| 
	
	 
		
	 
	
	
	
		
			| 
				
				 
					4x Romet 50-T-1 1975-76 r. - Szatek
				 
			 | 
		 
		
			| Autor | 
			Wiadomość | 
		 
		
	 
	
		
	
		
		joozek 
 
 
		
			senior 
			
			
			
  
 
			
Liczba postów: 2,411 
Imię: Józek 
Skąd: Lubin 
Pojazd: Inny 
	
		
	 | 
	
		
			
RE: 4x Romet 50-T-1 1975-76 r. - Szatek 
			 
			
				Zrób tak jak napisałem, wymień tą rurkę w ramie. Oszlifuj ramę do gładkości i dopiero wspawaj tą rurkę. Dlaczego migomatem? To proste, będzie gładki i czysty spaw bez szlaki. Łatwiej i ładniej to oszlifujesz. Dla mnie jest nieważne stwierdzenie, że "przecież tego nie będzie widać"    ma być lepiej niż z fabryki, np tak to robiłem w moim 2350. Mogłem kupić niby nowe, ale wolałem naprawić te jego "nogi"   
 
 
 
Co do ośki nóżki centralnej, pewnie masz ją od modelu z profilowaną ramą Polo/Pegaz/Kadet itp, tam były dłuższe. Nie może się przesuwać, dotnij i nawierć nowy otwór pod zawleczkę. Ja dodatkowo daję podkładkę, by zawleczkę nawet lekko wbić młotkiem gumowym. 
Tu na dole, ale widać
  
			 
			
			
 
Denerwować się, to tracić własne zdrowie z powodu cudzej głupoty
			
		 |  
	 
 | 
 
	| 27-02-2016 21:21:56 | 
	
		
	 | 
 
	
	
		   
		 
		
	 | 
 
 
		
		
	
		
		Quake96 
 
 
		
			Pyr pyr, wrum, wrum :D 
			
			
 
 
			
  
 
			
Liczba postów: 2,790 
Imię: Piotr 
Skąd: Bydgoszcz 
Pojazd: Romet Ogar 200 
	
		
	 | 
	
		
			
RE: 4x Romet 50-T-1 1975-76 r. - Szatek 
			 
			
				Ja osobiście mogę tylko dodać, że i elektroda powinna wytrzymać. Latem kumpel wspawywał mi zupełnie nowy ogranicznik stopki zrobiony z kątownika, właśnie elektrodą i spisuje się idealnie. Tak samo jak spawane mocowanie silnika. Fakt, spawy nie wyglądają zachęcająco, ale mnie to na szczęście tak nie przeszkadza   
			 
			
			
 
- Patrz pan, ale ciśnie tą jawką, no wariat! 
- Ale panie, to dopiero drugi bieg się kończy... 
 
"Skończyło się jak Bruce Lee, czy misja w kosmodromach 
Nie nagra tego Grundig czy Unitra Diora...."
			
		 |  
	 
 | 
 
	| 29-02-2016 02:29:29 | 
	
		
	 | 
 
	
	
		   
		 
		
	 | 
 
 
	
		
		Szatek 
 
 
		
			Fanatyk Rometa 50-T-1, 50-TS-1 i 50-T-3 
			
			
			
  
 
			
Liczba postów: 742 
Imię: Patryk 
Skąd: Łódź 
Pojazd: Inny 
	
		
	 | 
	
		
			
RE: 4x Romet 50-T-1 1975-76 r. - Szatek 
			 
			
				 (26-02-2016 17:51:08)Szatek napisał(a):  Ktoś wie, od czego ten tryb (chyba zdawczy)?: 
 
  
Ponawiam pytanie.
  (27-02-2016 17:02:38)Szatek napisał(a):  Sam mam takie siedzenie, ale widać że jest nie oryginalne, bo blacha jest już od późniejszych 50-T-1, no i pokrowiec jest inaczej przymocowany: 
Blacha siedzenia w pierwszych 50-T-1 różniła się tylko tym, że miała dwa dodatkowe otwory w miejscu gdzie są te "kątowniki" w które wkręca się śruby. Innych różnic nie zauważyłem, więc to praktycznie to samo.
 
