|
|
Tuning Sałek s38 - działa :)
|
| Autor |
Wiadomość |
Dinozaur
Uczeń

Liczba postów: 190
Imię: Jarek
Skąd: Wroclaw
Pojazd: Inny
|
RE: Tuning Sałek s38 - działa :)
Dlatego duzo roznych zwrotow - biore w 'cudzyslow' nawet zbyt czesto niejednokrotnie...
Co do np. 'ery przed motocyklami japonskimi' - to przykladowo w Europie wynaleziono praktycznie wszystkie 'ich patenty' i to dziesiatki lat : 25 - 40 lat i wiecej / przed powstaniem tzw. 'japonskich firm motocyklowych'.
Najprostszy przyklad z brzegu : silnik 500 cc, 4-cylindrowy, rzedowy - poprzeczny i to z rozrzadem OHC / DOHC - 4 zawory na cylinder, to patent firmy z Wloch i to z roku az 1927, majacy juz blisko 100 lat, ktory to silnik sportowy - wyscigowy / byl od konca lat 50-tych kopiowany na 'Dalekim Wschodzie' bez zadnych 'licencji' wowczas - po prostu 'zrzynany na zywca' przez 'powstajace swiezo' firmy motocyklowe...
Podobnie zreszta, jak np. motocykle Adler MB 250, DKW RT 125, BMW R 25, R 35, BSA A 65, Victoria Bermeister 350, itp., itd.
Byl kiedys nawet film dokumentalny o tym 'procederze' powojennym, w ktorym pokazywali - jak 'japonscy inzynierowie' jezdzili w latach 50-tych po Europie, kupowali pojedyncze egzemplarze motocykli i sprzetu AGD, aparaty fotograficzne, itp. / wywozili to na 'Daleki Wschod', rozbierali 'do najmniejszej srubki' i nastepnie opracowywali technologie wyprodukowania kopii kazdego detalu i zaczynali produkcje na masowa skale danego motocykla czy aparatu fotograficznego, itp.
W ten 'prosty' sposob nie musieli sami 'dochodzic latami' do technologii - tylko ja 'podpatrzyli / skopiowali i udoskonalili' przewaznie i zaczeli 'atakowac rynek USA' gotowymi produktami po kilku latach / pod tzw. 'wlasna marka'...
Tak sie stalo np. z kopia motocykla BSA A 65 - ktorym firma 'Kawasaki' probowla zdobyc rynek USA w polowie lat 60-tych, ale ich produkt 'wypadal blado' przy oryginalnej BSA A 65 importowanej z GB i 'Kawasaki' musialo sie na kilka lat wycofac z USA...
Co do osiagow dawniej i dzisiaj - to w tabelach z lat 50 / 60-tych bardzo precyzyjnie okreslano : do jakiej LO benzyny - pasuje dany silnik o znanym stopniu sprezania.
I nalezalo wowczas tego bardzo precyzyjnie przestrzegac - zeby nie przegrzac i nie zniszczyc silnika - na ogol wlasnie paliwem o zbyt wysokiej LO...
Dawniej np. - nie bylo mnie stac za bardzo na remoint walu korbowego w moim NSU 251 / 351 [ koszt remontu wowczas - to byla 'roczna pensja' ], dlatego kupowalem ciagle kolejne silniki i czesci - zeby trafic na taki wal, ktory by byl w idealnym stanie i trafilem na 2 takie waly korbowe, a ostatnio - zakupilem np. na bazarze w Niemczech / fabrycznie nowy wal korbowy sprzed wojny, bez 'grama luzow' i bez zadnej rdzy / w cenie porownywalnej chyba do walu 'IZ-a 49' lub podobnego sprzetu...?
Co do osiagow np. Junakow - to bardzo dobry jest artykul z 'Cycle World 1963' traktujacy o 'Junaku - Scramblerze', bo byl to artykul wysmiewajacy tegoz Junaka, wrecz szydzacy z niego jako: 'topornego klunkra demoludowego - slabego i ciezkiego', ale podali w nim np. rzetelne testy : osiagow na kazdym biegu, obrotow osiaganych przez silnik, wykresy rozpedow z czasami, dokladnosc wskazan szybkosciomierza na kazdym zakresie predkosci i co najciekawsze - to podali dokladnie osiagi Junaka 350 przy mocy silnika 18 KM / osiagal w tescie predkosc '79 - 80,5 mph', czyli jakby nie liczyc - wychodzi 128 / 130 km/h...
Pozdrawiam.
|
|
| 05-12-2025 20:58:00 |
|
|
| Wiadomości w tym wątku |
RE: Tuning Sałek s38 - działa :) - Dinozaur - 05-12-2025 20:58:00
|
Użytkownicy przeglądający ten wątek: 2 gości
|
|