Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy!
Komar 3 1978 – słaba iskra, ustawienie zapłonu, regulacja platynek, nie odpala - Wersja do druku

+- Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! (https://www.chlopcyrometowcy.pl)
+-- Dział: Motorowery i motocykle Romet (/forumdisplay.php?fid=13)
+--- Dział: Problemy techniczne - Elektryka (/forumdisplay.php?fid=222)
+--- Wątek: Komar 3 1978 – słaba iskra, ustawienie zapłonu, regulacja platynek, nie odpala (/showthread.php?tid=55318)



Komar 3 1978 – słaba iskra, ustawienie zapłonu, regulacja platynek, nie odpala - Ricky - Dzisiaj 02:06:36

Czeeeść, to znowu ja! Tym razem pacjent Komar 3, 78 rok bodajże, po 30 latach postoju. Problem jest taki, że iskra jest, ale co +- 3 kopnięcie i to taka słaba. Z tego, co sprawdzałem, GMP to 29 mm, a otwarcie platynek to 35 mm, czyli jest 6 mm, a z tego, co się dowiedziałem, powinno być 2,5/3. I co z tym fantem zrobić? Jak ten zapłon przestawić? Kręcić w lewo czy w prawo? Jeśli to nie będzie główny problem nie odpalania, to co nim będzie?


RE: Komar 3 1978 – słaba iskra, ustawienie zapłonu, regulacja platynek, nie odpala - Dinozaur - Dzisiaj 07:45:59

Czesc, wszystko zalezy od stanu silnika, czyli glownie jego kompresji, a zaplon 'ktos' mogl ustawic 30 lat temu / do benzyny 'zoltej 94 Oktan', bo Komar byl zbudowany fabrycznie na paliwa 70 - 75 Oktan, bardzo energetycznie i szybko sie spalajace...
Zak z silnikiem S 38 - mial podane wyprzedzenie zaplonu 4,5 mm przed GMP i to wlasnie na benzynie 'spirytusowej BA 70 - 75 Oktan' i osiagal na niej 1,8 - 2 KM, a szybkosc 55 km/h.
Np. moj silnik S 38 / wymaga na dzisiejszej benzynie 95 Oktan - wyprzedzenia zaplonu ok. 7,5 - 8 mm przed GMP i dopiero wtedy osiaga 55 km/h, przy czym w ogole nie 'odkopuje' nigdy przy zapalaniu i bardzo wysoko sie wkreca...
Kazdy silnik reaguje inaczej i zaplon trzeba w nim 'dostroic' co 0,1mm i za kazdym razem sprawdzac na osiagi na drodze - zeby osiagal maksymalna moc za 3 - 5 czy 10ta regulacja wyprzedzenia zaplonu nawet...
Oczysc najpierw dobrze swiece i platynki na przerywaczu - zeby styki sie schodzily idealnie na plasko / duza powierzchnia, a jak juz bedzie silna iskra - to wtedy reguluj zaplon co 0,1 mm / przesuwajac plytke przerywacza w lewo lub w prawo o np. 0,5 mm i sprawdzaj silnik na osiagi na drodze / az dojdziesz do idealnego ustawienia wyprzedzenia i silnik bedzie osiagal maksymalne obroty i szybko jezdzil...
Czasami przy roznych zabytkowych motocyklach taka regulacja wyprzedzenia zajmuje nawet 2 -3 dni, a nie ze ustawisz '3 mm przed GMP' i oczekujesz, ze silnik bedzie 'chodzil idealnie'...
Bo w tamtych czasach byly zupelnie inne benzyny - wlasnie 'nisko i sredniooktanowe : BA 60 - 70 - 75 Oktan', ktore bardzo szybko sie spalaly w silnikach o slabym sprezaniu, wrecz na granicy spalania stukowego...
Pozdrawiam.