Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 głosów - 0 średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Chart - budowa elektryki od zera
Autor Wiadomość
Zielak Offline
Nowy
*


Liczba postów: 5
Imię: Tomasz
Skąd: Warszawa (Mokotów)
Pojazd: Romet Chart
Post: #16
RE: Chart - budowa elektryki od zera
Dzięki za wszystkie objaśnienia.
Póki co czekam na narzędzia (kupiłem na allegro). Gdy je dostanę, spróbuję rozebrać oba boki i zobaczyć co tam się kryje z lewej strony i w jakim jest stanie Tongue oraz spróbuję wyciągnąć sprzęgło, też obejrze i jeśli trzeba będzie (wysoce prawdopodobne), to je tu obfotografuje i zobaczymy co trzeba do niego kupić. Następnie zamówię części do sprzęgła i spróbuję zrobić je sam. Jeśli nie dam z czymś rady, to pójdę do pewnego pobliskiego malutkiego warsztatu, który zlokalizowałem, który wydaje się nie być przesadnie drogi i posłużę się ich pomocą. Po wymianie elementów sprzęgła, zaleję skrzynie nowym olejem.
W międzyczasie chyba zamówie te tanie kierunki i je zamontuje - serio wyglądają chyba wystarczająco dobrze, a są 5-8x tańśze niż oryginały.
Ostatnie czego będzie mi brakowało to kupno akumulatora i kabli oraz zrobienie całej elektryki.
Myślę, żeby zabrać się za to w takiej kolejności. Nie wszystko naraz. Zawieszam więc temat elektryki, ruszę ze sprzęgłem i zobaczymy co będzie Smile
W związku z tym, temat na pewno będę aktualizował, ale przez ograniczony czas nie będzie się to niestety działo bardzo prędko :/

PS FB mam, więc jeśli okaże się potrzebne, to nie omieszkam spróbować tym kanałem Smile dzięki jeszcze raz
05-04-2018 00:56:32
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 1 osoba postawiła piwo Zielak za ten post.
Reklama
damian94 Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 268
Imię: Damian
Skąd: Podlasie
Pojazd: Romet Chart
Post: #17
RE: Chart - budowa elektryki od zera
(31-03-2018 21:50:18)Stachu.G napisał(a):  Zmiana instalacji na 12v wiąże się z przewijaniem cewek i innymi kluczowymi przeróbkami.

Ja nic nie przewijałem. Zmieniłem tylko żarówki (przednia póki co jest 6v) i akumulator. Później dołożyłem regulator. I wszystko działa.
06-04-2018 18:16:19
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
JGNZM Offline
Chartełowiec
Moderatorzy


Liczba postów: 1,247
Imię: Mikołaj
Skąd: Wielkopolskie
Pojazd: Romet Chart
Post: #18
RE: Chart - budowa elektryki od zera
To jakim cudem uzyskałeś napięcie 12V wychodzące z zapłonu? No bo jeśli nie ruszyłeś cewek to wciąż masz 6V instalację i całą resztę
06-04-2018 19:46:38
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
damian94 Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 268
Imię: Damian
Skąd: Podlasie
Pojazd: Romet Chart
Post: #19
RE: Chart - budowa elektryki od zera
Normalnie. Podłącz do oryginalnej prądnicy żarówkę 12v i zobacz co się stanie.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 07-04-2018 18:38:54 przez damian94.)
07-04-2018 18:24:26
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
seler1500 Offline
Kątówka robi bzzz
Moderatorzy


Liczba postów: 1,968
Imię: seler
Skąd: PL
Pojazd: Inny
Post: #20
RE: Chart - budowa elektryki od zera
JGNZM
Weźmy dla przykładu obroty wału (czyli magneta też) 5800 obr./min., załóżmy, że są stałe.
W tym przypadku cewka świetlna generuje prąd przemienny, maksymalna moc jaką możemy pobrać to 25 W.
Zamiast żarówki zastosujemy rezystor, uprości to wyjaśnienia.
Fabrycznie żarówka ma napięcie znamionowe 6 V, moc 25 W.
Odpowiada to rezystorowi o rezystancji 1.44 Ω.
Przy mocy traconej 25 W, napięcie ustabilizuje się na poziomie 6 V, a natężenie prądu ~ 4,17 A.
Jeśli zwiększymy opór naszego obciążenia, napięcie wzrośnie, aż moc oddawana wyniesie 25 W. Jeśli zmniejszymy opór, prąd wzrośnie, napięcie spadnie, ale moc oddawana wyniesie 25 W.
Dla żarówki 12 V zastępczy rezystor będzie miał opór 5,76 Ω.
Wtedy przy mocy 25 W napięcie wyniesie 12 V, a natężenie prądu ~ 2,083 A.
Ważna jest moc żarówki, a nie jej napięcie znamionowe. Jeśli wynosi ona 25 W, to napięcie znamionowe zbyt dużego znaczenia nie ma. Oczywiście w pewnych granicach, cewki nie są idealne. Nie będziemy w stanie zasilić odpowiednim napięciem żarówki 230 V, ale 12 V bez problemu.


