Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
[Poradnik] Dezamet 019 (Romet 50-T-1) - Prawidłowa obsługa i naprawa skrzyni biegów
Autor Wiadomość
Szatek Offline
Fanatyk Rometa 50-T-1, 50-TS-1 i 50-T-3


Liczba postów: 742
Imię: Patryk
Skąd: Łódź
Pojazd: Inny
Post: #1
[Poradnik] Dezamet 019 (Romet 50-T-1) - Prawidłowa obsługa i naprawa skrzyni biegów
Cześć.

Postanowiłem napisać ten temat, aby zebrać wszystkie pomocne informacje, związane z problemami ze skrzynią biegów silnika Dezamet 019.

Większość osób mających kontakt z tym silnikiem, narzeka na jego skrzynię biegów, która jest rzekomo jego wadą fabryczną – co jest nie prawdą. Wadą tego silnika był automat zmiany biegów starego typu, oraz wałek główny skrzyni biegów – oba elementy zmodernizowano w trakcie produkcji motoroweru (1978-my rok). Zmieniono także wodzik skrzyni biegów (kontra nakrętką, zamiast wkrętu dociskowego) i nakrętkę regulacyjną.

Zmieniacz biegów starego typu:




Zmieniacz biegów nowego typu:




Wałek główny skrzyni biegów starego typu (po prawo) i nowego typu (po lewo) z nacięciami na prowadnicach, utrudniającymi wypadanie drugiego biegu:



Problemy ze skrzynią biegów tych silników po 78-mym roku, związane są w znacznej większości z rozregulowania zmieniacza (bądź jego nieprawidłowej regulacji), powstałych luzów na dźwigni zmieniacza, nieodpowiedniego zdystansowania skrzyni, a także ewentualnego zużycia elementów i stosowania zamienników części elementów skrzyni.

Poniżej opisane są etapy, które należy wykonać kolejno, w razie problemów ze skrzynią biegów:

I – Regulacja skrzyni biegów

Poradnik z „ Instrukcji napraw motorowerów Romet 50-T-1, 50-T-3, 50-M-2, 50-M-3, M-780, M-781, 200, 201, 100”:




W skrócie: Istnieją dwa sposoby jej prawidłowej regulacji, oba opierają się na ustaleniu położenia trybu drugiego biegu:

1. Na otwartym silniku (sposób dokładniejszy):

a) Montaż zmieniacza, uszczelki pod zmieniacz, wodzika z kontrą, kompletnego wałka głównego, trybu drugiego biegu i wałka pośredniczącego.

Ustawienie trybu drugiego biegu razem z trybem wałka pośredniczącego jak najdokładniej na jego środkowym wypuście i zablokowanie wodzika skrzyni w tej pozycji wkrętem/nakrętką.

2. Na zamkniętym silniku:
a) Wstępna regulacja skrzyni biegów;
b) Załączenie drugiego biegu;
c) Wykręcanie nakrętki regulacyjnej wodzika do momentu wyłączenia biegu - przy jednoczesnym poruszaniu kołem magnesowym, oraz uniesionym tylnym kołem dla dokładnego wychwycenia tego momentu;
d) Wkręcenie nakrętki regulacyjnej o dokładnie 4,5 (niektóre źródła podają 5,5) obrotu;
e) Zakontrowanie nakrętki regulacyjnej nakrętką kontrującą, bądź wkrętem dociskowym.

II – Niwelacja luzów zmieniacza

1. Stary typ zmieniacza:

Luzy powstałe na dźwigni tego zmieniacza, można skasować tylko i wyłącznie poprzez dotoczenie nowych tulejek w których ona pracuje. Ich zdjęć niestety nie posiadam. Polecam wykonać jednoczęściową i ewentualnie zamontować ją na cynę (jeśli nie będzie siedziała stabilnie w podstawie). Luz na boki oraz góra-dół musi być praktycznie zerowy!

Warto też pamiętać, aby w zmieniaczu znajdowała się kulka i sprężynka o wymaganych wymiarach.

Ustawiamy także luzy zmieniacza w miejscach podkładek dystansowych na 0,1 - 0,2 mm. Spis podkładek dystansowych jest dostępny na schemacie zmieniacza. Same podkładki można kupić np. tutaj: http://techroll.com.pl/sklep/132-Podkladki-dystansowe

Pozostałe elementy zmieniacza nie mają wpływu na pracę skrzyni biegów – no chyba że są wyraźnie zużyte.

2. Nowy typ zmieniacza:

Luzy powstałe na dźwigni tego zmieniacza, niwelujemy bardzo prosto – poprzez maksymalne skręcenie jej dolnej i górnej części, a następnie jej skontrowanie nakrętką M6 (można dać dodatkowo pod nią podkładkę sprężynującą). Po skręceniu dźwigni, nie powinniśmy mieć możliwości jej obrócenia ręką (bez zamontowanej kulki).

Maksymalne skręcenie ze sobą tych dwóch elementów dźwigni, spowoduje cięższą pracę zmieniacza, ale zmniejszy ryzyko niepożądanego wypchnięcia jej przez wodzik skrzyni biegów.

