Ocena wątku:
- 0 głosów - 0 średnio
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
|
Autor |
Wiadomość |
Maka_91
Majsterkowicz Amator

Liczba postów: 450
Imię: Mateusz
Skąd: Zachodniopomorskie
Pojazd: Romet 50-T-1
|
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
(09-02-2025 15:17:50)tomangelo napisał(a): Jeszcze pytanie na ile wały i korby motorów "z jajem" są w stanie wytrzymać mocniejsze sprężanie. To chyba mimo wszystko dodatkowa siła ściskająca/skręcająca materiał.
Przecież te wały nie za bardzo się różniły. Ja doprężałem swój silnik 019 na stopień sprężania 10:1. Chodzi dobrze. Na ile to skróci żywotność silnika nie wiem ale ja to traktuje jako zabawę, hobby i zbieranie doświadczeń.
Generalnie myślę, że można śmiało podnieść stopień sprężania i nic się nie stanie. Oczywiście każdy tuning musi być poprzedzony doprowadzeniem silnika do dobrego stanu, inaczej to nie ma sensu.
Na pewno większy stopień sprężania zwiększa obciążenie i siły działające na układ korbowo tłokowy.
(13-01-2025 22:11:27)Norweski Zomowiec napisał(a): (13-01-2025 11:47:44)romek napisał(a): https://www.chlopcyrometowcy.pl/showthre...210&page=2
Tylko pytanie czy to liczyć od 70 czy 78 oktanów
Załóżmy że od 78, i że na każde 5 oktanów przyspieszany o 3 stopnie to już jest od 4,4 do 5,4mm
ale licząc od 70 to juz 5,6-6,8mm
Ja wątpię żeby Komar w ogóle odpalił przy takim ustawieniu a jak odpali to nie wejdzie na obroty i będzie sadził w gaznik
z jakiego równania obliczyłeś, że to będzie teoretycznie ustawienie zapłonu od 4,4mm do 5,4mm?
Kiedyś też chciałem znaleźć równanie ale nie znalazłem. Więc postanowiłem sobie to rozrysować i pomyśleć. Udało mi się i mam zrobione w Excelu równanie z którego można obliczyć jakie jest położenie tłoka względem GMP w zależności od kąta. Nie jest to takie proste i oczywiste jakby mogło się wydawać. Nie jest to tak, że jeden stopień to tyle i tyle mm. To zależy gdzie jest tłok i w każdym miejscu to jest inaczej.
Generalnie w równaniu trzeba uwzględnić sporo parametrów m. in. długość korbowodu.
Ale zrobić się da, z tym że trzeba ogarniać w miarę dobrze funkcje trygonometryczne - sinusy, cosinusy itp.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 09-02-2025 16:00:17 przez Maka_91.)
|
|
09-02-2025 15:43:50 |
|
|
Dinozaur
Nowy

Liczba postów: 94
Imię: Jarek
Skąd: Wroclaw
Pojazd: Inny
|
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
Czesc, trzeba porownac np. przekroj poprzeczny korbowodu Jawki, Simsona S 51 i Komara czy Rometa, czy sa roznice w grubosci korbowodow ?
Bo ze Jawka i Simson byly fabrycznie sprezone ponad 9 : 1 [ nawet ok. 9,5 : 1 ], to wiadomo i byly fabrycznie wowczas zbudowane na benzyny ponad 90 Okt., wtedy to byla na ogol 'Etylina 94 Okt.' i bardzo dobrze na niej te silniki pracowaly.
Rys, Zak, Komar, itp. mialy stopnie sprezania 6,5 : 1 i byly zbudowane duzo wczesniej / na benzyny od 72 - do 75 Oktan i na nich mialy w miare 'duze moce' - bo Rys i Zak nawet 1,65 / 1,7 - do 1,8 KM osiagaly.
Komara juz specjalnie 'zdlawili', zeby mial max 1,4 / 1,5 KM, ale 'na Zachod' produkowali wersje 'wzmocniona' do ok. 2 / 2,1 KM, jak slyszalem..?
Jest tak : lata temu sprezylem oryginalny silnik NSU 351 'OT' 1936, ktory mial fabrycznie stopien sprezania 6,2 - 6,5 : 1 i byl na benzyne 75 Okt. 'spirytusowa' przed wojna.
Dobralem cylinder od Junaka M 10, tlok od 'Fiata 125p - plaski' i silnik sprezylem o ok. 85 - 90%, bo mial 10,5 - 11 : 1 tak, ze na benzynie 94 Okt. juz lekko 'stukal', ale tylko na biegu bezposrednim, w 2 osoby z bagazami i przy przyspieszaniu od 'wolnych' obrotow / spalal stukowo przez 1,5 - 2 sekundy zaledwie, a jak obroty troche wzrosly - przyspieszal prawie 'rakietowo' juz bez 'stuku'...
Teoretycznie 'nic sie nie stalo' w silniku przez 3,5 - 4 lata jazdy codziennie / naliczylem ok. 75 - 80 tys. km przebiegu, oprocz 'padaczki' lozysk w bloku silnika, podpierajacych wal korbowy - wyoralo je na ok. 2 mm, az tlok zaczal stukac w glowice...
Rozebralem silnik, myslalem - ze to korbowod 'zdechl', a tu nic - tylko te lozyska w bloku wyoralo, wiec wymienilem, zlozylem silnik i zlozylem nastepny motocykl, 'niestety - juz 600cc' i juz nie jezdzilem na tym 351 wiecej...
Tak wiec - wal korbowy wytrzymal sprezenie prawie 2-krotnie wieksze niz fabryczne / przez ok. 75 tys. km, korbowod wytrzymal, itp., ale nie daly rady lozyska w bloku silnika - rolkowe...
Pozdrawiam.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 09-02-2025 19:20:29 przez Dinozaur.)
|
|
09-02-2025 19:10:04 |
|
|
romek
019 rzondzi

