Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
Silnik 023 poszukiwane wszelkie informacje
Autor Wiadomość
romek Offline
019 rzondzi
*


Liczba postów: 2,813
Imię: Marcin
Skąd: NOS
Pojazd: Romet Komar
Post: #2
RE: Silnik 023 poszukiwane wszelkie informacje
Ja to widzę tak, możesz oczywiście użyć mojego opisu jak i zdjęć. Suche dane sam dopisz.

Silnik Dezamet typu 023

Silnik motorowerowy klasy 50 cm3, dwubiegowy, produkowany w Zakładach Metalowych Predom-Dezamet (później Dezamet oraz Bernard Moteurs Poland) w Nowej Dębie od roku 1978 do drugiej połowy lat 90. Potocznie (jak jego poprzednik 017) nazywany potocznie ,,kwadraciakiem’’. Jest rozwinięciem silnika typu 017, główną zmianą jest zmiana biegów dźwignią nożną przez prosty zmieniacz biegów zamiast rączki pokrętnej na kierownicy. Silnik w dalszym ciągu bardzo mocno bazował na rozwiązaniach technicznych silnika S38.

Silnik w trakcie produkcji przechodził zmiany konstrukcyjne, poniżej lista wybranych:

-usunięcie mocowania do ramy za głowicę (ok. 1984, najprawdopodobniej na wniosek Rometu który zmodernizował ramę motorynki 50-M-2)
-przeniesienie numerów silnika spod cylindra na górę silnika obok gaźnika (nieznana data)
-kilkukrotne zmiany pokryw (na samym początku lewa pokrywa z napisem PREDOM-DEZAMET a prawa gładka, potem dodane na nią logo, później (ok. 1990) usunięty z lewej pokrywy człon PREDOM, w końcu ok. 1994 w związku z przejęciem działu silników przez firmę Bernard Moteurs Poland lewy dekiel z napisem BMP, a na prawym owalny odlew pośrodku)
-zmiana wałka zmieniacza biegów wraz z dźwignią (z drobnego na gruby wielowypust), zmiana ok. 1988-1989r., prawdopodobnie unifikacja z silnikiem 027)
-w późniejszych latach produkcji (ciężko ustalić konkretne daty) silnik doczekał się kilku odmian z których poszczególne były dedykowane do różnych motorowerów. Różniły się min. gaźnikami (GM12F1, GM12F2, BING SRE 14, do tego ostatniego zmieniony cylinder oraz puszka szmerów ssania), zapłonem, (klasyczny iskrownik oraz elektroniczny w dwóch wersjach) oraz kołem łańcuchowym zdawczym (najprawdopodobniej chodzi tutaj o koło zębate z wypustem po wewnętrznej stronie które musi współpracować z tulejką dystansową o odpowiedniej długości). Silniki z gaźnikiem Bing oraz zapłonem elektronicznym były przeznaczone przede wszystkim do motorynek Stella oraz na eksport do Ukrainy (motorower Karpaty).

Silnik był montowany do motorowerów:

-Romet 2375
-Romet Komar 2352*
-Romet Pony 50-M-2 oraz Pony 301
-Romet Kadet M780 oraz Kadet M781
-Romet Ogar 205
-Dezamet Stella 756 i pochodne
-Karpaty 4 (eksport silników)
-możliwe były również wersje do pracy stacjonarnej choć tu pewności nie ma

* - wiele źródeł internetowych twierdzi że istniał model 2352W który charakteryzował się właśnie silnikiem typu 023. Dziś na fali importu motorowerów z Węgier wiemy że w rzeczywistości 2352W to oznaczenie Komara przeznaczonego na eksport tamże. Motorowery te (przynajmniej w większości) mają jednak silniki typu 017. Można jednak założyć z dużą dozą prawdopodobieństwa że silniki 023 trafiały również w krótkich seriach do Komarów. Podobnie można spotkać informację że silnik 023 krótkoseryjnie w roku 1982 trafiał do motorowerów 50-T-1. W praktyce 50-T-1 z 1982r. od 2375 z tego samego roku różni się jedynie sygnałem dźwiękowym (50-T-1 bateryjny, 2375 dzwonek), rurką zamiast puszki szmerów ssania (50-T-1 puszka, 2375 rurka) oraz oczywiście silnikiem i układem wydechowym. W Internecie można jednak spotkać dokładne zdjęcia nieużywanego motoroweru 2375 z puszką szmerów oraz skany dokumentów potwierdzających że jest to 2375. Najprawdopodobniej tu działała zasada ,,fabryka dawała co miała’’ i tak też było z silnikami 023 w Komarach 2352.


____________________

Tutaj masz ciekawy skan https://www.chlopcyrometowcy.pl/showthre...?tid=39048 ale to musiałbyś do kolegi napisać. Ja jednak czerpałem z tego informacje.

_______________________

Silnik w wersji z dźwignią na gruby frez (tak naprawdę kartery są starsze ale tego na zdjęciu nie widać Smile


Silnik w wersji z dźwignią na drobny frez


Silnik BMP (najprawdpodobniej kupiony jako część zamienna)

(Ten post był ostatnio modyfikowany: 22-08-2022 11:29:44 przez romek.)
22-08-2022 11:15:47
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 1 osoba postawiła piwo romek za ten post.
Odpowiedz 


Wiadomości w tym wątku
RE: Silnik 023 poszukiwane wszelkie informacje - romek - 22-08-2022 11:15:47




Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Moja nowa dojazdówka (Oga...
Ostatni post: grissley
Wczoraj 23:48:16
» Odpowiedzi: 97
» Wyświetleń: 9037
UWAGA TO JEST OSZUST - ...
Ostatni post: Marooo4
Wczoraj 22:10:20
» Odpowiedzi: 8
» Wyświetleń: 13874
RE: UWAGA TO JEST OSZUST ...
Ostatni post: stqc
Wczoraj 19:13:00
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 187
50T-1, 200 albo 205 - któ...
Ostatni post: Fearevil
16-11-2025 16:23:27
» Odpowiedzi: 276
» Wyświetleń: 32083
Instrukcje do Rometów
Ostatni post: romek
14-11-2025 16:58:01
» Odpowiedzi: 11
» Wyświetleń: 70013
Komar 2352 1984r
Ostatni post: jacomoto
14-11-2025 11:49:28
» Odpowiedzi: 9
» Wyświetleń: 600
[K] Mocowanie tłumika oga...
Ostatni post: KubaOg
13-11-2025 23:44:28
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 392
Kartery S38ZB4
Ostatni post: Szczepan
13-11-2025 12:36:29
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 175
Dezamet 019 regeneracja g...
Ostatni post: Norweski Zomowiec
13-11-2025 09:23:48
» Odpowiedzi: 9
» Wyświetleń: 740
Co to za rower ZZR
Ostatni post: Rometowiec_SJZ
12-11-2025 23:29:29
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 135
Romet 50-T1 Tramwajarza
Ostatni post: tramwajarz
12-11-2025 22:39:57
» Odpowiedzi: 22
» Wyświetleń: 6134
Rejestracja Komara 2350
Ostatni post: Szczepan
12-11-2025 22:23:25
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 277
Romet 50-T1 by sbanys
Ostatni post: sbanys
11-11-2025 22:16:58
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 266
Romet kadet kopniak łapie...
Ostatni post: Merfix
11-11-2025 21:14:47
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 375
silnik dezamet 029
Ostatni post: Norweski Zomowiec
11-11-2025 16:05:36
» Odpowiedzi: 14
» Wyświetleń: 10314

Reklama