Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 głosów - 0 średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jawa 50 ilość pierścieni na tłoku, prawdy i teorie.
Autor Wiadomość
tomangelo Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 196
Imię: tomangelo
Skąd: Polska
Pojazd: Romet Komar
Post: #10
RE: Jawa 50 ilość pierścieni na tłoku, prawdy i teorie.
Tutaj mamy jeszcze różnice pojemności, a i skoro silnik jest inny, to i reszta osprzętu może być wyregulowana na inną charakterystykę. Z drugiej strony potwierdzałoby to teorię o mniejszej ilości pierścieni dla silników wysokoobrotowych.

Znalazłem pewien film na YT o 1p vs 2p, w dużym skrócie:
1) 2p tłok może dłużej trzymać kompresję, w 1p gdy pierścień zacznie puszczać to od razu czuć utratę mocy, w 2p drugi pierścień nadal będzie trzymać to, co przepuści pierwszy, opóźniając moment rozkładania silnika.
2) W 1p smarowany jest cały tłok, olej dociera do pierwszego pierścienia z góry i z dołu, w 2p ten mały kawałek między pierścieniami może nie być smarowany, co może zwiększać tarcie i w efekcie temperaturę silnika.
3) Różnice w oddawaniu ciepła tłoka do cylindra między 1p a 2p są marginalne, pierścień ma za małą powierzchnię przylegania. Większa temperatura cylindra dla 2p wynika głównie z dodatkowego tarcia.
4) Autor opowiada na swoim przykładzie jak w 2p po wykruszeniu się kawałka tłoka nad pierścieniem mógł nadal dojechać, co niekoniecznie okazało się wadą, gdyż po takiej przygodzie miał do wymiany również cylinder, a latający luźno metal mógł uszkodzić także głowicę. W 1p w takiej sytuacji kompresja spada na tyle że silnik od razu gaśnie, a holowanie motocykla do domu wyszłoby taniej niż remont silnika. To z kolei spowodowane było konstrukcją tłoka, gdzie tłok 1p ma grubszą wargę nad pierścieniem niż wariant 2p.
5) Niektórzy uważają też że 1p czy 2p lepiej zapobiegają zjawisku stukania ścianek tłoka o cylinder, ale nie udowodniono tego.
6) Niektórzy uważają też że 1p są lżejsze od 2p, ale ewentualne różnice są marginalne, a różnice w obrotach spowodowane są mniejszym tarciem.
7) W kontekście mocy 1p i 2p dopóki podzespoły są nowe, to mają zbliżoną moc. Jednak jest to pomiar na nowych silnikach, gdzie pierścienie spełniają swoje funkcje.
8) Im więcej pierścieni, tym droższy tłok.
Link o pełnego filmu (w języku angielskim): https://www.youtube.com/watch?v=BIWKvxfcXmU

Przekładając to na temat 2p a 3p, wydaje mi się że głównym czynnikiem była tu żywotność. Jeśli więcej pierścieni faktycznie utrzymuje kompresję dłużej, zwłaszcza biorąc pod uwagę że materiały w tamtych latach mogły nie być koniecznie najlepsze, to mogło być to argumentem za stosowaniem takich tłoków, co miałoby na celu zwiększenie interwału między naprawami silnika spowodowanymi brakiem kompresji. Z kolei środkowy pierścień mógł być niesmarowany i przyspieszać zużycie cylindra czy pogarszać jego warunki termalne, co byłoby argumentem za stosowaniem 2p, żeby nie drapać po cylindrze na sucho. Jeśli różnice w mocy czy charakterystyce dla nowych silników są niewielkie, to trudno powiedzieć czy wtedy było to argumentem przeważającym za jedną lub drugą opcją.
Który argument bardziej przemawiał do inżynierów tworzących silnik? Zależy pewnie których inżynierów spytać, zwłaszcza że mogli po iluś latach produkcji dojść do wniosku, że jednak faktycznie trzeba albo doszczelnić komorę spalania, lub zmniejszyć ilość tarcia i ułatwić żywot cylindrowi, czy zwyczajnie zejść z kosztów.
31-12-2021 19:04:05
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 3 użytkowników postawiło piwo tomangelo za ten post.
Odpowiedz 


Wiadomości w tym wątku
RE: Jawa 50 ilość pierścieni na tłoku, prawdy i teorie. - tomangelo - 31-12-2021 19:04:05




Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Postawienie Motoroweru w ...
Ostatni post: Defij_pl
Dzisiaj 18:32:42
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 5
Komar po szlifie na dotar...
Ostatni post: romek
Dzisiaj 17:22:43
» Odpowiedzi: 157
» Wyświetleń: 25818
Kupie przepustnice GM12
Ostatni post: Ambero25
Dzisiaj 16:49:33
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 11
Powitanie
Ostatni post: Marian_Wwa
Dzisiaj 16:11:29
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 11
Sprzedam zregenerowane is...
Ostatni post: zmd-52
Wczoraj 20:04:22
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 46
Zbiornik 50-T1 z gwintem,...
Ostatni post: zmd-52
Wczoraj 19:57:59
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 225
Silnik 003 komar
Ostatni post: Dinozaur
Wczoraj 19:57:03
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 83
Wigry 3 średnica rur ramy
Ostatni post: Mysiek82
Wczoraj 01:51:44
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 77
Gaźnik zalewa silnik Ogar...
Ostatni post: cebula642
01-05-2025 22:33:07
» Odpowiedzi: 13
» Wyświetleń: 548
Spawak
Ostatni post: Karol3321
01-05-2025 15:07:36
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 82
Ogar przerywa na światłac...
Ostatni post: Michał
01-05-2025 14:31:38
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 232
Widelec komar 2351
Ostatni post: joozek
29-04-2025 17:06:53
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 250
Spaliny spod simmeringu_K...
Ostatni post: Dawdzio
28-04-2025 23:49:51
» Odpowiedzi: 7
» Wyświetleń: 402
Czy takie ma być
Ostatni post: grz3513k
28-04-2025 22:49:39
» Odpowiedzi: 6
» Wyświetleń: 322
OldtimerBazar Wrocław 7/3...
Ostatni post: siwy1958
27-04-2025 09:59:38
» Odpowiedzi: 42
» Wyświetleń: 22364

Reklama