Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy!
Ładowanie zanikanie - Wersja do druku

+- Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! (https://www.chlopcyrometowcy.pl)
+-- Dział: Motorowery i motocykle Romet (/forumdisplay.php?fid=13)
+--- Dział: Problemy techniczne - Elektryka (/forumdisplay.php?fid=222)
+--- Wątek: Ładowanie zanikanie (/showthread.php?tid=15298)

Strony: 1 2


Ładowanie zanikanie - EGON - 07-06-2013 20:30:54

Mam taki problem odpalam motorek ładowanie ok 7 V rośnie wraz z dodaniem gazu kierunkowskazy stop OK po chwili jazdy coś się dzieje i napięcie spada poniżej 5V przestają działać kierunki i stop a z chwilą dodania gazu coraz bardziej spada. Gaszę go i brak nadal kierunków i stop ledwo co widać postoi z 30 minut i znów wszystko działa przejadę się kawałek i od nowa to samo co jest przyczyną tego ?? [/align]


RE: Ładowanie zanikanie - BigSoft - 07-06-2013 21:50:43

Hmm albo to wina uszkodzonego akumulatora albo gdzieś Ci się robi zwarcie. Może w prądnicy lub w samej instalacji.


RE: Ładowanie zanikanie - EGON - 07-06-2013 22:16:07

pod fotelem pod osłonka unitra ujrzałem takie coś

chyba to układ prostowniczy widoczne ślady że ktoś tu coś lutował i grzebał był przepalony biały kabel przylutowałem go do 1 scieżki akumulator ma teraz 5V po odpaleniu 6V jade pojeżdzić zobaczyć co będzie grane


RE: Ładowanie zanikanie - BigSoft - 07-06-2013 22:21:31

Wymień ten mostek na nowy, tradycyjny mostek prostowniczy, wydajność 2A wystarczy. Ten co masz, nie posiada części obudowy (elektronika nie lubi wilgoci!).


RE: Ładowanie zanikanie - EGON - 07-06-2013 22:33:29

teraz to już cuda jadę za chwile tyle swiatło świeci jak by miało z 40W wciskam stop gaśnie całkowicie włączam migacze to mruga stop a jak wciskam klakson to gaśnie tylne swiatło jednym słowem zaje.....
(07-06-2013 22:21:31)BigSoft napisał(a):  Wymień ten mostek na nowy, tradycyjny mostek prostowniczy, wydajność 2A wystarczy. Ten co masz, nie posiada części obudowy (elektronika nie lubi wilgoci!).

ma obudowę ale na zdjęciu ja odkręciłem


RE: Ładowanie zanikanie - BigSoft - 07-06-2013 22:35:21

Wymień mostek, bo sobie problemów narobisz Tongue Taki mostek w elektronicznym to koszt 2-5zł.


RE: Ładowanie zanikanie - EGON - 07-06-2013 23:52:47

działa ładowanie w końcu jeszcze był słaby styk przy bezpieczniku przy akumulatorze jaki ten mostek ma kupić w elektrycznym ? i jak podłączyć które kable gdzie ? będę wdzięczny jak podasz konkretny model


RE: Ładowanie zanikanie - EGON - 08-06-2013 01:56:39

proszę potwierdzić mostek podłączam + i - to wiadomo a prąd zmienny do cewek które kolory kabli są od cewek ?


RE: Ładowanie zanikanie - BigSoft - 08-06-2013 09:54:53

Z prądnicy wychodzą 3 kable od cewek ładowania. Brązowy - wspólny dla obu cewek i dwa żółte (każdy z nich to koniec jednej z dwóch cewek). Potem to idzie do wtyczki i dalej nie wiem jakie masz kolory. Prościej chyba będzie sprawdzić które kable masz podłączone do tego obecnego mostka Smile

Tutaj masz schemat KLIK

Jak widać jeden z przewodów idzie z prądnicy do kostki, a z kostki jest poprowadzony (i opisany na schemacie jako "żółty") bezpośrednio do jednego z wejść "~" w mostku oraz do złącza 17A w stacyjce. Brązowy, wspólny przewód jest poprowadzony bezpośrednio do drugiego z wejść w mostku "~". Kolejny jest doprowadzony poprzez kostkę do złącza 17 w stacyjce.

Nie patrz na opisy przewodów zaraz przy prądnicy na schemacie. Tam jest podane, że te przewody mają kolory kolejno od góry: niebieski, żółty, brązowy. W rzeczywistości nigdy nie spotkałem się z takim okablowaniem w żadnej prądnicy (a kilka ich mam) i zawsze było patrząc od góry wg schematu : żółty, brązowy, żółty.

Żółte przewody są poprowadzone dodatkowo przez stacyjkę, ponieważ w momencie gdy złącza 17 i 17A zostaną zwarte (pozycja 2 w stacyjce), dołączana jest wtedy druga cewka ładowania, czyli masz mocniejsze ładowanie ponieważ świeci wtedy ciągle lampa z tyłu.


