Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
Tuning Sałek s38 - działa :)
Autor Wiadomość
Dinozaur Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 182
Imię: Jarek
Skąd: Wroclaw
Pojazd: Inny
Post: #20
RE: Tuning Sałek s38 - działa :)
Czesc, posluze sie moim przykladem 'rasowania' silnika sprzed wielu lat : silnik NSU 351 OT: fabryczna moc 12,5 KM przy 5000 obr./min. i stopniu sprezania 6,3 : 1 [ rozrzad 'odkryty' - zawory na wierzchu, zeliwna glowica ].
Byl zbudowany przed wojna [ 1936r. ] na benzyne 'BA 75 Oktan', a ja jezdzilem tymi motorkami juz na paliwie 'niebieskim 78 Oktan'.
Zrobilem remont : szlif, dorobili mi tlok dochodzacy wyzej o 4 mm / do krawedzi tulei cylindra - stopien sprezania wzrosl znacznie i obliczylem go wtedy teoretycznie na '12 : 1', ale w trakcie pracy silnika - moglo to byc ok. 10,5 - 11 : 1.
Kolektor ssacy w glowicy powiekszylem o 5,5 mm i wypolerowalem, tak samo wypolerowalem grzybki zaworow, komore spalania w glowicy i denko tloka - spalanie zmniejszylo sie wowczas do zaledwie 1,9 - 2,1 L / 100 km, a osiagi w dwie osoby - wzrosly do 132 km/h [ przy fabrycznych osiagach podanych w instrukcji jako 110 km/h w dwie osoby i spalanie 2,7 - 2,8 L benzyny 75 Ok. ].
Nie dalo sie natomiast juz jezdzic z tak wysoko sprezonym silnikiem na benzynie 78 Oktan i musialem stosowac do niego tylko 'zolta 94 Oktan'.
Wal korbowy wytrzymal ok. 5 lat codziennej jazdy [ wiosna - lato - jesien - zima ] z tak wysokim stopniem sprezania 10,5 - 11 : 1 [ przy fabrycznym stopniu sprezania silnika wczesniej 6,3 : 1 ] i przebieg ok. 85 - 90 tys.km, czasem z maksymalnymi osiagami [ motocykl byl wowczas szybszy w dwie osoby od najszybszych 'nowek ETZ-ek 250', ktorymi Znajomi jezdzili w pojedynke / wg licznika VDO jezdzil do 132 km/h ], szybszy od ETZ 250 o 5 - 6 km/h i spalal 3 razy mniej benzyny od nich [ przez ten prawie 2-krotnie zwiekszony stopien sprezania silnika ] i wal korbowy jest nadal bez luzow pionowych - no tylko wal byl w NSU zawsze smarowany cisnieniowo, ale jezdzilem wtedy na olejach 'jakie popadly' - czyli jaki udalo sie akurat kupic na 'CPN' : Selektol, Superol, itp.
Zrobilem to 'rasowanie silnika' wowczas pierwszy raz w zyciu i od razu ekstremalnie sprezylem silnik i wal wytrzymal taka 'wyczynowa jazde' na sztywnej ramie i trapezowym widelcu / po kostce brukowej, szynach tramwajowych, klapach kanalow, itp., na ktorych tyl motocykla podskakiwal 'na pol metra w gore' / wg oceny jadacych z tylu za mna - tylne kolo opadalo pozniej na bruk, szarpalo lancuchem napedowym i 'sypaly' sie w nim rolki - po dwoch tygodniach / miesiacu - lancuch byl do wyrzucenia, bo brakowalo juz polowy rolek, to kupowalem nastepny nowy lancuch - w 'Bomisie' z zapasow magazynowych, 5 - 10 razy taniej, niz nowe lancuchy do WSK wowczas w 'Polmozbycie'...
Byly tam tez wtedy wszelakie linki motocyklowe / przecenione, gazniki, lozyska, zarowki, itp., itd.
Szkoda - ze dzisiaj juz nie ma takich 'Bomisow' z 'nowymi - starymi' czesciami motoryzacyjnymi 'za grosze'...
Raz chyba nawet zalalem do silnika zwykly olej 'Lux 10' - bo nic innego nie bylo na stacji benzynowej...
Pozdrawiam.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: Wczoraj 22:34:10 przez Dinozaur.)
Wczoraj 22:19:11
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 


Wiadomości w tym wątku
Tuning Sałek s38 - działa :) - Zbooy - 01-12-2025, 17:09:46
RE: Tuning Sałek s38 - działa :) - romek - 01-12-2025, 19:47:01
RE: Tuning Sałek s38 - działa :) - Zbooy - 01-12-2025, 19:53:51
RE: Tuning Sałek s38 - działa :) - Dinozaur - Wczoraj 22:19:11




Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Kratka na lampe ogar 205
Ostatni post: Merfix
Wczoraj 23:54:28
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 30
Tuning Sałek s38 - działa...
Ostatni post: Dinozaur
Wczoraj 22:19:11
» Odpowiedzi: 19
» Wyświetleń: 543
Huragan RetroGrade - doku...
Ostatni post: RetroGrade
Wczoraj 18:31:27
» Odpowiedzi: 7
» Wyświetleń: 328
Romet Pony
Ostatni post: OptimusPL
Wczoraj 02:05:56
» Odpowiedzi: 32
» Wyświetleń: 18354
Własnej produkcji zapłon
Ostatni post: romek
30-11-2025 20:01:44
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 188
Tuning Dezamet 023
Ostatni post: romek
30-11-2025 19:59:35
» Odpowiedzi: 7
» Wyświetleń: 355
Zamienię na pokrywę zapło...
Ostatni post: Elektronik
30-11-2025 16:08:42
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 142
Kupię ramę WSK 175.
Ostatni post: Elektronik
30-11-2025 15:24:49
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 620
Przednie zawieszenie w Og...
Ostatni post: grissley
30-11-2025 01:44:04
» Odpowiedzi: 21
» Wyświetleń: 1048
Jackmotorsowe zestawy tun...
Ostatni post: grissley
30-11-2025 00:24:01
» Odpowiedzi: 41
» Wyświetleń: 1899
Ogar 200 - tuleje ustalaj...
Ostatni post: baczek007
29-11-2025 22:01:52
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 104
CDI Romet Pony M2 Motoryn...
Ostatni post: tramwajarz
29-11-2025 00:48:56
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 305
Paleta kolorów rowerów Ro...
Ostatni post: RetroGrade
28-11-2025 23:58:36
» Odpowiedzi: 111
» Wyświetleń: 251458
Wsk 125 dzwoniący silnik
Ostatni post: Norweski Zomowiec
28-11-2025 23:13:56
» Odpowiedzi: 7
» Wyświetleń: 11786
Cylinder Jawa vs Dezamet
Ostatni post: Elektronik
28-11-2025 19:29:53
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 445

Reklama