Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy!
Komar 3 1978 – słaba iskra, ustawienie zapłonu, regulacja platynek, nie odpala - Wersja do druku

+- Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! (https://www.chlopcyrometowcy.pl)
+-- Dział: Motorowery i motocykle Romet (/forumdisplay.php?fid=13)
+--- Dział: Problemy techniczne - Elektryka (/forumdisplay.php?fid=222)
+--- Wątek: Komar 3 1978 – słaba iskra, ustawienie zapłonu, regulacja platynek, nie odpala (/showthread.php?tid=55318)



Komar 3 1978 – słaba iskra, ustawienie zapłonu, regulacja platynek, nie odpala - Ricky - 09-06-2025 02:06:36

Czeeeść, to znowu ja! Tym razem pacjent Komar 3, 78 rok bodajże, po 30 latach postoju. Problem jest taki, że iskra jest, ale co +- 3 kopnięcie i to taka słaba. Z tego, co sprawdzałem, GMP to 29 mm, a otwarcie platynek to 35 mm, czyli jest 6 mm, a z tego, co się dowiedziałem, powinno być 2,5/3. I co z tym fantem zrobić? Jak ten zapłon przestawić? Kręcić w lewo czy w prawo? Jeśli to nie będzie główny problem nie odpalania, to co nim będzie?


RE: Komar 3 1978 – słaba iskra, ustawienie zapłonu, regulacja platynek, nie odpala - Dinozaur - 09-06-2025 07:45:59

Czesc, wszystko zalezy od stanu silnika, czyli glownie jego kompresji, a zaplon 'ktos' mogl ustawic 30 lat temu / do benzyny 'zoltej 94 Oktan', bo Komar byl zbudowany fabrycznie na paliwa 70 - 75 Oktan, bardzo energetycznie i szybko sie spalajace...
Zak z silnikiem S 38 - mial podane wyprzedzenie zaplonu 4,5 mm przed GMP i to wlasnie na benzynie 'spirytusowej BA 70 - 75 Oktan' i osiagal na niej 1,8 - 2 KM, a szybkosc 55 km/h.
Np. moj silnik S 38 / wymaga na dzisiejszej benzynie 95 Oktan - wyprzedzenia zaplonu ok. 7,5 - 8 mm przed GMP i dopiero wtedy osiaga 55 km/h, przy czym w ogole nie 'odkopuje' nigdy przy zapalaniu i bardzo wysoko sie wkreca...
Kazdy silnik reaguje inaczej i zaplon trzeba w nim 'dostroic' co 0,1mm i za kazdym razem sprawdzac na osiagi na drodze - zeby osiagal maksymalna moc za 3 - 5 czy 10ta regulacja wyprzedzenia zaplonu nawet...
Oczysc najpierw dobrze swiece i platynki na przerywaczu - zeby styki sie schodzily idealnie na plasko / duza powierzchnia, a jak juz bedzie silna iskra - to wtedy reguluj zaplon co 0,1 mm / przesuwajac plytke przerywacza w lewo lub w prawo o np. 0,5 mm i sprawdzaj silnik na osiagi na drodze / az dojdziesz do idealnego ustawienia wyprzedzenia i silnik bedzie osiagal maksymalne obroty i szybko jezdzil...
Czasami przy roznych zabytkowych motocyklach taka regulacja wyprzedzenia zajmuje nawet 2 -3 dni, a nie ze ustawisz '3 mm przed GMP' i oczekujesz, ze silnik bedzie 'chodzil idealnie'...
Bo w tamtych czasach byly zupelnie inne benzyny - wlasnie 'nisko i sredniooktanowe : BA 60 - 70 - 75 Oktan', ktore bardzo szybko sie spalaly w silnikach o slabym sprezaniu, wrecz na granicy spalania stukowego...
Pozdrawiam.


RE: Komar 3 1978 – słaba iskra, ustawienie zapłonu, regulacja platynek, nie odpala - romek - 09-06-2025 20:34:03

Masz za wczesny zapłon więc podstawa należy kręcić zgodnie z ruchem wskazówek zegara, ale to nie jest przyczyna słabej iskry. Tu ustawiasz moment w którym ona ma być. Na iskrę mają wpływ przede wszystkim świeca, przerywacz (jego stan oraz przerwa) , cewka zapłonowa, kondensator.


RE: Komar 3 1978 – słaba iskra, ustawienie zapłonu, regulacja platynek, nie odpala - 2stroke4life - 11-06-2025 15:48:30

Jak sprawdzałeś słaba iskrę? Bo tu może być tak że iskra jest tylko nie przeskakuje. Najlepszy sposób to przylozyc palec i wtedy go kopnąć. Iskra powinna cie mocno kopnąć. Jeżeli tak będzie a iskry dalej nie widać to znaczy że swieca jest zabrudzona, zesputa albo ma złą przerwę pomiędzy elektrodami(powinno być 0.3 -0.6 w zależności od świecy).