Do ramy została wspawana nowa rurka ośki stopki centralnej:
  
 
 
Stopka nie ma teraz zbędnego luzu:
  
Ktoś wie jakiej długości powinna być ta krótsza ośka? Wolałbym kupić oryginalną.
  
Zleciłem naprawę przedniego błotnika:
  
 
Był pokrzywiony, popękany i miał wyrobione otwory. Naprostowany, pospawany i nawiercone nowe otwory.
 
Rozebrałem tylne amortyzatory od 50-T-1:
  
 
 
Tutaj instrukcja jak to zrobić z "Jeżdżę motorowerem" Józefa Podlaskiego:
  
Pełny rozmiar:  http://images75.fotosik.pl/549/c33fa215785cf110.jpg
Kupiłem:
 
1. Trochę nowych i oryginalnych części:
  
 
2. Trochę używanych i oryginalnych części:
  
 
3. Chromowany błotnik tylny od Rometa:
  
 
 
 
Ktoś wie w jakim Romecie mógł być? Chyba tylko Kadety na eksport, prototypy 50-T-1 i 50-TS-1 takie miały. Ewentualnie ktoś go sobie pochromował. Tutaj porównanie z błotnikiem od mojego 50-T-1:
  
Możliwe też, że błotniki w pierwszych 50-T-1 były inne.
 
4. Podnóżki kierowcy, już są w naprawie:
  
5. Dwa klucze płaskie:
  
Nie wiem jakie powinny być oryginalnie, ktoś wie? 
 
Mam już skompletowaną całą narzędziówkę. Zastanawiam się tylko, czy aby na pewno są to narzędzia z takimi oznaczeniami i czy były pokryte takimi powłokami. 
 
Czy ktoś wie, jakie oznaczenie (napis "ZZR" lub pegaz) były na narzędziach i na pompce powietrza do Rometów, oraz jakimi powłokami były zabezpieczane narzędzia (ocynk/oksyda/lakier proszkowy/nikiel) w 75-tym roku?
 
6. Korki wlewu oleju z białego plastiku:
  
Występowały prawdopodobnie w silnikach 017 i 019, jako wersja przejściowa, pomiędzy metalowym (chromowanym) korkiem, a tym z czarnego plastiku:
  
7. Górny wspornik tłumika:
  
Oba zostały także odpowiednio zakrzywione (w dwóch miejscach).
 
8. Inną instrukcję obsługi do Rometa 50-T-1 i 50-T-3:
  
 
Jeśli ktoś chce kupić poprzednią (brak pierwszych siedmiu stron), to proszę o kontakt.
 
Okazało się też, że niepotrzebnie odcinałem te dolne uchwyty sprężyn z nóżek dolnych przedniego zawieszenia. Nóżki można jednak pochromować w całości i plastikowym uchwytom nic się nie stanie. 
 
Rezygnuje z nóżek dolnych w których wyciąłem uchwyty sprężyn, tulejek teflonowych przedniego zawieszenia oraz dorabianych ze stali nierdzewnej A2: uchwytów sprężyn dolnych i górnych, sprężyn przedniego zawieszenia i osi wahacza. Jeśli ktoś jest zainteresowany kupnem w.w. części, to proszę o kontakt.
 
Pozdro   
			 
			
			
			
		 |  
	 
 | 
 
	| 28-04-2016 15:16:15 | 
	
		
	 | 
 
	
	
		   
		 2 użytkowników postawiło piwo Szatek za ten post:2 użytkowników postawiło piwo Szatek za ten post. 
		jacomoto (04-28-2016), Kanilox (06-22-2016)
	 | 
 
 
	
		
		Szatek 
 
 
		
			Fanatyk Rometa 50-T-1, 50-TS-1 i 50-T-3 
			
			
			
  
 
			
Liczba postów: 742 
Imię: Patryk 
Skąd: Łódź 
Pojazd: Inny 
	
		
	 | 
	
		
			
RE: 4x Romet 50-T-1 1975-76 r. - Szatek 
			 
			
				 (28-04-2016 15:16:15)Szatek napisał(a):  Ktoś wie jakiej długości powinna być ta krótsza ośka? Wolałbym kupić oryginalną. 
 
