Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 głosów - 0 średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Chart - budowa elektryki od zera
Autor Wiadomość
JGNZM Offline
Chartełowiec
Moderatorzy


Liczba postów: 1,247
Imię: Mikołaj
Skąd: Wielkopolskie
Pojazd: Romet Chart
Post: #6
RE: Chart - budowa elektryki od zera
Zacznę od serca elektryki czyli akumulatora. Koniecznie kwasowy zwłaszcza biorąc pod uwagę wahania w ładowaniu wychodzące z prądnicy oraz (jeśli nie zmodyfikujesz zapłonu) to niekiedy niedomagające ładowanie. Po prostu jeśli żelowy rozładuje się poniżej jakiejś wartości to jest do wyrzucenia a kwas przeżyje kilkanaście takich rozładowań. Ja swój akumulator w Charcie mam kwasowy Unibat już 3 lata i ponad 1,5 roku jeździłem z org cewkami co np w mieście nie skończyło się dla akumulatora zbyt dobrze. Akumulator ma być 6V i około 11Ah.

Nie radzę podłączać światła przedniego pod akumulator bez przewinięcia prądnicy.

Ogólnie z zapłonem na 12V jest dużo zachodu, moim zdaniem nie warto. Musisz wtedy wymienić wszystkie żarówki, akumulator, mostek prostowniczy (jeśli miałeś org).
Ja polecam opcję przewinięcia cewek ładowania jak u mnie, tylko problem jest z regulatorem napięcia. Jeśli go nie będzie to ci zagotuje w chwilę akumulator (tak, aż tak mocno ładuje). Mi wykonał go BigSoft ale nie wiem czy ponownie podejmie się tego wyzwania.


Teraz wrócę do instalacji. Jest ona spięta na takie oto kostki:

Taka kostka jest przy każdym z odbiorników (oprócz kierunkowskazów, mostka, ew. regulatora, stacyjki i kilku mniejszych elementów). Ułatwia to przede wszystkim odłączenie wszystkich rzeczy w razie czego. Moim zdaniem jest to dość estetyczna rzecz.
Moja instalacja przed uporządkowaniem wyglądała tak:

Wziąłem się w tą zimę za robotę i ją ładnie uporządkowałem, dałem nowe koszulki itp. Oryginalnie instalacja była spinana na plastry, taśmy, nie wiem jak to nazwać. Takie białe ze sklepu normalnego.
I tak wygląda instalacja teraz:

A i jak widać, część kabli wchodzi za akumulatorem, to są wszystkie przewody do kostki od zapłonu i modułu lub akumulatora. Za stacyjką też jest okrągły otwór i tam przeciągasz kable od stacyjki. Jeśli otworu nie ma, to musisz te przewody przepchnąć nad akumulatorem, w tym wycięciu obok mocowania stacyjki (pierwsze charty miały takie schowki).

Na zdjęciu niżej widać jak mniej więcej w schowku nowego typu jest ułożona instalacja. Moduł po lewej, obok akumulatora wkręcony na dwie śruby do schowka. Obok akumulator, nad nim po prawej stronie (prawy górny narożnik tej części schowka) fabrycznie jest bezpiecznik tzw. rurkowy (plastikowy zwykły). No a po prawej, najbardziej do tyłu jest stacyjka ale to wiadomo.


I podstawowa sprawa co do świateł.
Światło przednie jest w pełni zasilane z prądnicy (masz tam cewki świetlne, przewód czerwony). Kierunkowskazy, światło STOP (czujnik z przodu i z tyłu), światło tylne pozycyjne, podświetlenie licznika są zasilane z akumulatora. Nie radzę ci kombinować z podłączeniem reszty pod akumulator, bo nawet z garażu nie wyjedziesz a akumulator ci zdechnie na org ładowaniu (które wynosi tylko 1,6A). Żeby pobawić się w takie przeróbki musisz przewinąć cewki ładowania a org świetlne przerobić na bezmasowe i również zrobić z nich cewki ładowania.

To chyba tyle co chciałem napisać, jakby co to pytaj o więcej. Mogę pomóc w postaci jakiś tam zdjęć z katalogów bądź instrukcji.
01-04-2018 12:01:14
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 2 użytkowników postawiło piwo JGNZM za ten post.
Odpowiedz 


Wiadomości w tym wątku
Chart - budowa elektryki od zera - Zielak - 31-03-2018, 21:35:31
RE: Chart - budowa elektryki od zera - JGNZM - 01-04-2018 12:01:14




Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
silnik 023 problem z tłum...
Ostatni post: Merfix
Dzisiaj 16:13:16
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 6
Jubilat 2 i Uniwersal
Ostatni post: grzesbmw
Dzisiaj 01:23:54
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 176
Romet Rambler 1.0
Ostatni post: grissley
Dzisiaj 01:04:13
» Odpowiedzi: 5
» Wyświetleń: 19644
kupię magneto do silnika ...
Ostatni post: komarek54
Wczoraj 20:48:08
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 456
Zarejestrowanie ogara na ...
Ostatni post: romek
18-12-2025 21:08:28
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 145
Stajnia Bola
Ostatni post: NoSeLatamTrochu
18-12-2025 13:58:00
» Odpowiedzi: 41
» Wyświetleń: 11628
Koła 19 cali Aluminiowa o...
Ostatni post: romek
18-12-2025 08:59:44
» Odpowiedzi: 6
» Wyświetleń: 1339
Czy malować koła na prosz...
Ostatni post: Bob_Harley
17-12-2025 21:24:11
» Odpowiedzi: 11
» Wyświetleń: 2715
Manetki gazu i sprzęgła
Ostatni post: romek
17-12-2025 10:18:11
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 811
Klamki Romet Kadet
Ostatni post: RobertRG
17-12-2025 03:07:14
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 134
Kolekcja rometów
Ostatni post: grzesbmw
16-12-2025 22:43:04
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 188
Wał 023 pełny czy orginal
Ostatni post: grz3513k
16-12-2025 02:38:53
» Odpowiedzi: 7
» Wyświetleń: 468
Cześć wszystkim
Ostatni post: grzesbmw
15-12-2025 23:22:04
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 162
Czyżby T-3 nie istniał?
Ostatni post: Alenia232
15-12-2025 21:38:30
» Odpowiedzi: 64
» Wyświetleń: 52660
opona - stomil czy współc...
Ostatni post: Bob_Harley
15-12-2025 21:01:25
» Odpowiedzi: 5
» Wyświetleń: 416

Reklama