Romet Chart, typ 210 Elektronik 12V/120W by BigSoft
|
Autor |
Wiadomość |
BigSoft
Pomocny użytkownik
Liczba postów: 1,006
Imię: Przemo
Skąd: SI
Pojazd: Romet Chart
|
RE: Romet Chart, typ 210 Elektronik 12V/120W by BigSoft
Chart jak na razie jeździ. Xado niewiele pomogło, efekt był znikomy, różnica może 0,2 bara. Poza tym sprężanie z czasem znów spadło, dlatego postanowiłem sprawdzić jak wygląda cylinder, tłok i pierścienie. Niestety po demontażu wszystkiego okazało się, że Xado nie miało już tam co robić, ponieważ jest już za późno. Tłok jest dosyć porysowany, tuleja też. Wynika to z tego mojego nieszczęsnego wcześniejszego przytarcia na Amalu, no ale tak to jest jak się coś zrobi na odpier..ol bo mało czasu (za uboga mieszanka zrobiła swoje).
Luz na zamkach:
- górny pierścień: 1,15mm
- dolny pierscień: 0,65mm
Chciałem wymienić same pierścienie. Efekt był taki, że silnik nie za bardzo chciał je zaakceptować na starym tłoku  Tzn, drugi pierścień niemal od razu zablokował się w rowku tłoka, co spowodowało ostre jego przytarcie (tłoka też) w tym miejscu..
Kupiłem więc nowy tłok i pierścienie, oraz od razu sworzeń i tulejkę sworznia. Sworzeń dlatego, że miał już tendencje do wahań. Mam nadzieję, że rozumiecie o co chodzi, a jak nie to wyjaśnię jeżeli będzie trzeba. Oczywiście nieźle się wpakowałem z nowym tłokiem, bo kupiłem R1 czyli pierwszy szlif. Zapomniałem tylko sprawdzić, czy mam R1 wg numeracji ZMD czy współczesnej... Okazało się, że mam R1 wg ZMD, czyli dzisiejsze R2 (38,50). Kupiłem więc nowy tłok, nawet udało się dostać ZMD do Charta. Do tego pierścienie. Efekt? Takie trzaski w cylindrze, że strach było tym wyjechać. Powodem był już zbyt znaczny próg w tulei cylindra. Rozwiązaniem na to, jest zastosowanie tłoka R2 do Charta współczesnej produkcji, ponieważ ma on osadzone pierścienie 0,7mm niżej niż w przypadku tłoka ZMD, czyli można się domyślić, że nie dochodzi w tym przypadku do progu (bo wcześniej miałem tłok ZMD założony, w którym pierścienie są wyżej).
Ale i ten zestaw musiałem zdemontować. Niestety ale pojawił się problem z nową utoczoną tulejką. Była zrobiona tak jak zawsze, luz jak należy i jakimś cudem sworzeń w niej się zatarł. Prawdopodobnie winny jest materiał, z którego ta tulejka jest zrobiona.
Skończyło się więc na tym, że wróciło wszystko stare. Chart jeździ dobrze. Wkręca się również dobrze i ogólnie mimo tego, że trochę go dojechałem w tym sezonie to nie ma źle. Podejrzewam, że do zimy dociągnie spokojnie. W sumie mogłem tego wcale nie ruszać, no ale tak czasem mam, że najpierw zrobię, potem przemyślę porządnie temat
Ciśnienie sprężania 10,2 bar.
Przebieg: 11438,5km
Co do sprężania. Jak na stan tłoka, pierścieni i cylindra jest aż dziwnie wysokie. Na tyle dziwnie, że dałem manometr do ponownego sprawdzenia i porównania z profesjonalnym sprzętem pomiarowym i okazało się, że... wskazuje poprawnie.
Dodam, że na tym innym nowym tłoku sprężał do 9 barów (wiadomo nie dotarty w ogóle był) i był znacznie słabszy, ale nie tragicznie słaby. Nawet mocny dół był.
Wiem jedno. Na przyszły sezon ten silnik, a konkretnie cylinder dostanie kolejny szlif, ale już pod porządny tłok. Pewnie kupię meteora takiego jak do 50/4. Sama tuleja gdyby nie te rysy od przytarcia, to była by jeszcze całkiem konkretna. Włożyłem nowy pierścień w tuleję w obszar, gdzie pracują pierścienie i porównałem luz na zamku w tym miejscu i na samej górze (gdzie pierścienie nie dochodzą). Różnica była tak niewielka, że podejrzewam, iż sama tuleja bez szlifu przejechała by spokojnie kolejne 10 tys, a może więcej. Potrzebny jest tylko porządny tłok z porządnymi pierścieniami.
Odnośnie 50/4 - przez zimę kompletuję części i mam nadzieję, że na wiosnę wpadnie do ramy, a zwykłe 50cm3, którym teraz jeżdzę będzie leżał w szafie jako awaryjna jednostka
citroen-XM.pl
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 22-10-2013 23:25:38 przez BigSoft.)
|
|
22-10-2013 23:22:15 |
|
|
Wiadomości w tym wątku |
RE: Romet Chart, typ 210 Elektronik 12V/120W by BigSoft - BigSoft - 22-10-2013 23:22:15
|
Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości
|
|