Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
Romet Ogar 205/ 50-TS-3
Autor Wiadomość
Jorginsson Offline
OBR filia w Szczecinie
*


Liczba postów: 585
Imię: Jerry
Skąd: Szczecin (ZS)
Pojazd: Romet 50-TS-1
Post: #155
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3
Jak powiedział, tak zrobił.
Relacja z zaadoptowania zawieszenia hydraulicznego do motoroweru 50-TS-3 (Romet Ogar 205). - część 1

Jak pamiętacie, starałem się zaadoptować zawieszenie od Charta. W półki od TJ. Niestety, w ten sposób nie da się nic osiągnąć - pomijając samą wysokość zawieszenia, którą jesteśmy w stanie zniwelować o te ~ 45 mm (można więcej, ale skracamy skok) + ok. 45 mm, które zyskujemy na "długiej" główce ramy - lub przedłużając ją... jednak i tak względem oryginału wychodzi ok. 40 mm wyżej. Nie do zaakceptowania.
Ok, te 40 mm to niby nie dużo, ale jeśli chcemy zostawić oryginalną półkę (półki) z Charta, to trzeba przedłużyć sztycę dolnej półki - jak najbardziej wykonalne, ale mnoży się to i mnoży...
Bardzo liczyłem na to zawieszenie, ale jest cholercia dalej za wysoko, a jeszcze chciałbym dać opony 2,50...
Zacząłem więc szukać czegoś innego.
Trochę to trwało, ponieważ stosunkowo mało sprzedawców wymiaruje części do "typowych" motorowerów, niemniej w końcu znalazłem coś interesującego - cena oczywiście też miała znaczenie...
Padło na zawieszenie przednie od Bartona Ranger Classic, takie o:
zawieszenie od Bartona
305 PLN - tak jak w aukcji - tyle mnie kosztowało. I szczerze mówiąc - był to jedyny wydatek, bo tak jak poprzednio, przy zawieszeniu od Charta - rurka hydrauliczna systemu Geberit załatwiła sprawę, ale po kolei:
Tak wygląda standardowe, nominalne zawieszenie, a w zasadzie pół z niego. Skok = 100 mm.



A tak ono wygląda, rozebrane na części pierwsze:



Nie ma tu dedykowanych śrub do spuszczenia oleju, toteż rozbiórkę polecam zacząć od "góry". Po odkręceniu zaślepek lag (klucz 22) usłyszymy "kichnięcie" sprężonego oleju... Następnie należy delikatnie wyciągnąć sprężynę roboczą, zlać olej, jednak pamiętając o tym, by parę razy wtłoczyć lagę w goleń (aby odpowietrzyć układ i "wyrzucić" resztkę oleju).
Jak widać, jest jeszcze mniej "skomplikowane", niż zawieszenie od Charta.
Mamy tu jedną, długą sprężynę w ladze, podczas gdy w Charcie są dwie - o różnym stopniu sprężystości, przedzielone oryginalnie przedkładką z tworzywa. Laga jest także zakończona w taki sposób, że nie potrzebne są zabezpieczenia segera w goleni - jej "sfazowanie" uniemożliwia wysunięcie się ponad nią rurki ślizgowej, zakończonej "tłoczkiem" (podobnym, jak w zawieszeniu z 210). Uszczelniacz jest jeden, dwu-wargowy + zgarniacz oleju - to i tak lepiej, niż w oryginalnym zawieszeniu od Charta, ale z [mojej] obserwacji pracy "na sucho" - polecam zastosowanie osłon przeciw-kurzowych - te powinny pasować z Simsona, ponieważ laga ma średnicę 27 mm.
Rura ślizgowa ma taką samą ilość "tłumików" (otworków), jak w Charcie.
Obniżenie zawieszenia wygląda w zasadzie identycznie, jak w.w.:

Pomiędzy odbój z oringiem, a sprężynę negatywną, należy zastosować dystans, mniej więcej* równy temu, o ile chcemy obniżyć zawieszenie. W dalszej części wyjaśnię, dlaczego nie dokładnie o tyle.
Najpierw pokażę, jeszcze raz, ale dla pewności, gdzie powinna przyjść tuleja obniżająca:



Na fotografii ukazane jest, jak te elementy "siedzą w sobie" - dlatego ważne jest, aby sprężyna negatywna znalazła się "na zewnątrz" rurki ślizgowej - ona ma za zadanie tłumić nagłe odbicie zawieszenia. Tulejka, którą dołożyłem, powoduje "cofnięcie" rurki ślizgowej w górę zawieszenia - przez to laga wpada głębiej w goleń i zawieszenie obniża się - co widać na tej fotografii porównawczej:



* Na zdjęciu porównawczym widać różnicę pomiędzy obniżonym (z lewej), a nominalnym zawieszeniem. Różnica wynosi dokładnie 35 mm - pomimo, iż długość tulejki dystansowej wynosi 39 mm!
Innymi słowy - zawsze tulejkę dystansującą/ skracającą zawieszenie należy wykonać dłuższą o ok. 4 - 5 mm!
Wszystkie elementy muszą się ułożyć i dopasować, należy też doliczyć wstępne ugięcie sprężyn. To akurat doświadczenie zebrane przy okazji próby obniżenia zawieszenia od 210. A kolejną istotną sprawą jest skrócenie głównych sprężyn/ sprężyny w ladze!
Pisałem o tym poprzednio - obniżając w ten sposób zawieszenie - skracamy jego skok**. Zmniejsza się także siłą rzeczy ilość miejsca dla głównej sprężyny roboczej - jeśli jej nie skrócimy, będzie problem, z dokręceniem nakrętki (w której notabene nie ma z jakiegoś powodu odpowietrznika), ale też zwiększy się wstępna twardość zawieszenia (w tym konkretnym sprężyna robocza ma długość L = 460 mm, więc skracając jej drogę o ~ 40 mm zabieramy jej ok. 8 - 9% przestrzeni roboczej - to sporo...)!
Dlatego też należy pamiętać, aby sprężynę/ sprężyny robocze (w Charcie jak wspomniałem są dwie - po testach drogowych zastanowię się nad tym rozwiązaniem w swoim zawieszeniu) skrócić o podobną wartość względem tulejki dystansowej (obniżającej) - ale - to można zrobić po jazdach próbnych.
Podsumowując:
Moje tulejki obniżające - dystanse - wykonałem z rurki hydraulicznej, z systemu Geberit. Dystanse wykonałem na długość 39 mm - w efekcie zawieszenie "usiadło" (pożądane) 35 mm, co wynosi ok. 10 - 15 mm poniżej nominalnego zawieszenia od 50-T-1!
** Skok zawieszenia pozostał na poziomie ok. 65 mm - czyli w zasadzie jak w standardowym zawieszeniu, ale z tłumieniem olejowym. Na szosę wystarczy. Tym bardziej, możemy eksperymentować z ilością oraz rodzajem oleju, a także - wzorem chartowskiego zawieszenia - z rodzajami sprężyn.
Czy taka modyfikacja się opłaca? Czy jest przydatna?
Nie wiem.
Mi zależało na tym, aby włożyć te lagi w oryginalne półki Rometa T1 - gabriel0 niegdyś pytał o podobną rzecz, ale kombinował z zawieszeniem USD, a na tym polu i przy tej długości - nie ma zbyt wiele do wyboru - tym bardziej, jeśli chcemy się zamknąć w "paru setkach", a nie z czterocyfrową sumką...
Długość póki co się zgadza, teraz kolej na odpowiednie wpasowanie tych lag (27 mm - tak jak Simson, tyle że 2 x tańsze i nowe...) w półki od TJ...
Następny post będzie tego właśnie dotyczył!
Pozdro600!

Za to - jeśli mimo wszystko komuś nie zależy na oryginalnych półkach - jest jeszcze tańsza (i "niższa") alternatywa, w postaci tego zawieszenia:
jeszcze niższe zawieszenie
ALE!
Przystosowane jest tylko pod hamulec tarczowy, a także z racji sporej szerokości goleni (jak i w Charcie) - półki z Rometów nie wchodzą w grę Rolleyes


20-09-2020 03:01:26
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 2 użytkowników postawiło piwo Jorginsson za ten post.
Odpowiedz 