RE: Komar 3 1978 – słaba iskra, ustawienie zapłonu, regulacja platynek, nie odpala - Ricky - 08-07-2025 11:35:28

Odpowiadam po prawie miesiącu bo zapomniałem hasła ;D, była to wina kondensatora i źle ustawionego zapłonu, ale teraz gdy już jeździ i odpala pojawił się 2 problem, gdy się nagrzeje to już nic nie chce jechać, dusi go i gaśnie. Wina cewek czy czegoś innego? A jeśli będzie to przez cewki to za co odpowiada 2 miedziana? Bo wiem że ta owinięta "plastrem" to zapłonowa, a 1 z 2 miedzianych to świetlna, ale nie wiem która. Obie są świetlne czy ta 2 to od czegoś innego?


RE: Komar 3 1978 – słaba iskra, ustawienie zapłonu, regulacja platynek, nie odpala - Dinozaur - 08-07-2025 13:09:03

Czesc, moze tez byc tak - ze to tlok 'puchnie' z przegrzania i blokuje sie w cylindrze : silnik slabnie i gasnie, bo tlok sie 'przyciera' i coraz trudniej mu sie poruszac w cylindrze..?
Pozdrawiam.


RE: Komar 3 1978 – słaba iskra, ustawienie zapłonu, regulacja platynek, nie odpala - Ricky - 08-07-2025 14:07:58

(08-07-2025 13:09:03)Dinozaur napisał(a):  Czesc, moze tez byc tak - ze to tlok 'puchnie' z przegrzania i blokuje sie w cylindrze : silnik slabnie i gasnie, bo tlok sie 'przyciera' i coraz trudniej mu sie poruszac w cylindrze..?
Pozdrawiam.

Raczej nie bo kopnąć da się normalnie,0 dodatkowego oporu


Komar 3 1978 – słaba iskra, ustawienie zapłonu, regulacja platynek, nie odpala - łogór 200 - 08-07-2025 14:39:12

Odlacz swiatla i zobacz czy bedzie lepiej,ogolnie moze byc tak ze cewka sie nagrzewa i niestety iskra slabnie,cewka oczywiscie tylko oryginalna nawet uzywana,ja sie nie spotkal sie jeszcze z dobra wspolczesna cewka


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk


RE: Komar 3 1978 – słaba iskra, ustawienie zapłonu, regulacja platynek, nie odpala - grz3513k - 08-07-2025 16:15:56

Nawet nie trzeba odłączać wystarczy że w trakcie jazdy je wyłączy oczywiscie jeżeli instalacja jest dobra i nigdzie nie masuje, Ja na twoim miejscu zmieniłbym świecę i zobaczył czy jest jakaś zmiana a jak nie to kondensator


RE: Komar 3 1978 – słaba iskra, ustawienie zapłonu, regulacja platynek, nie odpala - Ricky - 08-07-2025 17:52:15

(08-07-2025 16:15:56)grz3513k napisał(a):  Nawet nie trzeba odłączać wystarczy że w trakcie jazdy je wyłączy oczywiscie jeżeli instalacja jest dobra i nigdzie nie masuje, Ja na twoim miejscu zmieniłbym świecę i zobaczył czy jest jakaś zmiana a jak nie to kondensator

Światła to wogole śmieszna sprawa bo nawet na zimnym silniku nie da się ich włączyć bo go dusi i gaśnie odrazu, kondensator jest świeży zrobione na nim może z 5km, świeca też nówka


RE: Komar 3 1978 – słaba iskra, ustawienie zapłonu, regulacja platynek, nie odpala - grz3513k - 08-07-2025 21:16:09

Z tymi światłami to miałem podobnie że po właczeniu odrazu gasł okazało się, że kabel od gaszenia masował "dotykał" do kabla od świateł i odcinał zapłon (Kable masowały się w okolicy tej przelotki jak na zdjeciu) A to, że kondensator jest nowy wcale nie oznacza, że musi być sprawny, Świecę jaką kupiłeś? Ja w swoim 023 mam NGK B8HS i nie mam z nią żadych problemów i iskra jest porządna


RE: Komar 3 1978 – słaba iskra, ustawienie zapłonu, regulacja platynek, nie odpala - Ricky - 10-07-2025 18:23:11

(08-07-2025 21:16:09)grz3513k napisał(a):  Z tymi światłami to miałem podobnie że po właczeniu odrazu gasł okazało się, że kabel od gaszenia masował "dotykał" do kabla od świateł i odcinał zapłon (Kable masowały się w okolicy tej przelotki jak na zdjeciu) A to, że kondensator jest nowy wcale nie oznacza, że musi być sprawny, Świecę jaką kupiłeś? Ja w swoim 023 mam NGK B8HS i nie mam z nią żadych problemów i iskra jest porządna

Jakby dla mnie światła są najmniejszym problemem, gorzej jest z tym, że gaśnie jak się nagrzeje, stąd główne pytanie od czego są dane cewki + też jakby kondensator był walnięty to by miał ciężko w ogóle zapalić a pali od kopa


RE: Komar 3 1978 – słaba iskra, ustawienie zapłonu, regulacja platynek, nie odpala - Ricky - 20-07-2025 23:24:32

Bumpik :DDD