Nie dajemy dodatkowych podkładem pod wspornik zmieniacza, ponieważ luz wałka nie ma znaczenia na pracę skrzyni, a może to spowodować jego nie odbijanie podczas zmiany biegów.

Warto też pamiętać, aby w zmieniaczu znajdowała się kulka i sprężynka o wymaganych wymiarach.

Ustawiamy także luzy zmieniacza w miejscach podkładek dystansowych na 0,1 - 0,2 mm. Spis podkładek dystansowych jest dostępny na schemacie zmieniacza. Same podkładki można kupić np. tutaj: http://techroll.com.pl/sklep/132-Podkladki-dystansowe

Pozostałe elementy zmieniacza nie mają wpływu na pracę skrzyni biegów – no chyba że są wyraźnie zużyte.

III - Dystansowanie skrzyni biegów

Temat był zbyt rozległy aby umieścić go tutaj: http://www.chlopcyrometowcy.pl/showthread.php?tid=48666

IV – Ewentualna wymiana zużytych elementów

Elementy najbardziej podatne na zużycie (kolejno):

1. Zmieniacz biegów:
a) Starego typu:
- tulejki dźwigni zmieniacza (wewnętrzna część);
- miejsce osadzenia tulejek dźwigni zmieniacza;
- dźwignia zmieniacza (w miejscu pracy w tulejkach, w miejscu zazębiania kulki, w miejscu obrotu jej ramienia, w miejscu łączenia ramienia z nakrętką regulacyjną);
- dźwignia i segment zębaty zabieraka (zęby).

b) Nowego typu:
- zespół dźwigni zabieraka (zęby);
- dźwignia zmieniacza (w miejscu pracy w tulejce, w miejscu zazębiania kulki, w miejscu obrotu jej ramienia, w miejscu łączenia ramienia z nakrętką regulacyjną);
- tulejka dźwigni zmieniacza (wewnętrzna część).

2. Tulejki wodzika zmiany biegów (wewnętrzna część);
3. Tryby skrzyni biegów (tryb pierwszego biegu, sprzęgła kłowe, wypusty na wałkach, zęby itp.).

Wykonanie wszystkich punktów tego poradnika, gwarantuje poprawną pracę skrzyni biegów.

Temat będzie oczywiście aktualizowany.

Tekst napisany wyłącznie dla forum: http://www.chlopcyrometowcy.pl – zakaz kopiowania.

Źródła zdjęć:
- internet;
- http://www.jacomoto.pl;
- własne materiały.

Zapraszam do udziału w rozwijaniu tematu, pozdrawiam.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 05-06-2019 14:23:25 przez Szatek.)
20-10-2017 15:17:00
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 9 użytkowników postawiło piwo Szatek za ten post.
Reklama
Odpowiedz 


Wiadomości w tym wątku
[Poradnik] Dezamet 019 (Romet 50-T-1) - Prawidłowa obsługa i naprawa skrzyni biegów - Szatek - 20-10-2017 15:17:00




Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Lagi 50 T-1 w Ogarze 200
Ostatni post: Quake96
Dzisiaj 23:33:06
» Odpowiedzi: 7
» Wyświetleń: 160
Problem z linka gazu koma...
Ostatni post: Konrad DD
Dzisiaj 23:23:11
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 5
Remont
Ostatni post: grz3513k
Dzisiaj 23:07:01
» Odpowiedzi: 19
» Wyświetleń: 1052
Komar ciężko pali na ciep...
Ostatni post: schabowy07
Dzisiaj 22:40:40
» Odpowiedzi: 7
» Wyświetleń: 47
Co to jest Unidal?
Ostatni post: ka_losh
Dzisiaj 21:45:11
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 17
Unidal?
Ostatni post: ka_losh
Dzisiaj 21:43:00
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 13
Co to za model składaka?
Ostatni post: Miczix
Dzisiaj 21:11:11
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 59
Ogar 205 1987
Ostatni post: romek
Dzisiaj 19:37:59
» Odpowiedzi: 52
» Wyświetleń: 4299
Ogar 205 - problemy z bie...
Ostatni post: romek
Dzisiaj 19:22:02
» Odpowiedzi: 6
» Wyświetleń: 140
Dobry wieczór
Ostatni post: maxior30
Dzisiaj 03:12:49
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 39
Jak wyglądały te modele w...
Ostatni post: Rometowiec_SJZ
Wczoraj 20:01:02
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 53
Wyrobiony rowek na klin w...
Ostatni post: Dinozaur
Wczoraj 12:28:44
» Odpowiedzi: 5
» Wyświetleń: 250
Romet komar nie ma mocy
Ostatni post: Norweski Zomowiec
16-06-2025 21:33:59
» Odpowiedzi: 17
» Wyświetleń: 958
O tym jak posiadłem FSMa ...
Ostatni post: Retrower
16-06-2025 20:27:05
» Odpowiedzi: 8
» Wyświetleń: 3104
Problem ze sprzęgłem Rome...
Ostatni post: Ambero25
15-06-2025 22:48:27
» Odpowiedzi: 5
» Wyświetleń: 303

Reklama