[...] 
 (28-04-2016 15:16:15)Szatek napisał(a):  3. Chromowany błotnik tylny od Rometa: 
 
[...] 
 
Ktoś wie w jakim Romecie mógł być? Chyba tylko Kadety na eksport, prototypy 50-T-1 i 50-TS-1 takie miały. Ewentualnie ktoś go sobie pochromował. Tutaj porównanie z błotnikiem od mojego 50-T-1: 
 
[...] 
 
Możliwe też, że błotniki w pierwszych 50-T-1 były inne. 
 (28-04-2016 15:16:15)Szatek napisał(a):  5. Dwa klucze płaskie: 
 
[...] 
 
Nie wiem jakie powinny być oryginalnie, ktoś wie?  
 
Mam już skompletowaną całą narzędziówkę. Zastanawiam się tylko, czy aby na pewno są to narzędzia z takimi oznaczeniami i czy były pokryte takimi powłokami.  
 
Czy ktoś wie, jakie oznaczenie (napis "ZZR" lub pegaz) były na narzędziach i na pompce powietrza do Rometów, oraz jakimi powłokami były zabezpieczane narzędzia (ocynk/oksyda/lakier proszkowy/nikiel) w 75-tym roku? 
Podnóżki kierowcy zostały pospawane:
  
Wgniotki na rantach baku zostały w miarę możliwości usunięte:
  
Do tylnego błotnika został przynitowany brakując uchwyt tablicy rejestracyjnej:
  
Wszystkie widoczne części zostały przygotowane do piaskowania:
  
 
A następnie w końcu wypiaskowane:
  
 
Niestety, piaskowanie pokrzywiło niektóre blachy i musiałem je naprostować. Pojawiły się też uszkodzenia, które nie można zaspawać (za cienka blacha), więc będę musiał je zacynować, bądź zaszpachlować:
  
 
 
Tutaj cyna albo szpachla też będzie konieczna:
  
 
Jutro zawożę wszystkie widoczne elementy do cynkowania galwanicznego.
 
Kupiłem:
 
1. Nowy i oryginalny ślimak:
  
 
2. Trochę używanych i oryginalnych części:
  
3. Instrukcje obsługi:
  
 
Tutaj porównanie trzech różnych instrukcji do 50-T-1 (w kolejności wydań):
  
Oraz porównanie dwóch różnych głowic - druga na pewno była montowana w 50-T-1 (i 50-TS-1):
  
4. Trochę potrzebnych narzędzi:
  
Zleciłem także wykonanie specjalistycznych przyrządów potrzebnych do silnika:
  
Wykonałem też replikę oryginalnej kedry na bak 50-T-1 i 50-TS-1:
  
 
 
 
 
Poza tym, ustawiłem biegi w 50-T-1 z 76-go roku, według drugiego sposobu z "Instrukcji napraw motorowerów Romet: 50-T-1, 50-T-3, 50-M-2, 50-M-3, M-780, M-781, 100, 200, 201", ponieważ zaczęła wyskakiwać mi "dwójka" (poprzedni właściciel ustawił biegi "po swojemu"). 
 
Obecnie nie ma problemu z biegami. Może jedynym problem jest to, że aby zredukować bieg z "trójki" na "jedynkę", trzeba zrobić to na dwa razy, ale to raczej nie jest kwestia regulacji.
  
 
Pełny rozmiar:
 http://images78.fotosik.pl/698/add1ae2cb165a091.jpg
http://images75.fotosik.pl/696/a5124650cec9aaee.jpg
Ustawiłem też w nim zapłon (lampa stroboskopowa + czujnik zegarowy + szczelinomierz) oraz wyregulowałem gaźnik, ponieważ zdarzało mu się "dusić" w czasie jazdy (to także poprzedni właściciel ustawił mniej-więcej). Po takiej regulacji widać różnicę w pracy silnika.
 
