Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
Kiedyś to było czyli o chińczykach słów kilka
Autor Wiadomość
romek Offline
019 rzondzi
*


Liczba postów: 2,026
Imię: Marcin
Skąd: NOS
Pojazd: Romet Komar
Post: #1
Kiedyś to było czyli o chińczykach słów kilka
Tym razem nietypowy temat na forum. Będzie to forma felietonu. A temat mógłby się wydawać drażliwy jak na te forum (prawdę mówiąc wiem że była tutaj kiedyś autokorekta, nie wiem jak teraz, ale gdyby w tekście pojawiała się często nazwa toaletowego urządzenia sanitarnego, to będzie wiadomo o co chodzi). Ale spójrzmy prawdzie w oczy, czasy wzajemnego wyśmiewania posiadaczy starszych motorowerów spod znaku skrzydlatego konia oraz posiadaczy tych nowszych produkcji dalekowschodniej (często nawet z tym samym emblematem!) są już minione.

Dużo dziś się mówi o wykluczeniu komunikacyjnym, w sensie braku sensownej a nawet jakiejkolwiek komunikacji autobusowej czy kolejowej na terenach wiejskich. Dużo się też mówi o tym jakie to samochody spalinowe są be. Jeszcze więcej mówi się o inflacji, przez którą Polaków przestaje być stać na jakiekolwiek samochody. To jednak odrębne tematy, i nie o tym będę pisał, ale zahaczam o nie, gdyż dla tych trzech rzeczy istnieje alternatywa, jeszcze parę lat temu popularna a dziś coraz bardziej zapomniana.

Tak, napiszę tutaj o chińskich skuterach czy motorkach. Cofnijmy się więc do okolic lat 2007-2011, czyli okresu masowego napływu tych pojazdów. Ich największą zaletą była cena – udało mi się znaleźć informację o promocji w jednej z sieci marketów, gdzie bodajże Router Bassa kosztował tylko 1200 zł !
Generalnie jednak ceny były nieco wyższe, ale te 2500 zł to była raczej taka normalna cena. Dziś podobne pojazdy (z silnikiem GY6/139QMB na ,,małej ramie’’) nadal są sprowadzane, ale cena najtańszego to już prawie 6000 zł. Są też elektryczne, te są nieco droższe (aczkolwiek gdybym miał kupować nówkę do miasta to bym się poważnie nad takim elektrykiem zastanowił) Nie znam się na ekonomii, no wiadomo była inflacja ale myślę że dużo do wzrostu cen dało zahamowanie popytu.

I tutaj się należy zastanowić, dlaczego tak się stało. Na pewno te pojazdy nigdy nie miały opinii szczególnie trwałych, ale z tym mogę polemizować. Miałem od 2011r. taki właśnie pojazd, nazywał się Inca Sprint. Faktem jest że te akurat miały dobrą opinię, ja swoim natłukłem 7500km robiąc jedynie czynności obsługowe, a jedyną awarią była usterka regulatora napięcia. Dalszą karierę pojazdu przekreśliła kolizja z mojej winy w wyniku której skrzywiła się rama. Myślę że dużo do awaryjności dołożyli sami użytkownicy, takie pojazdy nie były szanowane, były naprawiane byle gdzie i też przerabiane. Zamiast docierania było zacieranie, potem cylinder 80cm3, oczywiście dalej na małej głowicy, i potem to już lawinowo szło i taki pojazd po kilku tysiącach km lądował za stodołą lub na miejscowym skupie złomu po odrąbaniu siekierą tych plastików które jeszcze się trzymały. Mogę jednak stwierdzić że nie uważam żeby te pojazdy były bardziej problematyczne od naszych ,,komarków’’ w ich latach świetności.

