|
|
Tuning Sałek s38 - działa :)
|
| Autor |
Wiadomość |
Dinozaur
Uczeń

Liczba postów: 190
Imię: Jarek
Skąd: Wroclaw
Pojazd: Inny
|
RE: Tuning Sałek s38 - działa :)
W dwusuwach jest to dosc prosto zalatwione / 1 typ regulacji zaplonu - 'fasolki' na plytce przerywacza, ktorymi regulowalo sie stale wyprzedzenie glownie dlatego - ze mialy byc 'tanie i odporne' na brak kultury technicznej uzytkownikow w przeszlosci...
Natomiast w tzw. 'starych samochodach' - byly to az 4 typy regulacji wyprzedzenia zaplonu / w zaleznosci o LO benzyny, obrotow silnika i jego obciazenia jednoczesnie, bo silniki w samochodach byly wowczas bardzo cenne i 'nie do zdobycia' na ogol po zatarciu...
Dlatego wiekszosc samochodow, nawet z silnikami SV / mialo przy podstawie aparatu zaplonowego tzw. 'korektor oktanowy' o dlugosci skali ok. 30 - 40 mm, zeby mozna bylo 'dostroic wyprzedzenie' / do LO zalanej do zbiornika benzyny i to z dokladnoscia do '1 Oktana' - bo od tego zalezalo 'byc albo nie byc' cennego samochodowego silnika, niestety...
Obecnie - nawet 'inzynierowie' neguja w ogole, ze 'cos takiego - jak korektor oktanowy' kiedykolwiek istnialo...
I mowia to z tzw. 'pelnym przekonaniem'..?
Tymczasem - bierze sie pierwszy z brzegu aparat zaplonowy z lat 40 / 50 / 60 / 70-tych i ten 'korektor oktanowy' przewaznie jest zamontowany przy jego podstawie chyba - ze 'ktos go ulamal'..?
Mam nawet jakis 'archiwalny' aparat zaplonowy od 'Mercedesa W 111 / 113' i tez ma ten 'korektor' / odlany razem z podstawa aparatu zaplonowego i ma on dlugosc az 55 mm - zeby wlasnie jak najbardziej chronic cenny silnik w samochodzie przed przegrzaniem niewlasciwym paliwem lub tez przed spalaniem stukowym / np. po zatankowaniu benzyny o zbyt niskiej LO...
Aparaty zaplonowe samochodowe mialy mozliwosc regulacji wyprzedzenia zaplonu az w 4 punktach swojej konstrukcji : w 2 miejscach - mozna bylo zwiekszyc / zmniejszyc wyprzedzenie zaplonu w zaleznosci od zbyt wysokiej lub zbyt niskiej LO zatankowanej benzyny, a w dwoch innych punktach - zaplon byl przyspieszany odsrodkowo / wirujacymi ciezarkami przyspieszacza oraz podcisnieniowo / w zaleznosci od podcisnienia w kolektorze ssacym glowicy.
Sprobuje zamiescic zdjecie tego aparatu zaplonowego od Mercedesa W 111 / 113 :
Skala tego recznego - wstepnego regulatora, nazywanego 'korektorem oktanowym' jest bardzo duza, bo ma az 55 mm dlugosci, a w polskich aparatach zaplonowych bylo to tylko ok. 30 mm dlugosci - bo mozna bylo regulowac wstepnie wyprzedzenie do benzyn dostepnych wowczas na rynku / od 60 - do 90 Oktan, w zaleznosci od stopnia sprezania silnika w danym samochodzie :
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 05-12-2025 22:12:38 przez Dinozaur.)
|
|
| 05-12-2025 22:04:37 |
|
|
| Wiadomości w tym wątku |
RE: Tuning Sałek s38 - działa :) - Dinozaur - 05-12-2025 22:04:37
|
Użytkownicy przeglądający ten wątek: wojakrob , 1 gości
|
|