Zdjąłem też z niego w końcu tą stopkę boczną (która była razem z innymi napinaczami łańcucha) i założyłem oryginalne napinacze.
 
Kolejna aktualizacja gdy przywiozę części z galwanizerni.
 
Pozdro.   
			 
			
			
			
		 |  
	 
 | 
 
	| 22-06-2016 15:26:43 | 
	
		
	 | 
 
	
	
		   
		 
		
	 | 
 
 
	
		
		Szatek 
 
 
		
			Fanatyk Rometa 50-T-1, 50-TS-1 i 50-T-3 
			
			
			
  
 
			
Liczba postów: 742 
Imię: Patryk 
Skąd: Łódź 
Pojazd: Inny 
	
		
	 | 
	
		
			
RE: 4x Romet 50-T-1 1975-76 r. - Szatek 
			 
			
				 (22-06-2016 15:26:43)Szatek napisał(a):  Jutro zawożę wszystkie widoczne elementy do cynkowania galwanicznego. 
A jednak wybrałem kadm, a nie ocynk, dlatego że:
 
1. Kadm jest lepszą powłoką antykorozyjną niż cynk. 
2. Kadm wnika lepiej w szczeliny niż cynk. 
3. Można go bez problemu lakierować. Lakier może odpaść nawet z ocynku galwanicznego po chromianowaniu (po nałożeniu barwnej warstwy zabezpieczającej cynk przed utlenianiem i zwiększającej przyczepność lakierów). 
4. Brak wanien do ocynku o odpowiedniej wielkości w zakładach galwanicznych.
 
Kadm jest droższy niż cynk galwaniczny. Jest matowoszary, najlepiej wychodzi na płaskich powierzchniach - dlatego widać przebarwienia:
  
 
Niestety, w trakcie procesu stopiły się aluminiowe nity od wspornika tablicy rejestracyjnej na tylnym błotniku i trzeba będzie go przynitować jeszcze raz   
Tutaj wszystko w nowym miejscu przechowywania:
  
Pokrywy schowka przygotowane do lakierowania:
  
 
Na przyszłość pokrowiec zapobiegający osiadaniu kurzu:
  
Chemia do konserwacji zbiornika paliwa i profili zamkniętych:
  
Bak mógłbym ocynkować, ale ocynk może jednak reagować z benzyną. Co prawda nie wiem czy będzie w nim benzyna, ale wolę założyć że będzie. 
 
Dodatkowo, żadna galwanizernia się tego nie podejmie - robi to jedna osoba która to sobie wymyśliła.
 
Bak w takim wypadku byłby ocynkowany cały, a więc musiałbym lakierować ocynk.
 
Także, wole zastosować farbę, która została specjalnie opracowana do zbiorników.
 
Kolejne specjalistyczne przyrządy do silnika:
  
Kupiłem też prawie wszystkie śruby, nakrętki, podkładki i zawleczki ze stali nierdzewnej A2:
  
I jeszcze jeden ślimak:
  
A tutaj żółty lakier/podkład na zbiorniku paliwa 50-T-1 z 76-go:
  
Ktoś wie co to dokładnie jest?
 
I ten motorower po małych zmianach:
  
Pozdro.   
			 
			
			
			
		 |  
	 
 | 
 
	| 09-07-2016 15:22:30 | 
	
		
	 | 
 
	
	
		   
		 
		
	 | 
 
 
	
		
		Szatek 
 
 
		
			Fanatyk Rometa 50-T-1, 50-TS-1 i 50-T-3 
			
			
			
  
 
			
Liczba postów: 742 
Imię: Patryk 
Skąd: Łódź 
Pojazd: Inny 
	
		
	 | 
	
		
			
RE: 4x Romet 50-T-1 1975-76 r. - Szatek 
			 
			
				Szatek napisał(a):Do wyboru mam: żółty, pomarańczowy, czerwony i niebieski   
Pomyliłem się - pomarańczowy i czerwony to jednak ten sam kolor, którym jest L614 z palety Fiata 125p:  http://fiat125p.pl/kolo.html
Żółty to L60, a niebieski to F610.
 