Liczba postów: 2,506
Imię: Marcin
Skąd: NOS
Pojazd: Romet Komar
|
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
Ale ja bym tylko chciał podnieść stopień sprężania do około 8 żeby zrównać z Rometem  stopień sprężania 8 to wg tabeli która tu wstawiałes to LO 85-90 więc już ,,prawie" , co nie zmienia faktu że fabryka zalecała 78 również do tych silników. Inna sprawa że zawsze jest jakaś tolerancja, moje Grande Punto ma stopien 11,1 oczywiście wlewa się LO95 a nie LO100
Wcześniej sugerowałem się cytatem z książki - błędnym - że 017 ma również stopień 6,5. Ta sama książka w opisach technicznych podaje dla kwadraciaka 8. Być może z tego wynika różnica mocy 0,3KM. Z pewnością wał wytrzyma bo są takie same.
Lecz obawiam się że po zdjęciu 1mm głowica będzie już płaska i będzie uderzać tłok. Słynny poradnik ,,4KM z Komara" mówi o planowaniu cylindra.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 09-02-2025 19:26:18 przez romek.)
|
|
09-02-2025 19:19:54 |
|
|
Dinozaur
Nowy

Liczba postów: 94
Imię: Jarek
Skąd: Wroclaw
Pojazd: Inny
|
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
Dlatego zawsze najlepiej regulowac wyprzedzenie zaplonu doswiadczalnie : wyprzedzic troche / 0,5 - 1mm i wyprobowac silnik na osiagi, pozniej znowu 'troche' wyprzedzic i znowu wyprobowac, az do skutku - czyli najlepszej mocy, niskiego spalania, nie przegrzewania sie silnika i nie 'wierzgania' kopniaka, zeby dawalo sie normalnie odpalac...
Te 1,5 - 2 stopnie sprezania wiecej, to raczej jest przyslowiowy 'pryszcz' dla korbowodu i silnika, bo o Komarze pisali juz w latach 60/70-tych w 'Mlodym Techniku', ze ma rezerwy mocy konstrukcyjne na poziomie 4,5 - 5 KM.
A te tabele - tez moga byc roznie dopasowywane do silnikow, w zaleznosci od ich systemu chlodzenia : powietrzem czy ciecza, bo zawsze silniki 'powietrzaki' bez wentylatora - sa bardziej przegrzane i moga wymagac 'kilku / 2 - 3 Oktanow' wiecej, zeby nie 'stukaly' przy duzym obciazeniu i w czasie upalow 30 / 35 stopni.
W Komarze zdaje sie - ze stoczenie glowicy ok. 2mm / spreza silnik do ok. 9 : 1.
Pozdrawiam.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 09-02-2025 19:38:21 przez Dinozaur.)
|
|
09-02-2025 19:34:27 |
|
|
Użytkownicy przeglądający ten wątek:
|
|