZZRy. Zakłady posiadały w swojej ofercie naprawdę szeroki wachlarz modeli, mimo iż różniły się często między sobą tylko dodatkową ilością plastyku (vide Wigry 3, a 5), w związku z czym numer ramy nabijany był w najróżniejszych miejscach. W przypadku rowerów ZZR numer ramy był nabijany w najróżniejszych miejscach - pod supportem (korbą), pionowym elemencie ramy (tzw. rurze podsiodłowej) itp. Przeważnie nic nam nie powie o roczniku, ponieważ bardzo często był to po prostu kolejny numer ramy. W ZZR'ach z końca lat '60 i początku '70 numer nabijany był tak jak w opisanym poniżej "pierwszym przypadku".
 
Przechodzimy do sedna sprawy. Żeby dowiedzieć się, skąd pochodzi nasz rower musimy najpierw zlokalizować w/w numer ramy. Gdzie on się znajduje?  
a) najczęściej znajdziemy go na główce ramy (element ramy w którym obraca się widelec - część, do której przykręcone jest przednie koło) np. Romet Orion, Romet Flaming. 
b) nabity na zawiasie składającym rower na pół - np. Romet Wigry, Romet Jubilat. 
c) tylna, lewa część ramy (tzw. hak) - Romet Jaguar oraz Huragan. 
d) pod supportem/korbą (element do którego przymocowane są pedały) - np. nowsze składaki produkcji Kowalewo, ZZR Karat.
 
Skoro numer mamy już zlokalizowany, przechodzimy do jego rozszyfrowania. Jest to czynność niezwykle prosta. 
 
1) Pierwszy przypadek - rowery z lat '60, '70 oraz pierwszej połowy lat '80. 
Numer podany jest w formacie "xx*yyyyyy", gdzie "xx" oznacza 2 ostatnie cyfry roku produkcji, "*" to przerwa, znak przystankowy kompletnie nic oznaczający, a "yyyyyy" to kolejny numer ramy.
 
Tak to wygląda w praktyce.
  
W tym przypadku przed sobą mamy rower z 1975 roku.
 
2) Drugi przypadek - rowery Romet z drugiej połowy lat '80 (od około '87 roku) wzwyż. 
Numer podany jest w formacie "xx-zz-yyyyyy", gdzie "xx" oznacza 2 ostatnie cyfry roku produkcji, "-" to znaki przystankowe, "zz" kolejny numer miesiąca, a "yyyyyy" to kolejny numer ramy.
  
W tym przypadku przed sobą mamy rower z września 1988 roku.
 
Prawda, że proste?   
Zdjęcia: 
#1 - wnusiu94 
#2 - Radosław Prus
			  
			
			
 
Legenda nie umiera nigdy. | Różowy Składak - Zapraszam! 
 
			
				
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 24-06-2014 19:33:53 przez wnusiu94.)
 
				
			 
		 |  
	 
 | 
 
	| 27-08-2013 14:58:29 | 
	
		
	 | 
 
	
	
		   
		 18 użytkowników postawiło piwo wnusiu94 za ten post:18 użytkowników postawiło piwo wnusiu94 za ten post. 
		Buka (08-30-2016), DamianPGN (09-01-2013), Darek1 (01-24-2014), Dawid.xD (08-29-2013), Kaskader"Ukraina" (12-28-2013), Krystian Colo (08-29-2013), MECHANIK123 (06-14-2017), mikolaj.lukasik (04-07-2014), misiql (04-06-2014), nie_mientki (09-18-2013), PanRomecik (04-01-2020), pawel07 (01-10-2020), przemek95 (05-04-2014), Przemi998 (08-29-2013), Semmao (03-24-2014), vinopij (12-12-2017), wigry3gdynia (11-15-2014), Winiar 93 (08-29-2013)
	 | 
 
 
		
		
	 
	
	
		
	 
	
		
  
	 
	 
	
	
	
	 
	
 
  
	
		
		
	 
	 
	
 
Użytkownicy przeglądający ten wątek:     1 gości
 
	
 
			
			
 | 
 
  
  
 
 
 
      |