Drugim czynnikiem była niewątpliwie zmiana prawa w 2013r. , wprowadzenie prawa jazdy AM i likwidacja kart motorowerowych. Nie jest tutaj istotne która opcja polityczna wtedy rządziła, faktem jest że takie prawko to nie tylko polski wynalazek, lecz nie wiem czy jego wprowadzenie u nas było wymogiem, czy własną inicjatywą. Ważne jest jakie skutki to pociągnęło za sobą. Dzisiaj w wieku 14 lat takie prawko wyrobi sobie jedynie syn jakiegoś pasjonata motocykli. Jego rówieśnicy sieją zagrożenie na elektrycznych hulajnogach po chodnikach (no i to już jest ok, nie trzeba uprawnień, kasku, kwita, OC). Ciężko nawet znaleźć auto-szkołę która oferuje taki kurs. Kto jest dorosły ten (nierzadko przymuszony koniecznością) zrobi normalne samochodowe prawo jazdy i będzie tym samochodem jeździł, bo kto wyda te 1500 zł na kurs, a potem 6000 zł na pierdzika, gdy w tych pieniądzach może jeździć samochodem? W efekcie dziś na skuterach poruszają się w większości starsi ludzie, których zmiana prawa nie dotyczyła. Można było to zrobić nieco inaczej, np. karta motorowerowa w szkołach po 18-tce wymieniana na prawko, a dla dorosłych którzy takiej nie mieli sam udział w szkoleniu z teorii razem z kursantami na kat. A czy B, gdzie do otrzymania prawka AM wystarczyłby tylko kwitek z ośrodka szkolenia o udziale w wykładach. Jeździć to już każdy sam się nauczy gdzieś na placu. Zresztą – na rowerze można nadal jeździć bez niczego, a niekiedy osiąga się na nim zbliżone prędkości.

Oczywiście fajną rzeczą było wprowadzenie opcji jazdy motocyklem 125cm3 na prawo jazdy kat. B (po 3 latach), i to jak najbardziej na plus. Ten rynek z kolei nieco zyskał. Motorowerem też można jeździć na każde prawo jazdy, ale raczej mało kto z tego korzysta - mając już prawo jazdy B na codzień jeździ się raczej samochodem.

Kończąc te rozważania pragnę tylko zauważyć że szkoda że rynek skuterów w Polsce tak mocno podupadł. To była naprawdę fajna alternatywa na poruszanie się tanim kosztem dla każdego. Ja już teraz zaczynam tęsknić za czasami jazdy na mojej Ince (kupionej za 1950 zł, jednak z drugiej ręki ale bez przebiegu). Dziś dzieciaki już nie poczują tego samego.

Post ilustruję zdjęcie skutera Toros El Rio, który jest własnością mojego taty (choć on w ogóle na nim nie jeździ), i w którym to wykonuję właśnie szereg drobnych napraw. Jako że to bliźniacza konstrukcja z Incą Sprint prace te dają dużo przyjemności i miłych wspomnień, choć jak już pisałem przy Ince nic się nie robiło.
   
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 07-03-2023 23:12:16 przez romek.)
07-03-2023 23:08:40
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Reklama
Odpowiedz 


Wiadomości w tym wątku
Kiedyś to było czyli o chińczykach słów kilka - romek - 07-03-2023 23:08:40




Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Romet Polo
Ostatni post: jahu1000
Wczoraj 21:35:37
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 27
Remont silnika 019
Ostatni post: miszel
Wczoraj 21:01:34
» Odpowiedzi: 19
» Wyświetleń: 1370
Licznik nabija źle kilome...
Ostatni post: Spaceman164
Wczoraj 20:41:15
» Odpowiedzi: 7
» Wyświetleń: 117
Moc silnika 023
Ostatni post: tomangelo
Wczoraj 20:34:03
» Odpowiedzi: 10
» Wyświetleń: 316
OldtimerBazar Wrocław 7/3...
Ostatni post: łogór 200
Wczoraj 17:50:20
» Odpowiedzi: 40
» Wyświetleń: 16835
Zapłon CDI 223 brak iskry
Ostatni post: pro_siaty
Wczoraj 00:04:35
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 56
romet 205 brak świateł
Ostatni post: romek
09-05-2024 22:38:52
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 68
Remont Silnika
Ostatni post: marcin1479
09-05-2024 22:19:26
» Odpowiedzi: 8
» Wyświetleń: 502
jawa mustang - problem z ...
Ostatni post: wojtek159951
09-05-2024 18:32:50
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 97
Romet Kadet vs Romet Pega...
Ostatni post: romek
09-05-2024 00:06:17
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 213
Proszę o pomoc w nazwie e...
Ostatni post: wigryman
08-05-2024 22:09:40
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 639
Części
Ostatni post: komarek54
08-05-2024 22:06:36
» Odpowiedzi: 6
» Wyświetleń: 610
Rocznik Robaka
Ostatni post: romek
08-05-2024 18:38:13
» Odpowiedzi: 28
» Wyświetleń: 7532
Powitać
Ostatni post: szyja35
08-05-2024 17:23:58
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 117
Romet retro problem z prz...
Ostatni post: romek
08-05-2024 00:37:48
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 294

Reklama