RE: Ładowanie zanikanie - Simon - 08-06-2013 11:02:17

Masz poradnik krok po kroku na forum jak podłączyć mostek gretza. Wystarczy trochę wykazać inwencji twórczej i poszukać. http://www.chlopcyrometowcy.pl/showthread.php?tid=6759


RE: Ładowanie zanikanie - EGON - 09-06-2013 19:18:31

z tymi kolorami to tez u mnie się nie zgadza z tym co na schemacie. Wracając do tematu podłączenia mostka to mam takie kable przy mostku. Biały + / niebieski cewka / czarny - / zółty cewka / czy dobrze rozumiem ze podłączenie kabli od cewki nie ma znaczenia np biały/niebieski/czarny/zółty = biały/zółty/czarny/niebieski ? a po przekręceniu stacyjki na 2 stopień załącza ona 2 cewkę za przewód zółty ? Jeszcze takie pytanie jaka jest różnica w poborze prądu z akumulatora między stacyjką 1 a 2 ? (w zasadzie na 2 dochodzi chyba tylko oświetlenie prędkościomierza bo światła mają swoja cewkę i nie korzystają z akumulatora )
(08-06-2013 11:02:17)Simon napisał(a):  Masz poradnik krok po kroku na forum jak podłączyć mostek gretza. Wystarczy trochę wykazać inwencji twórczej i poszukać. http://www.chlopcyrometowcy.pl/showthread.php?tid=6759

szukałem ale nazwa mostek gretza nic mi nie mówiła powinna być wzmianka w temacie Ładowanie lub coś w tym stylu Smile


RE: Ładowanie zanikanie - BigSoft - 09-06-2013 20:24:54

(09-06-2013 19:18:31)EGON napisał(a):  z tymi kolorami to tez u mnie się nie zgadza z tym co na schemacie. Wracając do tematu podłączenia mostka to mam takie kable przy mostku. Biały + / niebieski cewka / czarny - / zółty cewka / czy dobrze rozumiem ze podłączenie kabli od cewki nie ma znaczenia np biały/niebieski/czarny/zółty = biały/zółty/czarny/niebieski ?

Przy samym mostku nie ma znaczenia.

EGON napisał(a):a po przekręceniu stacyjki na 2 stopień załącza ona 2 cewkę za przewód zółty ?

Nie wiem jakie masz kolory. Ogólnie to jest zrobione tak, że jeden koniec którejś z cewek jest poprowadzony bezpośrednio do jednego ze złącz "~" w mostku prostowniczym. Do drugiego "~" w mostku poprowadzony jest wspólny przewód obu cewek. Teraz zauważ, że przy kostce na schemacie, przy pinie oznaczonym numerem "2" są narysowane dwa przewody. Jeden jest doprowadzony właśnie do mostka, a drugi z tego samego pinu biegnie w kierunku stacyjki. Przez tą stacyjkę zamykany jest obwód z końcem drugiej cewki w momencie gdy włączysz pozycję "2". Czyli tak:

- na stałe do mostka prostowniczego podłączone są przewody z pinu 1 i 2.
- po przekręceniu stacyjki na pozycję "2", do pinu 2 w kostce instalacji dołączany jest przewód drugiej cewki ładowania (pin 5)

Czyli cały czas ładuje jedna cewka, a jak włączysz "2" w stacyjce, to ładują dwie naraz. Nie potrafię tego tak przez neta wytłumaczyć, ale staram się, choć zdaję sobie sprawę, że nie każdemu to może wydawać się zrozumiałe. Jeśli trzeba to narysuję schemat jak to działa, taki prosty z samym obwodem ładowania.


EGON napisał(a):Jeszcze takie pytanie jaka jest różnica w poborze prądu z akumulatora między stacyjką 1 a 2 ? (w zasadzie na 2 dochodzi chyba tylko oświetlenie prędkościomierza bo światła mają swoja cewkę i nie korzystają z akumulatora )

Różnica jest taka, że na pozycji 1 masz dostępny zapłon, światło stop, kierunkowskazy i klakson, a na pozycji dwa włącza się podświetlenie licznika i światło pozycyjne. Nie do końca masz rację z tym, że światła mają swoją cewkę. Swoją cewkę (a właściwie dwie połączone równolegle) ma tylko i wyłącznie przednie światło i to ono powinno świecić dopiero po uruchomieniu silnika. Reszta oświetlenia czyli światło stop, kierunkowskazy, pozycyjne, podświetlenie licznika powinny działać z akumulatora. To samo tyczy się klaksonu.


RE: Ładowanie zanikanie - EGON - 09-06-2013 20:31:30

Ok nie mam więcej pytań wszystko jasne. Akumulator naładowałem prostownikiem jutro jadę szukać mostka w elektrycznym


RE: Ładowanie zanikanie - EGON - 27-07-2013 12:21:31

mostek gretza już dawno zamontowałem ale jest tak że jak naładuje akumulator prostownikiem do ok. 6.3 V to po ok 60 km jazdy (na światłach działa tyle + podś. licznika + stop + kierunki) napięcie spada do ok 6V , na odpalonym silniku ładowanie jest na poziomie ok 8V ale nie wiem jak to się zachowuje w ciągu jazdy. Wygląda to tak że mimo działającego ładowania muszę i tak doładowywać akumulator co jakiś czas czy ten typ tak ma ?


RE: Ładowanie zanikanie - BigSoft - 27-07-2013 13:14:03

Zmierz sobie co się dzieje z ładowaniem na postoju, jak dodajesz gazu. Najlepiej bez świateł, a potem na światłach. Teoretycznie jeśli jest ładowanie, to napięcie nie powinno spaść poniżej 6V, a wręcz rosnąć do ok 7-7,5V. Przydało by się wpiąć szeregowo amperomierz pomiędzy + akumulatora a np główny przewód do bezpiecznika. Wtedy jednocześnie mierząc napięcie i natężenie prądu dowiemy się jak mocne masz to ładowanie, bo jeżeli bilans prądu (pobieranego z akumulatora przez odbiorniki i dostarczanego do akumulatora z prądnicy) wyjdzie na minus, no to ten akumulator zawsze będzie niedoładowany. Może to być i urok tego modelu (a w zasadzie urok prądnic bez regulatora napięcia), ale pewności nie mam, bo kiedyś gdy miałem Charta z 6V, to nie sprawiał mi jakichś tam problemów. Przynajmniej nie przypominam sobie.

PS. Dużo zależy też od tego w jakim terenie jeździsz.