Jeśli ktoś nie zrozumie którejś części wyjaśnienia, spróbuję prościej, w końcu nie każdy musi znać się na wszystkim Wink

Serwis ACO pod wezwaniem świętego nikasilu
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 07-04-2018 21:18:09 przez seler1500.)
07-04-2018 21:17:05
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
damian94 Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 268
Imię: Damian
Skąd: Podlasie
Pojazd: Romet Chart
Post: #21
RE: Chart - budowa elektryki od zera
A to nie jest tak, że ze wzrostem napięcia spada opór? Bo tak łopatologicznie to moc bez zmian, napięcie w górę = spada prąd. Teoretycznie cewki mogą oddać te cztery ampery, nawet przy 12v. Żarówka 12v 35w miała na wysokich obrotach ~17v (oczywiście z przymrużeniem oka, miernik elektroniczny nie jest najprecyzyjniejszy). Pamiętam że obciążałem te cewki jednocześnie przednią żarówką 35w, tylną 5w i chyba jeszcze 4w pozycyjne przód (którego oryginalnie nie ma) i nie było problemu. Prądnica spokojnie to zasilała.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 08-04-2018 00:03:33 przez damian94.)
08-04-2018 00:03:11
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
seler1500 Offline
Kątówka robi bzzz
Moderatorzy


Liczba postów: 1,968
Imię: seler
Skąd: PL
Pojazd: Inny
Post: #22
RE: Chart - budowa elektryki od zera
Z prawa Ohma, żeby przy tym samym napięciu prąd był niższy, rezyatancja musi wzrosnąć. Jeśli chodzi Ci o żarówki, opór rośnie z temperaturą włókna, czyli w zasadzie ze wzrostem napięcia. Jeśli o rezystory - opór nie zmienia się.

Serwis ACO pod wezwaniem świętego nikasilu
08-04-2018 00:16:50
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 





Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Romet Ogar 200 - usprawni...
Ostatni post: Dinozaur
Dzisiaj 12:45:43
» Odpowiedzi: 49
» Wyświetleń: 3317
Instrukcje do Rometów
Ostatni post: tramwajarz
Wczoraj 21:34:28
» Odpowiedzi: 8
» Wyświetleń: 68506
Wigry 2 1976 - Remont woj...
Ostatni post: usertm
Wczoraj 19:22:05
» Odpowiedzi: 41
» Wyświetleń: 8060
Dziurawy bak Ogar 200
Ostatni post: romek
Wczoraj 13:39:09
» Odpowiedzi: 6
» Wyświetleń: 215
3 ROVERy do rozpoznania
Ostatni post: zaz
16-09-2025 23:18:24
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 146
Brak maksymalnej mocy, pr...
Ostatni post: Bob_Harley
15-09-2025 23:31:15
» Odpowiedzi: 5
» Wyświetleń: 269
Junak M10 sprzęgło
Ostatni post: ZielonyTRN
15-09-2025 19:28:59
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 87
Finanse forum
Ostatni post: romek
15-09-2025 12:08:39
» Odpowiedzi: 100
» Wyświetleń: 39167
Wigry 2 1975
Ostatni post: zaz
15-09-2025 05:11:15
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 129
Króciec JAWA50/Ogar200-Am...
Ostatni post: Fearevil
15-09-2025 00:20:20
» Odpowiedzi: 5
» Wyświetleń: 283
[K] Części do rowerka Smy...
Ostatni post: Piotrekdriver1
14-09-2025 21:32:13
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 145
cześć
Ostatni post: kawu26
14-09-2025 11:03:33
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 103
Współczesny tłumik do Rom...
Ostatni post: tramwajarz
13-09-2025 19:51:15
» Odpowiedzi: 5
» Wyświetleń: 316
Moja nowa dojazdówka (Oga...
Ostatni post: grissley
11-09-2025 13:41:55
» Odpowiedzi: 45
» Wyświetleń: 3034
Ogar 205 1987
Ostatni post: romek
11-09-2025 09:22:55
» Odpowiedzi: 60
» Wyświetleń: 8331

Reklama