Także, pierwsze 50-T-1 i 50-TS-1, wychodziły żółto-czarno-szare, pomarańczowo-czarno-szare i niebiesko-czarno-szare   
Wszystkie profile zamknięte zostały zabezpieczone: 
 
Konwerter rdzy "Fertan" -> Wosk wstępny "PREWAX" -> Wosk do profili zamkniętych "HT".
 
Bak także został zabezpieczony:
  
Konwerter rdzy "Fertan" -> powłoka zbiornika "TAPOX-2K".
 
Kolejny specjalistyczny przyrząd do silnika:
  
 (09-07-2016 15:22:30)Szatek napisał(a):  A tutaj żółty lakier/podkład na zbiorniku paliwa 50-T-1 z 76-go: 
 
[...] 
 
Ktoś wie co to dokładnie jest? 
Lakier czy podkład?
 
Zmierzyłem też kompresję w 50-T-1 z 76-go i wyszło 10 bar (instrukcja podaje 8). Mogło tyle wyjść czy mój manometr oszukuje?   
Kupiłem już wszystkie lakiery:
  
Czekam tylko na przynitowanie wspornika tablicy rejestracyjnej i zawożę wszystko do lakiernika.
 
Pozdro.   
			 
			
			
			
		 |  
	 
 | 
 
	| 21-07-2016 15:04:56 | 
	
		
	 | 
 
	
	
		   
		 
		
	 | 
 
 
	
		
		Szatek 
 
 
		
			Fanatyk Rometa 50-T-1, 50-TS-1 i 50-T-3 
			
			
			
  
 
			
Liczba postów: 742 
Imię: Patryk 
Skąd: Łódź 
Pojazd: Inny 
	
		
	 | 
	
		
			
RE: 4x Romet 50-T-1 1975-76 r. - Szatek 
			 
			
				Zapomniałem dodać, że kadmowałem bez pasywacji, która może być oliwkowa lub bezbarwna (tak jak w przypadku cynku) i wtedy taki element wygląda ładnie. 
Kolejny specjalistyczny przyrząd do silnika:
  
Wspornik tablicy rejestracyjnej został na nowo przynitowany:
  
Odebrałem wszystkie części od lakiernika:
  
 
Wyszło średnio, zawożę jeszcze wszystko do poprawek. Górna półka miała być czarna.
 
Pomarańczowy to L614 z palety Fiata 125p:  http://fiat125p.pl/kolo.html
Metal: podkład epoksydowy -> podkład akrylowy -> lakier akrylowy -> naklejki -> lakier bezbarwny
 
Plastik: podkład na plastik -> podkład akrylowy + plastyfikator -> lakier akrylowy + plastyfikator -> naklejki -> lakier bezbarwny + plastyfikator
 
Zdecydowałem się na stoczenie śrub ze stali nierdzewnej, na te z drobnym gwintem (nie produkowane):
  
Z M12 na M10x1 i M8 na M7. Zostały też zmniejszone łby i stoczone oznaczenia. Ale nie wiem czy będę je zakładał, bo łby nie wyszły idealnie.
 
No i kupiłem trochę części:
  
Na razie tyle, pozdro.   
			 
			
			
			
		 |  
	 
 | 
 
	| 24-08-2016 13:36:08 | 
	
		
	 | 
 
	
	
		   
		 
		
	 | 
 
 
	 
	
	
		
	 
	
		
  
	 
	 
	
	
	
	 
	
 
  
	
		
		
	 
	 
	
 
Użytkownicy przeglądający ten wątek:     
 
	
 
			
			
 | 
 
  
  
 
 
 
      |