Wiadomości w tym wątku
Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Jorginsson - 06-01-2019, 21:45:49
RE: Romet Ogar 205 '86/ 50-TS-3 - Szatek - 06-01-2019, 23:14:27
RE: Romet Ogar 205 '86/ 50-TS-3 - rafi555 - 06-01-2019, 23:38:56
RE: Romet Ogar 205 '86/ 50-TS-3 - gabriel0 - 06-01-2019, 23:49:00
RE: Romet Ogar 205 '86/ 50-TS-3 - Szatek - 13-01-2019, 16:05:04
RE: Romet Ogar 205 '86/ 50-TS-3 - ananas - 14-01-2019, 01:17:27
RE: Romet Ogar 205 '86/ 50-TS-3 - Dawdzio - 04-02-2019, 23:40:09
RE: Romet Ogar 205 '86/ 50-TS-3 - Szatek - 05-02-2019, 01:18:22
RE: Romet Ogar 205 '86/ 50-TS-3 - Szatek - 05-02-2019, 10:14:28
RE: Romet Ogar 205 '86/ 50-TS-3 - xploid - 06-02-2019, 11:27:13
RE: Romet Ogar 205 '86/ 50-TS-3 - rafi555 - 06-03-2019, 19:30:39
RE: Romet Ogar 205 '86/ 50-TS-3 - rafi555 - 06-03-2019, 20:50:36
RE: Romet Ogar 205 '86/ 50-TS-3 - Szatek - 07-03-2019, 00:39:20
RE: Romet Ogar 205 '86/ 50-TS-3 - DumDum - 17-03-2019, 19:02:31
RE: Romet Ogar 205 '86/ 50-TS-3 - joozek - 17-03-2019, 21:50:43
RE: Romet Ogar 205 '86/ 50-TS-3 - Szatek - 17-03-2019, 23:21:26
RE: Romet Ogar 205 '86/ 50-TS-3 - joozek - 18-03-2019, 01:55:25
RE: Romet Ogar 205 '86/ 50-TS-3 - joozek - 25-03-2019, 13:59:59
RE: Romet Ogar 205 '86/ 50-TS-3 - Likor - 19-03-2019, 21:06:52
RE: Romet Ogar 205 '86/ 50-TS-3 - gabriel0 - 20-03-2019, 19:44:01
RE: Romet Ogar 205 '86/ 50-TS-3 - Wodnik - 30-04-2019, 21:24:47
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - nie_mientki - 30-05-2019, 12:21:19
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Jorginsson - 30-05-2019, 18:25:40
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - DumDum - 30-05-2019, 20:10:16
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - nie_mientki - 31-05-2019, 09:59:42
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Jorginsson - 31-05-2019, 18:18:03
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Quake96 - 04-06-2019, 23:20:09
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Jorginsson - 05-06-2019, 01:20:54
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - nie_mientki - 05-06-2019, 06:35:05
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - rafi555 - 05-06-2019, 08:47:14
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Jorginsson - 08-06-2019, 01:37:18
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Jorginsson - 09-06-2019, 14:22:37
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Majerano - 09-06-2019, 14:34:48
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Quake96 - 09-06-2019, 18:26:49
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - nie_mientki - 09-06-2019, 19:07:11
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Dawdzio - 09-06-2019, 22:20:01
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Jorginsson - 09-06-2019, 23:28:00
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Jorginsson - 10-06-2019, 22:05:22
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - gabriel0 - 10-06-2019, 22:13:22
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Jorginsson - 10-06-2019, 22:29:52
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Quake96 - 11-06-2019, 00:03:30
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - ananas - 11-06-2019, 12:49:44
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - nie_mientki - 11-06-2019, 13:01:38
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Jorginsson - 11-06-2019, 14:18:20
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Jorginsson - 11-06-2019, 17:58:43
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Jorginsson - 21-06-2019, 12:04:29
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - nie_mientki - 21-06-2019, 15:07:16
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Jorginsson - 21-06-2019, 15:36:32
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - nie_mientki - 21-06-2019, 15:52:48
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - remix301 - 21-06-2019, 15:31:12
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - nie_mientki - 21-06-2019, 15:42:27
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - DumDum - 21-06-2019, 17:04:08
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - seler1500 - 21-06-2019, 19:29:20
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - xploid - 28-06-2019, 16:52:33
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - nie_mientki - 28-06-2019, 16:56:02
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Semmao - 28-06-2019, 16:59:17
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - nie_mientki - 28-06-2019, 16:59:59
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Jorginsson - 29-06-2019, 12:05:39
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - nie_mientki - 29-06-2019, 22:21:10
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Jorginsson - 04-07-2019, 12:46:05
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Jorginsson - 04-07-2019, 13:22:06
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Quake96 - 04-07-2019, 13:28:48
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Jorginsson - 04-07-2019, 17:07:44
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Jorginsson - 05-07-2019, 13:09:38
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - DumDum - 05-07-2019, 19:31:19
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Jorginsson - 05-07-2019, 21:19:29
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Likor - 05-07-2019, 23:45:42
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Mojcin_ - 07-07-2019, 17:06:21
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Jorginsson - 13-07-2019, 14:23:10
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Jorginsson - 24-08-2019, 02:25:37
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Majerano - 24-08-2019, 12:22:06
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Jorginsson - 24-08-2019, 13:45:21
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - rafi555 - 24-08-2019, 15:21:52
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Jorginsson - 24-08-2019, 20:01:40
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - seler1500 - 24-08-2019, 21:47:44
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - rafi555 - 25-08-2019, 01:14:12
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Jorginsson - 25-08-2019, 10:22:55
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - seler1500 - 25-08-2019, 11:27:55
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Jorginsson - 25-08-2019, 12:19:06
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - seler1500 - 25-08-2019, 15:06:21
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Jorginsson - 25-08-2019, 16:43:57
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Jorginsson - 08-09-2019, 22:41:55
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - seler1500 - 14-09-2019, 01:11:35
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Jorginsson - 06-10-2019, 02:05:00
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Jorginsson - 23-10-2019, 00:13:55
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Pocieszny71 - 23-10-2019, 10:14:36
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Jorginsson - 28-10-2019, 18:59:35
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Jorginsson - 28-10-2019, 19:33:46
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Jorginsson - 10-12-2019, 21:06:11
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Jorginsson - 10-12-2019, 23:48:51
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - rafi555 - 04-01-2020, 19:23:02
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Jorginsson - 04-01-2020, 21:09:57
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - rafi555 - 04-01-2020, 21:35:01
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Jorginsson - 04-01-2020, 22:47:27
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Jorginsson - 21-03-2020, 15:26:25
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Szabla - 21-03-2020, 16:56:36
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Jorginsson - 21-03-2020, 20:56:58
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - romek - 21-03-2020, 21:10:36
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Jadek125p - 30-03-2020, 22:04:42
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - trzcinka - 30-03-2020, 23:39:31
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Jorginsson - 31-03-2020, 03:08:24
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Jadek125p - 31-03-2020, 09:36:54
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Jorginsson - 02-05-2020, 03:27:10
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Jorginsson - 17-09-2020, 23:11:38
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Jorginsson - 20-09-2020 03:01:26
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Jorginsson - 11-10-2020, 05:22:16
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - tramwajarz - 17-01-2021, 20:55:39
RE: Romet Ogar 205/ 50-TS-3 - Jorginsson - 06-03-2021, 20:51:25




Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Lagi 50 T-1 w Ogarze 200
Ostatni post: romek
Dzisiaj 18:14:33
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 65
Wyrobiony rowek na klin w...
Ostatni post: Bob_Harley
Dzisiaj 10:26:02
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 166
Romet komar nie ma mocy
Ostatni post: Norweski Zomowiec
16-06-2025 21:33:59
» Odpowiedzi: 17
» Wyświetleń: 919
O tym jak posiadłem FSMa ...
Ostatni post: Retrower
16-06-2025 20:27:05
» Odpowiedzi: 8
» Wyświetleń: 3035
Problem ze sprzęgłem Rome...
Ostatni post: Ambero25
15-06-2025 22:48:27
» Odpowiedzi: 5
» Wyświetleń: 285
OldtimerBazar Wrocław 7/3...
Ostatni post: siwy1958
15-06-2025 01:17:43
» Odpowiedzi: 43
» Wyświetleń: 23117
komar 2351
Ostatni post: joozek
14-06-2025 11:43:34
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 319
Remont rometa Polo M-760
Ostatni post: joozek
14-06-2025 11:39:12
» Odpowiedzi: 39
» Wyświetleń: 5486
Powitać wszystkich
Ostatni post: MarianoItaliano84
14-06-2025 11:33:48
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 100
Filtr powietrza który lep...
Ostatni post: Merfix
14-06-2025 09:34:27
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 233
Linka do motorynki
Ostatni post: romek
13-06-2025 08:10:20
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 186
Uszczelka pod głowicą rom...
Ostatni post: Merfix
12-06-2025 20:15:48
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 311
Przerwa w kole.
Ostatni post: romek
11-06-2025 23:34:55
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 245
Mój pierwszy Ogar 200
Ostatni post: Quake96
11-06-2025 22:37:31
» Odpowiedzi: 1534
» Wyświetleń: 839440
Komar po szlifie na dotar...
Ostatni post: romek
11-06-2025 17:37:44
» Odpowiedzi: 159
» Wyświetleń: 29081

Reklama